Op 7 december 2021 21:30:27 schreef big_fat_mama:
Die verdient enige instrumenttechnische commentaar, hoewel misschien niet interessant voor de meesten
Ik heb zelf nog altijd een Hohner staan waar ik ooit het lessen weer mee op wil pakken, dus ik had wel een idee waar het heen ging
@ Arco: XLR is nog altijd onovertroffen in betrouwbaarheid en mechanische belastbaarheid. Daarnaast ook gemakkelijk met slechts een aardappelmesje en aansteker in het veld te herstellen bij een draadbreuk. Dat is bij bijna elke andere variant (mini-XLR, mini-Din, Lemo, Hirose, 4p mini-jack) niet te doen.
@ topicstarter: als je een PCB-variant XLR kan vinden, wordt het aan de buitenkant mogelijk minder lomp. Professionele videocamera's hebben vaak de vrouwelijke XLR delen aan het chassis zitten, waarbij alleen de buitenste rand precies vlak ligt met de magnesium-buitenkant van de camera. Daardoor geen lelijke schroefjes (al zal je de connectors ergens mechanisch met de accordeon moeten verbinden) op de plek van de XLR connector en zeker niet zo'n connector met twee van die brede vleugels aan de boven en onderkant.
Met wat mazzel vind je een type dat geen lipje ter ontgrendeling heeft, maar een soort induwpare pin. Dan kun je praktisch nergens achter blijven hangen. Zeldzaam zijn die geloof ik wel... ik heb er nog nooit naar gezocht, maar kan me niet herinneren die met induwpin ooit los gezien te hebben.