Hallo,

Ik denk erover na om de geschakelde voeding van een Philips Scoop (PM3264, ca. 1982) te reviseren: Vervangen van de axiale Philips elko's.

(NB De scoop werkt nog goed; is meer preventief onderhoud).

Ik zie nu dat er elko's zijn met een rode coating op de plus kant (zie foto's).
Zijn dit speciale Hoge Qualiteits (SQ) elko's??
Ik heb deze nl nooit in Philips apparaten gezien.

Als dit speciale elko's zijn, ga ik er misschien op achteruit, als ik ze zou vervangen door VISHAY's die in commerciële apparaten werden gebruikt ?

Graag advies:

NB de Getoonde elko heeft Part No.

C1839 10 uF 16V 5322 124 24089

Volgens mij is dat een gewoon elcootje, alleen met een extra drupje lak of hars ter indicatie/afsluiting.
(die dingen drogen nogal snel uit, die extra afsluiting gaat dat wellicht tegen)

Ik dacht ook zoiets of deze rode markering kan ook een indicatie zijn van de firma die de bestukking gedaan heeft of speciaal geselecteerd uit een batch (een lot) en gemarkeerd door de firma die de bestukking gedaan heeft...

Op het service 12NC zul je niets terugvinden, maar kijk eens in oude databoeken als je op deze serie (ik zie 121 15xxxx staan).

Waarom elco's vervangen in een goed werkend apparaat?

uit interesse nog wat verder gezocht, hier "gesealde" tantaal condensatoren. Dus die verzegeling zal weldegelijk een functie hebben zoals hier boven al ergens opgemerkt.

Deze dus:

Het is in ieder geval geen standaard 'seal' (dan had het nummer met '65109' geeindigd)

[Bericht gewijzigd door Arco op (63%)]

Op 15 december 2021 14:16:27 schreef rob040:
Waarom elco's vervangen in een goed werkend apparaat?

Vroeg ik me ook af. Als het ding nog goed werkt zou ik er lekker van afblijven.

Die blauwe elcootjes (vooral de kleinere) gaan op den duur allemaal uitdrogen. Preventief vervangen doe ik ook wel.
Het kan dat deze (met extra seal) beter tegen uitdrogen beschermd zijn.

Standaard is de seal/isolatie een rubber schijfje. En sommige rubbersoorten worden keihard of juist heel week als ze ouder worden...

@Arco: Natuurlijk, als dat zo is: vervangen. Maar als een apparaat goed werkt, dan zijn de elco's ook nog wel goed. Maar ieder zijn ding. :+
En je mag hopen dat de nieuwe net zo goed zijn als die oude...

Rob,

Dat is nou de kern van mijn vraag.

* Kan ik beter de elko's in de voeding pro-aktief vervangen (wetende dat bepaalde elko's nu na 35-40 jaar dramatisch kapot gaan (volledige kortsluiting) en heel wat vervolgschade veroorzaken
OF
Kan ik het beter zo laten
("If it ain't broken, don't fix it!").

In professionele apparatuur zaten vaak heel goede onderdelen.
Als je die vervangt door nieuwe, maar slechtere onderdelen, boer je achteruit.

Ik had gehoopt dat de Philips oudgedienden konden zien of deze elko een professioneel onderdeel nummer heeft:

5322 124 24089

Toen ik nog wel eens onderdelen bij het Philips Service Centrum, Etten Leur haalde, waren de eerste 4 cijfers (4822) voor consumentenonderdelen.

Het baliepersoneel wist deze 4 cijfers uit het hoofd.

Het codenummer uit de servicemanual is heel handig als je je onderdelen bij Philips bestelt, maar je kunt er zonder tabellen niet echt iets uit aflezen over de eigenschappen van de elco. Philips nummerde voor de service alle onderdelen om; dat was makkelijker (ofzo :P).

Als je hem uitsoldeert staat er een codenummer op dat je verder kan helpen; ik denk dat Arco dat correct uitgevogeld heeft (2222 121 15... serie) maar je zou het voor de zekerheid even kunnen controleren. Als de rode seal epoxy is en tijdens het productieproces aangebracht dan zou er eigenlijk 65 moeten staan in plaats van 15 als ik het goed begrijp, maar daar zal dan ook wel een verklaring voor te bedenken zijn.

Zo aan die pagina uit het databoek te zien is het wel iets industrieels of met betere eigenschappen dan een gewone axiale elcoserie zoals 021. SQ of HQ vind ik altijd een beetje vervelende termen omdat het officieel niet zo heet (maar de letters HQ dan wel weer, niet helemaal toevallig, gebruikt zijn om een fabriek aan te duiden), maar je zou de vergelijking met SQ-buizen wel kunnen trekken opzich.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

Onze posts kruisten elkaar, dit is antwoord op je laatste post.

Op 15 december 2021 18:47:44 schreef redguuz:
Ik had gehoopt dat de Philips oudgedienden konden zien of deze elko een professioneel onderdeel nummer heeft:

5322 124 24089

Toen ik nog wel eens onderdelen bij het Philips Service Centrum, Etten Leur haalde, waren de eerste 4 cijfers (4822) voor consumentenonderdelen.

Het baliepersoneel wist deze 4 cijfers uit het hoofd.

Dat opzich wel, in zoverre dat 5322 hetzelfde betekent als 4822 maar dan voor professionele apparatuur. Dat zegt echter niks over de elco (in professionele apparaten komen ook onprofessionele onderdelen voor en andersom) tenzij je de laatste 5 cijfers kunt duiden maar die spreken niet altijd voorzichzelf.

Vandaar dat je ook doorverwezen wordt naar het nummer op de elco zelf. Het lijkt erop dat de 2222 121 serie wel professioneel is, wat dat ook moge betekenen in dit geval. Gokje: vergelijkbaar met de 021 serie maar met 1 of meer verbeterde eigenschappen.

Dus ik zou zeggen, controleer even het gehele nummer op de elco zelf en wacht tot er iemand de rest van het databoek post ;-)

Mijn databoeken wonen helaas nog in een stapel bananendozen in de garage op dit moment, anders was ik er al ingedoken.

@redguuz: 5322 stond voor service onderdelen in de professionele sector, maar zoals Maarten al aangaf, je kunt er niets uit afleiden.

In zijn algemeenheid werden er in de professionele sector wel betere series elco's gebruikt dan in consumenten elektronica.

Op 15 december 2021 18:47:44 schreef redguuz:
Rob,

Dat is nou de kern van mijn vraag.

* Kan ik beter de elko's in de voeding pro-aktief vervangen (wetende dat bepaalde elko's nu na 35-40 jaar dramatisch kapot gaan (volledige kortsluiting) en heel wat vervolgschade veroorzaken
OF
Kan ik het beter zo laten
("If it ain't broken, don't fix it!").

Philips elco's gaan maar zelden in sluiting, en dan duurt het meestal geen 40 jaar..
Sommige elco's van de Philips familie blijven echt heel lang goed, andere wat minder. (de kleintjes gaan er sneller aan, das al duidelijk). Een eenvoudige manier om iets van de ouderdomsfaze van de elco te achterhalen is een ESR meting. heb je zo geen metertje in huis?

Kris,

Ik heb helaas geen ESR meter; Maar als je de elko uit moet solderen (voor een goede meting) kun je hem net zo goed vervangen?

Ik heb de volgende Axiale Vishay elko's gevonden (8000 Hr @125 graden C).
Het zou kunnen (volgens mij), dat dit de elko's zijn, die er nu in zitten:

Zie Datasheet:

120atc.pdf

Het zijn NIET de elco's die er nu inzitten, althans niet die ene op de foto. De elco's die je hebt gevonden zijn van de 2222 120 serie, de elco op de foto is van de 2222 121 serie. Philps was erg gesteld op nummertjes en een ander nummertje betekent andere eigenschappen.

Beide zijn wel series met speciale eigenschappen, dus misschien zijn ze wel overlappend of beter. Je zou de databoeken moeten raadplegen voor eventuele verschillen, de kans is dat het wel geschikte vervangers zijn.

Ik mis eigenlijk dat er naar de functie van deze C wordt gekeken. Het gaat m.i. om C1839 en die dient alleen maar om een line trigger signaal door te geven (aan Unit 16). Lijkt me niet bepaald kritisch.

Ik geloof dat het om meerdere elco's gaat en dat dit een voorbeeld is, maar ik kan me vergissen.

Hi AOBP,

Dat klopt, maar die 8 elko's op "UNIT 5" in het TDA 1060 circuit en op de voedingslijnen NA de trafo T1801, ga ik toch maar vervangen (zie ook oa advies van KRUIMEL )..

Van de rest van de boards, blijf ik maar af (alles werkt prima, en het risiko door verouderende elko's op de voedingslijnen aldaar is vrij klein (als ze niet kortsluiten).

BTW
Ik zie nog wel 8 tantaal elko's, op de ingangsversterkers, maar die zitten genoeg "downstream" om waarschijnlijk niet kapot te gaan (kortsluiten) door heftige spanningspieken.

Iedereen bedankt voor hun advies!

Dus ik zou zeggen, controleer even het gehele nummer op de elco zelf en wacht tot er iemand de rest van het databoek post ;-)

De hele datasheet:

Mart, Oh ja, aan de andere C's heb ik helemaal niet meer gedacht. Ik vond het al verrassend dat ik de service manual zomaar kon downloaden.
Albert

Op 16 december 2021 10:01:10 schreef redguuz:
Kris,

Ik heb helaas geen ESR meter; Maar als je de elko uit moet solderen (voor een goede meting) kun je hem net zo goed vervangen?

das het prettige aan een ESR meting,.. je moet de elco helemaal niet lossolderen..

Maar hoe zit het dan met een weerstand uit bijvoorbeeld de schakeling, welke parallel staat aan de elco, dat lijkt me dan wel een verschil als deze weerstand er niet aanzit.
En dus van invloed te zijn op de ESR meting.

@ Martin V

Dacht iets dergelijks gelezen te hebben.

@ Arco

Hartelijk dank voor de info:
Hamvraag: waar zou ik (als kleine particulier) deze "Automotive Elko's" kunnen kopen?

Op 16 december 2021 19:00:21 schreef Arco:
[...]

De hele datasheet:

Oh dat is weer heel wat anders! Geen elco maar solid aluminium. Ik wist niet dat ze die in axiaal hadden! Aangezien 2222 120 nog steeds te koop is, zijn díé dus geen solid aluminium en daardoor geen 'automatische keuze' als vervanger.

Het zou ook zomaar kunnen betekenen dat de oude niet sleets zijn, dus eerst even testen en niet blind vervangen. Ze worden echter niet meer geproduceerd. In geval van defect kan een long life/low ESR elco of een polymeercondensator misschien een geschikte vervanger zijn, dan zou redguuz toch ook naar de 120 serie kunnen kijken (datasheets naastelkaar leggen).

En natuurlijk even goed opletten, het kan zijn dat niet alle vervangingskandidaten van de 121 serie zijn.