kleine degelijke meerpolige connector voor audio

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Om in te bouwen in een muziekinstrument (accordeon) kijk ik rond naar een redelijk degelijke maar toch betaalbare combinatie van stekker/inbouwcontrastekker met 4 of 5 polen. Jack 3,5 mm bestaat in 4-polig maar lijkt mij niet betrouwbaar genoeg; XLR is beslist te groot/lomp, hoe degelijk ook. Lemo zou wel iets kunnen zijn? Bij ome Ali zie ik ook GX12 en GX16, zou dat iets kunnen zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zou een 5 polige M8 connector, zoals veel gebruikt voor sensoren, iets zijn?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Een jack/plug van 6 mm? Neem dan wel vergulde, en niet alleen de plug maar ook de jack.
Of een ouderwetse 5-polige DIN-plug.

RAAF12

Golden Member

Of mini-DIN connectors, die zijn 9.5mm en zaten ook op PS/2 muizen en keyboards.

Op 7 december 2021 20:39:38 schreef big_fat_mama:
Om in te bouwen in een muziekinstrument (accordeon) kijk ik rond naar een redelijk degelijke maar toch betaalbare combinatie van stekker/inbouwcontrastekker met 4 of 5 polen.

Ik denk dat je eisen wat onverenigbaar zijn ;)

XLR is onovertroffen kwa betrouwbaarheid en is betaalbaar.
Ik wou gaan zeggen: kijk eens naar push-pull plugjes van Hirose Electric. Die hebben allerhande stekkers die erg klein zijn maar toch voldoende pinnen bieden én betrouwbaar zijn.
Maar betaalbaar? Nee...

Waarom 4 of zelfs 5 polen trouwens? Is drie niet voldoende? Instrumenten als een accordeon worden zelden zo dichtbij in stereo opgenomen.

@ KlaasZ: jammer dat ik alleen nog nooit een 6,3 mm jack met meer dan 3 polen heb gezien...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Klaas: nee, beide zijn te groot/lomp/zwaar, denk ik toch. DIN5 heb ik nochtans nog wel "op voorraad", beetje roestig misschien, daar kan ik wel eens mee knutselen.

@60204: die M8 ken ik niet, effe bekijken. Hoe zou die vergelijken met GX12/GX16?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Opgenomen? O ja, dat kan ook. Ik zat aan een elektrisch versterkte 'trekzak' te denken en dat de bedoeling is er een microfoon in te plaatsen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waarom 4 of zelfs 5 polen trouwens? Is drie niet voldoende? Instrumenten als een accordeon worden zelden zo dichtbij in stereo opgenomen.

Die verdient enige instrumenttechnische commentaar, hoewel misschien niet interessant voor de meesten: een accordeon bestaat eigenlijk uit twee aparte instrumenten, elk met één hand bespeeld, en daartussen zit dan een balg, hier in het zuiden gemeenlijk "den boek" genoemd. Het linkerhandinstrument is nogal rudimentair, en wordt veelal ook erg rudimentair bespeeld, soms zelfs helemaal niet. Maar ik ben van nature een begeleider, en bovendien linkshandig, en speel dus vaak actiever links dan rechts. Het is voor mij van het grootste belang om de beide kanten apart naar de mengtafel te kunnen doorgeven; ook al omdat ze best verschillend worden gekleurd in de toonregelingen.

@RAAF: het gaat vooral om podiumwerk, jawel. Ofschoon: toen we met mijn voor-vorige instrument mochten opnemen in de Marconistudio aan de Reyerslaan werd de ingebouwde microfoon dankbaar gebruikt, vooral voor de lage tonen van de linkerhand. Dat bovenop de Neumann U-90's, uiteraard...

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 7 december 2021 21:33:18 (15%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 7 december 2021 21:25:37 schreef big_fat_mama:

@60204: die M8 ken ik niet, effe bekijken. Hoe zou die vergelijken met GX12/GX16?

Of er een verschil is qua toepassing, signaal, weet ik zo niet. Die GX12/16 connectoren ken ik eigenlijk niet, 12/16mm ipv 8mm?
Die M8, en ook M12, connectoren worden bij ons veelvuldig gebruikt voor sensoren en ventielen.
Er bestaan ook M8 connectoren voor ethernet toepassing, mss beter geschikt voor audiosignalen?

[Bericht gewijzigd door 60204 op dinsdag 7 december 2021 21:45:35 (10%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Shiptronic

Overleden

Draadloos setje van bv. Sennheiser inbouwen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
help

Golden Member

Is uitvoeren in bijvoorbeeld een dubbele mini XLR dan geen optie? klein, vergrendeld, redelijk degelijk en standaard te verkrijgen.

Die M8 connector heb je ook als M12 connector variant (en 4 of 5 polig), iets groter maar beter te verwerken omdat die niet zo "priegelig" is. Beide connectors kun je met voorgeconfectioneerde (3 x woordwaarde :) ) kabel krijgen. In haaks en rechte uitvoering.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Draadloos setje van bv. Sennheiser inbouwen?

1/ Véél te duur
2/ ik mot die draadloze klodderij niet
maar toegegeven, het is wel fraai materiaal

Is uitvoeren in bijvoorbeeld een dubbele mini XLR dan geen optie?

hm, die worden dan geheid verwisseld, met alle verwarring die daaruit voorkomt. One plug to bind them all! (vrij naar JRR Tolkien :) )

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 7 december 2021 22:05:13 (41%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
help

Golden Member

Mini XLR is er ook in 4-pin te krijgen.

Sine

Moderator

zelfs in 5 ...

En wat heet lomp overigens? Ik heb wel eens een accordeon met leslie speaker gezien waar een hirshmann CA6 op zat. Dat is minimaal twee keer zo lomp als een XLR

Arco

Special Member

Ik vind XLR ook behoorlijk lomp (en eigenlijk niet meer van deze tijd)
Ik moest ze (noodgedwongen, randapparaat met een XLR plug) een keer moeten toepassen op een apparaat. Was echt geen gezicht.
Zag er meteen uit alsof het een ergens in de jaren '70 in Rusland is gebouwd apparaat was... ;)

Uiteindelijk een 6.3mm jack ingebouwd en er een verloopplug bijgeleverd...

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTqv5CVdx-iQjDNdTb1pM34x5v8iG2zcu4RSgL3b9bOs0W1q2SMAbBphF6K_rC1LsHqM1yA9LtXTdOkL4w6v1Uk_DBbaySZpkybhMNZIBzP0cP7m0GpPIDc&usqp=CAE

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 december 2021 21:25:37 schreef big_fat_mama:
@Klaas: nee, beide zijn te groot/lomp/zwaar, denk ik toch.

Intussen denk ik dat een Jack 6 mm in 4-polige uitvoering (TRRS) helemaal niet bestaat. Kan hem tenminste nergens vinden. Dat voorstel was dus een losse flodder.

Arco

Special Member

Is ook geen voorstel voor dit geval, maar in mijn geval was dat toevallig een 3 polige versie.
(en een jack staat veel beter als een XLR. Veel kleiner kon niet, omdat er nogal mechanische belasting is door die zware klomp ijzer die eraan hangt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Lemo heeft mooie stevige compacte 5 polige connectoren! (en nog veel meer)

https://www.google.com/search?channel=trow5&client=firefox-b-d&amp…

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 8 december 2021 10:44:31 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Lemo is inderdaad goed en mooi, maar helaas schrikbarend duur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 7 december 2021 21:44:12 schreef 60204:
Er bestaan ook M8 connectoren voor ethernet toepassing, mss beter geschikt voor audiosignalen?

Voor ethernet is M12 de standaardconnector.

Op 8 december 2021 11:25:30 schreef GJ_:
[...]Voor ethernet is M12 de standaardconnector.

Dacht ik ook, toch bestaan ze.

[Bericht gewijzigd door 60204 op woensdag 8 december 2021 12:45:24 (61%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 7 december 2021 21:30:27 schreef big_fat_mama:
Die verdient enige instrumenttechnische commentaar, hoewel misschien niet interessant voor de meesten

Ik heb zelf nog altijd een Hohner staan waar ik ooit het lessen weer mee op wil pakken, dus ik had wel een idee waar het heen ging ;)

@ Arco: XLR is nog altijd onovertroffen in betrouwbaarheid en mechanische belastbaarheid. Daarnaast ook gemakkelijk met slechts een aardappelmesje en aansteker in het veld te herstellen bij een draadbreuk. Dat is bij bijna elke andere variant (mini-XLR, mini-Din, Lemo, Hirose, 4p mini-jack) niet te doen.

@ topicstarter: als je een PCB-variant XLR kan vinden, wordt het aan de buitenkant mogelijk minder lomp. Professionele videocamera's hebben vaak de vrouwelijke XLR delen aan het chassis zitten, waarbij alleen de buitenste rand precies vlak ligt met de magnesium-buitenkant van de camera. Daardoor geen lelijke schroefjes (al zal je de connectors ergens mechanisch met de accordeon moeten verbinden) op de plek van de XLR connector en zeker niet zo'n connector met twee van die brede vleugels aan de boven en onderkant.

Met wat mazzel vind je een type dat geen lipje ter ontgrendeling heeft, maar een soort induwpare pin. Dan kun je praktisch nergens achter blijven hangen. Zeldzaam zijn die geloof ik wel... ik heb er nog nooit naar gezocht, maar kan me niet herinneren die met induwpin ooit los gezien te hebben.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
KGE

Golden Member

Die mini sensor stekkertjes (M8) worden ook in de racerij wel gebruikt en zijn er in allerlei aantallen pinnen. Is mooi compact en sterk (stekker wordt vergrendeld met een schroefring)