Schakelpaneel zekeringen

Ik heb een Vetus schakelpaneeltje op mijn boot.

Nu werkt plotseling een van de schakelaars niet meer, d.w.z. geeft geen stroom meer door. Als ik de hieraan gekoppelde stroomdraad namelijk verplaats naar een andere schakelaar functioneert het wel dus het ligt aan de schakelaar.

Deze schakelaars zijn afzonderlijk gezekerd met 10A dus ik vermoed dat de zekering gesprongen is. Nu weet ik niet of dit een glaszekering of een automaat is. In het eerste geval vraag ik me af waar de glaszekering zit, in het tweede geval waar de rest knoop zit.

Of is het geen van beide ? Zie foto.

Nieuw kastje is duur dus ik hoop op reacties. Dank alvast !

Groet,
Johan

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op de foto zie ik niets. Maak een prent van boven en van onderen.
Als het en schakelaar is, met wat handigheid kun je die open maken.
Mesje bovenin aan de zijkant, iets uitbuigen en de knop komt eruit, aan de andere kant van de knop ook een keer.
Vaak is de schakelaar dan al gerepareerd.
Goed kijken, beetje met beleid. er zit een spiraalveertje in.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 27 oktober 2021 14:56:15 schreef JohanTh: Deze schakelaars zijn afzonderlijk gezekerd met 10A...

Hoe weet je dat? Bij de Vetuspanelen met geïntegreerde zekeringen die ik ken zit er altijd een zekeringhouder naast de schakelaar.

fred101

Golden Member

Die gele dingen lijken op resetable fuses

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 27 oktober 2021 15:53:06 (50%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die gele dingen lijken op resetable fuses

Dat was ook mijn idee. Testgewijs de schakelaar overbruggen met een soldeerbrug of zelfs met een tangetje of zo?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 27 oktober 2021 16:30:47 (36%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

En hoe moet je die dingen dan resetten? :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Is een multifuse, die zijn auto-reset...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Wat meestal vergeten wordt is dat deze ptc fuses niet het eeuwige leven hebben.
In hun datasheet staat dan ook het aantal trip- en mishandel cycli
Ben ze al vaker defect tegengekomen, ze trippen dan al ver onder IHold.
Vermoed dat continu belasten met een stroom net onder IHold ze geen deugd doet

Shiptronic

Overleden

Op 27 oktober 2021 16:46:27 schreef mel:
En hoe moet je die dingen dan resetten? :?

Het zijn PTC's de belasting er vanaf en af laten koelen, niet alle uitgangen kan je even zwaar belasten

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het zijn PTC's: Belasting er af en af laten koelen. (C) Shiptronic.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 27 oktober 2021 19:10:24 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 oktober 2021 15:45:43 schreef GJ_:
[...]Hoe weet je dat? Bij de Vetuspanelen met geïntegreerde zekeringen die ik ken zit er altijd een zekeringhouder naast de schakelaar.

Op de plastic cover stond 8 keer "10 A" gedrukt, maar was er ook niet zeker van

Op 27 oktober 2021 14:56:15 schreef JohanTh:
Ik heb een Vetus schakelpaneeltje op mijn boot.

Nu werkt plotseling een van de schakelaars niet meer, d.w.z. geeft geen stroom meer door. Als ik de hieraan gekoppelde stroomdraad namelijk verplaats naar een andere schakelaar functioneert het wel dus het ligt aan de schakelaar.

Deze schakelaars zijn afzonderlijk gezekerd met 10A dus ik vermoed dat de zekering gesprongen is. Nu weet ik niet of dit een glaszekering of een automaat is. In het eerste geval vraag ik me af waar de glaszekering zit, in het tweede geval waar de rest knoop zit.

Of is het geen van beide ? Zie foto.

Nieuw kastje is duur dus ik hoop op reacties. Dank alvast !

Groet,
Johan

Dank allen voor de snelle reacties. Zoals ook Elektrofix al vermoedde, denk ik dat de PTC permanent kaduuk is, na afkoelen namelijk nog geen resultaat. Oorzaak was kortsluiting, misschien dat ze daar niet tegen kunnen 8)7
Ga nu kijken of ik de PTC kan vervangen dan wel een bruggetje maken.

Arco

Special Member

Dit soort multifuses gaat meestal niet kapot zonder uiterlijke schade, als 'ie er nog goed uit ziet is hij dat waarschijnlijk ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

meten = weten.

Zolang je tenminste enig idee hebt wàt je meet... :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

de gebruikte schakelaars zijn zo te zien voor AC
gemaakt, op DC bakken die weg bij een sluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 oktober 2021 00:11:53 schreef testman:
de gebruikte schakelaars zijn zo te zien voor AC
gemaakt, op DC bakken die weg bij een sluiting..

Op de printplaat staat 12 en 24 V

Op 27 oktober 2021 22:41:51 schreef Arco:
Dit soort multifuses gaat meestal niet kapot zonder uiterlijke schade, als 'ie er nog goed uit ziet is hij dat waarschijnlijk ook...

Als gevolg van verhitting bedoel je ? In mijn geval was het in een oogwenk gebeurd, kortsluiting. Van buiten is er niets te zien.

Anoniem

Oorzaak was kortsluiting, misschien dat ze daar niet tegen kunnen

Daar zijn ze net voor bedoeld

Ga nu kijken of ik de PTC kan vervangen dan wel een bruggetje maken.

Mocht het een bruggetje worden zou ik dat toch maken met een draadzekeringhouder met glaszekering

Dit soort multifuses gaat meestal niet kapot zonder uiterlijke schade, als 'ie er nog goed uit ziet is hij dat waarschijnlijk ook...

Al de defecte die ik zag hadden geen zichtbare schade maar tripten al bij de minste belasting

meten = weten.

Zonder meten is het altijd natte vingerwerk
Hier is bij de eerste kortsluiting de zekering in gebreke gebleven.
Daarbij heeft ze wat anders laten sneuvelen of/en is ze overleden

Edit:
Schakelaar 5?
Printspoor is doorgebrand

Edit:
Schakelaar 5?
Printspoor is doorgebrand

Verhip ja, ik zie het ... dat verklaart een en ander .... is daar nog iets aan te doen ?
Thx

Op 28 oktober 2021 00:41:47 schreef JohanTh:
[...]

Verhip ja, ik zie het ... dat verklaart een en ander .... is daar nog iets aan te doen ?
Thx

Eerst betreffende groep nakijken op wat dit heeft veroorzaakt.
Dan stukje draad tussen solderen, neem dan wel massief 1,5mm².

[Bericht gewijzigd door HD13 op donderdag 28 oktober 2021 06:44:59 (12%)

Anoniem

Heb wat datasheets van 10A PTC fuses bekeken van diverse fabrikanten.
Deze vermelden allemaal bij een stroom van 40-50A een Max.Time to Trip van 9-22 sec.
In die tijd kun je met een volle sluiting best wel wat schade maken.

Zijn ptc fuses dan toch niet echt geschikt bij sluiting?
Misschien daarom dat de defecte die ik zag in serie met een motor( tje) stonden als overbelastings beveiliging.

Ik zie dat Vetus ook schakelpanelen heeft met traditionele glaszekeringen.
Die krijgen na dit verhaal mijn voorkeur.

High met Henk

Special Member

Resetable fuses horen hier niet thuis.
Idd normale smeltpatronen of wil je echt decadent doe je installatie automaten. Wel erg lomp, maar werkt wel.

Heb minder goede ervaringen met die kleine resetable fuses op sommige apparaten. Dan doel ik op die dingen die je weer in moet drukken om te resetten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Als je de waarde van zo'n multifuse goed kiest, werken ze uitstekend en snel.

Wij hebben in het verleden wat apparaten geleverd naar Canada. Dat waren eigenlijk 220v apparaten, die moesten omgebouwd van 220 naar 110v.
Klant deed dit zelf (primaire windingen trafo parallel i.p.v. in serie). Helaas deed hij dit verkeerd en veroorzaakte volle sluiting...

Hij belde dat de apparaten niets deden (hadden een primaire multifuse). Heeft nog een tijdje geduurd voor we doorhadden hoe het zat.

Bij aanzetten greep de multifuse zo snel in, dat het leek of er niets gebeurde (de stoppen bleven ook heel)
Na in orde maken van de primaire schakeling werkte het apparaat vervolgens nog steeds...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Dan stukje draad tussen solderen, neem dan wel massief 1,5mm².

Ik zou toch eerst contact nemen met de leverancier
Jij:"Ik heb een kortsluitng gehad en jullie autofuse heeft niet verhinderd dat het printspoor is doorgebrand..."
Zij: "Garantie vervalt als je het paneel open schroeft..."

Als je de waarde van zo'n multifuse goed kiest, werken ze uitstekend en snel.

Wat doe je verkeerd als je IHold = Inom kiest?

Arco

Special Member

Beste de waarde zo kiezen dat de fuse in normaal gebruik niet heet wordt. Multifuses zijn sowieso eigenlijk niet bedoeld voor zulke enorme stromen.
Beter een mechanische versie nemen dan: https://nl.rs-online.com/web/p/thermal-magnetic-circuit-breakers/40591…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com