Aardpen voetpad [BE]

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 september 2021 09:32:51 schreef jdjere:
[...]
Het voetpad is publiek domein veronderstel ik, aangezien een rijhuis in de stad meestal op de rooilijn staat. Vandaar dat ik mijn twijfels heb of dit mag, ik kon er niks over terugvinden..

Dan haal je er toch 1 tegel uit! net naast je huis.
Sla de aarde en maak het gat met dezelfde tegel weer dicht.
Sommige dingen moet je niet vragen, en zeer zeker niet aan de overheid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

In Nederland heb ik het vaak gezien, aarde slaan net buiten de gevel, daarna een gaatje boren door de muur ,kabel naar binnen, tegel terug, klaar.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 september 2021 13:25:27 schreef Hensz:
Als waterdicht zijn een eis is (waarom eigenlijk?), dan vraag ik me af hoe andere doorvoeren tot stand gekomen zijn. Het zijn er nogal wat tegenwoordig: Gas , stroom, water, kabel-TV, telefoon, glasvezel, etc.

Die komen vaak via de gevel binnen, in vele gevallen maar op 60cm diepte. Een gat in een keldervloer maken op -2m onder voetpadhoogte is toch een ander verhaal, dan gaat vaak het grondwater opkomen...

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Op 23 september 2021 08:04:48 schreef mel:
In Nederland heb ik het vaak gezien, aarde slaan net buiten de gevel, daarna een gaatje boren door de muur ,kabel naar binnen, tegel terug, klaar.. :)

Ok dan, onder het motto "liever excuseren nadien dan toestemming te vragen vooraf" :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dat je last krijgt van grondwater is afhankelijk van de regio. Hier heb je dat in de winter al op -10cm. Waar we vroeger woonden zat het grondwater op -18m. Goot je een emmer water uit, even ronddraaien en het water was weg. Ik heb er nooit geweten dat er 1 waterplas stond. Er zijn voldoende goede middelen om die kelder terug dicht te maken. Er zijn zelfs materialen om onderwater gaten te dichten. Er bestaat ook beton om onderwater te storten.

Stukjes hout in het gat kloppen kan al voldoende zijn. Werd in het verleden wel eens toegepast om een lek in een boot te dichten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

een oud middel is waterglas in je mortel, maar er zij nu legio andere middeltjes, zoals epoxies, die door de mortel kunnen worden gemengd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 23 september 2021 10:54:49 schreef jdjere:
[...]

Die komen vaak via de gevel binnen, in vele gevallen maar op 60cm diepte.

Ik begrijp dat elke mm buiten de voorgevel van de gemeente is. Gas etc. via de gevel betekent dus via gemeentegrond en eerst bovengronds komen (want: geen gat in de vloer) dan pas door de gevel. Als dat zo is kan die aardpen er ook nog wel bij.
Als dat niet zo is, dan is er waar die leidingen wél het pand ingaan ongetwijfeld een plekkie te vinden.

Mijn vraag voor TS blijft dus staan: hoe hebben ze dat gedaan?

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

Het gaat hier in het topic over België, andere regels, andere wetten.
In NL is de netcode leidend, daarin staat dat de aanvrager van een aansluiting moet zorgen voor een gasdichte doorvoer. Gasdicht is belangrijk, meestal is dit ook wel waterdicht.
Ik begrijp uit het begin van dit topic, dat het gaat om een bestaand huis, wat min of meer gerenoveerd is. Dan moet het toch mogelijk zijn om nog leidingen in te slijpen?
Dat doe je niet graag in een bewoond huis, geeft stof en narigheid

Tidak Ada

Golden Member

En zeker niet in en net gerenoveerde vloer met plavuizen(?), zoals TS zegt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 21 september 2021 16:53:10 schreef jdjere:
... en dat de kelder slechts deels onder de woning aanwezig is, zijn de mogelijkheden natuurlijk beperkt.

Wordt hier bedoeld dat de kelder groter is dan de woning, of juist kleiner? In het laatste geval zou dat betekenen dat via de vloer van de begane grond of in de achtertuin een aardpen geslagen kan worden.

Don't Panic!
evelo

Golden Member

Hoe ik het mij voorstel: typische verbouwing van een rijwoning in België. Koterij achteraan wordt afgebroken en er komt een nieuwe uitbouw over de volledige breedte van de woning.
Kelder(tje) zit onder het oude gedeelte van de woning.

Als er dan geen wachtbuis ligt naar de tuin dan kan je in die richting niet meer weg zonder brokken te maken.

Tuinverlichting is vaak geen groot probleem, deze kun je dan met een kleine ingreep aansluiten in een schuurtje ; bijkeuken of een ander vertrek! De aardpen domweg zo dicht mogelijk tegen de gevel slaan of misschien een optie, indien mogelijk een pintgoot langs muren waar geen deuren in zitten hierin kan dan eventueel ook een extra kabel gelegd worden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Beste,

Ik woon ook in Belgie en heb een oud huis met kelder. In de kelder staat een gat in de vloer waarin een halve stalen open drum zonder bodem in gemetseld. Hierin is de aardpen geslagen. In die drum staat normaal inderdaad grondwater en ik heb er een dompelpomp ingestoken die bij veel regen het water oppompt in het riool. Zo heb ik nooit water in de kelder. werkt prima.
De aardpen staat dus ook altijd direkt in het grondwater _/-\o_