Accu tester

Regelmatig puntlas ik wel eens een fiets accu in mekaar, in verschillende voltages en aantal lion cellen.
Hierbij gebruik ik vaak "2de" hands cellen.
Als de accu klaar is wil ik ook graag weten wat de Ah is van die accu.
Er zijn bedrijven die dat voor je doen met een prijskaartje.
Bij Aliexpres kan je ook van die batterij testers kopen, maar wil dit op een goedkope bij benadering doen.
Mijn vraag is dus bij deze;
Als ik deze weerstanden aansluit samen met een led aangesloten op de spanningsklem van de accu achter de bms, en er zicht op hou kan ik als die bms afslaat en de led uit gaat, weet ik toch (bij benadering) wat de totale capaciteit is van de accu?
ik dacht zelf aan 5 stuks (of meer) parallel aan te sluiten op die accu klem van 150 ohm/50Watt.
Bedankt alvast voor de bijdrage van mijn vraag

Zoek maar eens op "dummy-load" in dit forum.

Bedankt en ik heb gezocht, maar kwam er niet uit (te veel info).
Dus dacht dat deze wel goed was https://www.aliexpress.com/item/1005001865624570.html
Zoals ik het hier zie kan ik een volle 48 Volt accu , testen op max. 3 A.

Ja, op papier

Die 150W moet je met een korrel zout nemen. Dat houd ie niet lang vol. Die dingen worden bij de helft al goed heet naar mijn mening.

Ik denk dat je beter zoiets kan nemen als je hogere vermogens wilt testen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003457792115.html

Dan kun je een paar 'loads' parallel zetten om 300-450-600W te krijgen.

Als het spul langer dan 1 dag mee moet gaan zou ik die vermogens halveren. En de koeling aanpassen (koelpasta vervangen door fatsoenlijk spul)

Ik bedoelde uiteraard de 180W uitvoering, maar die 300W is wel oke denk ik met die stroomsterkte

Ik heb zo'n 150-180W ding. Ik heb de 150W uitvoering. De 180W versie heeft een grotere koelvin/fan.

Als je hem gebruikt om accus te testen is het een best prima ding. Dat jij wilde voorstellen om je 48V accu op "bijna 150W" te testen betekent m.i. niet direct dat het ding ongeschikt is.

Met zo'n 48V fietsaccu hoor je toch echt wel een paar uurtjes te kunnen fietsen, dus voor de test leegdraaien in korte tijd is niet nodig.

Ik zou het geen probleem vinden om dat ding zeg 3-5 uurtjes te laten draaien op 100W. Op 100W krijgt ie het best warm (Duh!) Maar mijn indruk is dat ie het op de lange duur gewoon aankan. Ik heb een DCDC converter gemaakt die 100W moest kunnen en ik heb dit ding als belasting gebruikt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hetzelfde probleem heb ik (voor mijzelf) opgelost met dit benaderingssommetje: de accu is 480 Wh, ik fiets daar 145 km mee en mijn snelheid is gemiddeld 20 km per uur.

Dus ik fiets (145/20 uur is) 7,25 uur en het afgenomen vermogen is gemiddeld ca. 66 Watt. Ietsje minder, want die accu trek je niet helemaal leeg. En dat ontladen doe ik met 12 volt halogeenlampen van 20 watt. Die trekken 1,66 Ampère nominaal, maar bij 5 of 6 lampen in serie klopte het sommetje (66 Watt met wat variatie want de spanning daalt een beetje). Elk half uur de spanning en de stroom meten en noteren en je krijgt een curve die je kunt interpoleren en na die 7 tot 8 uur heb je een goed idee van de capaciteit.

Ja, het kan mooier, maar dit ging heel snel.