Oude cdspeler B&O Beogram CD 3500

Ik heb net een defecte Beogram CD 3500, echt een oud beestje!
Hij herkent cd's (geeft het aantal nummers op de cd correct aan) en gaat ook gewoon draaien. Ik neem aan dat hij gewoon speelt, want na een paar minuten gaat hij naar nummer 2, en naar nummer 3 etc.
Maar er komt geen geluid uit het apparaat (analoge uitgang), alleen maar ruis...

Op Elektrotanya vond ik e.e.a. aan schema's: https://elektrotanya.com/bang-olufsen_beogram_cd4500_type_5171_5172_51…
Er is geen zichtbare schade aan de elektronica, alleen is de print wat donker gekleurd bij de voeding (omgeving gelijkrichter D7/D9/D20/D21, schema p.12), maar dat mag ook wel na al die jaren. Ook is de +13V en +5V aanwezig.

Ergens op de decoder print zal iets mis gaan lijkt me. Overigens kan ik niet checken of er signaal op de digitale uitgang komt, ik heb geen versterker met digitale ingang.
Ik zie ook nog ergens een 'mute from power supply' (transistoren TR28 en TR 29, om inschakelploffen te voorkomen?). Ik denk dat ik deze twee transistoren er wel even uit kan halen om dit als oorzaak uit te sluiten?

Ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben.

(ik heb overigens geen scoop, alleen een multimeter en wat andere meters).

komt er wel geluid uit de tuner of externe bron?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2022 22:29:19 schreef testman:
komt er wel geluid uit de tuner of externe bron?

waarschijnlijk wel, maar wat heeft een CD speler daar mee te maken? :-)

Of er wel geluid kan komen. Logische vraag.
Verandert de ruis?

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op maandag 17 januari 2022 23:03:07 (19%)

pa3gws

Golden Member

Op 17 januari 2022 23:02:23 schreef Brightnoise:
Of er wel geluid kan komen. Logische vraag.

Niet echt er komt geen geluid uit en hij heeft alleen maar CD uit. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wellicht ten overvloede: het gaat hier inderdaad alleen om een CD-speler. Hij heeft twee uitgangen, een analoge en een digitale.

Als ik een CD afspeel hoor ik alleen maar ruis op de analoge uitgang, als ik de CD stopzet is de ruis weg en is het stil. Maar het CD geluid hoor ik niet...

Voor de zekerheid toch maar even TR 28 en TR 29 verwijderd, maar dat brengt geen verandering.

Suggesties welkom! ;-)

Ik weet niet waar je woont, ik heb hier een digitaal-naar-analoog-audio-converter die je zou mogen lenen om te testen of de digitale uitgang wel werkt.
Ik ken dit apparaat verder niet, maar kun je niet gewoon ergens kiezen of je de analoge of digitale uitgang gebruikt?
Of loopt het volume van de analoge uitgang mee met de volumeregeling voor de koptelefoon?
Nogmaals: niet gekeken naar het apparaat.

Op 18 januari 2022 11:56:45 schreef Twan1983:
Ik weet niet waar je woont, ik heb hier een digitaal-naar-analoog-audio-converter die je zou mogen lenen om te testen of de digitale uitgang wel werkt.
Ik ken dit apparaat verder niet, maar kun je niet gewoon ergens kiezen of je de analoge of digitale uitgang gebruikt?
Of loopt het volume van de analoge uitgang mee met de volumeregeling voor de koptelefoon?
Nogmaals: niet gekeken naar het apparaat.

- He, goede suggestie! Ik ga zo'n omzettertje bestellen, iets als dit https://www.onlinekabelshop.nl/digitaal-naar-analoog-audio-converter-d… moet dan volgens mij goed zijn. Die coax kabels voor digitaal zijn toch gewoon dezelfde kabels als we voor analoge audio gebruiken, toch?
- Als ik dan wel signaal heb (digitale output), kan ik wel aannemen dat IC1 (SSA7720, digital filter) ok is. En dan is de verdachte IC9 (TDA1541, D/A converter).
- Je kunt niets instellen op het apparaat, dus denk (en hoop ;-) ) dat beide uitgangen dus altijd actief zijn.
- Er is geen koptelefoonuitgang en ook geen volumeregeling op de CD-speler.

Ik meld me weer als ik weet of de digitale output werkt.

Bedankt iedereen voor de reacties!

P.S. Elke PC heeft ook een 'SPDIF' connector, zou je daar die digitale output van de CD-speler in kunnen pluggen?

Test of de versterker werkt.
Je kunt aan de CD ingang even je vinger houden, dan komt er brom uit de versterker

Guus@Sint-Michielsgestel
pa3gws

Golden Member

Op 18 januari 2022 11:48:20 schreef Roland11:
Als ik een CD afspeel hoor ik alleen maar ruis op de analoge uitgang, als ik de CD stopzet is de ruis weg en is het stil.

De versterker zal het wel doen denk ik.
Het is een vreemde klacht maar ik verdenk toch de laser een beetje.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb hier ook nog ergens een cd-speler liggen (Beogram CD7000 denk ik) met dezelfde klacht. Op de digitale uitgang werkt die wel, dus het is zeker niet de laser. Als je de CD stillegt wordt er volgens mij een mute-circuit geactiveerd, vandaar dat je de ruis dan niet hoort.

pa3gws

Golden Member

TS moet natuurlijk in ieder geval de digitale uitgang eerst testen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 18 januari 2022 13:02:02 schreef KellyDK:
Als je de CD stillegt wordt er volgens mij een mute-circuit geactiveerd, vandaar dat je de ruis dan niet hoort.

Ook met de twee 'mute' transistors verwijderd is de ruis weg bij het drukken op 'stop'. Het gaat niet om achtergrondruis die je pas hoort als je de versterker voluit zet, maar ruis die bij normaal volume al te horen is.
Zodat je zou zeggen dat de OpAmp in de cd-speler (IC10, LM833N) netjes zijn werk doet maar gewoon geen input signaal krijgt uit IC9 (DAC).

Wordt vervolgd...

maartenbakker

Golden Member

Ik zou het in het digitale filter of nog daarvoor in het circuit zoeken. Ik weet alleen niet hoe je kunt zien of die signalen goed zijn.

Is de ruis volkomen willekeurig of hoor je er nog iets van muziek in terug?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 januari 2022 13:45:02 schreef maartenbakker:
Is de ruis volkomen willekeurig of hoor je er nog iets van muziek in terug?

Volkomen willekeurig, zo lijkt het.
Hoop begin volgende week terug te melden of er digitaal geluidssignaal is.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op dinsdag 18 januari 2022 14:01:57 (15%)

laser, optics, servo en system control zijn ok, anders zou deze geen CD draaien.

je hebt EFM demodulatie en wat schuffle; daarvoor wordt een ram geheugen gebruikt. Eén keer stuk gehad, maar nog steeds geluid, met veel gekraak.
Welke D/A convertor zit erin? deze heeft offsetspanningen nodig, en dat gebeurd via ontkoppelde referentie voeding. Als een van die ontkoppelelco's in sluiting gaat dan komt er geen noot meer uit. (dat heb ik bij philipsjes meerdere keren gehad).

Hier even het schema.
Op pagina 10/11 van de PDF (schema 2-5) zie je de IC's zitten.
DA converter is TDA1541 (IC9). Blokschema is 2-7 (p. 14-15).

Ik wacht even de bestelde DA converter af (om de digitale uitgang te checken), ik zal daarna eens gaan meten aan IC9, of de spanningen +5V (pin 28), -6V (pin 26), -15V (pin 15) allemaal present zijn.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op dinsdag 18 januari 2022 14:52:48 (50%)

Op 18 januari 2022 12:39:16 schreef Roland11:
[...]
- He, goede suggestie! Ik ga zo'n omzettertje bestellen, iets als dit https://www.onlinekabelshop.nl/digitaal-naar-analoog-audio-converter-d… moet dan volgens mij goed zijn. Die coax kabels voor digitaal zijn toch gewoon dezelfde kabels als we voor analoge audio gebruiken, toch?
- Als ik dan wel signaal heb (digitale output), kan ik wel aannemen dat IC1 (SSA7720, digital filter) ok is. En dan is de verdachte IC9 (TDA1541, D/A converter).
- Je kunt niets instellen op het apparaat, dus denk (en hoop ;-) ) dat beide uitgangen dus altijd actief zijn.
- Er is geen koptelefoonuitgang en ook geen volumeregeling op de CD-speler.

Ik meld me weer als ik weet of de digitale output werkt.

Bedankt iedereen voor de reacties!

P.S. Elke PC heeft ook een 'SPDIF' connector, zou je daar die digitale output van de CD-speler in kunnen pluggen?

S/PDIF over koper moet officieel 75 Ohm zijn, maar in de praktijk werkt een standaard tulpkabel eigenlijk altijd wel, tenzij het een hele lange lengte betreft.
De S/PDIF aansluiting op een pc is ook een uitgang, dus daar kan je de cd-speler niet op aansluiten.

Op 18 januari 2022 20:56:02 schreef Twan1983:
[...]
De S/PDIF aansluiting op een pc is ook een uitgang, dus daar kan je de cd-speler niet op aansluiten.

Je hebt gelijk, de handleiding van mijn mobo zegt "SPDIF_O" = S/PDIF Out Header, 'out' dus niet 'in'.

De DA converter is binnen: perfekt geluid op de digitale uitgang!
Ik ga even meten aan de DAC (IC9, TDA1541)...

pin 27/28: +5V
pin 26: -6V
pin 15: -15V
pin 1: 2,5V
Dus alle nodige spanningen zijn aanwezig.

Weerstand gemeten tussen alle pinnen en GND (pin 5, 14): allemaal enige megs behalve deze pinnen:
pin 1: 4 kOhm
pin 26: 2 kOhm
pin 27/28 (+5V): 275 Ohm

Hmm, dus tussen +5V en GND zit maar een weerstand van 275 Ohm, is niet erg laag?? Zou er een halve sluiting zitten in de DA converter?
Pootje 27 en 28 van het IC losgesoldeerd: nee, deze lage weerstand zit niet in het IC.

Of toch ergens een slechte elco tussen +5V en GND?

Of is gewoon IC9 (DAC) defect? Hij KRIJGT per slot van rekening een mooie +5V aangeleverd, of er nu wel of niet een lage weerstand lijkt te zijn tussen +5V rail en GND.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op woensdag 19 januari 2022 22:58:06 (21%)

oei, zitten er ook SAA typen ic's tussen de DAC en de digitale output? heb bij een cd100 2x gehad dat die ic's overleden waren omdat de voedings elco's dood waren. door de rimpel gingen die ic's stuk. het DAC in de cd100 is een tda1540..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 januari 2022 21:35:36 schreef testman:
oei, zitten er ook SAA typen ic's tussen de DAC en de digitale output? heb bij een cd100 2x gehad dat die ic's overleden waren omdat de voedings elco's dood waren. door de rimpel gingen die ic's stuk. het DAC in de cd100 is een tda1540..

Ja, een SAA720 - maar die is dus nog wel goed ;-)

He, he, tussen Drain en Source van zowel TR20 als TR22 (zijn N-Channel FETs) slechts ca. 20 Ohm weerstand??
Beide uitgesoldeerd: deze 20 Ohm zit in de FET en niet op de print! (de weerstand tussen +5v en GND blijft 275 Ohm overigens)
Deze FETs moeten kapot zijn lijkt me. Zie ook wat de 'componententester' er van produceert (plaatje).

Weet iemand een vervanger voor deze "BSR56", eentje die nog goed leverbaar is bij pak-em-beet Farnell? (zie bijgevoegde datasheet van de BSR56)

RAAF12

Golden Member

Mag er ook eentje in met een andere behuizing? Keuze zat......

Op 19 januari 2022 22:57:51 schreef Roland11:
He, he, tussen Drain en Source van zowel TR20 als TR22 (zijn N-Channel FETs) slechts ca. 20 Ohm weerstand??

vergeet niet, het zijn depletion types. zonder polarisatie van de gate staan die dus aan...