Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht

ze gaan die oude rommel niet meer hergebruiken, mensen met een nachttarief boiler behouden het TF relais nog, maar dat zijn ook vlot dingen van 60 jaar oud. heb al stapels van die ouwe TF meterborden verwijderd. rond deze tijd gaan mensen ook naar een autolader of zonnepanelen en heb je die ruimte in de meterkast vaak weer hard nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 16 juli 2021 11:19:44 schreef mvdk:
De naam van dit topic had moeten zijn, dat netbeheerders per 1 juli 2021 geen nachttariefsignaal meer geven. Hoe ze dat doen, met TF, met signaalkabels, misschien per postduif, doet niet terzake.
Er worden veel meer dingen per TF aangestuurd.

O, wacht ff, ik dacht dat TF werd uitgeschakeld omdat het ouderwets was, duur om te onderhouden, etc. Begrijp ik nu goed dat ze er nog wel bijv. lantaarnpalen mee aansturen maar geen boilers en tariefmeters meer? Voor straatverlichting is TF nog wel hip genoeg?

Don't Panic!

Op 18 juli 2021 14:16:28 schreef Hensz:
[...]
O, wacht ff, ik dacht dat TF werd uitgeschakeld omdat het ouderwets was, duur om te onderhouden, etc.

En omdat er andere technieken beschikbaar zijn om het goedkoper en specifieker te doen.

Begrijp ik nu goed dat ze er nog wel bijv. lantaarnpalen mee aansturen maar geen boilers en tariefmeters meer? Voor straatverlichting is TF nog wel hip genoeg?

Nee hoor dat gaat er vast ook uit. Hier in de straat hebben ze dat vijf jaar geleden al geregeld. Bij de vernieuwing van de riolering en herinrichting van de straat is er LED straatverlichting geplaatst. In ieder ornament zit een GSM module. Daar kan veel meer mee gedaan worden dan alleen alles aan of uit. Zo zal het overal wel gaan. Alleen krijgt de gewone consument geen brief over het uitschakelen van TF voor de straatverlichting...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Het gaat er niet om of het hip is. Het gaat er om dat er nog vele duizenden lantaarnpalen met TF worden gestuurd. Daar moeten ze eerst iets anders installeren voordat de TF-zenders uit bedrijf kunnen.

mel

Golden Member

lantarenpalen krijgen meestal hun spanning van de testdraden in de hoofdkabel?De dunne draden, de dikke zijn voor de huisvoedingen..Is GSM niet een beetje overkill?Of praten die palen terug? O-)

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 18 juli 2021 15:28:57 (19%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er zijn tegenwoordig inderdaad fietspaden waar de lantaarnpalen met elkaar "praten". Dan geven ze aan elkaar door: er komt een fietser, je moet aan.

Ik zie het tegenwoordig bij de verlichting op treinperrons. Lantaarns branden op een laag pitje, maar als er iemand in de buurt komt gaan ze op volle sterkte.
Allemaal bedoeld om energie te sparen. Waar geen mensen zijn hoeft het licht niet aan.

mvdk

Golden Member

Toch maar even mezelf kwooten: :)

Op 4 juli 2021 23:23:18 schreef mvdk:
(...)
Heb hier twee FTF ontvangers liggen, die model scheerkop dingen. Enkele maanden terug, om precies te zijn 11 mei, schakelde de openbare verlichting om 11:35 in. Ik heb daar geloof ik iets over gezegd in het zonsverduisterings topic. Waarschijnlijk was dat bedoelt om installateurs de gelegenheid te geven om te kijken waar nog wat moest gebeuren, veel galerijverlichtingen brandden toen.
Hebben ze toch weer de dag erna uitgeschakeld.
De straatverlichting hier schakelt altijd iets eerder dan Comm 19, er zitten dus al blijkbaar klokjes in de kasten.
Edit1: Ik zie dat een deel van m'n verhaal een herhaling is.. :( :+

Edit2: Wat wél weer jammer is, is dat de website http://www.toonfrequent.nl/ óók uit de lucht is. Waarom?

De oude installaties met roterende omvormers hadden veel onderhoud nodig. Bij ons bedrijf werd de TF spanning met een cascade van magneetschakelaars aan het filter toegevoerd. Was gewoon laagspanning, zo rond de 400 - 500V.
Razendsnel, met tijdsverschillen van enkele milliseconden kwamen drie magneetschakelaars achter elkaar in, elk een aantal weerstanden afschakelend. Dit om de boel heel te houden. Toch moesten met intervallen van enkele maanden de contacten van die dingen vervangen worden.
De statische omvormers waar nu het signaal mee gemaakt word, hebben dat onderhoud niet nodig. Er gaat maar weinig kapot, heb destijds de techniekers van de toonfrequentgroep daar uitgebreid over bevraagd. Ik praat dan van 2008 ofzo. Ze hadden nog genoeg werk: in het Stedin gebied, toen nog Eneco, stonden nog zo hier en daar roterende machines met bijbehorende spulleboel.
Zaanstad was er al vroeg bij... https://zaanstad.raadsinformatie.nl/document/5270920/1/Bijlage_Beleids…

lantarenpalen krijgen meestal hun spanning van de testdraden in de hoofdkabel?

Hoeft niet per se. Alleen al in mijn buurt, Delft en Zoetermeer, die hebben een separaat OV net. Andere gemeentes rondom hadden idd OV op tariefdraden.

Op 18 juli 2021 15:27:37 schreef mel:
Is GSM niet een beetje overkill?Of praten die palen terug? -)

Ik weet niet of ze terugpraten, maar ik kan me voorstellen dat er een melding teruggestuurd kan worden als er iets kapot gaat. Verder opent het veel mogelijkheden. Die hier in de straat gaan niet alleen aan of uit, het lichtniveau wordt ook geregeld. Na middernacht gaan ze zwakker branden. En dat kan dus in principe op het niveau van de individuele paal aangepast worden. Je kunt het een overkill noemen, maar het past wel in deze tijd. Zo'n GSM module kost bij massaproductie bijna niks meer vandaag de dag, het koper in de schakeldraden in de straatkabels in misschien wel duurder...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Met rundsteuertechnik kun je ook een storing hebben, laat ik daarmee beginnen. Maar die GSM techniek is in z'n aard onbetrouwbaar.
Bij NS reizigers en Deutsche Bahn kunnen ze daar van meepraten.

Tja, Big Brother is Watching You, en het wordt allemaal alleen maar erger... Iemand nog een appje om te installeren?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Maar die GSM techniek is in z'n aard onbetrouwbaar.

Ik heb erg veel moeite met die uitspraak als je na gaat dat 100miljoenen gsm's betrouwbaar werken. Er is natuurlijk wel altijd onderliggend ergens wel een dekkingsprobleem, maar volgens mij staat dat gewoon los van de GSM techniek en is vaker meer een geografisch probleem.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 juli 2021 15:49:42 schreef Roetzen:
[...]
Ik weet niet of ze terugpraten, maar ik kan me voorstellen dat er een melding teruggestuurd kan worden als er iets kapot gaat. Verder opent het veel mogelijkheden. Die hier in de straat gaan niet alleen aan of uit, het lichtniveau wordt ook geregeld. Na middernacht gaan ze zwakker branden. En dat kan dus in principe op het niveau van de individuele paal aangepast worden. Je kunt het een overkill noemen, maar het past wel in deze tijd. Zo'n GSM module kost bij massaproductie bijna niks meer vandaag de dag, het koper in de schakeldraden in de straatkabels in misschien wel duurder...

dat was in eindhoven al menig jaren zo, na 22u10 dimt men de straatverlichting. echter niet lokaal per mast, maar in de schakelkasten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 18 juli 2021 16:52:49 schreef benleentje:
[...]Ik heb erg veel moeite met die uitspraak als je na gaat dat 100miljoenen gsm's betrouwbaar werken. (...)

Nou ja, ik dacht dat er een onderzoek loopt naar het falen van de communicatietechniek tussen NS reizigers en ProRail.
Als we daarover iets horen, zal ik het hier melden.

je bedoelt de storing van een maand of wat terug bij de NS mvdk? dat is een oud systeem maar erg betrouwbaar verder, faalt zeer zelden en al helemaal niet in deze ordegrootte. komt ook een nieuw systeem, huidige is nog uit de 90's.

ns had al aangekondigd om 150 gsm masten op hun grond te gaan zetten, mede voor wifi in de treinen en om het nieuwe veiligheids systeem op aan te gaan sluiten. ook mogen er nog 100 masten gezet worden voor exploitatie ( gewoon gsm verkeer ) van de gekozen provider door ns. het nieuwe systeem zal ook machinist loos kunnen gaan rijden naar het schijnt.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 18 juli 2021 19:51:57 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Aan testman: ja die bedoelde ik. Maar er is al ongeveer een jaar eerder iets gelijksoortigs gebeurt met de duitse treinen. Konden nederland niet in, en die één of twee die in Amsterdam stonden, mochten niet weg.
Uiteindelijk bleek daar een vreselijke blunder te zijn begaan: een Deutsche Bahn medewerker had vergeten de contracten te betalen.
Het gaat er basisch om, dat je je verlaat op een techniek waar je zelf op het fatsoenlijk functioneren geen invloed kan uitoefenen.
Iedereen hier heeft bedenkingen bij de techniek die bij slimme meters word toegepast, om uiteenlopende redenen. Er word af en toe een reden genoemd: bang voor misfunctioneren, en daardoor in het donker komen zitten.
Dat is nou net die ene reden waar ik NIET bang voor ben.

In de 70 jaar dat we hier in Delft toonfrequent hebben, is er twee keer een storing mee geweest, die merkbaar was voor de burgerij. De laatste keer was dat met die nieuwe installatie, die te krap uitgelegd was. Z'n vermogen was ongeveer 25% lager dan z'n voorganger, die roterende machine. Op een dag deed ie t niet. Later is er een tweede kast bijgeplaatst, en draaiden beide zenders parallel. Dat ging goed.
Dat was een foutje mis-engineren, en de hand op de knip houden.

Hubie

Special Member

Op 31 maart 2021 19:41:19 schreef Roetzen:
Deze e-mail ontving ik zojuist van mijn energieboer:

Goed om te weten: per 1 juli stopt je dubbeltarief
Beste heer xxxxxxxxxxxx,

Je hebt stroom met dubbeltarief en nog een traditionele, niet-slimme (digitale) meter*. Per 1 juli stoppen de Nederlandse netbeheerders met het uitzenden van het toonfrequent-signaal over het stroomnet. Dit signaal zorgt ervoor dat jouw meter schakelt tussen normaal- en daltarief (dag- en nachttarief).

Wat betekent dit voor mij?
Er zijn twee opties. Die leggen we hieronder uit:

Je kunt op korte termijn nog gratis een slimme meter laten plaatsen. Dan blijf je vanaf 1 juli gewoon gebruikmaken van het dubbeltarief. Neem hiervoor contact op met je netbeheerder Stedin.
Geen slimme meter? Dan stopt 1 van de telwerken op je meter per 1 juli. Vanaf dan zie je op het andere telwerk je totale verbruik. Kortom: We kunnen dan dus ook geen dubbeltarief meer berekenen.

En dan? Vanaf 1 juli rekenen we met het enkeltarief dat hoort bij jouw huidige energiecontract. Dit enkeltarief is het gemiddelde van het normaal- en daltarief (dag- en nachttarief) dat je nu hebt. Goed om te weten: op je energierekening merk je hier amper iets van. Na 1 juli krijg je van ons een bevestiging van dit enkeltarief.

Waarom stopt dit signaal?
In steeds meer meterkasten hangt een slimme meter. Deze nieuwe meters hebben een ingebouwde klok die automatisch schakelt. Dat betekent dat het ‘oude’ signaal dus steeds minder vaak nodig is. Daarom hebben de netbeheerders besloten om dit verouderde systeem voor het toonfrequentsignaal uit te schakelen.

Vragen?
Bel dan 0900 1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten), we zitten voor je klaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Met vriendelijke groet,

Klantenservice Essent

* we sturen je deze informatie op basis van onze gegevens op 4 maart 2021. Is er daarna nog een slimme energiemeter bij je geplaatst, dan kun je deze e-mail als niet verzonden zien.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar je bedoeld wss 1 Juli 2022?

In een brief van Eneco(waar ik een huurboiler van heb) staat dat netbeheerder Stedin in de loop van 2022 het TF-signaal gaat uitzetten.

als die slimme meters geen data zouden krijgen of gehackt worden dat ze geen stroom meer doorgeven? die functie zou eruit gehaald zijn, dus als dat alleen softwarematig is gedaan zou het kunnen dat met een hack bijv een bepaalde reeks meters de voeding af kan schakelen. echter niet allemaal, dat geloof ik ook niet. het zou voor leveranciers wel een makkelijke optie voor wanbetalers zijn, even inloggen en klik geen stroom meer zonder meermaals langs moeten gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 juli 2021 20:25:52 schreef testman:
als die slimme meters geen data zouden krijgen of gehackt worden dat ze geen stroom meer doorgeven? die functie zou eruit gehaald zijn,

Net als bij ouderwetse meters heeft die functie er nooit in gezeten. Het stroompad binnen de meter kan niet geschakeld worden. Dus als zo'n meter gehackt wordt komt hoogstens de communicatie stil te liggen maar de stroomlevering en de meting gaan gewoon door.

Op 18 juli 2021 20:38:47 schreef KlaasZ:
[...]Net als bij ouderwetse meters heeft die functie er nooit in gezeten. Het stroompad binnen de meter kan niet geschakeld worden. Dus als zo'n meter gehackt wordt komt hoogstens de communicatie stil te liggen maar de stroomlevering en de meting gaan gewoon door.

Nou das ook weer niet helemaal waar, in Groningen stad is een nieuwbouwwijk uitgerust met meters die schakelbaar zijn, helaas niet op afstand.
Op elke meter zit ee3n flinke stikker dat indien je de Enexis automaat afzet je meter ook uitgaat en je moet bellen. Na een stroomstoring moet er een monteur met een aparte sleutel alle meters weer aanzetten. Of ze er nog zitten weet ik niet ik werk daar al een tijdje niet meer.
Helaas ook geen bekende wonen in die wijk.

Ben ik wel benieuwd welk type meter dat is.

Op 18 juli 2021 20:24:11 schreef Hubie:
[...]

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar je bedoeld wss 1 Juli 2022?

Nee, beslist niet. Bedoeld is 2021 en inmiddels is hier de omschakeling van de meter van dag- naar nacttarief gestopt.

In een brief van Eneco(waar ik een huurboiler van heb) staat dat netbeheerder Stedin in de loop van 2022 het TF-signaal gaat uitzetten.

Vreemd. Ik zit ook in Stedin gebied. Misschien dat Eneco het verkeerd heeft?

Of.. in theorie zou het mogelijk zijn dat het signaal voor de meteromschakeling al afgeschakeld is, maar het signaal voor de boiler nog wel aanwezig is. Schakelt jouw bpoiler nog wel? Ik kan het niet zien ik heb al sinds 2008 geen huurboiler van Eneco meer. http://www.vlist.eu/electra/boiler.htm

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Hubie

Special Member

Ik zal straks om 23.00 even luisteren of het relais nog schakelt.

mvdk

Golden Member

Op 18 juli 2021 22:29:21 schreef Hubie:
Ik zal straks om 23.00 even luisteren of het relais nog schakelt.

Je hoort alleen iets als je een ouderwetse, mechanische TF ontvanger in je meterkast hebt hangen. Het hele weekend is nachttarief, er schakelt nu vanavond niks om. Morgenochtend, en morgenavond nieuwe kansen.

vergeten

Golden Member

In mijn regio (Gouda) wordt op werkdagen elke avond om 23:00u de nachttarief code uitgezonden.
Waarschijnlijk wordt die ook om 07:00u uitgezonden of helemaal niets meer dat weet ik nog niet.
Mijn meter staat sinds 5 juli altijd op het nachttarief.

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 19 juli 2021 00:05:58 (45%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

@mvdk Ja,idd 8)7
Morgenavond even luisteren,normaal hoor ik dat relais door de bordkartonnen meterkast heen klikken.