Ik las laatst ergens een artikel dat ze een regelbare DC load gebruikte icm een voeding om een 4 kwadrantvoeding te hebben. Maar dat lost je probleem niet op als de voeding negatief gaat.

Dat is dus triviaal op te lossen met één diode, of 2 als het ook niet acceptabel is dat de voeding -1V wordt.

Ik heb wel eens een dumpload gemaakt met een comparator, mosfet driver, mosfet en weerstand om het in te dumpen. Met een paar weerstanden had die comparator en hysterese, zette de mosfet aan bij 28V en weer uit bij 26V, aan een 24V voeding met schakelingen die stroom terug kunnen leveren.

Ik weet niets van electromagneten maar bij spoelen met kern materiaal is de zelfinductie mede afhankelijk van de stroom. Ik heb daar ooit aan gemeten.
Dat is ook de reden waarom het fout gaat als de kern verzadigd. De zelfinductie stort dan in en de stroom vliegt nog verder omhoog.

Ik zou de zelfinductie op de werk frequentie meten.
Maar ik neem aan dat er een datasheet van het ding is te krijgen.

Qua beveiliging kom ik ook niet verder dan dingen als snubbers, MOVs en TVS
Dat is net als zekeringen weer een wereld op zich waar veel meer bij komt kijken dan een diode over een spoel hangen. Een tijd terug daar over zitten lezen, er worden hele netwerken gebruikt van oa weerstanden, condensators en diodes. Maar om dat te berekenen moet je wel weten wat de specs van die spoel zijn. Qua magneet een heftig ding maar 330mH voor een trafo is niet echt heftig. Ik heb er gemeten die boven 1 H zaten.

Op 21 juli 2021 11:48:38 schreef Red_Arrow:
Ik las laatst ergens een artikel dat ze een regelbare DC load gebruikte icm een voeding om een 4 kwadrantvoeding te hebben. Maar dat lost je probleem niet op als de voeding negatief gaat.

OT:
Weet je nog waar, ik mis nog steeds een 4 kwadrant maar heb hem te weinig nodig tov de hoge aanschaf. Ik heb wel twee regelbare loads.

Met een luchtgat van 7cm zal hij niet zomaar verzadigen denk ik, of in ieder geval niet heel abrupt. Een trafo van 1H kan in verhouding nauwelijks energie opslaan, aangezien die heel snel zou verzadigen, in tegenstelling tot deze magneet.

De werkfrequentie is 0Hz. Ik zou een kleine DC spanning aanleggen en de dI/dt bekijken met een scope; je kunt dan ook gelijk de DC weerstand goed bepalen, of dat doe je triviaal met een stroombron natuurlijk.

Als die weerstand 16 ohm is heb je voor 14A 224V nodig, en stook je ruim 3kW op; waterkoeling is dan wel logisch. Met 3A is het maar 48V en 144W, dat valt wel mee.

Op 21 juli 2021 10:46:26 schreef Ledlover:
[...]
Ik heb ooit een datasheet van die dingen doorgelezen, en ze zijn er gewoon voor spanningen van rond de 100 volt. Maar waar ik die destijds heb gevonden....

Klopt, ik heb er een ooit een van iets van 150V gekocht, dat moet Mouser of Farnel zijn geweest.

Ik heb laatst een inschakelbeveiliging gemaakt voor een apparaat met megaspoel (een klant van jou Hall sensors) Ik had voor de veiligheid een sparkgap/surge arrester over de weerstanden gezet. Die sloeg spontaan over. Ik heb er nu een weerstand in serie mee gezet en een MOV parallel. In jou geval zou ik een diode met weerstand in serie, een RC snubber en wat MOVs parallel monteren.

Op 21 juli 2021 12:25:43 schreef SparkyGSX:
De werkfrequentie is 0Hz. Ik zou een kleine DC spanning aanleggen en de dI/dt bekijken met een scope; je kunt dan ook gelijk de DC weerstand goed bepalen, of dat doe je triviaal met een stroombron natuurlijk.

Een SM7020 is een prima stroombron voor dat doel hoor!

Op 21 juli 2021 12:19:46 schreef fred101:
[...]
OT:
Weet je nog waar, ik mis nog steeds een 4 kwadrant maar heb hem te weinig nodig tov de hoge aanschaf. Ik heb wel twee regelbare loads.

Nee helaas niet, ik denk in een manual of advertentie voor een dc load.

Op 21 juli 2021 10:15:08 schreef SparkyGSX:
Met een H-brug gaat de opgeslagen energie sowieso terug de voeding in, aangezien die brug werkt als gelijkrichter. Je kunt daar een bank elco's voor zetten, maar dan werkt de constant current mode niet goed meer.

En diode anti-parallel en eventueel nog één in serie met de voeding lijkt je goed, zolang je de magneet niet gaan ompolen zolang er stroom loopt.

Oké. Ik had begrepen dat een H-brug ook in 'afremmen' geschakeld kan worden door de twee ground-mosfets in geleiding te zetten en de twee aan de voedingslijn open. Lijkt mij dat dat vermogen dan niet de voeding ingaat.

Ja, Dat kan. Dan bouwt de stroom wel maximaal langzaam af.

Anderzijds, met 288mH en 13 Ohm is de L/R iets van 22ms, dus snel zat als je als mens "iets" anders wil doen.

Op 21 juli 2021 08:49:06 schreef joopv:
[...]
Misschien kun je uitzoeken welke techniek er gebruikt wordt bij bv. hijsinstallaties met elektromagneten, in de afval- of staal industrie. Voor mijn gevoel worden er vergelijkbare vermogens gebruikt.

Bij een sloopkraan zijn het meestal hydraulische magneten, daar hoef je alleen maar het olie circuit in werking te zetten en het staal plakt eraan vast.

Dat is een hydraulische elektromagneet.

Op 21 juli 2021 19:14:38 schreef maartenbakker:
Dat is een hydraulische elektromagneet.

Is dat en geintje of hoe moet ik dat zien

Daarin zit een generator (dynamo) ingebouwd, die weer door de hydrauliekslangen wordt aangedreven.
In het eenvoudigste geval koop je dus een magneet met een hijsoog en twee slangen. Die kun je op het bestaande hydrauliek'net' van je machine inpluggen.
Laat er olie door lopen en je hebt veld.

Voorbeeld (reclame)

OK begrepen. Staat ook ver van mijn kennis bubbel.
't Is dus eigenlijk, een hydraulische motor, die en alternator of dynamo aandrijft, die op zijn beurt een elektromagneet voedt.

Hijskranen met magneten werken accu's en gelijkrichter om ingeval van een stroomstoring te voorkomen dat de last of bv damwand dakplaten neer storten. Hier wordt de energie van de magneten bij afschakelen via diodes gedumpt in accu's