Yamaha RXV-590RDS schakelt na 2 seconden uit

Hallo,
Mijn Yamaha RXV-590RDS schakelt na 2 seconden automatisch uit.
De receiver komt ook niet in de Self Test (preset 1,2,3 ingedrukt +power ON).

De receiver heeft altijd goed gewerkt, maar paar weken geleden ging deze steeds lastiger aan (schakelde steeds automatisch uit, maar na een paar keer proberen bleef de receiver aan en speelde muziek). Nu gaat de receiver direct uit.

Ik vermoed dat de receiver in Protection mode gaat.

De receiver inmiddels opengemaakt, helemaal schoon gemaakt en printplaten geinspecteerd maar kan niets vreemds vinden.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe ik de fout kan opsporen?

Zo een toestel heeft meestal een hulp of standby voeding ingebouwd, daar gaat veelal een kleine condensator stuk.
Dat legt dan het hele toestel lam. Je moet wel aan een schema zien te raken, anders is het zoeken erg lastig.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb het probleem gevonden.

Op PCB main zat een condensator los (C530). Ik heb deze weer vastgezet maar probleem blijft. Als ik de massa van PCB main los maak gaat de receiver gewoon aan. (board maakt massa d.m.v. een kopere schroef die op de bodem massa maakt)

Nu zal de Condensator niet voor niets los hebben gezeten. Kan het zijn dat deze stuk is, heel warm is geworden waardoor deze los is gesmolten?

Kan ik een Condensator doormeten?
Waar kan ik deze condensator kopen en is het de moeite om deze te vervangen? Ik weet natuurlijk niet of er ergens anders nog een probleem is...

Zie attachment.

Part number van de condensator is: VK699400 C. EL 330uF 63V

Kan ik deze vervangen voor iedere andere Elco met de waardes 330uF 63V?
Bijv. deze: https://www.elektronicawereld.nl/categorie/componenten_onderdelen_cond…

Hi Valentijn, zoals Crossfire al aangaf ligt het probleem n.a.w. in de voeding omdat je ook niet in het diagmenu (selfcheck) kan komen. Als er bijv. een probleem in de eindtrap zit, moet je toch in dat menu kunnen komen. Ik heb al een aantal Yamaha's (verschillende types) gehad met exact hetzelfde probleem (is een bekende Yamaha kwaal) voor de 590 zou ik C590 (0.01uF/275V) eens vervangen, dat zijn vaak de boosdoeners. Wel vreemd dat bij het losdraaien van de schroef de receiver wel werkt, er zijn meer schroeven die het board aan massa leggen. Wat je ook kunt doen is als het toestel aan staat (met de losse schroef) eens meten op de luidspreker uitgangen, als op een vd uitgangen gelijkspanning staat (veel meer dan 1 V) dan is een van de eindtrappen defect en spreekt daarom de protectie aan, verklaart echter weer niet waarom je niet in het selfcheck menu kan komen... succes!

vergeten

Golden Member

Op 6 juni 2021 14:57:56 schreef rupsenkind:
Ik heb al een aantal Yamaha's (verschillende types) gehad met exact hetzelfde probleem (is een bekende Yamaha kwaal) voor de 590 zou ik C590 (0.01uF/275V) eens vervangen, dat zijn vaak de boosdoeners.

10 nF is wel erg klein als standby voedingscondensator, maar wie weet ik heb het schema (nog) niet.

Edit: C590 (10nF) zit over het relaiscontact RY503 als vonkblusser (ontstoring) kan dus m.i. niet de oorzaak zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@Vergeten, ja je hebt gelijk, ik vergeleek het met een schema van een V1600 waar C4(0,022uF/630V) meestal de problemen geeft,C590 heeft hier die functie niet en ik zie nu ook zo snel niet of er een C met dezelfde functie in de 590 zit. (zie doc met screenshots)

vergeten

Golden Member

Nee die is er niet.

Het komt trouwens zeer zelden voor dat een componentnaam (en functie) in het ene model gelijk is aan dezelfde in het andere model Yamaha.

De standby voeding (trafo T501) staat altijd onder spanning en via dat relaiscontact (RY503) wordt de hoofdvoeding geschakeld, als hij aan moet.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 6 juni 2021 17:34:00 (30%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ok dood spoor dus... ik bedoelde overigens niet dat hier ook specifiek een C4 in zou zitten maar een C met dezelfde functie, in meerdere Yamaha's is het C4 maar heb ook al C5xx etc. gezien (maar dit terzijde.. :-) ) Terug naar de klacht: dan zou in dit geval er een sluiting/lekstroom zijn als de massa schroef is aangedraaid, kan een C zijn maar in een ander circuit, ik zou toch benieuwd zijn naar eventueel DC op de uitgangen dan...

Dank je wel voor alle hulp. Ik zal dit weekend eens meten of er spanning op de uitgangen staat.

Ik heb C530 (de losse condensator) vervangen maar dit heeft het probleem niet opgelost. Er zal ergens anders op het board nog sluiting zitten maar ik zie niet waar. Alles ziet er verder netjes uit.

Je kan ook een paar verbinding kabels tussen de boards losnemen en zo uitvissen in welk board de fout zit. Ik had een paar weken ook zo'n geval (RX-V495RDS) van niet willen opstarten, bleek na het losnemen van de kabels dat het dolby processor board een fout had, de rest werkte wel weer. Ook met dat toestel kwam ik niet in het service menu vanwege het processor board.Ik zoek nu een sloper met nog een goed processor board...

Hi rupsenkind, Ik kom er niet uit om de fout te vinden en heb inmiddels een andere versterker gekocht.
Als je interessen hebt in mijn defecte Yamaha hebt (bijv. voor onderdelen) dan hoor ik het graag. Versterker is gratis af te halen in Wijk bij Duurstede.

Hoi Valentijn, is prima, ik houd wel van een uitdaging. Hoe kunnen we het verder regelen? Ik zie hier zo snel geen mogelijkheid om een persoonlijk bericht te sturen?

Hoi Valentijn, heb de receiver nagekeken, die C530 is n.a.w. defekt geraakt door een fout in een van de eindtrappen, ik meet in ieder geval DC op Front R. Ik ga mij er verder in verdiepen en kijken of idd de eindtrap(pen) defect zijn.