dc brushed motor koppel afhankelijk draairichting

Hallo,
ik ben bezig met een robot gewricht te maken waarbij de uitdaging is een groot koppel uit een klein brushed motortje te halen met een alternatieve reductie.

De specs van het motortje dat ik gebruik zijn hier te vinden

http://motraxx.org/assets/files/products/229025_SR390SHP-5028P-64.5C.p…

Het werkt heel goed in een richting , wanneer ik de motor omgekeerd aanschakel (+ en min omwissel) is het koppel stukken minder.

Ik weet dat ik buiten specs werk( motor heeft een vaste draairichting ), zou het kunnen dat het motortje in omgekeerde richting minder koppel heeft?
Is er een andere reden om het motortje niet opgekeerd te laten lopen?

Koppel vs draairichting kan verschil in zitten.
Heeft met de opstelling van de koolborstels te maken.
Doordat de krachtlijnen van rotor en stator verschuiven tijdens zware belasting heb je dus kans dat de motor maar voor 1 draairichting z'n maximale koppel kan leveren.
Omdat de koolborstels op 1 vaste plek staan.

Of het is gewoon een mechanisch iets waardoor het geheel de ene kant op zwaarder loopt dan de andere.
Denk maar een slecht uitgelijnte haakse overbrenging.
Uitlijning en ook lagering moet voor beide draairichtingen kloppen.

pamwikkeling

Special Member

Ik ga mee met HD13 voor de plaats van de koolborstels ten opzichte van het anker.

Idd, nu jullie het zeggen, commutatie hoek verschuiving, (30 jaar geleden op school geleerd maar nooit de link gemaakt met deze kleine motortjes.)

ik was aan het denken mijn motor door een brushless motor te vervangen.
Echter alles wat ik online vind zijn RC motoren die mega veel stroom gebruiken, die mijn labvoeding (15 amp) nooit kan leveren.

Bestaan er eigenlijk hobby brushless motoren die meer op spanning (24 volt?) draaien dan op stroom?

Ik heb bij de ontwikkeling van een motordrive ruim 50A door een motor gekregen met een 3A labvoeding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@sparkyGSX : met een mega condensator ?

Nee, met goede pwm. (En een heel goede motor)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 januari 2022 19:32:49 schreef fablab:
Idd, nu jullie het zeggen, commutatie hoek verschuiving, (30 jaar geleden op school geleerd maar nooit de link gemaakt met deze kleine motortjes.)

ik was aan het denken mijn motor door een brushless motor te vervangen.
Echter alles wat ik online vind zijn RC motoren die mega veel stroom gebruiken, die mijn labvoeding (15 amp) nooit kan leveren.

Bestaan er eigenlijk hobby brushless motoren die meer op spanning (24 volt?) draaien dan op stroom?

Accu('s) parallel aan je voeding zetten ?

Op 11 januari 2022 19:32:49 schreef fablab:
Bestaan er eigenlijk hobby brushless motoren die meer op spanning (24 volt?) draaien dan op stroom?

Het gaat om het vermogen. In theorie kan je spanning vrij kiezen en volgt dan de stroom of andersom. In de praktijk zijn er "gebruikelijke waardes" en die zijn niet voor niets gebruikelijk.

In de RC hobby wereld gebruikt men de motor-parameter: "kv": Hoeveel RPM draait de motor per volt aangelegde spanning. Die wil je zo laag mogelijk hebben want dan krijg je veel koppel voor iedere ampere die je door de motor jaagt. Een nadeel is dat je een hoge spanning nodig hebt om het maximale toerental te halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

Door het magneten pakket iets te verdraaien kan je de gulden middenweg zoeken. Let daarbij dat de draairichting met nu het hoogste koppel zal koppel moeten inleveren waarbij het toerental iets hoger gaat zijn. De richting die nu minst koppel heeft zal waarschijnlijk hoger van onbelast toerental zijn. Wat zegt de stroomsterkte L en R?

De vraag is of "magnetenpakket verdraaien" of "koolborstels verdraaien" makkelijk gemaakt is. Ik verwacht van niet. Dan is zoiets ineens een "bouw een nieuwe motor" oefening....

De reden is dat een motor eigenlijk op stroom gebaseerd is. Door via de koolborstels spanning op een spoel te zetten gaat, na verloop van tijd, er een stroom lopen. Maar die vertraging die zorgt er voor dat de motor net iets beter loopt als je de koolborstels wat naar voren verplaatst. De stroom is dan maximaal tegen de tijd dat die stroom juist maximaal effect heeft. Deze compensatie werkt dus niet optimaal als de motor niet ook z'n normale toerental draait.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu ik er aan denk, als ik de motor omgekeerd laat draaien, zal deze waarschijnlijk extra vonken aan de kooltjes en waarschijnlijk ook wel storen op radio( EMC en zo)? Dit zal erger zijn dan niet optimaal toerental draaien wat Rew reeds vermelde ? Er zitten 2 serie geschakelde condensatoren in van 47 nf of zo