Hulp gevraagd bij probleem met Yamaha RX-V450 versterker

Niet gehinderd door een te grote hoeveelheid kennis van zaken probeer ik een deel van het schema van een Yamaha RX-V450 tuner versterker te begrijpen. De versterker start niet op.
De netspanning komt binnen via een aparte print met de naam sub trans. Van hieruit wordt de spanning doorgeschakeld middels een relais naar de voedingstransformator van de versterker.
Daar gaat het al fout. Het relais gaat niet om en de processor krijgt geen spanning
De netspanning gaat via 1 fase direct naar de stand-by trafo, en de andere fase (dus de 220 volt kant) gaat via een gelijkrichter (Graetzschakeling) terug naar de 230 volt. De gelijkrichter is met de negatieve pool aangesloten op w.s. een zwevende aarde van de schakeling die volgt, en wordt via de positieve uitgang met en snel schakelende fet gepulseerd ook naar dezelfde zwevende aarde. Deze fet wordt aangestuurd middels een dubbele Flip flop schakeling TC4013BP. Ik begrijp deze schakeling niet.
Secundaire kant van de stand-by trafo behoort 10 volt ~ te zijn. Is echter 3 volt. Deze spanning wordt gelijkgericht, en is de voedingsspanning om het relais te schakelen en gaat naar de processorprint waar hij gestabiliseerd wordt op 5 Volt. Dit is de voeding voor de processor print welke nu niet werkt door een te lage spanning. De spanning komt ook weer terug als voeding voor de power detect schakeling die ook op de sub trans print zit.
Primair behoort er op de stand-by trafo 88,9 volt te staan. Hoe komt deze spanning tot stand? 230 volt min wat spanningsverlies over de diodes blijft rond de 230 volt. Ik meet 70-80 volt.
Het idee van een schakelende powerfet om de 50 Hz rimpel kwijt te raken begrijp ik wel, deze schakeling in combinatie met een diode brug begrijp ik niet.
Ongeacht de power detectie en andere voorwaarden zou de stand-by trafo gewoon de volle spanning moeten geven, en de processor print van de juiste voedingsspanning moeten voorzien.
Het wel of niet inschakelen van het relais wordt bepaald door de processor en de randvoorwaarden om in te schakelen. Maar eerst spanning op de processor om de schakeling verder te bekijken.
Wat me wel opviel is dat in mijn versterker een stand-by trafo van het type XW608 zit, en op de tekening staat XW605. Dit zou een 110 Volt - 230 volt probleem kunnen zijn, maar het lijkt of er aan de trafo gesoldeerd is. Ik hoop dat iemand me hier wat goed advies kan geven.
Beginnen met het lossolderen van alle onderdelen in de hoop een defect te kunnen vinden maakt de versterker niet mooier, dus ik wil graag eerst wat meer van deze schakeling begrijpen.

Schema Sub Trans
Schema Processorprint
Blokschema sub trans

Vriendelijke groet,
Rob

Helaas heb ik nog geen reactie op mijn verzoek op hulp ontvangen, en probeer het daarom nogmaals met wat meer informatie. Ik heb de stand-by trafo uit de schakeling gesoldeerd en deze met een ohm meter doorgemeten. De primaire wikkeling heeft een ohmse weerstand van 3600 ohm. Lijkt mij erg hoog. Het lijkt me echter geen open klem door een door gesmolten veiligheid, dus nog steeds niet overtuigt dat dit het probleem is. Om opzoek te gaan naar schade aan de trafo moet ik aardig wat bescherm materiaal verwijderen, en geen idee of ik dan al wat kan zien. Het type trafo is XW608 AO TAM Y 0419. via Google kan ik geen leverancier vinden, dus vooralsnog erg voorzichtig met het exemplaar wat ik heb. Volgens het schema moet het trouwens type XW605 zijn... vreemd. Heeft iemand enig idee wat de ohmse waarde zou moeten zijn van deze trafo.
Verder het schema beter bekeken, en zou het zo kunnen zijn dat deze schakeling alleen op het positieve deel van de 230 Volt sinus werkt en zo aan een spanning van 88,9 volt komt?
Zou ik dan een trafo van 220 / 24 volt kunnen gebruiken om op een spanning van ongeveer 10 volt secundair bij een primaire spanning van 88,9 volt uit te komen?

Groet,
Rob

EricP

mét CE

Zonder er echt uitgebreid naar gekeken te hebben: die truc met die brugcel is om met een 'gewone tor' die trafo te kunnen schakelen. Q404 sluit die kort waardoor er spanning over de trafo komt te staan. Dat lijkt niet zo te willen, dus daar eens verder kijken. Kan zijn dat er een diode uit ligt, kan zijn dat Q404 niet gestuurd wordt.

De voeding van IC402 wordt met een C (C405) uit de voeding van het apparaat gehaald. Dit spul hangt dus rechtstreeks aan de netspanning! Meet eens tussen pin 7 en pin 14 of het ding wel voeding heeft. Die 4013 is een flipflop die z'n clock haalt uit R413. C405, R412 en C406 bekijken als je de voeding niet vetrouwt.
Als het ding op een blokgolf heeft gestaan, stook je R412 of D405 op. In het eerste geval is alleen die R stuk, in het 2de geval gaan C406 en IC402 mee.

De truc lijkt te zijn dat IC403 de data laag moet trekken en dat de rest wel een keer mee komt. Iets met schakelen op de 0-doorgang ofzo?

IC403 wordt gestookt uit de genoemde trafo (als ik je spanningen zo zie, lijkt die nog goed te zijn), C409 lijkt een soort van 'lek' te zijn om in standby toch wat spanning uit die trafo te halen. Die ook eens bekijken qua waarde.

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn RX-V450.
Ik ben inmiddels op hetzelfde punt aangekomen dat ik XW608 niet kan vinden.

Heb jij dit nog op kunnen lossen? zoja: hoe?

Zo te lezen heb ik er iets minder kaas van gegeten als jij, maar solderen van componenten lukt me nog net wel :)

Alvast bedankt!

Andere trafo met dezelfde specs erin klussen....
Als deze al defect is....
Maar ik sluit het niet uit, bij een aantal pioneers ook voorhande gehad !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit type versterker heb ik al eens gerepareerd.
Als nijmegen niet te ver is kom maar langs.
alle kennis en app.is hier aanwezig.

Nijmegen is net even te ver.
Woonachtig in Den Helder.

Zeker omdat ze soms voor nog geen 100E tweedehands worden aangeboden ga ik er niet te veel meer in investeren.

Vond het sowieso wel eeens leuk om een vintage versterker neer te zetten, dus heb er eentje op de kop getikt. Een Erres.

Ik wil er eigenlijk LED verlichting in gaan zetten, en zal daarbij ook nog wel wat hulp vragen.

MVG
CJ

Ik heb al een tijd een RX-V450 receiver.

Enige tijd geleden is de mijne overleden, dwz geen stroom meer op de relais. Ik heb toen via Marktplaats een exact gelijke gekocht. Deze is nu gisteren, met dezelfde klacht, ermee gestopt.

Niet aan te krijgen met de on/off-switch op het toestel en ook niet met de afstandbediening.

Is er iemand die mijn receiver kan repareren?

Op 28 januari 2013 12:01:30 schreef columbo:
Dit type versterker heb ik al eens gerepareerd.
Als nijmegen niet te ver is kom maar langs.
alle kennis en app.is hier aanwezig.

Misschien dat jij mij kunt helpen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 10 april 2013 18:19:04 (25%)

Ik denk dat je zonder al te veel gevaar Q404 kan overbruggen.De standby voeding zou dan in elk geval moeten aangaan.Verder verdenk ik C405.Dat is een condensatorvoeding voor het circuit rondom IC402.Die condensatoren verslijten als ze niet van het juiste type zijn en leveren dan steeds minder vermogen.Dit is ook de reden dat hele reeksen Senseo's er de brui aan geven.

Hallo, is dit probleem destijds dan opgelost geraakt? Ik heb namelijk ook een yamaha RX-V450 receiver die niks meer doet als je op de ON/Standby knop drukt.
Er komt 230 VAC toe op de voedingsprint (zie link in eerste bericht), maar relay RY401 schakelt niet, waardoor er geen 230VAC op de voedingstransformamtor komt. Op gelijkrichter D408 komt er een sterk flucuerende wisselspanning toe (van 70VAC tot soms 190VAC).
Deze gelijkgerichte spanning (soms 320VDC)komt alleszins niet toe op weerstand R415, dus ik vermoed dat Q404 het ook niet meer doet.
Iemand enige suggesties waar ik best begin te zoeken?

Hallo, het probleem is opgelost, de versterker is hersteld.
Het was condensator C405 die verlopen was. Dit had ik gevonden in een ander topic bij circuitsonline.
Wat een zalig forum toch....