Ik ben bezig om een print te tekenen die ik wil laten maken .
Nu is mijn vraag welke bestanden ik moet aanleveren in kicad.
De print wordt dubbelzijdig.
Meteen de volgende vraag : Welke layer is de outline?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Je printboer heeft geheid ook wat op de site staan over welke bestanden ze willen hebben en hoe je die moet aanleveren. Sommige kunnen zelfs met kicad bestanden overweg.
Kijk dan gelijk naar welke design rules je moet aanhouden. (Hoeveel clearance minimaal, welke baandikte minimaal, wat is de kleinst mogelijke via, etc. etc.)
Met een simpel printje zal je niet tegen die grenzen aanlopen, maar het is net vervelend als er iets precies te dicht op elkaar staat oid.
Let ook op dingen als silk over pads. Een goede printboer knipt dat wel weg, maar het is alsnog niet leesbaar dan. Of over via’s: als ze dat wegknippen valt er al buiten het gat een deel weg. Als ze gewoon doorprinten zit er inkt in je via. Allebei beter te vermijden.
Op 28 december 2021 11:12:42 schreef Thevel:
[...]EdgeCuts.
JLCPCB wil de outline niet op iedere layer hebben , wat je wel in kunt stelen.
Is een instelling tijdens het maken van je Gerbers (Exclude PCB edge layer from other layers aanvinken).
In de nieuwste Kicad is de "Dubbele ontkenning" verdwenen en heet het "Plot edge cuts on all layers.
https://support.jlcpcb.com/article/149-how-to-generate-gerber-and-dril…
Overigens werken deze instellingen ook bij andere printboeren.
Thevel
Golden Member
Op 28 december 2021 12:53:11 schreef bprosman:
JLCPCB wil de outline niet op iedere layer hebben , wat je wel in kunt stelen.
Is een instelling tijdens het maken van je Gerbers (Exclude PCB edge layer from other layers aanvinken).
Ik heb meerdere printen bij JLCPCB laten maken en heb dat vinkje nog nooit aangezet.
Nooit problemen gehad.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Volgens mij ik ook (outline op iedere layer) maar hun richtlijnen zeggen iets anders :
Check Exclude PCB edge layer from other layers, so the contents on Edge.Cuts won’t appear in other layers.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Bij eurocircuits gebruiken ze de boardoutline om de lagen te centeren en halen ze de boardoutlines op de lagen weg als ze de werkelijke print maken.
Volgens mij is het ook alleen vervelend voor de persoon die de data voorbereidt dat die het handmatig weg moet halen en op moet schonen. Het is niet heel moeilijk, zeker als de outline simpel is. Als de lijn dun is verdwijnt hij wel bij het verwijderen van het koper van de bordrand. Meestal is de eerste stap om al het koper tot ~0,25mm van de bordrand te verwijderen.
Vroeger gebruikte men deze functionaliteit nog wel om de transparanten uit te lijnen, maar tegenwoordig wordt er digitaal belicht en moet je de lijnen handmatig verwijderen om te zorgen dat er geen koper aan de bordrand blijft zitten. Ik weet niet hoe ze in de "analoge" tijd voorkwamen dat er koper aan de bordranden bleef zitten.
edit: Eurocircuits gebruikt het soms in de websoftware, en dat gaat soms mis als er te weinig op het bord staat om de uitlijning tussen lagen goed te krijgen. De meeste pakketten genereren de gerbers met de oorsprong op dezelfde plek, dus uitlijnen wordt dan handmatig gedaan en kan zo nauwelijks mis gaan.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (18%)]
Er staat ook nog "plaats het nulpunt voor boorbestanden"
Waar plaatsen jullie die?
Welke grootte lettertype kan ik het best gebruiken 2mm?
[Bericht gewijzigd door 19roland70 op (26%)]
Wat moet je daar opgeven dan? Ik ga er van uit dat als je dat niet doet de oorsprong van het boorbestand gelijk is aan die van de print. In het grootste deel van de gevallen maakt het overigens niet uit, het uitlijnen is voor de leverancier vrij makkelijk omdat er bijna altijd een paar boorgaten overeenstemmen met het middelpunt van een 'pad'. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Thevel
Golden Member
Op 28 december 2021 17:48:05 schreef 19roland70:
Gewoon op de standaard instelling laten staan, dat is prima leesbaar.
Bij een wat drukkere print ga ik zelfs wel eens terug naar 0.8 en bij een print waar ik signaal namen bij een connector gezet heb zelfs 0.6, dat was zelfs nog te lezen. Maar de standaard 1mm is prima.
Boren stel ik niets in of vink ik niets extra's aan , ik druk gewoon op de "Generate" knop.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (15%)]
Ik heb net geprobeerd bestanden te uploaden bij JLCPCB en krijg de volgende meldingen:
.DS_Store(null): Non-gerber274X/excellon formats
RPi Bus-Edge_Cuts.gbr(Board Outline Layer):Gerber file with a board outline
Wat heb ik fout gedaan?
Welke instellingen heb je gebruikt ?
Zelf gebruik ik altijd deze :
Al je gerbers en drill files in 1 ZIP bestand ? En dat uploaden ?
[Bericht gewijzigd door bprosman op (29%)]
Ik heb al die files erin staan ,de drillfile moest ik samen voegen, dit is ook gelukt .
Krijg alleen deze meldingen nog:
.DS_Store(null): Non-gerber274X/excellon formats
Op 28 december 2021 21:21:26 schreef 19roland70:
Ik heb al die files erin staan ,de drillfile moest ik samen voegen, dit is ook gelukt .
Krijg alleen deze meldingen nog:.DS_Store(null): Non-gerber274X/excellon formats RPi Bus-Edge_Cuts.gbr(Board Outline Layer):Gerber file with a board outline
Kun je een screenshot maken hoe je instellingen hebt staan ?
Welke versie Kicad gebruik je ?
Welke optie gebruik je ? Plot of "Fabrication outputs" ?
Test het eens met "Use extended X2 format" uit. Misschien dat er een feature in zit die ze niet kunnen verwerken (al zou ik dat wel een beetje raar vinden).
Op 28 december 2021 21:35:51 schreef bprosman:
[...]Kun je een screenshot maken hoe je instellingen hebt staan ?
Welke versie Kicad gebruik je ?
Welke optie gebruik je ? Plot of "Fabrication outputs" ?
Ik heb versie 6.0 en gebruik plot.
Op 28 december 2021 21:36:17 schreef Kruimel:
Test het eens met "Use extended X2 format" uit. Misschien dat er een feature in zit die ze niet kunnen verwerken (al zou ik dat wel een beetje raar vinden).
Heb ik ook geprobeerd maar dit maakt geen verschil.
Op 28 december 2021 23:24:09 schreef Thevel:
Ik heb nooit iets veranderd in de drill instellingen.
Zo staan bij mij de instellingen:[bijlage]
De drill file werkt nu wel, PTH and NPTH in single file moest aan staan. (op internet gevonden).
Ik heb nu alleen dit nog:
Het lijkt wel of de outline geen Gerber extensie mag hebben.
Of moet ik hier nog een lijn tekenen in de silkscreen?
Op 29 december 2021 00:27:44 schreef bprosman:
Zelf gebruik ik nooit geen plot maar "Manufacturing/fabrication output" , dat al eens geprobeerd ?
Op 29 december 2021 00:27:44 schreef bprosman:
Zelf gebruik ik nooit geen plot maar "Manufacturing output" , dat al eens geprobeerd ?
Ook geprobeerd , geen beter resultaat .
Ik heb ze gemaild , misschien dat ze het zo kunnen zeggen, geen idee wat wat fout doe.