koplamp vol water

mel

Golden Member

bij mijn berlingo van 22 jaar oud, loopt er steeds water in de koplamp.Ik heb al gekeken naar scheuren of barsten, niks te zien.
Iemand een idee hoe dat kan?
De lamp blijft het trouwens gewoon doen onder water :9~

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 8 augustus 2021 12:21:02 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
jerome

Golden Member

Lamp eruit en een slangetje erin en goed af tapen. Dan erin blazen en de zeepsop test doen. Bijna altijd tussen het glas en de spiegel.

mel

Golden Member

zal ik eens doen.dank u _/-\o_
ik heb al gedacht om een gaatje te boren in de onderkant, dan loopt het water er weer uit, maar denk dat de apk dat niet goed vind :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Probeer het eens op een autotechniek-forum :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Een gaatje onderin in het plastic huis is geen APK-keurpunt. Het moet alleen niet in de reflector of het glas zitten. Hoe zou je tijdens een keurig zo'n gaatje ook moeten vinden?

Koplampen hebben wel vaker een ontluchting tegen condens (slangetje, gaatje achterin ofzo), een afwatering lijkt me niet zo'n punt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

maar denk dat de apk dat niet goed vind :)

Ik heb het met mijn VW Polo met het linkerachterlicht armatuur. Een keertje eraf geweest om een lampje te vervangen, en het is niet meer dicht.
Bij de Berlingo misschien ook een keer een lampje vervangen geweest?
Het is, in ieder geval bij mijn Pollo, een ontwerpersfout. Die zitten er wel meer in, zoals de rechterkoplamp, als je daarvan het lampje wil vervangen, heb je een stuk speciaalgereedschap nodig om het brandstoffilter te verwijderen. Hoe verzinnen ze het.

Anyway, dat achterlicht krijg ik niet waterdicht, onderin een gaatje gemaakt, voor de APK is het geen probleem. Maar het ligt er wel aan bij wie je gaat. Als ik naar van Kleef bandenboer ga, 200 mtr bij me vandaan, die zal het afkeuren. Maar de turk waar ik naartoe ga in de schilderswijk, die keurt em gewoon goed.

GJ_

Moderator

Op 8 augustus 2021 12:37:49 schreef mel:
zal ik eens doen.dank u _/-\o_
ik heb al gedacht om een gaatje te boren in de onderkant, dan loopt het water er weer uit, maar denk dat de apk dat niet goed vind :)

Voor de APK mag een deel van je spiegel aangetast zijn. Een gaatje valt ook onder aangetast denk ik, dus lijkt me geen probleem.

Ik leg mijn koplampen altijd een uurtje op de werkbank met een föhn erin gericht voor de APK. 8)7
Het is de kit tussen glas en behuizing en daar kan het door Volvo gemonteerde goretex (membraan wat één kant op water doorlaat) en zelfs de geboorde gaatjes niet tegenop.

Ik heb nog andere liggen (waterdichtheid: onbekend) maar het werk om de bedrading over te zetten is een stuk meer werk dan bumper eraf, lampen eruit en de föhn methode.

mel

Golden Member

Je vraagt je wel af waar al dat water vandaan komt..Een volwassen goudvis kan er makkelijk in rondzwemmen :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik zeg ook de kitnaad tussen het glazen front en plastic achterkant lek. met 120kmh komt er wel water in, dat perst door de kitnaad heen.

lichtbeeld verkeerd, daar heb ik weleens langs gestaan bij een garage, apk afkeur, want koplampen lichtbeeld was te slecht. moesten 2 andere koplampen op dat wagentje. ik zeg probeer eens een andere lichtbron, en ja hoor, de armaturen waren gemaakt voor een bepaald merk lamp, goedkope lampen hadden de gloeidraad op de verkeerde hoogte zitten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Zag je veel met goedkope H4 lampen waarbij de dim en grootlicht spiralen niet nauwkeurig waren gepositioneerd in de ballon. Die föhn truuk heb ik ook weleens gedaan vlak voor de APK keuring. Dat was nog een auto die gekitte glazen koplampen had, meen een Ford Sierra. Recentere auto's hebben allemaal kunststof koplampen.

Tidak Ada

Golden Member

Wat dacht je van een hete koplamp die je afschakelt in de kou na een forse rit in de regen/sneeuw? Die trekt vacuüm en zuigt daarmee alle nattigheid naar binnen, als de naad niet helemaal goed dicht is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Wat dacht je van een hete koplamp die je afschakelt in de kou na een forse rit in de regen/sneeuw? Die trekt vacuüm en zuigt daarmee alle nattigheid naar binnen, als de naad niet helemaal goed dicht is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 8 augustus 2021 15:33:28 schreef mel:
Je vraagt je wel af waar al dat water vandaan komt..Een volwassen goudvis kan er makkelijk in rondzwemmen :9

Kan wel vanaf het voorraam via allerlei legale en illegale paadjes in de koplamp terechtgekomen zijn.

nou, de lamp zit niet bepaald vacuum afgedicht in het armatuur gedrukt, dat zal wel meevallen. anders kwam er ook wel condens via de lichtbron binnen. dit moet een naad zijn die lek is, ik zou zeggen armatuur eruit en naad schoonmaken en extra dichtlaag kit erover smeren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

..en uiteraard het verplichte gaatje onderin het armatuur aanbrengen. Het water moet er immers sneller eruitlopen dan dat het erin stroomt.

Ook de volwassen goudvis moet door dat gaatje naar buiten kunnen zwemmen. ;)

Op 8 augustus 2021 19:07:46 schreef RAAF12:
...kunststof koplampen.

Wat een verbetering is dat... De ene auto met glas moet ik door de APK sleuren door de fõhn erop te zetten, de andere auto verwacht ik elk jaar een afkeur door het matte plastic van het koplamp'glas'...
Vooralsnog mazzel ik er elk jaar doorheen ondanks (of dankzij) keuring bij de dealer van dat merk... (Toyota, 25€ APK, dit jaar voor het eerst 30€: maar klantenkaart bleek ook 30€ en daarvoor doen ze dan allebei de auto's _/-\o_ )

RAAF12

Golden Member

Het staat idd niet netjes als het plastic dof geworden is, maar het kan gepolijst of vervangen worden. Het zal wel in de APK regelen staan hoeveel (weinig) licht afkeur is. Glas is breekbaar, zwaarder en gevaarlijker voor voetgangers bij een aanrijding, en duurder dan kunststof.

mel

Golden Member

kunststof koplampen kan je polijsten met tandpasta (gezien bij Car-SOS) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

is een berlingo koplamp van 1999 al met plastic? als het glas is, moet je het glas eraf halen en opnieuw inlijmen met siliconen. als de naad begint te lossen, ga je uiteindelijk het glas verliezen en moet je alsnog een andere koplamp zoeken

Op 8 augustus 2021 21:39:51 schreef RAAF12:
Het staat idd niet netjes als het plastic dof geworden is, maar het kan gepolijst of vervangen worden. Het zal wel in de APK regelen staan hoeveel (weinig) licht afkeur is. Glas is breekbaar, zwaarder en gevaarlijker voor voetgangers bij een aanrijding, en duurder dan kunststof.

maar voor je dat glas kan breken, moet je die voetganger toch al HARD aanrijden hoor. ik heb vroeger een draadbare lamp gemaakt door een ronde capri lamp in een metaal buis te steken met achterin een 12V lood accu. dat ding is veel van de werkbank enzo gevallen nooit het glas gebroken.

maar die plastic meuk, die barst bij impact en dan kan je scherpe stukken plastic in je been krijgen.

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 9 augustus 2021 08:47:15 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Semtexx

Golden Member

Ik denk dat het makkelijkste is om op de sloop een andere koplamp te halen, of via de onderdelenlijn.

Ze kosten niet veel en voor dat geld zou ik niet lopen tobben met ruitenkit, siliconen of wat dan ook. Als student heb ik dat meerdere keren geprobeerd maar een goed resultaat was het nooit.

High met Henk

Special Member

ik zou vandaag de dag niet eens 2e hands zoeken:

Met demonteren mee kost zoiets al snel 35 euro (uur tarief)

nieuw kosten ze < 100 euro: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/grootlicht-incert-10533/citroen…

als je teminste niet de duurste uitzoekt...
En bednekt wel: part skomen VAAK uit dezelfde fabriek: ik bestelde 2 weken terug RH klauwen, netjes doosje van RH met LUCAS remklauwen... (gietmallen met lucas is lastig uitwissen)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 9 augustus 2021 10:50:35 (24%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 8 augustus 2021 15:33:28 schreef mel:
Een volwassen goudvis kan er makkelijk in rondzwemmen

Dat dus!

reading can seriously damage your ignorance