Usb lader Seat leon niet toereikend, ampère verhogen mogelijk?

Mijn Seat leon krijgt mijn Samsung s9+ niet geladen met de usb aansluiting. Deze is origineel en geeft 0.46A als ik mijn gsm aansluit.
Dit is wel in combinatie met Android-Auto, dus er gaat ook data doorheen.
Ik heb verschillende kabels geprobeerd, maar niets wil lukken. De gsm loopt langzaam leeg.

Ik was van mening om de voeding van een andere bron te halen en zo rond de 1A uit te komen, maar dit blijkt niet zo makkelijk als ik dacht.....
Wat ik begrijp, in jip en janneke, is dat het te maken heeft met chips en pull-up resistors.

Misschien een te simpele vraag voor een te lastig antwoord, maar is het überhaupt mogelijk om het amperage te verhogen? Gsm heeft usb-c aansluiting, mocht dat van belang zijn.

Laden via laptop/draadloos/powerbank/adapter gaat prima overigens.

Wie kan mij helpen?
Groeten Fred

flash2b

Special Member

Ik neem aan dat je Seat Leon een USB A connector gebruikt. Dan zou je dus deze kabel kunnen gebruiken:

https://nl.aliexpress.com/item/33054109029.html

Een USB C naar je S9 en de andere USB C naar je powerbank.

Vermoedelijk spreekt die samsung een nieuwe protocol wat die auto snapt. Da's vaker het gedoe, zeker als het een wat ouder voertuig betreft.

Kun je android auto ook draadloos gebruiken? Dan kun je m gewoon (intern) vervangen door een nieuwere quickcharge 3 of whatever ladertje.

Alternatief is om een simpele draadloze lader weg te werken, dan leg je de telefoon gewoon in een vakje met die lader en kan ie draadloos laden.

het is goed mogelijk dat die usb poort in combinatie met de android, gewoon max 0,5A kan geven. en dan maakt de kabel totaal niet uit. de radio beslist alles.

wil je meer, dan zal je ergens met een andere converter van 12V naar 5V usb 2A moeten gaan.
onze prius is ook zo, de autoradio wil niet meer dan 5V 0,5A geven. moment je 0,6A trekt, zakt de spanning naar 4V en lager

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
flash2b

Special Member

Maar dan moet de S9 nog steeds aangesloten worden op de USB van de Leon voor de "data" die Android Auto nodig heeft. Is er geen verbinding, dan heb je geen Android Auto op je Leon Schermpje. Vandaar dat ik die split kabel als mogelijke optie aangaf.

Of wordt Android Auto op het S9 scherm gebruikt? Dan is een betere lader met QC2 of hoger voor de sigaretten plug een optie.

Sine

Moderator

Als je de datalijntjes nodig hebt voor je navigatie, en de radio onderhandeld met de telefoon dat er max 500mA afgenomen mag worden dan is dit niet zo makkelijk om op te lossen.

Het is niet zozeer dat de radio het niet kan leveren, maar dat de telefoon (terecht) weigert meer te gebruiken dan overeengekomen is.
Dus ook al zou je een externe 5V voeding erbij fabrieken dan blijft je afname nog steeds maar 500mA

Android auto wordt gebruikt op het display van de Leon en werkt helaas nog niet draadloos (MY2016).
Ik kan inderdaad wel een draadloze lader erbij monteren en die aansluiten op de sigarettenplug, niet aan gedacht!
Zou ik dan de voeding van de originele usb moeten loskoppelen, of werkt dit ook beide tegelijk?

Mocht dat zo zijn, dan is dit wel de snelste/handigste oplossing.

Op 27 augustus 2021 11:27:19 schreef fcapri:
... in combinatie met de android, gewoon max 0,5A kan geven.

In dat geval is het nog steeds wel kras dat ie leegloopt ipv geladen wordt. Gebruikt dat ding dus continue >0.5A op 5V. Zo gaat de accu ook niet lang mee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
flash2b

Special Member

Nog eentje gevonden die er beter uitziet: https://nl.aliexpress.com/item/1005001633270893.html

Eventueel als je geen powerbank wilt gebruiken, een van de USB C aan een QC2 of hoger adapter hangen.

Op 27 augustus 2021 12:09:58 schreef flipflop:
[...]
In dat geval is het nog steeds wel kras dat ie leegloopt ipv geladen wordt. Gebruikt dat ding dus continue >0.5A op 5V. Zo gaat de accu ook niet lang mee.

ja, ook mijn telefoon, als die aan blijft staan, verbruikt meer dan een standaard lader kan bijduwen.
gsm staat open op mijn bureau en ben sinds 8h deze morgen al gezakt naar 55%. straks vertrtek ik naar huis met 40% of minder. in de fiets is de lader sterker en geraakt de accu wel bijgeladen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 27 augustus 2021 12:09:58 schreef flipflop:
[...]
In dat geval is het nog steeds wel kras dat ie leegloopt ipv geladen wordt. Gebruikt dat ding dus continue >0.5A op 5V. Zo gaat de accu ook niet lang mee.

Dat is maar 2,5W .. dat is niet schokkend veel.

cinqidriver

Golden Member

probeer eens andere kabels.
anders loop eens naar de ikeea die zijn vaak niet duur maar vaak wel goed

Shiptronic

Overleden

Op 27 augustus 2021 11:57:39 schreef Sine:
Als je de datalijntjes nodig hebt voor je navigatie, en de radio onderhandeld met de telefoon dat er max 500mA afgenomen mag worden dan is dit niet zo makkelijk om op te lossen.

Het is niet zozeer dat de radio het niet kan leveren, maar dat de telefoon (terecht) weigert meer te gebruiken dan overeengekomen is.
Dus ook al zou je een externe 5V voeding erbij fabrieken dan blijft je afname nog steeds maar 500mA

Dat is idd het probleem waar ik ook tegenaan liep(Samsumg S9 + VW T-ROC )

Ik heb het voor € 6 opgelost : https://www.action.com/nl-nl/p/re-load-telefoonhouder-met-qi-lader-/, en geen gepruts met snoertjes meer! telfoon in houder laten zakken en hij klemt zich zelf vast (met een otterbox om je toestel moet je de zijkanten wat uit buigen, als je die wat verwarmt gaat dat prima.)

Maar die moet je dan wel met een stevige USB-lader voeden en niet het stopcontact van de auto zelf daar komt niet genoeg prik uit.

[edit] adriod-auto, ja dan moet de kabel verbonden worden, maar volgens mij kunnen ze ook samen. ik kan het niet testen, heb die functie niet mee besteld, vond het waardeloos in andere auto's Navigeren doe ik gewoon met deze houder, en de telefoon. en hij laad dan ook bij , het scherm permanent aan vreet het meest!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het scherm staat tijdens het gebruik van Android-auto uit. Alles wordt overgebracht naar het display van de Leon, dus lijkt me niet dat dit dan zoveel van de gsm-accu vergt.

Ik ben niet helemaal mee met de opmerking van Sine (al zal het best kloppen wat je zegt!). Ik heb wel begrepen dat er een chip o.i.d. in de kabel zit om elkaar van info te voorzien (radio-gsm), maar verder dan dit gaat mijn begrip niet helaas.
Als ik dan de kabel van flash2b zou gebruiken, dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem toch?

Tenzij ik een aparte voeding (via draadloos opladen vanaf bijvoorbeeld de sigarettenplug) erbij leg, en deze samen de gsm laat laden. Zou de gsm dan nog steeds weigeren om meer te laden?

Off topic : Ik zie wel voordelen in Android-auto, maar dat is blijkbaar persoonlijk. Ik heb de gsm nu in een zelfgemaakte houder zitten in het bakje onder het display, zodra ik deze daarin steek, verbindt hij met de usb en is hij uit het zicht.

Ik heb al verschillende kabels gebruikt, maar er is er geen die meer dan 0.46A geeft. Kan natuurlijk toeval zijn.

als je een usb-a hebt zitten in de wagen zal er nooit meer stroom uit gaan komen. de lader voor je gsm ziet dat je een snellaad capabele gsm aansluit en gaat naar 9V toe om 2A te kunnen laden. je hebt dus echt een voeding met meer vermogen nodig. via sigarenaansteker bijv. echter met een gewone usb-a naar een usb-c stekker zal het niet gaan. ik zie snelladers voor de s9 voor een paar tientjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb zojuist de gsm via de radio-usb aangesloten, en ook via een draadloze lader via een usb sigarettenplug. Android-auto werkt en de laadtijd veranderd van 1u47min naar 51min. Dat werkt dus prima!

Het wordt nu wat lastiger om alle kabel netjes weg te werken, maar dit moet goed komen. Eerlijk is eerlijk, begrijpen doe ik het niet helemaal. Dat de gsm en radio met elkaar communiceren begrijp ik, maar hoe ze dat dan doen? En waarom werkt het dan wel via een usb-verbinding op de sigarettenplug?
Specs van de plug : input 12/24V
output 3.6-5V=3A, 6.5-9V=2A, 9-12V=1.5A.

Specs van de draadloze lader : input 5V/3A, 9V/2A, 12V/1.5A
output 5W/7.5W/10W

Ik wil het wel begrijpen, maar ik ben bang dat dit toch iets te hoog gegrepen is helaas.

joopv

Golden Member

Op 28 augustus 2021 01:23:37 schreef Fredrossi:

Ik heb al verschillende kabels gebruikt, maar er is er geen die meer dan 0.46A geeft. Kan natuurlijk toeval zijn.

Let op met USB kabels van onbestemde marktplaats of ali verkopers.
Een aanzienlijk deel van die kabels zijn gemaakt van flinterdun ijzerdraad...

Het laad proces start wel maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Ik mag inderdaad graag wat spullen bestellen bij de Chinezen, maar als het over kabels gaat, ben ik alleen maar in het bezit van originele kabels die bij gekochte spullen horen (garmin, google, samsung e.d.)

Wel een goed punt om te vermelden, waarvoor dank!

RAAF12

Golden Member

Op 28 augustus 2021 14:35:21 schreef Fredrossi:
Eerlijk is eerlijk, begrijpen doe ik het niet helemaal. Dat de gsm en radio met elkaar communiceren begrijp ik, maar hoe ze dat dan doen? En waarom werkt het dan wel via een usb-verbinding op de sigarettenplug?

Bij mij gaat draadloos Android Auto data via een 5 GHz Wifi verbinding maar pas nadat het systeem zich met Bluetooth heeft aangemeld. Op VW/Seat ect fora zal daar wel wat meer over bekend zijn. Het slurpt inderdaad wel veel stroom als op de phone wifi/bt/gsm/gps tegelijk ingezet wordt, maar voor kortere ritjes is het prima te doen. En anders toch maar even bijladen onderweg.
Ik heb al jaren zo'n snellader van Samsung, adaptive fast charging noemen ze dat. Die zijn er met 1 of 2 USB aansluitingen. Werkt goed.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141042?query=RAAF12&mode…

Zo'n lader heb ik er nu dus ook tussen gezet en dat gaat inderdaad prima. Ik had gehoopt op een iets meer directe oplossing qua kabels, maar het werkt in ieder geval.

AA wireless heeft mijn auto niet, wie weet in de toekomst. Ik ga me nu eerst drukmaken met het tekenen van een nette houder, dan zal ik me toch eens verdiepen in het intelligente gebeuren van verbruikers, kabels e.d.

Wordt nog een hoofdbrekertje denk ik...