Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Dat heeft Apple toch al langer? En die dingen zijn al waanzinnig duur..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat ik niet begrijp, is dat mensen na een paar van dat soort k*tgeintjes nog steeds iTrash blijven kopen.

De prijzen worden wederom gehanteerd om het alternatief (een nieuwe iPhone een Android telefoon) te promoten.

Ik heb het even gecorrigeerd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Op 29 september 2021 15:03:22 schreef SparkyGSX:
Wat ik niet begrijp, is dat mensen na een paar van dat soort k*tgeintjes nog steeds iTrash blijven kopen.

[...]

Kwestie van status, denk ik. "Als het geen appel is, tel je niet mee,"of zoiets.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Was het maar zo. Apple is ook maatgevend voor de Android markt. Als zij ergens mee wegkomen, dan weet de rest op zijn minst dat het kan en soms doen ze het ook.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 29 september 2021 16:21:54 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Op 29 september 2021 15:06:33 schreef mel:
[...]
Kwestie van status, denk ik. "Als het geen appel is, tel je niet mee,"of zoiets.

Bij mij is het juist omgekeerd.
Als het een 'Appel' is ben je automatisch al serieus in mijn achting gedaald...

Al meer dan 45 jaar heb ik een aangeboren hekel aan Apple.
Vraag me niet waarom, ik zou het niet weten. (misschien inderdaad door het snobistisch gedrag van Apple owners)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Arco

Special Member

Enige die ik heel vroeger gehad heb was een Apple II kloon. (daarna was ik wel genezen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Met Apple kun je niets en bij MS kun je niets vinden. Mooi in beeld gebracht!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien gewoon die schroefgevalletjes van de autolader dicht lijmen als het om niet te veel stroom gaat?
Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt maar gebruik die aansluiting ook zelden (ik heb geen rijbewijs :P ) Alleen als ik met mijn mama mee rijdt en ze heeft navigatie nodig. Voor gsm opladen gebruik ik gewoon een powerbank.
Wat betreft Apple, ze zijn helaas absoluut niet de enige die dit doen maar liggen vaak wel in de vuurlijn in de media omdat het een gekend bedrijf is.
Voor mensen zoals ik die graag dingen repareren, hekel hebben aan de enorme e-waste berg die er nu ontstaat zijn dit soort acties een ramp. Maar altijd op Apple vitten omdat ze dit doen is ook niet "terecht" als in, veel andere fabrikanten doen dit ook maar daar hoor je vaak veel minder van. Die zouden net zo goed onder de aandacht moeten komen vind ik.
Wat betreft Apple ben ik wel fan van het oudere werk qua design. En daarvan verzamel ik ook vintage apparatuur. Maar dat is bijna altijd spul uit de e-waste bakken, containers of 2de hands. Nieuw kan ik het niet betalen. Enige wat ik ooit nieuw gekocht heb van hun is 2x een iPod classic omdat ik ook veel bezig ben met muziek.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 1 oktober 2021 23:07:30 (30%)

Arco

Special Member

't Is wel treurig als je leest dat bij alleen een kapotte oplaadconnector je een refurbished apparaat moet kopen voor 700 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toch zijn er volgens mij maar weinig bedrijven die zo erg zijn als Apple; ik ken geen voorbeeld boobytrap-schroefjes bij Samsung, en daarbij kun je, zover ik weet, gewoon onderdelen uitwisselen tussen identieke toestellen. Dan hebben we het nog niet over de laadkabeltjes met chips erin "voor de veiligheid".

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Gelukkig wil de EU nu overal voor dezelfde lader.Als dat doorgaat is het al een verbetering.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Perceptie kan verschillen; ik ben in 2007 overgestapt op mijn eerste iMac en kocht er later een Macbook bij. Het is door een levensduur van 10+ jaar goedkoop, veilig en goed. De enkele reparatie die ik deed ging probleemloos, maar helaas blijken "nieuwe" accus toch niet zo goed als dat ze in 2010 waren.

Windows 10 werkt op werk echter ook prima. Mijn twee jaar Android op een Fairphone vond ik dan weer verschikkelijk, ik denk dat je het echt aan een google account MOET hangen om normaal bruikbaar te zijn. Dat wilde ik echter niet overwegen. Kortom, ik ben ook eigenwijs en begrijp dat smaken kunnen verschillen.

Maar het slaan op onbelangrijke details als de connector van de telefoon staat in mijn ogen een beetje raar. Wat is de meerwaarde daarvan? Het kabeltje is overal te krijgen en kost iets van 1% van de handset.

Aart, keer dat eens om. Is er een reden waarom er géén standaard connector hoeft te zijn?
Voor mij is het zoiets essentieels als overal dezelfde stopcontacten hebben, of dezelfde lampfittingen.
Ja, je kan met verloopstekers werken, maar dat is onnodig en onhandig.

Het is beslist geen detail. Het is een groot milieu-voordeel omdat je niet met iedere telefoon een nieuwe lader/kabel hoeft mee te leveren. Zeker kabeltjes hebben een andere failure rate dan telefoons of ladertjes, en een winkel hoeft met USB-C maar 1 type kabel in voorraad te houden.

Ik heb de gehele begintijd van de GSM meegemaakt. Als je dan op pas was zonder lader, dan moest je rond gaan vragen 'heb jij een lader voor een Sagem/Nokia/Siemens/Philips (ja, die maakten ze ook!) enzovoorts.
Hadden je klasgenoten of collega's jouw type niet, dan had je botte pech.
Ik herinner me nog goed de rekken vol verschillende laders of kabels op de Zwarte Markt in Beverwijk, of van die schimmige kleine telefoonwinkeltjes met dat spul.
Nu?
Nu kan ik zelfs met het docking station van mijn laptop (die gaat met usb-c naar de laptop) mijn telefoon opladen, zonder extra laadkabeltje.

Het is uitsluitend en alleen arrogantie van Apple, dat zij beweren dat zij uitgesloten zijn van de standaardisatie die al fantastisch werkt onder letterlijk alle andere telefoonmerken.

Welke connector het precies is, maakt mij niet uit. Als apple's laadconnector 180 graden om te keren is, mij best - pleur maar in mijn telefoon. Zolang de rest van de telefoons dat dan ook maar heeft. En er geen idiote anti-reparatiezaken bij komen kijken...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 2 oktober 2021 09:18:07 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Connectoren ontwikkelen zich. Of had u graag een mini USB in de handset gehad? Micro USB komt overigens ook nog voor.

Ik laat het hierbij. Wie zelf tot de conclusie is gekomen dat dit werkelijk belangrijk is en zich daarvoor in zet heeft mijn respect en wens ik succes toe. Ik heb er geen sterke mening over, van mij mag het best default USB worden. Ik heb alle kabeltjes in huis en gebruik hem zelden meer, het voelt niet zo relevant.

Maar probeer de indruk te vermijden dat u online gezellig mee loopt te schoppen. Het oogt op zijn best vermakelijk, maar dat is allicht niet de bedoeling :+

[edit]

Kan de Appel-is-afschuwelijk -discussie mogelijk afgesplitst worden richting de Koffiecorner? :)

Op 2 oktober 2021 09:14:58 schreef Ledlover:
en een winkel hoeft met USB-C maar 1 type kabel in voorraad te houden.

Ik googlede even op list of USB C cables en kreeg:

USB 2.0.
USB 3.0.
USB 3.1 Gen 1.
USB 3.1 Gen 2.
USB 3.2 and 4.0.

Maar dit slaat op het DATA gedeelte. Ik las deze week dat er zojuist een nieuw type laad-kabel bijgekomen is: 240W.

Dus... hoewel ze er van buiten ongeveer hetzelfde uitzien en het allemaal gewoon past zijn er veel verschillende USB-C kabels.

Als je niet ideaal geplanned hebt en de 8 uur in het vliegtuig nodig hebt om je presentatie voor te bereiden, dan baal je als de 60W USB-C kabel thuis ligt en je een 15W USB-C-charging cable hebt meegenomen..... (aannemende dat je laptop die 8 uur bij lange na niet haalt en gemiddeld veel meer dan 15W nodig heeft).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik las deze week dat er zojuist een nieuw type laad-kabel bijgekomen is: 240W.

Nog even, en je kunt USB-C ook gebruiken om je auto op te laden... ;)

Dit soort protectionisme als bij Apple loopt meestal slecht af (alleen Apple houdt het jammer genoeg al heel lang vol...)

Zie bijvoorbeeld IBM met hun PS/2 systemen. Is ook een vroege dood gestorven...
(er was geen fabrikant te vinden die de PS/2 (MCA) bus e.d. wilde gebruiken, omdat alles beschermd was en overal rechten voor betaald moesten worden)

De strijd met Apple over de USB-C bus heeft zo lang geduurd, dat het nu eigenlijk niet zo relevant meer is: veel apparaten hebben nu Qi...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 oktober 2021 09:56:41 schreef Arco:
[...] Zie bijvoorbeeld IBM met hun PS/2 systemen. Is ook een vroege dood gestorven...
(er was geen fabrikant te vinden die de PS/2 bus e.d. wilde gebruiken, omdat alles beschermd was en overal rechten voor betaald moesten worden)

Ik heb nog een mainboard ontworpen voor de PS/2 (vandaar die disk controllers die ik nog had liggen, schiet me nog te binnen dat ik er nog een paar moet opsturen... :+ ). Helaas is het project toen er 2 prototypes compleet af waren gecancelled, dat heb ik dan weer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ja dat is het moment dat de financiele jongens met IBM moeten gaan onderhandelen over de licentiekosten. 1 of 2 prototypes maken kan je best doen voodat de licentiekosten besproken zijn, maar tegen de tijd dat je ze wil gaan verkopen moet dat echt geregeld zijn.

En als IBM weet dat ze de borden voor 100 verkopen, en 50 kwijt zijn aan productiekosten... dan weten ze dat ze 50 verdienen per stuk. Jullie zullen eerder 60-70 kwijt zijn aan productie omdat jullie er zeker in het begin minder zullen maken dan IBM. Om er van verzekerd te zijn dat ze geen concurrentie krijgen zullen ze dus de licentiekosten op de 30-50 zetten. Missie geslaagd!

IBM had in die tijd nog niet geleerd dat het vasthouden van een monopolie op de lange duur niet een succesvolle strategie is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Gezien de hoeveelheid mini- en micro-USB's in mijn omgeving defect gaan, hoop ik dat die Apple connector de standaard wordt.
USB-A en -B: Prima maar dat poppenhuisspul is echte wegwerprommel.
Overigens zijn die jackplugjes, die de oudere iPhones hadden voor de earpods ook waardeloos. Ze verstoppen en dan krijg je het plugje er niet meer in. Enige oplossing is een (dure) dongle die een verloop vormt naar de apple connector en earpod plus lader :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Alles gaat nu naar USB-C. Het "vaak kapot gaan" is meegenomen de connectors zijn steviger geworden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ooit in de werkbus zo'n ledstrip van de action gemonteerd. geeft een mooie bak licht.

nu voor een collega hetzelfde gedaan, dus ledstrip gehaald, even getest op de adapter, werkt prima. ledstrip in de bus, 12V van de binnenverlichting afgetapt.... werkt het niet

alles gecontrolleerd, alles klopt,.. behalve de ledstrip die is opeens een 24V exemplaar geworden :(

en het leuke... de oude 12V en de nieuwe 24V hebben dezelfde connector, dus het is wachten totdat een onoplettend persoon 2 setjes door de war haalt en z'n 12V strip uitfikt

Iets klopt er in je verhaal niet. Was de BUS 24V is is nu de ledstrip naar de filistijnen? Of heb je een 24V strip gekocht?
Hoe kan die anders dan op een 12V adapter gewerkt hebben toen je hem testte, dan zou die het ook niet moeten doen of je adapter is een echte led driver van 10-30V.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.