Op 16 december 2021 22:36:14 schreef redguuz:

Hamvraag: waar zou ik (als kleine particulier) deze "Automotive Elko's" kunnen kopen?

Geen probleem, dan koop je polymer condensators. Dat zijn droge "elco's"
Hier een rijtje, maar als je op polymer zoekt kom je zat andere shops tegen.
https://nl.rs-online.com/web/c/passive-components/capacitors/polymer-c…

Op 16 december 2021 22:18:01 schreef Martin V:
Maar hoe zit het dan met een weerstand uit bijvoorbeeld de schakeling, welke parallel staat aan de elco, dat lijkt me dan wel een verschil als deze weerstand er niet aanzit.
En dus van invloed te zijn op de ESR meting.

dat zijn de uitzonderlingen. In het algemeen is de ESR is zo laag in weerstand tov de weerstand van de parallel geschakelde onderdelen dat de invloed ervan zeer klein is op de meting. tevens is de meetspanning zo laag dat halfgeleiders geen invloed hebben, ze komen niet in geleiding.

ESR kun je in-line meten, gaat vrijwel altijd goed. Voor de additionele cpaciteitsmeting moet je een elco tenminste aan 1 kant loshalen.
Een Peak Atlas ESR 70 is een goede meter om mee te starten. Rond de Eur. 70. Peak Atlas (uit de U.K.) geeft er ook goede service op. In NL is Eleshop in Eindhoven een betrouwbare leverancier met behoorlijk gunstige prijzen.

Ik heb een Philips AS790 klokradio en die doet het na 42 jaar continu aan de spanning te hebben gezeten nog steeds prima, daar zitten vrijwel zeker ook die blauwe elco's in. Zelfs het display lampje brand nog :)

Wel zit er verschil in de 4 7-segments displays, de meest linkse (die gaat na 10.00 uur aan) is een stukje feller dan de andere 3.

@ Allen,

Hartelijk dank voor al deze nuttige info!

Op 18 december 2021 10:04:34 schreef Blue Sky:
Ik heb een Philips AS790 klokradio en die doet het na 42 jaar continu aan de spanning te hebben gezeten nog steeds prima, daar zitten vrijwel zeker ook die blauwe elco's in.

Zou ik niet te hard op rekenen. Het gaat om een 90AS790 dus daar zitten met grote kans Hong Kong elco's in ;-)

Op 18 december 2021 11:35:54 schreef maartenbakker:
grote kans Hong Kong elco's in ;-)

Dan is dat wel topkwaliteit gezien Hong Kong electronica meestal na een paar jaar al de geest geeft ;)

ach, een trafo voedingkje nog, dat word oud..

Philips wist opzich wel wat ze deden in Hong Kong.

We dwalen af maar ik zag op radiomuseum.org dat hij in Spanje is gemaakt.

HI,

Back to topic,

Ik heb gekeken, waar ik, als particulier kleine hoeveelheden Polymer Electrolytic Capacitors kan kopen:

Er zijn vrijwel geen leveranciers voor particulieren (voor zover ik gezocht heb), BTW Ik heb geen KvK en BTW nummer.

Voor de onmiddellijke kandidaten (10 uF, 25V) heb ik een exemplaar van Wuerth gevonden: WCAP-PTHR Zie Data Sheet 1.
Enige opinies mbt dit merk: zelf nooit van gehoord ?

Voor de rest van de te vervangen elko's lijken European Nippon Chemicon KY RAD 105 graden C, Low ESR lifetime 5000 - 10 000 Hr een goede kandidaat, zie datasheet 2.
Jullie mening?

NB
De beschikbare Blauwe Vishay axiale elko's zijn 85 graden C, 2000 Hr en worden uitsluitend in "consumenten uitvoering" geleverd (dus geen extra rode epoxy afdichting als in de Philips versie op de foto (2222 121 15109) aan het begin van het topic).
Waarschijnlijk zijn de huidige VISHAY's de aloude PHILIPS (2222 120 65109 serie)
Deze Vishays vallen dus helaas af als kandidaat, want slechter als de originelen in mijn PM3264.

NB2
Ik ga enkel UNIT 5 (schakelende voeding) en UNIT 11 (Z-amplifier) "reviseren" (=elko's vervangen).
Daarmee volg ik jullie advies m.n Kruimel, Arco, Maartenbakker, ROB040, Raaf12, AOBP11 etc.)

Als dit redelijk makkelijk gaat overweeg ik ook evt. nog de UNIT12, "Intermediate amplifier te doen.
Hier zit de ontkoppeling van het gros van de voedingslijnen, plus de "additional stabilisation of positive and negative Voltages."
Deze PCB lijkt redelijk makkelijk te demonteren.

Met het vervangen van
+ het netfilter (UNIT3), RIFA Rookbom C1801, EHT kaskade ( UNIT15), al door de vorige eigenaar gedaan
en dan nu
+ de elko's in het Power Supply hoop ik alle pijnpunten aangepakt te hebben en weer een betrouwbare scoop te hebben.

Bedankt voor de nuttige discussie!

[attachment=0]

Er zijn vrijwel geen leveranciers voor particulieren (voor zover ik gezocht heb), BTW Ik heb geen KvK en BTW nummer.

Bijv. polymeer elco
https://www.reichelt.nl/nl/nl/elco-radiaal-100-f-25v-105-c-a750-100u-2…

of tantaal axiaal elco https://www.reichelt.nl/nl/nl/tantaal-axiaal-1-0-f-35v-125-c-t110-1-0u…

$$$ https://www.reichelt.nl/nl/nl/tantaal-axiaal-100-f-20v-125-c-t110-100u…

Misschien zijn er ook zaken die per briefpost dit spul verkopen, dat scheelt weer een paar €.

Een stapje terug... Heb je aanleiding om de solid aluminium condensatoren te vervangen? Als ze goed meten, zou ik alleen de normale elco's vervangen.

Als 't goed is kunnen ze nog minimaal 250 jaar mee... ;)

Hi Arco, MaartenBakker,

Ik heb blijkbaar iets gemist
:

Is het inderdaad zo dat die blauwe elko, met die rode epoxy afdichting 2222 121 1509 een Polymer elko is, volgens de DataSheets van Arco? Goei spul volgens Rob040?

In dat geval kan ik deze soort elko's beter laten zitten.

BTW Ik ga ze niet meten met een ESR meter

1) de Peak Tech ESR70 meter kost blijkbaar nu € 139,50, aanzienlijk meer dan de hele scoop PM3264.
2) MBT tot de ESR meting zelf: Zie discussie van Kruimel:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/137520/2

Blijkbaar moet je toch een pootje van de elko lichten om een betrouwbare ESR meting te krijgen.

Als je dan toch moet gaan solderen (om een pootje te lichten), kun je de elko IMO beter gelijk vervangen.

"Do nothing" is dan dus waarschijnlijk de beste strategie voor deze 2222 121 elko's

Mee eens?

2222121xxxxx (2).pdf

Hoi Redguuz,

Volledig mee eens, nouja solid aluminium dan in plaats van polymer maar inderdaad niet echt slijtgevoelig. Alles kan stuk, maar preventief vervangen is voor de 121 serie niet nodig.

ESR meting is nuttig maar niet om zoveel geld aan uit te geven als je er weinig gebruik van maakt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Op 19 december 2021 16:34:00 schreef redguuz:
Is het inderdaad zo dat die blauwe elko, met die rode epoxy afdichting 2222 121 1509 een Polymer elko is, volgens de DataSheets van Arco? Goei spul volgens Rob040?

In dat geval kan ik deze soort elko's beter laten zitten.

Inderdaad, voor veroudering lijken voornamelijk normale natte elektrolytische elco's kandidaat.

BTW Ik ga ze niet meten met een ESR meter

1) de Peak Tech ESR70 meter kost blijkbaar nu € 139,50, aanzienlijk meer dan de hele scoop PM3264.
2) MBT tot de ESR meting zelf: Zie discussie van Kruimel:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/137520/2

Blijkbaar moet je toch een pootje van de elko lichten om een betrouwbare ESR meting te krijgen.

Als je dan toch moet gaan solderen (om een pootje te lichten), kun je de elko IMO beter gelijk vervangen.

Mijn metertje kostte €7 en was in staat te discrimineren tussen een nieuwe en een "opgebruikte" elco. De consensus lijkt te zijn dat fysiek kleine elco's sneller uitdrogen dan grote, en dat de Philips elco's niet vaak katastrofaal overlijden. Als je helemaal geen meter hebt en/of wil kopen dan lijkt het mij een beetje een gok om dingen lukraak te vervangen. Ik zou bij gebrek aan een aanleiding niet teveel condensatoren vervangen, ik heb zelf best een aantal condensatoren getest en vervolgens gewoon weer terug gezet omdat er niets mee aan de hand was. Als je toevallig zo een elco hebt liggen is vervangen makkelijker dan pootje lichten en testen, maar als je ze ook nog moet bestellen niet meer.

Bedenk ook dat als de elco's over de voeding het probleem zijn je verder zal moeten kijken dan de voeding zelf. Mijn scoop zat vol met elco's op een hele reeks borden. Ik zou er niet naar vooruit kijken die allemaal te moeten vervangen, dus als je bang bent voor exploderende elco's moet je flink aan de bak.

Kijk ook eens of je de condensatoren die je wil vervangen daadwerkelijk kan krijgen, dat lijkt me ook relevant. Ik kon niet alle series en waarden zomaar vinden, er zaten best een hoop verschillende series in mijn exemplaar. Ik weet niet hoe dat zit met jouw model.

"Do nothing" is dan dus waarschijnlijk de beste strategie voor deze 2222 121 elko's

Mee eens?

Zeker! Dit geldt ook voor de meeste andere elco's wat mij betreft. Zorg in elk geval dat als je toch aan de slag gaat je goed bijhoudt waar elke elco en wat voor type het is zodat je ze minstens vervangt met een vergelijkbaar exemplaar.

Hi Kruimel,

Bedankt voor je uitgebreide Blog anno Juli/Augustus 2017 (HEEL VEEL van geleerd),

https://www.circuitsonline.net/forum/view/137520/1

Ook voor het demonstreren van de werking van een betaalbare Componenten / ESR tester (gekocht bij BAHCO IJmuiden ?).

Maar ik had toch nog een opmerking cq waarschuwing voor jouw PM3243 scoop:

De grote zilverkleurige ELKO met roodkleurige belettering is GEEN PHILIPS elko, maar zeer waarschijnlijk een beruchte "silver" FRAKO, die vaak onverwachts (na zo'n 30-40 jaar) volledig kortsluiten.

Deze ELKO zou ik zeker blind vervangen, zonder ueberhaupt de ESR te meten (net zoals je al met de RIFA rookbom en ook het netfilter al gedaan hebt).

Ik heb een aantal REVOX A77/B77 en een REVOX A700 taperecorder gerepareerd / gereviseerd en dit merk elko (FRAKO) in die apparaten is nu na 40 jaar zeer dubieus en kan tot serieuze vervolgschade leiden!

Heel veel dank voor de uitgebreide fotoreportage (ook het strippen van de RIFA rookbom en het (rookbom) Netfilter en het uitvoerige reparatieverslag.

Maar ook aan maartenbakker, Arco, FRED101, RAAF12 en anderen, die het meten van ESR's de elko lijnen van PHILIPS en allerhande tips zo uitbreid aangeleverd hebben.

Ik heb er veel van geleerd!

Nu je het zegt, die zilveren is waarschijnlijk geen Philips. Ik dacht dat het een Roe was, maar op de foto zie ik dat niet terug. Ik zal hem nog eens open schroeven als ik er in de buurt ben (hij ligt nu in de opslag, lang verhaal).

Die zilveren Elko met rode opdruk ïn jouw PM3243 is waarschijnlijk een FRAKO, berucht in o.a. REVOXEN (NB de "GOUDEN uitvoering was een HQ uitvoering van de "ZILVEREN"

Zou ook nog Roe kunnen zijn zoals Kruimel opmerkte , in de A77 werd ook Frako gebruikt. Maar als het goed is staat het merk op de elco.
Paar slechte foto's uit de papieren A77 doc....

1 Roe. plaatjes zijn klikbaar

3 Frako's.

Van de blauwe Philips solid aluminium met de rode afdichting heb ik hier nog een grote voorraad NOS liggen.
Helaas geen 10uF 16V.
Wel:
15uF 16V
15uF 6,3V
22uF 40V
100uF 10V
68uF 16V
47uF 10V

Van de oranje radiale uitvoering heb ik nog wel enkele 10uF 16V liggen.

Deze solid alu serie van Philips was geen lang leven beschoren.
Zeker deze axiale uitvoering is zeldzaam.
Waarschijnlijk omdat ze te duur werden na de opkomst van betrouwbare tantaal elco's

Mocht er interesse zijn dan kan ik er wel tegen verzendkosten opsturen.

Philips heeft heel lang niet of nauwelijks aan tantaal gedaan. De solid aluminium condensatoren kregen later een ingegoten radiale behuizing, plat en oranje.

BRAINBOX,

Hartelijk dank voor je aanbod.

Maar ik had nodig:

10 uF 25V (9X)
22 uF 25V (2X)
100 uF 25V (2X)
220 uF 63V (2X)
220 uF 450V (2x)

Ik heb inmiddels
+ filmcondensators (WIMA MKS 10uF 50V) en
+ Nichicon Type KY/BE LXS Elko's (Low ESR 10 000 Hr @ 105 Graden C) besteld.

(Ik ga alleen UNIT5 "Power Supply" en UNIT 11 "Z-amplifier" "reviseren"; enkel voedingsrails om de calibratie niet te verstoren.

Ik moet er toch in om een defect Netfilter en een RIFA rookbom te vervangen.
Een gezonde voeding is goed voor de levensduur van het apparaat.

Voor de rest blijf ik ervan af, want de PM3264 scoop werkt goed (en een ander pijnpunt: de EHT Cascade) is al vervangen.

Als ik te diep ga spitten, maak ik misschien iets irreversibel kapot.

Overigens is de mythe van betrouwbare tantaal elko's wel een beetje afgezworen.
In Tektronix en REVOX apparatuur zijn deze zeer onbetrouwbaar gebleken (ook omdat er geen marge werd genomen 6V Tantalen op een 5V voedingsrail bv. is echt te weinig.
Tegenwoordig hanteert men blijkbaar een factor 2 (maar ik heb gelezen dat ontwerpers de order van hun baas kregen om deze "krengen" niet meer te gebruiken.

Ook in deze scoop zitten 8 tantalen, gelukkig met grote voorschakelweerstanden en een grote spannings marge, dus ik laat ze maar zitten.