webasto standkachel op afstand bedienen

Hallo beste mensen,

Ik heb met succes een gereviseerde Webasto standkachel in mijn auto geïnstalleerd.
Er bestaat een draadloze afstandsbediening van Webasto, maar daar tik je honderden euro's voor af, en dat gaat me een beetje te ver.
Nu moet ik dus bijv. de avond vooraf instellen hoe laat het apparaat daags erop moet starten, en hoe lang hij dan mag draaien.
Niet handig wanneer de auto dichtgevroren is, en ook niet wanneer je vertrektijd nog niet vaststaat.
Het bedieningspaneeltje van Webasto is vrij simpel: een voedingsdraadje, massa en een stuurdraadje(de standverwarming zelf heeft een eigen schakelunit ingebouwd zitten).
Volgens mij moet het mogelijk zijn om met een 12V ontvanger met afstandsbediening(aan/uit), en een timer die tot 30 minuten blijft ingeschakeld, de Webasto te laten draaien.
Ik moet nog even checken wat de waarde van het stuurstroompje is; ik weet niet of daar gewoon 12v overheen gaat.
Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Ik ken iig de oudere Webasto's, de airtop series. Die heb ik ook in mijn camper zitten.

De Webasto rheostat is een simpele potmeter + schakelaar

Die potmeter bepaald, bij benadering, de temperatuur. (Geen volwaardige thermostaat - hij gebruikt de aanzuigluchttemperatuur in de unit om de temperatuur te bepalen)

Die schakelaar kun je eenvoudig vervangen door whatever je wilt, een simpel relais met een ESP, of een ding via een GSM die je schakelt door een SMSje of wat dan ook.

De volledige schema's staan in de installatiehandleidingen.

De potmeter is een 2.2kohm ding, de rest is een schakelaar + diode.

Maar even vermelden welke Webasto je hebt is wel handig, want er zijn tig modellen van.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De handzender is wel meer dan een aan/uit ding. Je kan de temperatuur in de auto zien. Je kan bepalen hoe lang de verwarming aan gaat. Je kan aangeven wanneer ze aan moet. Je kan ook de verwarming uit zetten en de ventilator aan op de warmere dagen. Het is dus wel ietsjes meer als de standaard schakelaar.

Er bestaan trouwens 2 verschillende afstandsbedieningen. De uitgebreide T100HTM en de eenvoudige T91 (aan/uit).

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een complete set T91 komt nog steeds op een 300 euro, en het bereik hoeft in mijn geval geen 1000 meter te zijn. De auto staat voor de deur.

Er zijn heel wat afstandbedieningen verkrijgbaar voor veel minder geld. De vraag is wel hoeveel moeite de fabrikant heeft gedaan om te voorkomen dat jouw buurjongen met zijn op afstand bedienbare autootje je standkachel kan aanzetten. Dat zal Webasto toch wel goed hebben geregeld voor 300 E

reading can seriously damage your ignorance

Ik dacht het hiermee te kunnen fixen, of zie ik iets over het hoofd?
De timer kan tot 30 minuten ingeschakeld blijven, en dat is een mooie tijd voor de standkachel.
Ik wil overigens het Webasto paneeltje in de auto gewoon in stand houden. Is het verstandig om een diode te plaatsen om storingen aan het paneeltje te voorkomen? Je zet immers spanning op het stuurdraadje wanneer je de remote control gaat gebruiken, terwijl het paneeltje feitelijk uitgeschakeld is.

buckfast_beekeeper

Golden Member

30 minuten is niet altijd voldoende. Met ijs of sneeuw op de ruiten kom je er niet. Als ze wat berijpt zijn of wat aan gedampt is dat uiteraard wel voldoende. Ondertussen staat er zowat 7 jaar een Thermo Top Evo 5+ in de wagen zodat ik wel uit ervaring mag spreken. De wagen heeft het laatste 1,5 jaar geen dag meer binnen gestaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

30 minuten is niet altijd voldoende. Met ijs of sneeuw op de ruiten kom je er niet.

Hangt een beetje van zowel de wagen als de standkachel af denk ik. Ik heb een webasto DBW2010 klaar liggen voor inbouw. Ik denk dat die in 10 minuten de zowel de auto als de motor stomend heet heeft. Het is een wat ouder type maar van een redelijk vermogen.

Is het verstandig om een diode te plaatsen om storingen aan het paneeltje te voorkomen?

Hiervoor moet je even kijken hoe webasto het bij dat ding van jou bedoelt heeft om te schakelen. Bij die van mij kan het met een potentiaal vrij contact en hoef je je dus niet druk te maken om diodes.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 17 september 2021 16:55:42 (30%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dan spreek je wel over een standverwarming voor een vrachtwagen of bus van 11,6kW. De evo 5+ is de zwaarste voor een auto en is 5,2kW. Ik kan je verzekeren dat na een half uur mijn watertemperatuur meter net in beweging komt. Motor is een 3.2 met 13,5 liter water (waarschijnlijk 15 door het extra water in de verwarming). Het interieur is dat van een Ford Ranger DC.

Gebruik ik mijn standverwarming niet, dan zijn 20km onvoldoende om de motor van vriestemperatuur op bedrijfstemperatuur te brengen.

Edit: en bij -10°C in bijvoorbeeld Oostenrijk is een half uur sowieso niet genoeg.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dan spreek je wel over een standverwarming voor een vrachtwagen of bus van 11,6kW.

Yep klopt. Ooit voor weinig op de kop getikt. Vandaar. ;)

Maar het is ook mijn bedoeling geweest om een keer in de winter naar de noordkaap te gaan enzo. En dan ook kamperen met die kachel een beetje aan.
Bij verschijnsel is dat een warme buitendouche met dit ding ook mogelijk is.

Ouderwetse keukengeiser had een soortgelijk vermogen. En daar douchte we gewoon onder. Voor deze toepassing heb ik dus ook al een warmte wisselaar klaar liggen. Onder koelvloeistof douchen is nue eenmaal niet zo'n goed idee.

buckfast_beekeeper

Golden Member

[off topic]Mispak je niet als de verwarming te zwaar is, dan wordt het onaangenaam. Aan/uit wil je ze niet sturen. De gloeiplug (9A) neemt het meeste energie en die wordt gebruikt bij elke start en elke stopcyclus. De gloeiplug is ook het onderdeel dat het snelste de geest geeft.

In mijn serre heb ik een chinese webasto cloon met warme lucht draaien. Die wordt frequentie geregeld tussen 1,6Hz en 5Hz. Zo krijg je een vermogen tussen 1,6kW en 5kW. Op 1,6kW verwarm ik momenteel tot 10°C boven de buitentemperatuur. Kwestie van de San Marzano tomaten droog te houden. We spreken dan van een serre van 24m² en ±60m³. Glas van 3mm dik en niet geïsoleerd. Volg je de FB pagina's rond de Chinese clonen dan wordt 5kW vaak als onaangenaam warm ervaren. Mooi om op te warmen maar te zwaar tijdens gebruik. Ik heb de standaard controller vervangen door een Afterburner cloon of FB. Wel zelf de printjes getekend, wat grotere knoppen en een groter OLED scherm gebruikt. Het schema licht aangepast en een level converter geplaatst tussen DS18B20 en ESP.

Rechtse zwarte knop is de fuel reset.

Kast er rond is geprint behalve het front, dat is in alu gemaakt. Als transformator gebruik ik een MeanWell RSP12-200 iets opgeschroefd tot 12,8V. Spanningsdrop over dunne kabels is snel funest.

Waarom geen Chinese Diesel Heater voor water meenemen? Heb je geen wisselaar nodig en geen verliezen. [/off topic]

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Oude GSM met 3,5mm plug.

Een geluid door oproep, sms of ingesteld alarm trekt via een audio detectie schakelingetje 30 minuten een relais dicht.

Pas wel op dat je alleen bepaalde nummers een geluid geeft. Bij terrorvorst moet je mogelijk 2 smsjes sturen.

Als je wifi bereik hebt kan je ook een andere messenger applicatie gebruiken, de telefoon moet dan wel wat moderner zijn.

Ik heb tóch maar besloten om een originele Webasto afstandsbediening te kopen.
Ik heb gekozen voor de Thermoconnect 2 vanwege de uitgebreide mogelijkheden via de app:

De parkeerverwarming bedienen
• Eenvoudig de verwarming in- of uitschakelen ongeacht uw afstand tot het voertuig
• Verwarmen op basis van vertrektijd
• Programmeren van eenmalige of terugkerende verwarmingscycli
• Keuze tussen verwarmen en ventileren(ventileren hoeft niet voor mij want het is een cabrio).

Locatie service
• Geïntegreerde GPS-functionaliteit
• Toont waar uw auto zich bevindt en hoe u daar komt
• Functie maakt verbinding met uw kaarten-app, zoals Google Maps

Geofencing dienst
• Alarmmelding als het voertuig een bepaald geografisch gebied verlaat
• ThermoConnect kan worden gekoppeld aan slimme thuissystemen

Controle functies
• Meerdere voertuigen bedienen
• Weergave interieurtemperatuur
• Controle van de accuspanning(vind ik een belangrijke functie)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb geen aaitelefoon, en ga die ook niet aanschaffen, de Thermoconnect was voor mij dus geen optie.

Veel geluk met je verwarming.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rudig76

Golden Member

Jeetje van ik zoek een op afstand bediend timer relais naar een….
App die van alles kan met zelf gps in de wagen en een dienst die jaarlijks 35 euro kost.

Daar zit een fors verschil tussen. Beide prima natuurlijk maar had hem niet aan zien komen op basis van eerder genoemde specificaties

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

Op 18 september 2021 21:50:34 schreef Cor4411:
Ik heb tóch maar besloten om een originele Webasto afstandsbediening te kopen.
Ik heb gekozen voor de Thermoconnect 2 vanwege de uitgebreide mogelijkheden via de app:

De parkeerverwarming bedienen
• Eenvoudig de verwarming in- of uitschakelen ongeacht uw afstand tot het voertuig
• Verwarmen op basis van vertrektijd
• Programmeren van eenmalige of terugkerende verwarmingscycli
• Keuze tussen verwarmen en ventileren(ventileren hoeft niet voor mij want het is een cabrio).

Locatie service
• Geïntegreerde GPS-functionaliteit
• Toont waar uw auto zich bevindt en hoe u daar komt
• Functie maakt verbinding met uw kaarten-app, zoals Google Maps

Geofencing dienst
• Alarmmelding als het voertuig een bepaald geografisch gebied verlaat
• ThermoConnect kan worden gekoppeld aan slimme thuissystemen

Controle functies
• Meerdere voertuigen bedienen
• Weergave interieurtemperatuur
• Controle van de accuspanning(vind ik een belangrijke functie)

Aanrader, ik gebruik deze al enkele jaren met plezier. Er is een extra (wat verborgen) service menu waarmee je alle parameters individueel kan instellen. Dit kan door via de website in te loggen en het menu van verborgen af te halen.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Dank voor alle reacties, het heeft me echt geholpen om tot de uiteindelijke keuze te komen.
De budget-oplossing die ik voor ogen had bleek teveel haken en ogen te hebben, zoals het risico dat iemand op dezelfde frequentie onbedoeld mijn standkachel zou kunnen activeren.
Daarnaast was ik nog niet bekend met de thermoconnect 2 en zijn uitgebreide mogelijkheden.
Extra's zoals de locatievoorziening en de accu monitor hebben voor mij de doorslag gegeven.
Het eerste jaar zijn de app-diensten in de prijs inbegrepen, daarna 35 euro per jaar. Dat scheelt maar 10 euro met het goedkope sim only abonnement dat ik nu gebruik voor de locatievoorziening, dus is te doen.