Zeer traagdraaiende elektromotor, hoe?

Dit topic is gesloten

beste,
voor onze bloemencorsovereniging zijn we op zoek naar een elektrische motor die zeer traag draait,met traag bedoel ik toch als het kan 20 tr/min of MINDER
bedoeling is om ev een 6-tal poppen op een wagen te zetten,met telkens een volwassen persoon hierop,
deze komen onderaan op een draaielement te staan, deze draaielementen zouden dmv tandwielen en kettingen met elkaar verbonden worden,
de aandrijving hiervoor zou moeten een motor worden die zeer traag draait, zeer traag,
met absolute voorkeur op enkelfasig 220V daar we 2stuks 220V stroomgroepen meehebben in de wagen,
jammergenoeg hebben we geen plaats voor een grotere 3x380V stroomgroep,om dergelijk iets in te bouwen,
in carnaval is hiervoor meer plaats,op een bloemencorso wordt veel meer op beweging en detail gewerkt,
dus geen plaats hiervoor, zou u ev iets weten waarmee u mij zou kunnen helpen?
En ev ook de kostprijs hiervan? Ev tweedehands is ook ok

Dat klinkt toch echt als iets wat een mechanische oplossing nodig heeft zoals het gebruik van drijfsnaren en schijven. Een mogelijk iets is een stepper motor met voldoende vermogen icm vertragingsoverbrengingen, maar dan gaat het al een heel stuk ingewikkelder (en duurder worden).

[Bericht gewijzigd door MagicBox op zondag 25 september 2011 13:42:08 (41%)

Ik zou gewoon een vertragingskast zoeken of een motorreductor.
Deze motor reductor kun je eventueel de 3f motor afslopen en de 1f motor op monteren. Een kleine frequentie regelaar 1f>3F kan natuurlijk ook. Als de motor overbemeten is kun je ook nog de steinmetz schakeling proberen.

hoi, ik heb er reeds enorm mijn hoofd op gebroken,ik geraak er niet uit,in het verleden kon ik dergelijke vragen stellen aan mijn schoonvader,doch deze is enkele maanden terug overleden,en moet ik nu wel hopeloos mij tot dit forum richten met mijn hulpkreet;
hoe goedkoper ik dit kan oplossen,natuurlijk hoe beter,als iemand me ev op weg kan helpen met een of ander idee, vriendelijk dank bij voorbaat

een motorvertrager of reductor, is dat niet te heftig voor een
tweefasig 220V? daar maakte iemand me bang voor,ik weet niet of dit terecht is of niet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 25 september 2011 14:55:57 (16%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een oude wasmachine heb ik staan ja,maar draait zoiets niet veel te snel?of bedoel je daar een reductor op te plaatsen?

ben niet zo technisch op elektro gebied;kan wel goed mijn plan trekken,doch met contactoren,reductoren en zo verder heb ik nog geen ervaring,daarom mijn hulpvraag

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 25 september 2011 14:56:08 (41%)

maartenbakker

Golden Member

Gewoon een tandwielkast (reductor) zou absoluut geen probleem mogen zijn, die snoept maar een paar procent van je vermogen weg. Het koppel stijgt dus bijna evenredig met het zakken van het toerental, zodat het aandrijven van zware/grote plateau's alsnog geen probleem zou mogen zijn indien je een motor met voldoende vermogen hebt. Hoeveel vermogen? Geen flauw idee maar dat zou op een enkele fase toch wel moeten lukken?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 september 2011 14:42:27 (54%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een stappenmotor zou ik maar gauw vergeten; het zou een hele forse moeten zijn om genoeg koppel te kunnen leveren.

Een enkelfase asynchrone 230VAC motor zou kunnen, maar die kunnen niet veel startkoppel leveren. Je bent dan waarschijnlijk beter af met een 3-fase motor met een frequentieregelaar, maar dan heb je alsnog een reductor nodig. Hetzelfde geldt voor een seriemotor, zoals je soms in wasmachines vindt. Daar heb je dan geen frequentieregelaar voor nodig, als je het toerental tenminste niet hoeft te regelen. Je kunt zo'n motor ook regelen met fase-aansnijding.

Met een 1500 rpm 3-fase motor zou je nog een vertraging van ongeveer 75 moeten hebben; dat wordt dus een dubbel planetair stelsel, een meervoudige tandwielkast, of een wormwiel vertraging. Een 750 rpm motor zou ook kunnen, dan hoeft de vertraging nog maar ~32 te zijn, maar die zijn wat moeilijker te vinden.

Ik denk niet dat ik zelf nog iets bruikbaars heb liggen; misschien heeft iemand anders nog een motor en/of frequentieregelaar voor de TS? Je zou ook eens op marktplaats kunnen kijken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

beste,
daar zit hem net het probleem, ik zou moeten een oplossing vinden om dat te laten draaien met een 2 fasige motor,daar we geen mogelijkheid hebben om een 3 fasige stroomgroep mee te nemen,laat staan weg te werken in de praalwagen

maartenbakker

Golden Member

Dan zit je dus aan die vertraging van 75 of zelfs 150 vast. Gezien die grote vertraging _vermoed_ ik dat het aanzetkoppel geen probleem zal zijn.

Dergelijke motoren zijn te vinden op http://www.elsto.nl/chapterpage/BEU004.html wel nog even een vertragingskast bijzoeken, die leveren ze ook. Misschien handig om bij deze of een vergelijkbare leverancier eens advies te vragen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 september 2011 17:16:15 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een worm wormwiel overbrenging geeft een zeer grote vertraging. Een bijkomend voordeel is dat dit normaal zelf remmend is. Heeft voor een grote reductie ook een zeer klein gewicht. Om een reductie van 150 te krijgen een 1-gangige worm en een tandwiel van 150 tanden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

had ik ook reeds aan gedacht aan een wormwiel,doch waar koop je zoiets,ben wel uit belgie regio west vlaanderen

Een wormwiel is alleen zelfremmend als het voorwaards rendement ook laag is (<50%).

Je kunt wel een 3-fase motor gebruiken met een 1-fase frequentieregelaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Een draai plateau voor auto's? (deze zijn ook te huur)

GJ_

Moderator

Op 25 september 2011 17:27:33 schreef buckfast_beekeeper:...Om een reductie van 150 te krijgen een 1-gangige worm en een tandwiel van 150 tanden.

Als je zoiets zoekt is nieuw eigenlijk geen optie. Hele grote vertragingen zijn
behoorlijk duur.
Voor de motor zou ik gewoon gaan zoeken naar een standaard driefasenmortje. Als dat plateau niet echt heel hard hoeft te draaien is een kleine motor voldoende. Een FO met enkelfase voeding is tweedehands ook best te vinden. Deze ga je nodig hebben om:
1) de benodigde 3 fasen te "maken"
2) de snelheid te regelen.

beste vrienden,

nog eens ter verduidelijking het probleem,
ik werk NIET met een draaiend platform

het is de bedoeling dat een 6-8 tal poppen,waarop telkens op de rug van die poppen een volwassen persoon komt te zitten,
de poppen worden gemaakt uit piepschuim, met binnenin een frame van ijzer, en dat ijzeren frame zal per pop onderaan op een draaielement komen te staan,van bv de kop van een as van een wagen,weliswaar platliggend,

dan zou ik ev een tandwiel of zo aan dit ijzeren element onderaan bevestigen en de tandwielen onderling (dus 1 per pop, verbinden met telkens een ketting van pop naar pop, zodat als ik iets vind die dit alles kan aandrijven,alle poppen gelijktijdig draaien en aan dezelfde snelheid.

Een 3 fasige motor is voor mij uit den boze,daar we een bloemencorsowagen bouwen,hierin is weinig plaats om een grote 3-fazige stroomgroep weg te bouwen, we moeten het doen met 2 monofasige stroomgroepen om ons materiaal aan te kunnen drijven.

ik dacht in de zin van ev een motor met een reductor ,een wormwiel of zo, en zodoende de ketting van de poppen die in serie aan elkaar verbonden worden door een ketting,in beweging te brengen,
probleem is vind een zeer traagdraaiende motor waarmee je de snelheid ev kan regelen of afstellen, als de motor te snel draait worden de mensen die op deze poppen zitten misselijk, dus dat moeten we vermijden, het ganse gebeuren duurt toch een 6-tal uren dat alles moet draaien

Het is al meermalen (pas een keer of 4...) gezegd, maar blijkbaar wil het echt niet tot je doordringen:

VOOR EEN 3-FASE MOTOR HEB JE GEEN 3-FASE STROOMGROEP NODIG!

LEES nou eens wat er geschreven wordt. Iedereen die hier reageert, steekt daar tijd en moeite in, alleen op jou te helpen. Het minste dat je op jouw beurt kunt doen is goed lezen, lijkt me.

Met een frequentieregelaar los je bijna alle problemen in 1 keer op:
- je kunt een 3-fase AC motor gebruiken, die een fatsoenlijk (start)koppel kan leveren
- je kunt een industriele motor met vertraging gebruiken, als je de mazzel hebt om ergens een dergelijke combinatie betaalbaar te vinden
- je kunt de snelheid regelen

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik sluit me by SparkyGSX aan, de meest effectieve oplossing.

Een FO van 370W (met 1 fase ingang) met een motor+reductor.

Dan ben je voor minder dan 300 euro klaar.
Een FO van dat vermogen kost c.a. 130 euro ex btw, een tweedehands/dump motortje+ reductor 150 euro of minder.
(Een kennis van me heeft er een tijd geleden 3 gekocht van 15 rpm/min)
Als je wilt weten waar stuur me een p.m.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoi iedereen,
sorry als ik verkeerd reageer,doch jullie praten in technische termen die ik niet allemaal begrijp,pas als ik deze meerdere malen lees,begin ik stilaan door te krijgen hoe dit alles in zijn werk gaat,ik ben bouwvakker van beroep,geen electrotechneut,anders zou ik hier ook geen dergelijke vragen stellen,
nogmaals dank aan iedereen die hierop antwoord,en ik hoop zo op een resultaat uit te komen,

Aan henri62 ben zeker geinteresseerd waar je die koopt,

Zoiets als dit: frequentie regelaar 0,75 kw 230 volt toshiba

Let wel op dat je een 230V / enkelfase regelaar koopt, de meeste hebben wel 3-fase voeding nodig, en dat is precies wat jij niet kunt gebruiken.

Een motortje is misschien ook nog wel op MP te vinden.

Hoe lang moet het geheel eigenlijk achter elkaar kunnen werken? Een beetje afhankelijk van het benodigde motorvermogen zou je misschien ook nog wel met een 24V DC motor met (wormwiel) vertraging weg kunnen komen, gevoed door een paar loodaccu's of zo.

Een motor uit een scootmobiel zou bruikbaar kunnen zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

dergelijke optocht duurt toch een 5 a 6 uur, moet je rekenen dat dit toch aan 1 stuk door moet kunnen draaien ,misschien met telkens kleine tussenpozen

voor ik dergelijk iets koop (frequentie regelaar) dien ik eerst te weten hoe zwaar de motor wordt?
of begrijp ik dit verkeerd? 0.75kw, is dacht ik 750 Watt;
zou dit voldoende zijn om dergelijk gegegeven van 6-8 poppen te laten draaien?
een frequentie regelaar,sorry dat ik deze vraag stel, dat hang je aan de motor zodat deze de snelheid van de motor regelt? of begrijp ik dit verkeerd?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 27 september 2011 20:51:05 (57%)

Een frequentieregelaar is een apparaat dat tussen het normale net, of in jou geval, een generatorset, en de motor komt. De frequentiegenerator zal dan de binnenkomende spanning, 1-fase 50Hz, omzetten naar een 3-fase spanning met een instelbare frequentie. Die frequentie bepaald (min of meer) de snelheid van de motor.

Of 750W genoeg is, is voor ons nogal moeilijk te beoordelen. Als alle massa die je in beweging zet, op gelijke hoogte blijft (dat wil zeggen, er hoeft niets opgetild te worden), is het benodigde vermogen gelijk aan de wrijvingsverliezen, als het geheel eenmaal op gang is. Hoe groot die verliezen zijn, ligt aan de constructie, dus hoe netjes en soepel alles draait.

750W is best een boel vermogen, vooral als je er goede reductor bij gebruikt, kan ik me bijna niet voorstellen dat je koppel tekort komt.

Je mag de motor iets lichter kiezen dan de frequentieregelaar, andersom is niet echt aan te raden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Loeki, er zijn kleine (+-0,5kW)driefazenmotertjes te koop met aangebouwde reductiekast(1:100) in het Gentse. Gezien de hoge reduktie koppel genoeg. De allerkleinste F sturing is voldoende voor dit soort motertjes.

groeten

Kris

Dat regelaartje op marktplaats is een mooie scherpe prijs voor 50 euro.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

vond ik ook henri, doch hoe weet ik of dit vermogen 0.75kw voldoende is van motor?

ik begin stilaan goed door te krijgen hoe het in zijn werk gaat ,dankzij jullie,doch vanavond zet ik hier nog alles eens op een rijtje en hoop dat jullie me dan verbeteren waar nodig,tot vanavond

kris van damme,waar vind je dat in het gentse? ik woon in het brugse

beste vrienden,

zoals ik dit nu zo lees denk ik ,hopelijk zeg ik het niet verkeerd,zeg me waar ik fout zit aub,kzeg het nogmaals ben bouwvakker met een kleine kennis van woningelektriciteit

zoals ik jullie meningen hoor,en zeker apprecieer zou ik het zo kunnen oplossen:

we starten bij een stroomgroep van 230V die we hebben (2 zelfs)

ik heb dus nodig een 3-fasige motor die voldoende vermogen heeft,das ook iets waar ik aan dacht hoe bepaal ik dat?

dus een 3-fasige motor waar ik dus een frequentieregelaar op dien aan te sluiten, naar ik jullie begrijp
deze zal dan mijn snelheid regelen? dus kan ik dan vrij bepalen hoe snel ik die laat draaien?of is dit zo simpel niet,
heb ik dan nog een vertraging nodig op de motor,zoals een wormwiel of reductor?

ik begrijp ten zeerste dat alles zal afhangen van hoe soepel dit zal draaien qua constructie,ik moet eerlijk zeggen,dat zie ik zeer goed voor me en zal zeker goed en vlotjes draaien met hetgeen ik voor ogen heb.ik ben zeker van plan dit te laten draaien in rolllementen (lagers)

ik heb zelf tal van elektrische motoren liggen van afbraak van betonmolens,bouwliften ed, alles 3 fasig,niet bruikbaar dacht ik daar het 3 fasig was,doch door die frequentieregelaar misschien wel bruikbaar, misschien moet ik eens de gegevens van die motoren afschrijven en hier eens plaatsen,kan er miss iemand zien wat ev bruikbaar zou zijn?

indien reakties hoor ik deze graag

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 27 september 2011 20:49:32 (73%)

Dit topic is gesloten