Zeer traagdraaiende elektromotor, hoe?

Dit topic is gesloten

Je zou een DC motortje van Alie met grote vertraging plus nog een externe zware vertraging kunnen nemen en die aansluiten op 12 volt met pulsbreedte regeling om de gewenste snelheid aan te passen als nodig, met pulsbreedte regeling om kracht erop te houden. De pulsbreedte moet ongeveer gelijk aan 50-60 Hz zijn is mijn ervaring. Bij veel hogere frequenties verlies je effectiviteit in kracht.

AB
Lambiek

Special Member

Dat is wel een heel oude koe. :)

Op 22 oktober 2021 18:26:38 schreef pa0vlk:
De pulsbreedte moet ongeveer gelijk aan 50-60 Hz zijn is mijn ervaring. Bij veel hogere frequenties verlies je effectiviteit in kracht.

Hoe kom je daar bij? Een regeling via PWM kun je prima doen met hoge frequenties, waardes tussen de 10 en 50KHz werken prima.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk dat je het helemaal mechanisch op kunt oplossen met een eenfase motor uit een wasmachine en het trommelwiel, op de as daarvan zet je een tweede kleine poelie, ook uit een sloop (was-)machine. De tweede kleine poelie drijft dan weer een groot trommelwiel aan. Ik denk dat je dan snel aan de gevraagde vertraging zit.
De wielen worden gekoppeld via een V snaar en die zit ook al in de wasmachine.
Als je de lagers ook kunt hergebruiken zullen de kosten in het niet vallen.
De motoren uit moderne wasmachines zijn meestal gelijkstroommotoren met een electronische regeling. Dat kan ook, maar als je niet in de materie zit, zijn de oude systemen met een V-snaar veel gemakkelijker te realiseren.

Dit topic is gesloten