storing i.v.m. zonnepanelen

gegroet.
Ik heb zonnepanelen en het valt mij op dat als de panelen
goed opladen mijn wekker versnelt gaat lopen, ongeveer 1 minuut per week.Nu valt het niet meer op (wintertijd).
Kan de omvormer het aantal Hz verhogen?.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, de frequentie kan hij niet veranderen: dan zou je immers geen stroom kunnen terugleveren.

Het kan echter wel komen doordat de omvormer wat extra storing op het lichtnet zet: de wekker telt dan per ongeluk wat stoorpulsen mee, bovenop de 50 Hz.
1 minuut per week komt neer op 1 getelde stoorpuls per ca. 10 000 sinussen; dat valt nóg mee, maar een andere wekker heeft er misschien helemáál geen last van.

Houd maar eens een portable radio bij de bedrading naar de omvormer: dan hoor je die storing zelf ook - als de zon schijnt tenminste. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

hoezo storing?Dat mag toch niet?(dit is cynisch) O-)
Je wil niet weten wat je op de kortegolf allemaal hoort voor storing...

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 30 november 2021 14:42:35 (41%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mel, misschien is die wekker niet immuun genoeg, dat kan ook he :-)

@TS, je zou eens een netfilter kunnen proberen, met een beetje geluk haalt die de extra pulsen weg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 30 november 2021 14:41:29 schreef mel:
hoezo storing?Dat mag toch niet?(dit is cynisch) O-)
Je wil niet weten wat je op de kortegolf allemaal hoort voor storing...

Er is bijna geen hond die nog KG luistert denk ik.

Shiptronic

Overleden

Tijd voor een andere wekker ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 30 november 2021 18:04:45 schreef Peter112:
[...]
Er is bijna geen hond die nog KG luistert denk ik.

/ik denk dat dat best meevalt,je zal ze de kost moeten geven.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 30 november 2021 14:31:11 schreef Frederick E. Terman:
Nee, de frequentie kan hij niet veranderen: dan zou je immers geen stroom kunnen terugleveren.

Jawel hoor, Pomp je genoeg vermogen het net in en je verandert de netfrequentie. :+ Maar de benodigde vermogens zijn best fors. Onder de 1TW denk ik niet dat er iets meetbaars gebeurt. En het lijkt me ERG stug dat jou aansluiting zoiets aankan. :-) (er zit een factor 100000 tussen). :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier kun je de actuele netfrequentie zien https://www.mainsfrequency.com/
mocht je klok eens wat te langzaam lopen dan is het de bedoeling dat dit weer ingehaald word.
Nog meer leesvoer : https://www.hoogspanningsnet.com/tag/netfrequentie/

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ummmmmm
wat voor een wekker heb je?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Goede vraag. In sommige oudere wekkers, waarin nog een echt printplaatje met onderdelen zit, is er nog weleens een eenvoudig filtertje (weerstand, condensator) tussen te frommelen in het lijntje van trafo naar klok-IC.
Een schema was vaak niet eens nodig; als de opdruk van het IC maar te lezen was, waren de aansluitingen wel op te zoeken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik zou eens beginnen met een spanningsdeler aan de 230Vac en dan eens kijken met je scoop hoe de plaatselijke netspanning er uitziet (met en zonder zonnepanelen) op verschillende plaatsen in je huis.

joopv

Golden Member

Op 30 november 2021 19:18:51 schreef rew:
[...]Jawel hoor, Pomp je genoeg vermogen het net in en je verandert de netfrequentie. :+ Maar de benodigde vermogens zijn best fors. Onder de 1TW denk ik niet dat er iets meetbaars gebeurt. En het lijkt me ERG stug dat jou aansluiting zoiets aankan. :-) (er zit een factor 100000 tussen). :+

Factor 100000000 bedoel je. Of je bedoelt 1GW?

rbeckers

Overleden

Op 1 december 2021 01:23:21 schreef Kortsluiting_Online:
Ik zou eens beginnen met een spanningsdeler aan de 230Vac en dan eens kijken met je scoop hoe de plaatselijke netspanning er uitziet (met en zonder zonnepanelen) op verschillende plaatsen in je huis.

Gebruik een trafo voor aan 230V AC te meten. Dit i.v.m. de veiligheid,

High met Henk

Special Member

Op 1 december 2021 07:48:17 schreef rbeckers:
[...]

Gebruik een trafo voor aan 230V AC te meten. Dit i.v.m. de veiligheid,

en die trafo is dan vaak ook meteen een PRIMA filter voor stoorpulsen.
Dus je meetopstelling filtert hetgeen weg wat je wilt vaststellen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

ken jij die impedanties dan?
ik niet.

en wellicht heeft de trafowekker een SMPS en gebruikt WEL een spanningsdeler en een optocoupler

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
rbeckers

Overleden

Een trafo heeft, afhankelijk van constructie, best een redelijke bandbreedte. De trafo in de SMPS heeft zelfs een grote bandbreedte.

Ik heb wel eens aan diverse trafo's gemeten. ;)

Stoorpulsen op het net kunnen in de trafo ook capacitief worden overgedragen tussen primaire en secundaire. Een aardscherm daartussen kan helpen, maar dan is die wekker niet meer dubbel geïsoleerd.

Op 1 december 2021 06:51:28 schreef joopv:
Factor 100000000 bedoel je. Of je bedoelt 1GW?

1GW is 1/3e van een grote centrale. (vroeger de kolencentrale op de maasvlakte bijvoorbeeld. Mogelijk stookt die wat anders tegenwoordig. Tsjernobyl was ook zoiets, maar die doet het helemaal niet meer heb ik gehoord).

Dat kunnen we binnen Nederland gewoon opvangen als het uitvalt of plots er bij geschakeld wordt. Maar 1000 GW is dan weer veel te veel. Huidig verbruik is 74GW. Dus bij nader inzien: ik denk dat je ergens in de 5-10 GW moet gaan zitten om de europese netfrequentie te gaan beinvloeden. Maar met 1GW dan pruttelen ze het gewoon snachts weer recht, dus om een paar minuten per week aan invloed te hebben.... moet je echt structureel veel vermogen het net op pompen. En dan nog: "F*** het net gaat te snel: wie kan er afschakelen? OK. maasvlakte uit!" Dat is veel makkelijker dan "Shit te weinig vermogen effe een extra centrale bijbouwen en aanzetten!". Dus.... Zodra je 74GW het net op pompt dan kan je gewoon helemaal zelf de netfrequentie bepalen en hebben al die flauwe andere gasten helemaal geen invloed meer. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waar haal je die 74GW vandaan? Het opgesteld vermogen in Nederland is iets minder dan 20GW, en het werkelijk afgenomen vermogen is nog minder.

Daarbij wordt de frequentie in Europa centraal geregeld. Dus als jij gigawatts op het net duwt, dan regelen de andere centrales terug en kan jouw machine het niet meer bijsloffen.

Sine

Moderator

1GW is een HELE grote centrale, en zo'n bak is best in staat om tegen het net te "duwen".

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 1 december 2021 12:22:00 (48%)

High met Henk

Special Member

Op 1 december 2021 10:03:36 schreef rbeckers:
Een trafo heeft, afhankelijk van constructie, best een redelijke bandbreedte. De trafo in de SMPS heeft zelfs een grote bandbreedte.

Ik heb wel eens aan diverse trafo's gemeten. ;)

enigszins verbaasd bij zo'n blok koper en weekijzer. het magnetiseren kost best wel wat en maakt het ding relatief traag.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 1 december 2021 12:21:13 schreef Sine:
1GW is een HELE grote centrale, en zo'n bak is best in staat om tegen het net te "duwen".

Ja, die kan 1GW op het net brengen. Maar de frequentie opjagen gaat niet lukken want de overige centrales gaan dan een beetje minder duwen.

Op 1 december 2021 12:03:21 schreef KlaasZ:
Waar haal je die 74GW vandaan?

Na even googlen vond ik de elektriciteitsmeter van "europa".

Als we in NL 20 GW opgesteld hebben vind ik die 74GW weinig voor heel europa.

Ter info: Ik heb nu nederlandse (groene) data gevonden: https://www.energieopwek.nl/ Er is om 13:10 ruim een halve gigawatt zee-windenergie uitgevallen. Iemand wat gemerkt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/