Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

bprosman

Golden Member

Op 16 januari 2022 17:34:16 schreef Hewlett:
Handig. Ik gebruik die rekken ook om apparatuur in te stallen, ze zijn helaas net niet twee keer 19" breed. Dat is wel jammer. Plaat is dat wel, je zit met de omgevouwen randen waardoor 19" apparatuur net niet keer twee naast elkaar past.

Er zijn verschillende breedtes.
Ook van 120 cm, daar past 2x19" in.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/opbergen/opbergrekken/senc…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 januari 2022 17:12:38 schreef electron920:
[....]
.... het materiaal is zo scherp dat als er een keuring van waren aandacht aan besteed, het gelijk uit de winkel moet......

Ik heb indertijd een klacht bij de Gammel ingdiend. Niets meer van gehoord. :(

De 200 kg per plank dat is het breekpunt 30 kg voor 3 maanden in de midden en dit is gemeten de plank is 1,5 mm vervormd !

Dat wordt al snel beter met (beton)multiplex

Maar ook ik heb er plezier van dus niet mopperen :) ....die nieuwe rekken zijn trouwens 10 cm ondieper........

Zelfs in alle richtingen, dus je kunt die nieuwe niet meer met de oude koppelen :'(

Groet,
Henk.

Als ik het mij goed herinner zijn die stellinen bij HBM groter dan de oude van de bouwmarkt en daar zullen die 19"-rekken misschien wel in passen.... Link

Ik zie wel dat ze een stuk duurder zijn geworden.

Groet.,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik heb nu eindelijk de ombouw van mijn werkplek maar eens afgemaakt (enige vertraging door het 'winkelverbod' van Rutte... :( )
Is kleiner maar dieper en hoger geworden. (in de loop van tijd veranderen apparatuur en blijkt de initiële opzet toch niet erg handig)

Tevens de Lack tafeltjes van Ikea omgevormd tot een 3d printer behuizing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ziet dat er altijd zo clean uit?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Wat voor 3D printer heb je Arco ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Nee,

Zo 'clean' ziet het er meestal niet uit... ;)

Voordeel van een kleinere werkplek is wel dat er minder op past en je makkelijker opruimt...
Bij mij (en bij de meesten denk ik) is het nu eenmaal zo dat hoe groter de werkplek, hoe meer zooi erop komt te staan...

De printer is een Anet A6...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Zie mijn signature ;) Vooral kleine random klusjes*) veroorzaken de puinhoop. Die is dan ook vaak omgkeerd evnredig aan de grootte van die klusjes. :+

*)Opruimtijd een veelvoud van de klustijd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

"gewoon" je project afwerken voor je een nieuw begint. Zo hou ik mijn werkplek enigszins netjes, netjes genoeg iig om er geen klachten over te krijgen haha. Feit dat ik geen deur in mijn ruimte heb en je er zo naar binnen kijkt helpt ook wel om de zooi te voorkomen moet ik zeggen.

mel

Golden Member

Op mijn werktafel staan:een Weller soldeerstation, een multimeter van Flip.en een plek voor een bierfles.. O-)
Op een plank erboven een scoop, een regelbare psu en een hf generator,een counter.En een doos met verloopjes.
De rest heb ik in een laatje liggen, evenals mn gereedschap.Onderdelen zitten bij mij in plasic dozen waar ijs in gezeten heeft.Met labels uiteraard..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 17 januari 2022 10:12:37 schreef Antoine:
"gewoon" je project afwerken voor je een nieuw begint. Zo hou ik mijn werkplek enigszins netjes, netjes genoeg iig om er geen klachten over te krijgen haha. Feit dat ik geen deur in mijn ruimte heb en je er zo naar binnen kijkt helpt ook wel om de zooi te voorkomen moet ik zeggen.

Soms lukt dat bij mij niet omdat ik op onderdelen moet wachten of andere redenen. Dan stop ik het zo lang in een gelabelde Action plastic box.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

Dit is de "opgeruimde" versie van de radio/knutselhut.

Meestal ziet het er heel anders uit ;-) Als je begrijpt wat ik bedoel.... ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Ha Hubie,

Meer in de richting van de rechter onderhoek, maar dan erger? :+ ;)

Ik zie dat je ook al weinig voetenruimte hebt. :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Zie ik daar een Kenwood HF tranceiver staan. :)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Bapaktus

Special Member

En op de eerste foto een AR88. Mooi!!!!
ruud

Hubie

Special Member

@Tidak Ada,ja precies,als ik moet meten is de Weller een 'sta in de weg' die verhuist dan naar de vloer.De voetenruimte is krap aan maar net genoeg.
@pa3gws:Die met dat blauwe display bedoel je?Dat is een JRC NRD 535 ontvanger.Dat doosje met het groene display op de speaker is een Kenwood TR7930 voor 2 meter.
@bapaktus:Dit is een broertje van de AR-88,de CR-88,meer dan 70 jaar oud en hij is een beetje doof boven de 25 MHz..maar werkt verder prima.

Op 17 januari 2022 10:56:59 schreef bprosman:
[...]
Soms lukt dat bij mij niet omdat ik op onderdelen moet wachten of andere redenen. Dan stop ik het zo lang in een gelabelde Action plastic box.

Ja precies, dat dus, gewoon achter je kont opruimen ;)

mel

Golden Member

Dat was ook op de zaak, omdat ik altijd mn werkbank opruimde, een punt van discussie. Iedereen gooide er altijd van alles op mijn tafel, tot ik gewoon radicaal alles wat er op lag en niet van mij was ,wegpleurde...De tafel bleef erna erg schoon..... >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Meeste ontwikkelaars hebben een 'gecontroleerde chaos' op hun werkplek... ;)
(dat hoort er nu eenmaal bij...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Is die ,,stelling" omkeerbaar? Heerlijk , ik heb vaak zo'n chaos; nu ben ik een ontwikkelaar.

festina lente
EricP

mét CE

'Chaos' is een relatief begrip. Voor de eigenaar van de werkplek is het vast overzichtelijk.

Ik heb zo'n werkgever gehad die een 'clean desk policy' probeerde op te leggen. Dus... elke keer je 'opstelling' afbreken. Opruimen. En de volgende ochtend weer opstellen en aansluiten.
Dat gedoe was snel over toen 'we' (de ontwikkelaars) er specifiek uren voor gingen schrijven (eh... je wilt toch dat inzichtelijk is waar de tijd aan besteed wordt? Nou, hier heb je dat inzicht. Of is dat inzicht je nu opeens niet welkom?). Of het dan 'binnen de perken' kon blijven :).

pietplof

Golden Member

Bij mijn vorige ( en tevens laatste) werkgever was het op een gegeven moment dossierloos werken en daarbij geen vaste werkplek.
Dat betekende heel veel gemopper en vaak vruchteloos zoekwerk naar papieren e.d..
Als je je werkplek verliet voor een overleg en je was langer dan twee uren weg, was je bureau leeg en zat er een collega.
Vooral de bejaarde collegae hadden erg veel moeite met deze revolutie.
Overigens gold dit ook voor iedereen. Regelmatig zat je hoogste baas op de plek die jij die morgen nog had gebruikt.

Gelukkig is dit regime nog niet in ,,mijn" huis ingevoerd zodat ik alleen bepaal hoe mijn hobbyhoek er uitziet.

festina lente
Thevel

Golden Member

Als je je werkplek verliet voor een overleg en je was langer dan twee uren weg, was je bureau leeg en zat er een collega.
Vooral de bejaarde collegae hadden erg veel moeite met deze revolutie.

Flex plek noemen we dat... :(

Schimanski

Golden Member

En om het nog leuker te maken... Meestal minder flexplekken dan werknemers (want ze zijn er toch nooit allemaal) en het liefst nog in één grote ruimte zodat je gegarandeerd niet rustig kunt werken...

Zo hebben wij in de kantoortuin dus 60 plekken voor 90 mensen. Als management dan ook nog vindt dat thuiswerken niet wenselijk is (dit speelde voor corona) en verwacht dat men tussen 8:00 en 9:00 op kantoor komt, nou dan voel je de bui al hangen. Meestal zat het voor 8:00 uur al vol, want vroeg beginnen is plek hebben.

Ondertussen zijn we ingehaald door de werkelijkheid, werken we thuis en staan er 60 plekken leeg...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
RAAF12

Golden Member

Op 20 januari 2022 15:12:12 schreef pietplof:
Is die ,,stelling" omkeerbaar? Heerlijk , ik heb vaak zo'n chaos; nu ben ik een ontwikkelaar.

Met een blauwe Weller in zicht op je foto lijkt het mij goed toeven daar en en ook SMD solderen lukt ook met zo'n boutje. Btw. Ik heb 2 tafels in mijn hok staan en een Workmate. De ene tafel heeft een loupelamp, soldeerbout en wat meetspul. De andere tafel is backup en herbergt onderdelen, schematics ect.
Tja, what's in a name? Ontwikkelaar? Bezig zijn is op zich al iets moois en beter dan achter de geraniums zitten.

mel

Golden Member

Op 21 januari 2022 00:58:37 schreef RAAF12:
[...]

M Bezig zijn is op zich al iets moois en beter dan achter de geraniums zitten.

Je kan altijd elektronische Geraniums ontwikkelen.. Wel met geraniumtransistors dus. ;) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..