Deviation zwaaimeter fm tuner

Henk , bedankt , ben aan het zoeken naar een losse tuner
Waar ruimte is voor een led meter in te bouwen , ik had
Hier nog een teac tuner staan maar het voorfront zit te vol ,,
Eigenlijk zoek ik naar een kleine tuner dus ongeveer ter grootte van een draagbaar radio , maar dan wel met goeie ijgenschappen

Ik heb al veel tuners gezien maar nog geen een met een VU meter???

Misschien een dab radio met v u meter waar ook fm 88. 108 op zit
Met VU meter of soa wereld ontvanger of scanner , maar nog niets gevonden, misschien heb jij nog een idee ??

Nu wordt het me te gek. Wanneer je de overdracht van de FM-demodulator kent (dimensie Volt per Hz) kun je gewoon de zwaai meten met een geijkte Vu-meter.

Natuurlijk is dat verband er. Maar een geijkte vu-meter? En je midfrequent en je detector dan? Hoe ga je dat eiken?

Voor een grove vergelijkende meting zou je zoiets kunnen doen. Maar voor serieuze metingen waarbij je echt wilt weten of alles goed is, is dit niet echt de manier.

Ha jehudy,

Helder stuur mij maar een mail ik heb nog wel iets voor je staan !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 13 december 2021 00:57:45 schreef Ex-fietser:
[...]

Natuurlijk is dat verband er. Maar een geijkte vu-meter? En je midfrequent en je detector dan? Hoe ga je dat eiken?

Voor een grove vergelijkende meting zou je zoiets kunnen doen. Maar voor serieuze metingen waarbij je echt wilt weten of alles goed is, is dit niet echt de manier.

Dat ijken gaat heel nauwkeurig door een modulatiefrequentie en een zwaai te kiezen waarbij de Bessel J(nul) ook nul wordt. Dat is bij modulatie index m = 2,4 en daar verdwijnt de carrier. Serieuzer kan echt niet.

Hé Henk , bedankt voor het aanbod maar de afstand is te ver
Rotterdam ik woon in moergestel. Maar in Tilburg bij de kringloop
Hebben ze waarschijnlijk ook wel wat staan daar ga ik binnenkort eens kijken ,maar misschien heb je wel een idee wat voor model

mpx aftakken waar ?
geprobeerd op tp3 maar als ik de tuner dan op mono zet is het signaal zachter , waar zit het mpx ?
of zit ik in het verkeerde deel te zoeken ?

akai at-561

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 december 2021 20:19:28 (70%)

Jehudy,

zoals ik voorstelde om niet het mpx signaal te gebruiken maar gewoon de laagfrequent, hoef je niet in de tuner te zijn.
Je gebruikt daarvoor de stereo laagfrequent uitgang(en) en die sluit je aan op de VU meter.

Telefunken Sender Systeme Berlin

ja maar dan is het niet zo nouwkeurig dacht ik vandaar , maar ik heb het nu volgens mij gevonden , op r47 heb ik hem afgetakt dan komt het van ic2
(la1235) en wort nog versterkt door t9 en t10 en gelijkgericht door d5 en d6 , ik kan het mis hebben maar wat denk jij ervan ??

ik wil het mpx signaal in de tuner vinden , en vergelijken met vet gewone audio sinjaaal uit de tuner , maar zoals ik het nu heb gaat bij veel antenne sinjaal het audio(mpx) harder opde vu meter dan op de gewone audio uitgan , heel raar

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 december 2021 20:20:22 (30%)

Zo te zien zit het punt met het mpx signaal op pen 6 van de LA1235.

Dat signaal wordt door ic4 versterkt, de uitgang is pen 2 en pen 8, de rest van het schema staat er niet op.

Maar T9 en T10 versterken ook en wordt gelijkgericht en inderdaad over R47 staat de gelijkgerichte spanning.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Martin , een bericht terug had ik nog iets vermeldt over dat
Bij een sterk antenne signaal de VU meter meer uitslaat dan bij
Een zwak signaal van dezelfde zender heel raar ,,het zit dan aangesloten op de gelijk richter over r 47. , Hoe zou dat komen ????

Heeft dat te maken met die fet. Tr 7. ??

Op 22 december 2021 09:25:31 schreef jehudy:

Bij een sterk antenne signaal de VU meter meer uitslaat dan bij
Een zwak signaal van dezelfde zender heel raar ,,het zit dan aangesloten op de gelijk richter over r 47. , Hoe zou dat komen ????

dat komt omdat je een tuner gebruikt met een kwadratuur detector. daarvan is de MPX uitgangsspanning niet alleen afhankelijk van de zwaai, maar ook een beetje van de amplitude van de inkomende FM ..

ergens hier boven aan staat om een detector gebaseerd op een PLL te gebruiken, die is niet amplitude afhankelijk. Ratio en kwadratuurdetectors zijn dat wel.

Ha jehudy,

Dat zou kunnen komen omdat je nog in begrenzing ben, bij een F.M. gemoduleerde zender mag je tot op zekere hoogte,
de versterking net zo ver opvoeren tot begrenzing.
Dat betekend dat het terug gewonnen audio niet meer in amplitude toeneemt bij het verhogen van het hoogfrequente signaal.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

het is al opgelost , ik heb hem afgetakt op pen 6 van de la 1235 en daar een buffer trapje achter dan naar de gelijkrichter en vu meter , dan gaat het wel goed , waarom het op de andere manier grote verschillen waren in de sterkte van het antenne sinjaal , en de 2e manier die ook niet in een goed reseltaad lijde weet ik niet maar het is nu wel gelukt