Afkortingen

Dit topic is gesloten

Frederick E. Terman

Honourable Member

Gewoon bij het eerste gebruik voluit, met de afkorting tussen haakjes erachter. Of voor jargon: eerst in gewone taal, met de jargonuitdrukking tussen haakjes erachter.
Daarna kun je de afkorting of het jargon verder steeds gebruiken.

Voor welke uitdrukkingen geldt dat dan? Tja, dat moet de poster zelf zien te beslissen. Het is hun tekst, tenslotte.
Als je denkt dat de afkorting of het jargonwoord voldoende bekend zijn, dan leg je het niet eerst uit, maar begint er meteen mee.
Mocht er dan in de discussie blijken dat het toch niet duidelijk was, dan kun je altijd je posting alsnog even uitbreiden met de uitleg.

Intussen is er met een lijstje op zich niet zoveel mis. Wie wil, kan het aanvullen; wie niet, die niet. Evenzo: wie wil, kijkt erin; wie niet, niet. Zo simpel.
Maar natuurlijk is de kans wel groot dat er over die lijst - of, gruwel, zelfs IN die lijst - weer zal worden geredetwist over definities.

Met de gewone redactieregel - bij twijfel: de eerste keer voluit - heb je dat 'gezeur' niet, of althans alleen zeer lokaal. :)

e: @bfm, was jullie eAIP altijd al zo, of is dit nieuw?
('electronic Aeronautical Information Publication', maar dat staat er ook gewoon boven :))

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

was jullie eAIP altijd al zo, of is dit nieuw?

"Altijd" zeker niet - ik herinner me nog edities op cd-rom en zelfs die waren er niet altijd - maar deze faciliteit moet er toch al wel galant een jaar of tien zijn, op de webstek, naar zeer ruwe schatting. Zeker van vóór de dagen van (jakkes!) "skeyes".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

dat is toch een goed leesbare webpagina, niet?

Precies dat is een webpagina en geen forum. OP een webpagina zet men over het algemeen wel doordachte en goed verzorgde artikelen neer, daar word dus sowieso meer tijd en aandacht aan besteed en dan is het inlinken van afkortingen een stuk makkelijker.

Maar in deze ben ik het volledig eens met Arco en beter geen afkortingen gebruiken buiten de zeer algemene zoals aub, etc, enz, ipv, enz. (laatste enz is geen herhaling maar om aan te geven dat de lijst nog lang niet volledig is.)

En als je dan toch afkortingen wilt gebruiken type de uitdrukking dan 1 keer voluit met daarachter de afkorting.

Maar geen sticky topic maar bijvoorbeeld in de lijst onder navigatie een kopje afkortingen.

JA leuk idee en dan na een 6 maanden is die lijst 2000 regels lang en na 4 jaar 10.000 regels dan is Google toch echt veel sneller.

dat in de normale weergave de gekende codes en afkortingen herkenbaar zijn, bv. door onderstreping, of een aparte achergrondkleur,

Dat vind ik wel een mooi idee, maar dan wel iets wat je als topicstarter of poster zelf moet doen. Net zoals je nu een afbeelding, een quote of code kan invoegen zou dat ook met een afkorting moeten kunnen. bv zoiets als
[afkorting=WCD] wandcontactdoos, of ook wel WCD, is een voorziening waar apparatuur op kan worden aangesloten die elektrische energie nodig hebben. Er bestaan ook wandcontactdozen die een andere toepassing hebben, zoals het versturen van data-overdracht of het afvoeren van dampen en gassen van de aangesloten apparatuur.[/afkorting]
Maar uiteindelijk zie je dan in het bericht alleen <WCD> staan.

Die tekst met overal onderstrepingen en blokjes is afgrijselijk om te lezen.

Nou zo erg is dat toch ook weer niet, zo de link die bfm in zijn topic invoegt word bij mij blauw en voor mij totaal niet storend. Maar goed dat zal je dan ook wel weer uit kunnen zetten en dan kan je het nog steeds aanklikken.

Hoewel ik een groot voorstander ben van automatiseren moet je daar soms oog gewoon afstand van nemen en het niet moeilijker maken dan het al is. Als je je gewoon aanleert om zo min mogelijk afkortingen te gebruiken en zeker niet een in een topictitel dan is er geen afkorting lijst op dit forum nodig.

En wat is er nu zo erg aan om af en toe een beetje meer tekst te typen doe ik in mij software ontwikkeling ook gewoon. Geen korte onbegrijpelijke afkortingen voor een variabele. Dat werkt bij als autist verwarrend.
Je kan zeggen ipv van temperatuur gebruik temp. Maar een dag later is dat voor mij soms al verwarrend want temp staat ook voor temporary of tijdelijk. En soms gebruik je in je software ook lokale en tijdelijke variabelen. Dus zelfs in mijn eigen programma zaait een afkorting al tot verwarring. Andere afkortingen zijn gewoon ingeburgerd of gestandaardiseerd en dan durf ik ze wel te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 8 oktober 2021 22:38:27 (21%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Was er maar een online programma waar je mensen kunt uitnodigen om samen een taak te doen, dat je een bestand kunt uitrollen die geïmplementeerd kan worden ergens in een soort taal, dat er een paar programmeurs zijn die de code een beetje aanpassen (zoals een sterretje of twee bij een vloekwoord als...), iemand die even de navigatie kolom een label extra geeft, een taalfreak die de spelling en etc controleert.....

Het beheer heeft ruim voldoende kennis en/of connecties om dit te doen..... Dan werken in rede is wat ingewikkelder.

Nil volentibus arduum
Tidak Ada

Golden Member

Krijg je er afaik*) ook de Engelse, Franse, Duitse en weet ik veel welke taal, afkortingen er bij.
Mot je een keer de Wereldjamboree bij halen want padvindertjes zijn dol op afkortingen >:)

*) as far as I know

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 8 oktober 2021 23:03:08 schreef Tidak Ada:
Krijg je er afaik*) ook de Engelse, Franse, Duitse en weet ik veel welke taal, afkortingen er bij.
Mot je een keer de Wereldjamboree bij halen want padvindertjes zijn dol op afkortingen >:)

*) as far as I know

https://www.youtube.com/watch?v=TKspodY8rQ4

Nil volentibus arduum
Arco

Special Member

Afkortingen zijn ook vaak 'ambiguous'.
Zo is VFD voor mij een vacuum fluorescent display, maar blijkt ook voor variable frequency drive gebruikt te worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

(Formeel - informeel), het is maar net waar je staat en intuïtief zou men op gelijkwaardig niveau de vraagsteller of OP moeten benaderen.

Nil volentibus arduum

Op 8 oktober 2021 23:03:08 schreef Tidak Ada:
Mot je een keer de Wereldjamboree bij halen want padvindertjes zijn dol op afkortingen >:)

Het leger ook.
OEL = Oefen Eskadron Leopard
IEL = Instructie Eskadron Leopard
ODOL = Dat is iets voor Google
enz.

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 oktober 2021 22:56:05 schreef Geen-Geld:
Was er maar een online programma waar je mensen kunt uitnodigen om samen een taak te doen, dat je een bestand kunt uitrollen die geïmplementeerd kan worden ergens in een soort taal, dat er een paar programmeurs zijn die de code een beetje aanpassen (zoals een sterretje of twee bij een vloekwoord als...), iemand die even de navigatie kolom een label extra geeft, een taalfreak die de spelling en etc controleert.....

Het beheer heeft ruim voldoende kennis en/of connecties om dit te doen..... Dan werken in rede is wat ingewikkelder.

@Geen-Geld:
Er is ooit (na de grote aardbeving in Nepal) door het Rode Kruis geprobeerd om middels Google Aarde op die manier een platte grond samen te stellen ten behoeve van de hulpverleners.
Ik geloof dat het totaal is geflopt, omdat er te veel mensen dachten het beter te weten, waardoor moeizaam getekende gebiedjes steeds vervangen werden :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 8 oktober 2021 23:33:30 schreef Arco:
Afkortingen zijn ook vaak 'ambiguous'.
Zo is VFD voor mij een vacuum fluorescent display, maar blijkt ook voor variable frequency drive gebruikt te worden...

Meestal is uit te context toch wel snel op te maken wat er bedoeld wordt, als je beide afkortingen kent.

Ik denk dat het wel handig is om sommige afkortingen de eerste keer uit te leggen, als het iets toevoegt en geen gangbare termen zijn. Het heeft weinig zin om in elk topic uit te leggen wat de afkorting IC betekent, en als je niet weet wat een MOSFET is, gaat Metal Oxide Silicon Field Effect Transistor je niet helpen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

IFYP en NOFI, maar als een TS een SNAFU(BAR) topic opent vol met DLA's (of erger EDLA's) wat bij de lezer meteen een DNC oproept dan is dat duidelijk een gevalletje PEBCAK en FICCL en duidelijk NFG, FIDO.

IMHO TBH is het een NANA,
HTH

TL;DR:
NGH

AYBABTU
EOF

maartenbakker

Golden Member

Op 8 oktober 2021 23:53:09 schreef ohm pi:
[...]
ODOL = Dat is iets voor Google
enz.

Oefen Divisie Oude Leopard? >:)

Maar zonder gekheid... Als ik het goed heb gelezen, heeft nog niemand zich afgevraagd wie die lijst dan moet bijhouden.

Op mfbfreaks.com heeft men wel een jargontopic en ik geloof zelfs dat de TS dat in de startpost bijhoudt... Maar daar moet maar net iemand zin in hebben.

Alternatief zou zoiets als het urban dictionary zijn, een soort wiki voor jargon. Daar kun je dus ook tientallen verwijzingen vinden voor een enkel woord of acronym. Niet altijd even productief (maar soms wel grappig).

Op 9 oktober 2021 00:32:11 schreef SparkyGSX:
[...]gaat Metal Oxide Silicon Field Effect Transistor je niet helpen.

Bij zo'n urban dictionary-systeem zou ik me kunnen voorstellen dat jouw definitie als 2e staat (Semiconductor met meer stemmen bovenaan). Als dat systeem goed werkt kun je bij meerdere mogelijke definities wel makkelijk vaststellen welke de gebruikelijkste is: degene die door de meeste mensen omhooggestemd wordt.

HTH, HAND.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 oktober 2021 02:50:26 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 8 oktober 2021 23:03:08 schreef Tidak Ada:
Krijg je er afaik*) ook de Engelse, Franse, Duitse en weet ik veel welke taal, afkortingen er bij.
Mot je een keer de Wereldjamboree bij halen want padvindertjes zijn dol op afkortingen >:)

*) as far as I know

Dat is dan iets voor de JOTA :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Ik heb wat losgemaakt zie ik. :-p
Een lijst gaat het dus niet worden.
Maar misschien in de forum regeltjes aangeven dat men niet elektra/elektronica gerelateerde afkortingen en verduidelijkt.
Dat is toch niet zo heel lastig bijvoorbeeld HHD= huishoudelijke dienst. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 9 oktober 2021 01:16:12 schreef Sine:
IFYP en NOFI, maar als een TS een SNAFU(BAR) topic opent vol met DLA's (of erger EDLA's) wat bij de lezer meteen een DNC oproept dan is dat duidelijk een gevalletje PEBCAK en FICCL en duidelijk NFG, FIDO.

IMHO TBH is het een NANA,
HTH

TL;DR:
NGH

AYBABTU
EOF

En daar snap ik geen JOTA van.

Op 9 oktober 2021 02:43:34 schreef maartenbakker:
[...]
Oefen Divisie Oude Leopard? >:)

Aardig gevonden. :)
In mijn diensttijd waren ze allemaal nieuw.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 9 oktober 2021 20:02:30 (49%)

benleentje

Golden Member

Ik zie niet waarom je op een forum met veel korte berichten van minder dan 50 woorden je dan nog afkortingen wilt gebruiken. De post van sine die ik nog niet ontcijfert hebt maakt alles duidelijk, of in dit geval een totaal onduidelijke onbegrijpelijke boodschap die toch duidelijk overkomt :). Waarom al die afkortingen? Is het nu zo moeilijk om een paar woorden voluit te typen?

I feel your pain en no flame intended. Maar als een topcstarter een SNAFU(BAR) ?? happy hour topic opent vol met drie letterige afkortingen of erger EDLA's(??) wat bij de lezer meteen een DNC Demografisch nationaal comité oproept dan is dat duidelijk een gevalletje PEBCAK problem exist between chair and keyboard en FICCL Frankly, I Couldn't Care Less en duidelijk NFG Nederlandse federatie gezondheidszorg, FIDO fast ID online. Of naam van een hond Fido met betekenis to trust, believe, confide in.

IMHO TBH is het een NANA,
HTH
in my humble opinion To Be Honest is het een lieflijk of grootmoeder
hope this helps

TL;DR:
timeline, theelepel theoretische leerweg, disater recovery
NGH Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren

AYBABTU All your base are belong to us
EOF end of file.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Nee liever niet dan word mijn badeendje jaloers :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Dr zijn nu eenmaal standaard afkortingen, zoals enz., iig (of liever i.i.g.), o.a. en in het Engelse taalgebied het al eerder genoemde 'afaik'. Dat die tussenliggende puntjes niet altijd worden getypt, komt doordat dat lastig typt en al helemaal op een telefoon of tablet, waar de punt niet direct voorhanden is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
mel

Golden Member

vroeger schreven we onder een storingsmelding KMP.Mogen jullie uitvogelen wat dat betekent :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Misschien gelijk wat CO namen op het lijste zetten? FET, bfm, Ωπ, GD, HmH... Of gaat het hier om technische termen en zijn namen OT?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

afk. is de afkorting van afkorting.

Ik heb meer voorkeur voor een vertaallijst.
Voor het in het Engels toegepaste woorden waar hele goede Nederlandse worden voor zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dit topic is gesloten