Beste alternatief voor MPF102 transistor

maartenbakker

Golden Member

Het viel mij als eerste op dat de meeste verbindingen niet goed doorgevloeid zijn, dus misschien niet eens contact maken. Soldeerbout erop, dan wat harskerntin erbij. Je ziet vanzelf dat de verbinding dan glad wordt inplaats van dat hij lijkt op brokkelende klei.

En ja jezelf wat meer ruimte gunnen, helpt maar het is niet persé nodig. Als er toch een tinbrug ontstaat dan is die desnoods met zuiglitze of een tinzuiger weer weg te halen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 18 augustus 2021 22:19:40 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Sorry voor het wachten, mijn hond moest eerst dringend naar buiten.

-eventueel IC-voet gebruiken, als er een probleem is met het IC maakt dit vervangen veel simpeler en u loopt geen kans IC's te beschadigen bij solderen.

-Bij het doorsnijden van een baan heeft u de ene baan tegen een andere geduwd denk ik.
Rechts van de groene cirkel kan de 2e baan van boven dus gebroken zijn (denk het niet maar kan het niet goed zien op de foto).

-Als u kabel rechtstreeks soldeert zonder connector zorgen dat er geen losse draadjes zijn om sluitingen te voorkomen (zie foto).
Voor zover ik kan zien maken ze hier geen sluiting maar op letten, als kabel bij testen/gebruiken beweegt kunnen ze dit eventueel wel doen (rode kabel lijkt mij riskant naar condensator).
Connectors zijn het properst maar nadeel is dan wel dat u krimptangen nodig heeft om het echt goed te doen(YMMV).

-Dus: ik denk dat de efficientste manier is om met een vers bordje te beginnen,zo precies mogelijk werken en het stap voor stap aanpakken (dus niet proberen haasten bedoel ik, het is geen wedstrijd).
Als u per sé dit bordje wil gebruiken zal u minstens desoldeerlitze of een desoldeerpomp nodig hebben om het wat te fatsoeneren.

-Het belangrijkste:
Dit lijkt misschien allemaal kritisch maar u niet laten ontmoedigen.
Solderen vraagt enige oefening voor u het in de vingers heeft.
Desnoods eerst met kapotte/oude componenten wat oefenen.
Of op Ali of ebay een throughhole oefenset aanschaffen.

Bedankt voor de reacties.

Wat betreft de bruggen, ik had bij tweakers draadbruggen gelezen, dus vandaar maar ik zal het de volgende keer anders doen.

Beter soldeer is zeker een must.
Ik heb de indeling van tweakers ook aangehouden, wat het misschien onnodig moeilijker heeft gemaakt.
Ik had genoeg plaat, dus alles wat meer gaten opschuiven was slim geweest.

Componenten opnieuw bestellen is denk ik ook het slimste.
Alles vers en 100% ongeschaafd.
Alles buiten het bordje hoef ik gelukkig niet te bestellen. Bordje ook niet, heb genoeg rest over.

Jammer is het, maar ja ik heb er weer wat van geleerd. Ook jullie hulp heeft me weer kennis laten vergaren, dus bedankt!

wat voor soldeer gebruik je? de solderingen zien er zo dof en slecht uit en ik zie geen rest van een vloeimiddel. Zou het kunnen dat je soldeerdraad zonder fluxkern gebruikt?. daarmee kan je nooit een mooi uitgevloeide verbinding bekomen en zou meteen het resultaat van de foto hierboven verklaren.
post eens een foto van je soldeerdraadrolletje.

Anoniem

Vooreerst: als u zoals maartenbakker zegt eerst alle punten weer eens doorsoldeert met wat vers tin met flux in kan het dat uw schakeling wel werkt.
Dan wel goed controleren op sluitingen/verbindingen tussen banen die er niet mogen zijn en hier en daar zal u waarschijnlijk ook wat tin moeten weghalen.

Als u beslist opnieuw te beginnen zie mijn volgende opmerkingen.

Wat betreft de bruggen, ik had bij tweakers draadbruggen gelezen, dus vandaar maar ik zal het de volgende keer anders doen.

U bent niet verplicht om het te doen op de manier die ik zei maar het maakt het wat overzichtelijker, 2 kabels minder die boven uw bord zweven.

Beter soldeer is zeker een must.

Misschien is hetgeen u nu heeft wel goed maar zoals kris van damme zei, als u kan laten weten welk u nu gebruikt heeft dan weet u zeker of u het juiste heeft.

Ik heb de indeling van tweakers ook aangehouden, wat het misschien onnodig moeilijker heeft gemaakt.
Ik had genoeg plaat, dus alles wat meer gaten opschuiven was slim geweest.

Op zich niets mis mee dat u deze indeling gebruikt, maar met de ene bout is het nu eenmaal makkelijker fijn werken dan met de andere.
Als het voor u met uw materiaal makkelijker werkt als alles iets verder van elkaar staat kan het meestal geen kwaad om dit te doen, voordeel van stripboard.
Als u dingen verschuift gewoon zorgen dat alles nog aan de juiste kant van de onderbrekingen staat/dat het schema nog klopt.
Op voorhand plannen bespaart u mogelijk desolderen.

Componenten opnieuw bestellen is denk ik ook het slimste.
Alles vers en 100% ongeschaafd.
Alles buiten het bordje hoef ik gelukkig niet te bestellen. Bordje ook niet, heb genoeg rest over.

Weerstanden en condensatoren zouden normaal gezien te recupereren moeten zijn, IC en transistor zijn misschien iets riskanter, afhankelijk van hoe lang u ze al opgewarmd heeft en hoe vlot u ze kan desolderen en opnieuw solderen.
Litze en/of een desoldeerpomp zijn dan wel nodig.
Mbt litze: Chemwick (=merk) werkt voor mij altijd, Velleman/China/onbestemde merken werken voor mij soms.
Het is super irritant als litze weigert tin op te nemen.
Als u van plan bent nog effecten en zo zelf te maken zijn degelijke litze en/of desoldeerpomp eigenlijk essentieel, tenzij u zeker bent dat u nooit iets fout gaat solderen.
Voordeel: beide zijn relatief goedkoop en u doet er lang mee.

Wat essentieel is voor goed soldeerwerk is een geschikte bout, of beter nog een soldeerstation, daarin kun je beter investeren als weer nieuwe onderdelen te kopen met hetzelfde resultaat.

Zoals @opruiming zei is desoldeer litze ook iets wat je beslist nodig hebt of een desoldeer pomp/tinzuiger.

Een soldeerboutje hoeft niet duur te zijn voor ongeveer twee tientjes heb je er al één.
Soldeer je vaker dan kun je beter een soldeer station kopen, die kosten ook niet zo duur, zo rond de 70 euro.
En uiteraard geschikt soldeer, dit lijkt op soldeerwerk van "een dronken loodgieter op een maandag ochtend".

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Wat het ook nog kan zijn: loodvrije tin met een te koude bout. Voor beginners en wat (k)oudere soldeerbouten is loodhoudende tin zonder meer een aanrader.

Bij het advies voor Chemwik sluit ik me ook aan. Vrij dunne en erg fijngeweven litze met een goede hars erin.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 19 augustus 2021 10:10:08 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

https://www.kabeldirect.nl/desoldeer-wick-2-54-mm-x-1-5-m.html?utm_sou…

Dit dus?

Ik heb een Weller soldeer station, wel een wat oudere maar tot op heden dient hij me goed. Alleen raar dat de punt er niet vanaf kan.

Wat er nu op het rolletje tin staat is:
63SN
37Pb
1,2%

Meer niet.

Eerst kijken of het te redden is met een litze en goede tin, zo niet weggooien en van scratch beginnen.

Arco

Special Member

Punt kan er altijd af...
Weller maakt (voor zover ik weet) geen wegwerpsoldeerstations... (de low-cost series zijn hooguit van wegwerpkwaliteit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Welke weller maakt ook nogal wat uit, de rood/zwarte variant krijgt wellicht wat weinig warmte in een print.
Op welke temperatuur staat dat station? Ik heb zo het vermoeden dat je te koud aan het bakken bent.

Die 1,2% is waarschijnlijk je flux aandeel, dus je tin zou goed moeten zijn.

Stripboard is overigens (wat mij betreft) de meest vervelende print om iets op te bouwen, zeker voor een beginner, ergens een puntje tin tussen de baantjes en je ligt af.

Ik gebruik veel liever eilandjesprint, en dan van het ronde vertinde type (het liefst ook nog doorgemetaliseerd) dat is iets duurder, maar zo veel praktischer werken.

Op 19 augustus 2021 12:09:11 schreef Sine:
Welke weller maakt ook nogal wat uit, de rood/zwarte variant krijgt wellicht wat weinig warmte in een print.
Op welke temperatuur staat dat station? Ik heb zo het vermoeden dat je te koud aan het bakken bent.

Die 1,2% is waarschijnlijk je flux aandeel, dus je tin zou goed moeten zijn.

Stripboard is overigens (wat mij betreft) de meest vervelende print om iets op te bouwen, zeker voor een beginner, ergens een puntje tin tussen de baantjes en je ligt af.

Ik gebruik veel liever eilandjesprint, en dan van het ronde vertinde type (het liefst ook nog doorgemetaliseerd) dat is iets duurder, maar zo veel praktischer werken.

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

Het is een station die niet veranderd kan worden van temperatuur.
Het is een oude, geen idee hoe oud. Heb hem gekregen van een vriend.
De behuizing is lichtblauw, voorpaneel zwart.

Ik vond een plaat met losse soldeer eilanden eerlijk gezegd lastiger. Die heb ik hiervoor geprobeerd.
Het is niet echt goeie tin hoor, kostte zo'n 3 euro voor 100 gram.
Geen harskern voor zover ik weet.

Dat sodeerstation van Weller heb ik ook, die is 50Watt.

Soldeer zonder vloeimiddel kun je wel weggooien daar heb je niets aan.
Ik weet niet precies of er nog loodhoudende soldeer is te krijgen bij Conrad e.d.
Vaak is het loodvrij wat er te koop is, maar bij van Dijken heb je al voor 2 euro soldeer.
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/solderen/950-soldeertin-6040-me…
En een grote rol:
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/solderen/955-05-kg-soldeertin-m…
Litze hebben ze ook:
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/populaire-artikelen/898-uitstek…

Telefunken Sender Systeme Berlin

Baantjesprint is best makkelijk in gebruik, maar je moet wel jezelf de ruimte geven om te werken. Een bc547 ofzo zet ik meestal met 1 baan tussenruimte op de print.

De baantjes kan je makkelijk onderbreken door een 2,5 of 3mm boortje een paar keer in een gaatje rond te draaien, of door een mesje in het gaatje te steken en dat een paar keer rond te draaien. Dan nog even de ruimte tussen de baantjes schoonkrabben, just to be sure.

Ik heb 2x zuiglitze van random merken geprobeerd, beide keren werkte dat niet goed. Toen Chem-Wik gekocht, en dat werkt uitstekend.
Maar het liefst werk ik met een desoldeerbout. Bijvoorbeeld deze, als het betaalbaar moet zijn: https://www.ebay.com/itm/353629303207?hash=item5255f2f1a7:g:AKwAAOSwSw…

Sinds ik chem-wik litze heb, gebruik ik ze eigenlijk samen. De bout om het meeste soldeer weg te zuigen, en litze om de boel 'op te schonen'. Chem-Wik is niet goedkoop, daarom loont het (als je veel desoldeerwerk doet in reparaties enzo) om dus een bout te nemen.

Desoldeerpompjes... Het werkt, maar het is lastig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!