drukknop vervangen door infrarood lichtsluis

Goedemorgen

Ik ben op zoek naar een schakeling waarmee ik de (pushbutton SPST) drukknop (1x puls) kan vervangen door een infrarood lichtsluis.

Het is de bedoeling dat wanneer de 1e IR sluis wordt gepasseerd (=dicht) slechts één puls (van < 1 seconde) wordt afgegeven ongeacht hoe lang de IR sluis dicht blijft. De IR sluis moet een puls geven aan een H bridge (sn754410) die vervolgens een dc motor in werking zet. De beweging wordt met een Limit switch gestopt.

Een volgende IR sluis (de 2e) wordt gepasseerd en wederom met een puls (<1 sec) draait de DC motor weer TERUG (trug) en de beweging wordt met een 2e Limit switch gestopt.
Een soort gelijke schakeling van internet: zie bijlage

Remote Controlled Stepper Motor.pdf

Motor besturing met limit switch Blue Point Engineering.pdf

Hier worden drukknoppen (SW1 SW2, pushbutton etc) gebruikt en deze wil ik vervangen door IR sluizen. De IR sluis registreert de beweging en stopt nadat signaal is doorgegeven aan IC CMOS of TTL IC

Ik ben niet op zoek naar ARDUINO toepassingen want die heb ik al.
Het gaat mij vooral om de IC CMOS en TTL oplossingen.(flipflop, monoflop o.z.i.d)

NB ik ben een gewone hobbyist zonder elektrotechnische achtergrond. Dus JipenJanneke is welkom.

Alvast dank voor jullie input
Groet
Henry

Lambiek

Special Member

Even een paar vraagjes.

Wat voor type motor wil je aansturen, een DC motor of een stappenmotor? Even om het zeker te weten. :)

Ik ben niet op zoek naar ARDUINO toepassingen want die heb ik al.
Het gaat mij vooral om de IC CMOS en TTL oplossingen.(flipflop, monoflop o.z.i.d)

Je hebt al iets met een Arduino zeg je, waarom wil je het met C-MOS en TTL gaan doen?

En waar is het voor, ook niet onbelangrijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Misschien dat de TS even een schematisch schetsje kan maken van zijn bedoelingen. Het is nu niet helemaal duidelijk. Bovendien geeft hij pdf bestanden waarin het zowel over DC motoren als stappenmotoren gaat, Beide soorten zijn bruikbaar maar moeten een totaal andere aansturing hebben.

Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2021 11:31:50 schreef Ex-fietser:
...., Beide soorten zijn bruikbaar maar moeten een totaal andere aansturing hebben.

Precies. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Je kunt ze dus allebei met één 40106 maken. (3 zou zelfs kunnen, maar daar heb je niks aan... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt allen!

Ik wil gebruik maken van een langzame 6 volt DC (geared) micro motor met 15 rpm.(zie nieuwe bijlage

)

Inmiddels heb ik 2 proefopstellingen gemaakt:
1. SN 754410 H Bridge en aangesloten op 5 Volt DC. De aansturing met 2 drukknoppen en het draait. Tevens 2 Limit Switches aangesloten: het werkt.

2. 2 monostabiele relais (5 volt/75 Ohm) volgens de pdf van Blue Point engineering aangesloten, 2 drukknoppen, 2 limit switches: het werkt.(Ik houd de drukknop AAN, de limit switch ingedrukt (Normally Open wordt NC): motor stopt met draaien nadat LS is geactiveerd

Een drukknop is een moment schakelaar. Indrukken, motor draait, loslaten, motor stopt. 1e IR sluis wordt gereset

De bedoeling is om de motor met één puls via de 1e IR sluis te laten draaien (CW), totdat de 1e Limit Switch de motor doet stoppen.
beweging= UIT.

De 2e IR sluis wordt gepasseerd, de motor start en draait CCW, stopt wanneer de 2e Lmit Switch wordt geactiveerd.
beweging= UIT. de 2e IR sluis wordt gereset

De 1e IR sluis input wordt gereset en de 2e ir sluis input wordt ook gereset en staat klaar voor de volgende puls.
Het is de bedoeling dat wanneer de 1e IR sluis <1 sec wordt getriggerd niet continue blijft doorschakelen wanneer de 1e of de 2e IR sluis langer dan > 1 sec wordt afgedekt. De schakeling dient 1 x PULS getriggered te zijn. Inmiddels heb ik al wat literatuur van mono flop en one stop flop gelezen maar ik kom niet echt hiermee verder.

Ik hoop hiermee de vragen beantwoord te hebben.
O ja, de Arduino: hier gaat niet mijn voorkeur naar uit. Ik heb al een aantal schakeling met cmos en ttl gemaakt en ik vind het leuk om hiermee te stoeien.

Groet
Henry

Arco

Special Member

Mijn schakeling geeft een puls van ~ 0.75 sec, ongeacht hoe lang de IR signaal geeft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco,
Ik ga deze schakeling proberen. inmiddels ook de fact sheet cd40106 gelezen. Ik zag dat een equivalent de SN74LS14N is. Beide ic heb ik liggen.

De beantwoording in mijn vorige bericht was tevens bedoeld voor de andere leden die vragen hebben gesteld.

Groet
Henry

Arco

Special Member

Equivalent is wat kort door de bocht... (de SN74LS14 werkt alleen op 5v, en de CD40106 werkt op 3...18v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Wat dacht je van een flipflop die geactiveert word door een puls. en weer wordt gereset door de eindschakelaar..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Op 23 augustus 2021 13:40:21 schreef Arco:
Equivalent is wat kort door de bocht... (de SN74LS14 werkt alleen op 5v, en de CD40106 werkt op 3...18v)

Hoeveel stroom mag je uit die schakeling trekken? of moet er nog een driver(relais?) achter?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

moet een puls geven aan een H bridge (sn754410)

Flipflop lijkt me niet handig. Zal waarschijnlijk even veel (of meer) onderdelen zijn, en je moet dan de eindschakelaars opnieuw gaan bedraden.
(die staat normaal in serie met de motor)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 23 augustus 2021 15:48:20 (60%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goedemiddag Arco
Ik heb toch nog even je hulp nodig bij de CD40106. Je hebt de tekening obv 12 volt gemaakt. Ik zie dat de input current 1 uA (0,001mA) is bij 18 Volt.
Ik wil gaan werken met 5 Volt. Wat is dan de maximale mA of uA?
(Nb ik heb al voor mij zelf in Excel een verglijkingstabel o.b.v. jouw weerstanden en voltage gemaakt!)

De INFRAROOD sluizen ga ik aansluiten op een comparator LM393.
Ik kan niet goed gewaar worden welke input current maximaal is.
Ik lees very low current drain .... 0,4 mA (Factsheet Onsemi.com),
Low input bias current 25nA (nano Amp)

Kun je mij hierover nader informeren?
Alvast bedankt
Henry

Op 23 augustus 2021 15:46:24 schreef Arco:
(die staat normaal in serie met de motor)

Normaal? Niet echt, maar bij een dergelijk klein motortje zou het kunnen, als je die limit switch een diode parallel geeft, anders zou de motor nooit meer de andere kant op kunnen draaien om vrij te komen uit die limit switch, dus zoals in de 2de PDF van de TS.

Eigenlijk lijkt het erop dat de die helemaal met 2 relais zou kunnen oplossen, zonder andere logica, en zonder de H-brug, aangezien je blijkbaar toch geen snelheidsregeling nodig hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken