ik heb een schema met uitleg gezien op
de site
www.elektrikzone.tk
dan ga je naar diversen
dan FM Dipool antenne (5e van onderen)
Hier houd men 2 metalen van exact de goede
lengte 1 cm van elkaar af.
En dit alles direct aangesloten op een stukje
coax.
Kan dit? Wie heeft hier ervaring mee?
Ja, zal prima werken. Zonder het plaatje gezien te hebben, site doet het niet.
De ouderwetse N1 en N2,3 antennes werken op dezelfde manier.
De impedantie van een open dipool antenne is ca. 75 ohm. Bij een gevouwen dipool (één stuk aluminium) is dit ca. 300 ohm.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
das de site van rip kip
Is gewoon het standaard ontwerp van een open dipool. Werkt altijd.
Alleen voor zenden goed uitdippen.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Op 16 december 2002 22:35:15 schreef Erik:
das de site van rip kip
Dat klopt, maar RipKip is vergeten dat in de formule nog rekening gehouden moet worden met een verkortingsfactor van circa 0,9. De antenne-elementen zijn dus te lang. Als je ze aansluit op een zender en de frequentie daarvan variabel maakt, zul je zien dat de SWR verhouding 1:1 is bij een lagere frequentie dan in de formule is toegepast. Voor ontvangst doeleinden is dit kleine verschil overigens verwaarloosbaar.
Door het rechtstreeks aansluiten van een coax aan de dipool antenne ontstaan er mantelstromen in de coax. Als je het netjes wil doen moet er dus een balun of stub toegepast worden om de asymetrisch coaxkabel aan te sluiten aan de symetrische dipool.
Carel.
Aha als je het precies wilt doen moet je dus nog een
SWR meter maken of kopen. Vooral omdat de verkortings-
factor maar CIRCA bekend is. Aan de andere kant waarom
zou ik een dure meter kopen, als ik geluk heb gaat mijn
zendertje niet kapot. Een nieuw zendertje kost nou ook
weer niet zoveel.
Zijn de mantelstromen in de coax hinderlijk? En zo ja
voor wie? Voor mijn schakeling of voor mijn buren?
Ik zoek nog even uit wat een balun en een stub zijn.
elektron_
beetje gek
Mag ik even aanpikken ? Kan je deze antenne aanluiten op een Radio waar allen een uitschuifbare sprietantenne opstaat ? Zo ja Hoe ? en zal de ontvangstgevoeligheid dan beter zijn ? Bedankt.
elektron_
zegt:
Mag ik even aanpikken ? Kan je deze antenne aanluiten op een Radio waar allen een uitschuifbare sprietantenne opstaat ? Zo ja Hoe ? en zal de ontvangstgevoeligheid dan beter zijn ? Bedankt.
Nee deze te maken antenne kun je niet op een radio aansluiten met een uitschuifbare sprietantenne.
Je hebt een radio nodig die een aansluiting heeft
voor een coaxplugje. Het heeft geen nut om je een antenne van deze radio te slopen en te vervangen door een FMdipool.
Het gaat mij erom om uit te zenden.
Ik denk dat de ontvangsgev.heid niet beter wordt. Althans dit zei Hugo Welther
Waarom zou je hem niet kunnen gebruiken voor een radio?
Kan gewoon hoor.
Even je radio openmaken, coaxbus er op zetten en de aansluiting van de spriet naar de middelse pen van de coaxbus, de buitenkant van de coaxbus aan de GND van de radio.
Heb hierzo een aantal klokradio's omgebouwd die nu netjes op de kabel staan aangesloten.
De verkortingsfactor is afhankelijk van het gebruikte antennemateriaal. Een dun draadje van 0,8mm heeft een andere verkortingsfactor dan een aluminium buis van b.v. rond 10mm. Daarom schreef ik: "circa 0,9".
Een mantelstroom veroorzaakt een veld. Dit veld wordt niet opgeheven door het veld aan de binnenzijde van de buitengeleider van de coaxkabel. De buitengeleider gaat dus stralen en dat was niet de bedoeling. Dat kan dus hinderlijk zijn voor zowel de schakeling als voor de buren.
Een balun is een samenvoeging van de Engelse woorden 'balanced' en 'unbalanced'. Hieronder zie je een balun om 'n gesloten dipool (300 ohm) te voeden met 75 ohm coax. Het cirkelvormige deel moet een elektrische halve golflengte lang zijn, rekening houdend met de verkortingsfactor V van de coaxkabel.
Het is maar zelden zo dat de impedantie op het voedingspunt van de uitschuifbare antenne ook 50 ohm is Hugo. Een BNC connector met daaraan een coax naar het centraal antenne systeem geeft dus een misaanpassing.
Het werkt wel, dat zal ik niet ontkennen, maar het is ongeveer zo als een 16 ohm luidspreker aan een 4 ohm versterkeruitgang. Het werkt maar er is misaanpassing die verbeterd kan worden.
Carel.
Dat ben ik met je eens, maar voor een gewone huis, tuin en keuken antenne op een FM radio zal het niet veel verschil maken, zeker niet met al die lokale zenders.
Het wordt wat anders als je wilt proberen dat ene nVolt signaaltje op te pikken. Dat moet je antenne-impedantie gelijk zijn aan de ingangs-imp. van de ontvanger. Overeigens zal je dan ook een iets betere antenne moeten hebben.
Overigens ben ik van mening dat de meeste front-ends van de gemiddelde radio gewoon 75 ohm zijn, waar een simpele spriet aanhangt of een draadje. Ik denk dat de misaanpassing eerder daar zit.
Akkoord Hugo. Mijn ervaringen zijn wat gedateerd met zulke radiotjes.
In de 29 jaar dat ik nu als gelicenseerd radiozendamateur met antennes experimenteer heb ik al heel wat rariteiten meegemaakt door slechte aanpassingen. 5 Watt output op 3,5 MHz (80m band) is ruim voldoende om door misaanpassing een telefoontoestel (oude PTT Vox 500) spontaan te laten rinkelen, om maar eens 'n voorbeeld te noemen.
Carel.
Op 16 december 2002 23:42:39 schreef Carel M.:
[...]
Dat klopt, maar RipKip is vergeten dat in de formule nog rekening gehouden moet worden met een verkortingsfactor van circa 0,9. De antenne-elementen zijn dus te lang. Als je ze aansluit op een zender en de frequentie daarvan variabel maakt, zul je zien dat de SWR verhouding 1:1 is bij een lagere frequentie dan in de formule is toegepast.
Een verkleinings factor van 0,9?? dus er moet 10 van de lengte af zeg je; ik heb dit nog nooit ergens gelezen maar in iedergeval bedankt voor de correctie. Overigens het plaatje doet het hier gewoon hoor 
Groetjes,
Tedde