Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

de printkroonstenen van die layout voldoen al niet, voor 230V hoort de pitch een maat breder te zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 augustus 2021 19:54:27 schreef walkura:
Dat hangt van de pollution grade af, soort van voeding af, het lijkt mij redelijk veilig gezien de PCB 225 mm is.
Ik denk dat er minstens 5 mm scheiding is als ik het zo zie met mijn kippige leesbril ogen.
Zelfs als het niet volledig aan 60335/60730 voldoet ga ik er eerlijk gezegd vanuit dat het gewoon veilig is om te gebruiken, een 4 of 5 mm overslag bij 230 Volt zie ik niet gebeuren..

Bekijk dan de lay-out nog maar eens goed. Het vrije pootje kan in de uitstand gewoon op de volle netspanning staan en daar zijn de kruipwegen echt klein. Ook het middenpootje haalt de 2 mm niet.
Als je het ding eens in de winter van een koude ruimte naar binnen brengt, doet condens het verdere werk.

Als dat nou het enige was wat er mis is met dat ding...

- een zwaar obsolete en nauwelijks nog verkrijgbare XR2207 (Farnell, RS, Mouser en Digikey hebben hem niet, dus dat wordt gokken op Aliexpress/eBay en afwachten wat je krijgt)
- geen instelbare stroombegrenzing op de voedingen
- de verplichtte 100nF ontkoppeling bij de regelaars vergeten
- geen groundvlak (lekker voorbeeld voor beginners)

En dit hele apparaat moet een voedingen, generator en meetapparaten ter waarde van meer dan 500 euro moeten vervangen, maar in dat rijtje staat ook een oscilloscoop (verreweg het meest kostbare in het rijtje), en het kan aan mij liggen, maar ik zie geen oscilloscoop in dit ontwerp.

Een beginner is m.i. beter af met goedkope multimeter en een goedkope (al dan niet tweedehandse) labvoeding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit zijn de veiligheid-pagina's uit Elektuur: https://docplayer.nl/11086855-Zelfbouw-veiligheid.html Dus 3mm. Bij de schakelaar is het misschien maar 0,5mm
Ik denk dat je de voeding zo kunt aanpassen voor een veilige situatie:

(Draadbruggen van geïsoleerd draad).

Het ging mij niet om het nut van het apparaat (ik denk dat Verstraten een oud ontwerp heeft herplaatst), maar om de veiligheid voor nabouwers. Hij heeft helaas geen email-adres op z'n site.

Op 30 augustus 2021 11:05:20 schreef auggie:
Dit zijn de veiligheid-pagina's uit Elektuur: https://docplayer.nl/11086855-Zelfbouw-veiligheid.html Dus 3mm. Bij de schakelaar is het misschien maar 0,5mm
[bijlage] (Draadbruggen van geïsoleerd draad).

Het ging mij niet om het nut van het apparaat (ik denk dat Verstraten een oud ontwerp heeft herplaatst), maar om de veiligheid voor nabouwers. Hij heeft helaas geen email-adres op z'n site.

In 1983 heeft Jos een toneeldimmer beschreven. Het ontwerp heb ik nagebouwd op gaatjesprint en werkt meer dan uitstekend. De print uit het ontwerp tart wat veiligheid betreft wel alle regels, als het aankomt op kruipwegen.
Jos heeft toch wel veel gepubliceerd.
Zijn oeuvre staat op zijn webblog
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Onder de alias JEEVER, zoekt Jos Verstraten nog ontbrekende electronicabladen om deze te digitaliseren, maar of het de bedoeling is dat je voor andere zaken daar langs contact zoekt, dat weet ik niet.

Op 30 augustus 2021 11:05:20 schreef auggie:
[bijlage] (Draadbruggen van geïsoleerd draad).

Ik heb het schema niet meer uitgetekend, maar een plus/min voeding met één trafowikkeling kun je alleen maken als je enkelzijdig gelijkricht. Dan wordt uiteraard de rimpel groter. Heb je dan genoeg spanningsreserve voor de stabilisators met een 15 volt winding?

Je hebt vooral veel grotere bufferelco's nodig; voor kleine stromen kan het wel, maar als je 100mA trekt met 1000uF elco's krijg je alsnog ruim 2V rimpel. Je komt dus in de buurt van 10.000uF per ampere.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 29 juni 2021 18:09:16 schreef r-p:
Ik heb twee van deze dingen gekocht. (18-36V in, 13,8V uit DC-DC)

Ik heb er twee om aan een zonnepaneel te hangen (45V 5A omgebouwd tot 2x22,5V 5A volledig van elkaar gescheiden). Elke 13,8V DC-DC zou dan een 12V accubank (200-300Ah) voeden die mogelijk in de toekomst als 24V accu wordt gebruikt. Dus wel handig als deze zonder toezicht betrouwbaar kan werken.

Schema is niet bekend dus ik ga ervan uit dat eventueel advies (nog betrouwbaar of niet) is gebaseerd op meest waarschijnlijke ontwerp en de beslissing volledig mijn verantwoording is.

Vorige pagina al wat geschreven over zo'n DC-DC-converter met vaste 13,8V uitgang. Nu had ik er al eentje ingezet om accu's te laden, maar daar bleek een 20A zekering in de uitgang eruitgevlogen te zijn...
De belasting is alleen een 220V inverter die een enkele 18W LED-TL-balk voedt en de accu's. Zonnepaneel kan nog geen 100W leveren (8A bij lege accu's?). 220V inverter trekt 1,6A @ 12V en een tweede 20A zekering op een tweede accubank (met 75A diodes van elkaar gescheiden) is wel intact.

Vermoedelijk was deze zekering al maanden stuk, de accu's stonden op 12,1V (waaronder een 160Ah AGM die redelijk nieuw is 8)7 )

Ik ga nog meten wat er mis is gegaan, maar ik vermoed dat er een retourstroom kan lopen richting zonnepaneel wanneer het nacht is. Zonnepaneel werkt nog goed volgens mij.
Mogelijk kan ik die met een seriediode 'beveiligen' in het zonnepaneel circuit. Zou ook secundair aan de 13,8V kant kunnen, maar daar loopt een grotere stroom en verlies je weer wat van de 13,8V (Heb 15A Schottky's voor zonnepanelen die primair of secundair zouden kunnen zitten).

Flinke tegenvaller, ga uitzoeken wat er mis is en laat het weten.

(Plaatje is de kast incl 150Ah aan AGM's, de 13,8V DC-DC (links, horizontale koelvin), zonnepaneel lader 30A (oranje links), zooi zekeringen, drie 75A/1000Apiek Schottky powerdiodes om 3 aparte accubanken samen te kunnen voegen, etc. Eronder (witte spaanplaat kist) zitten twee accu's met totaal ~250Ah. Binnenkort ga ik alles omgooien omdat dit slechts een 220W 220V inverter voedt (links op de plank boven de accu), dus de 100A hoofdzekering is overbemeten en het 75A relais (schakelt alles AF) ook, maar voor de volgende stap, 3000W stroomvoorziening in zelfde garage, is dat allemaal veel te licht. Kast is van mede CO'er, geruild voor appeltaart. Helaas deden de volt- en amperemeter het niet goed, dus die heb ik helaas niet kunnen hergebruiken.)