Frame elektrische fiets onder spanning tijdens laden

Tijdens het laden van een elektrische fiets (buren) staat het frame onder laagspanning.

Exact kan ik niet meten (want waar meet ik dan op?) Maar het is voelbaar met de achterkant van de hand.

Daarop hebben we eerst het elektrische gedeelte van de fiets geheel verwijderd in de verwachting een bloot liggende draad te vinden.
"Helaas" hebben we niets gevonden.

Vervolgens hebben we de lader open gemaakt en ook daar meet ik geen sluiting.

De batterij casing is van plastic en staat voor zover wij hebben gezien niet in contact met het frame.

Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken en wellicht dat iemand reeds bekend is met deze casus.

Tips zijn hoe dan ook welkom :)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Dat zijn waarschijnlijk de y-condensatoren van het netfilter.

En dan voel je de fiets "brommen" als je met je vingers over een metalen deel wrijft.

Is dat degradatie of te verwachten gedrag? Er zit 1 elco in á 400V en ik zag zo snel 1 MKT / X2 filter.

Dus eigenlijk de vraag: Zou vervangen helpen?

Sine

Moderator

Nee, dat is normaal, een paar uA lekstroom heb je daar altijd mee, en dat voel je.

Ik vond het nogal frappant haha.
Maar goed om te weten dat het geen kwaad kan en weer wat geleerd. kort maar krachtig topic.

Bedankt!

Op 6 september 2021 21:23:58 schreef sanscorp:
Ik vond het nogal frappant haha.
Maar goed om te weten dat het geen kwaad kan en weer wat geleerd. kort maar krachtig topic.

Bedankt!

Waar staan de fietsen?
In garages en schuurtjes liggen meestal stenen vloeren, net als keukens etc. die als geleidend worden beschouwd. Daarom horen in dergelijke ruimtes wandcontactdozsen met aarde.
Volgens mij worden in nieuwbouwwoningen alle stopcontacten standaard van aarde voorzien.

Staat in een schuur (opgeleverd in 2013) en de WCD heeft gewoon aarde.

De spanning is ook alleen voelbaar op blote voeten en tijdens een laadcyclus.

Op 6 september 2021 21:49:00 schreef buzzy:
Volgens mij worden in nieuwbouwwoningen alle stopcontacten standaard van aarde voorzien.

Maar de lader kan wel van een platte stekker zijn voorzien.

Hensz

Golden Member

Don't Panic!

Op 6 september 2021 22:07:35 schreef sanscorp:
Precies dat dus :)

Vaak is er vanwege storingseisen naar andere apparatuur nog een condensator aanwezig van het primaire gedeelte van de laadadapter naar het laadgedeelte. Zo'n condensator laat ook een minimale hoeveelheid wisselstroom door. Onder omstandigheden kun je die kleine stroom voelen, maar verder is die ongevaarlijk.
Zo'n situatie op blote voeten is een omstandigheid, waarbij een tinteling gevoeld kan worden. Dat is zelfs persoonsafhankelijk.
Droge vloerbedekking isoleert en dan loopt er dat minimale stroompje niet. Soms wil het wel helpen om de steker een halve slag te draaien in het stopcontact. Je zou dan een merkje op de steker kunnen aanbrengen.
Overigens, het genoemde X2 filter staat over de polen van het lichtnet en geeft dus geen stroom naar buiten. Zgn Y condensatoren staan van het lichtnet naar aanraakbare delen van een toestel en dat is hier mogelijk ook het geval, in dit geval van het lichtnet naar de secundaire zijde van de laadadapter.
Je zou de fiets met een los snoertje kunnen aarden, met een knijper op een stukje blank metaal en dan aarden op de waterleiding of het aardcontact van het stopcontact.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 6 september 2021 23:32:04 (24%)

Bedankt voor de uitleg, ik snap hem nu helemaal :)

Ik ben wel benieuwd of het omdraaien van de stekker eventueel werkt en dat gaan we vanmiddag eens proberen.

Je hebt dit effect bij veel meer elektrische apparaten. Hier heb ik een staande lamp met metalen "poot" waar een netsnoer doorheen loopt. Aan dat metaal voel ik het.
Met m'n laptop op schoot voel ik dat brommen aan de CV leiding. Laptop aan de lader koppelt met m'n lichaam en via de CV loopt de stroom weg.

Niet helemaal hetzelfde maar eigenlijk toch wel: ga eens met je fiets onder hoogspanningsdraden staan. Aai dan over je fiets, dan voel je hetzelfde.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Je hebt dit effect bij veel meer elektrische apparaten. Hier heb ik een staande lamp met metalen "poot" waar een netsnoer doorheen loopt. Aan dat metaal voel ik het.

In de US gaan ze soms een stapje verder door de metalen poot als "0" geleider te gebruiken :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb het effct nog wonderlijker ervaren: Achter en TL buis zat een aluminium folie op schuimplastic. De folie maakte nergens contact met de TL en toch die 'bromprikkel'. Vermoedelijk is hier een volledig capacitieve overdracht de oorzaak.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoe is dat anders dan de condensator is de fiets-lader? Ook capacitieve overdracht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Ik heb een paar jaar geleden over iets vergelijkbaars hier gepost. Ging om een laptop en wat later over een Nespresso apparaat, beide aangesloten in Zuid Afrika met een "adapter". Beide apparaten hadden een randaarde steker, maar de "adapter" had geen metalen contact om de aarding door te voeren.
Knippen en een daar gangbare steker eraan zetten mocht niet, angst voor warranty issues. Heb dat toen opgelost door bij de volgende trip een nederlandse verdeeldoos mee te nemen, en er daar een daar gangbare steker aan te zetten.
Ik blijf het vreemd vinden dat een product zo verkocht word. Mag dat?

mel

Golden Member

In Nederland zeker niet..
Als het een platte stekker is met 2 polen, dan moet men ervan uitgaan dat het ding waarop het is gebruikt dubbelgeisoleerd is, met 2 concentrische vierkanten op het label. Anders dient er echt een aardedraad effectief te zijn aangesloten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 september 2021 12:04:20 schreef mvdk:

Ik blijf het vreemd vinden dat een product zo verkocht word. Mag dat?

waar had je hem gekocht en hoe oud was die?

er zijn oneindig veel overgangstekkers verkocht zonder randaarde, ook in Nederland. Dat was dan voor toestellen zonder randaarde.

tegenwoordig zijn ze meestal met aardedoorvoer, maar als het een ouder ding is was dat meestal niet.

mvdk

Golden Member

Ik blijf het vreemd vinden dat een product zo verkocht word. Mag dat?

Dat slaat op die fietscharger.

Dat met die laptop was mijn eigen geknutsel, dat met die Nespresso waren de ZA vrienden. In beide situaties een adapter in een lokale hardeware winkel gekocht.

Op 7 september 2021 12:17:53 schreef mel:
In Nederland zeker niet..
Als het een platte stekker is met 2 polen, dan moet men ervan uitgaan dat het ding waarop het is gebruikt dubbelgeisoleerd is, met 2 concentrische vierkanten op het label. Anders dient er echt een aardedraad effectief te zijn aangesloten.

Of een klasse 0 (nul) apparaat, zoals een retro schemerlamp.

Sine

Moderator

Op 7 september 2021 12:37:57 schreef mvdk:
[...]
Dat slaat op die fietscharger.

Waarom zou dat niet mogen? Dat is gewoon klasse 2

Elk ding met een netstekker adapter heeft het zelfde 'probleem'

mvdk

Golden Member

Ja sorry dat ik door blijf mekkeren.
Uit de wiki https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelge%C3%AFsoleerd
haal ik dit zinnetje:

een zodanige constructie en behuizing heeft, dat er geen spanning kan komen te staan op aanraakbare, geleidende delen.

Geldt dat dan alleen voor de adapter zelf?
Zit er nog iets in dat voorkomt dat bij een defect rakende condensator de fiets werkelijk onder spanning komt?
Zit de oorspronkelijke stekker nog wel aan het snoer? O-)

Kleine edit.