Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Vorig jaar verhuisd naar een jaren '20 huis, dus een nieuwe werkkamer :)

Het oude plafond bij het verbouwen vervangen door gips en daarbij alle loze ruimte omgezet in hoogte zodat dat nu op 3m zit. Het houten plafond op de foto's is de onderkant een zoldertje van bijna 80 cm hoog, het middendeel is een heel groot luik.
Zo heb ik straks alle elektronica in één kamer bij elkaar, dat geeft overzicht.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
miedema

Golden Member

blackdog

Golden Member

Hi Aart, :-)

Leuk ook een gewoon tafeltje dat je met anderen wat door kan nemen, als je het tenminste niet volstort met spullen. ;)

Jij bent de gelukkige bezitter van en Neutrik meetset, daar heb ik ook jaren mee gewerkt en daar heb ik nog twee transformatoren voor de uitgangen van liggen.
Maar, heb jij een Servicedoc van dat meetinstrument?
Het gaat mij om de uitgangstrap weaar de trafo's in hangen, waarschijnlijk opgebouwd met positieve feedback om de THD in de lage frequenties lager te maken.

Ik hoor graag van je.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik vind het belangrijk dat het een prettige ruimte is, het is toch de kamer waar ik het meeste zit. Bezoekers lopen inderdaad een aanzienlijk risico op een kopje thee.

De inrichting is nog niet helemaal uitgewerkt, maar in het algemeen is het vrij net. Ik doe tegenwoordig vooral kleine (deel-) projecten waarbij ik even iets "eenvoudigs" wil repareren, meten, testen, documenteren etc., maar dan wel goed.
Dat heeft kennelijk zo zijn weerslag op de inrichting.

Camera is een iPhone.

Van de Neutrik A1 heb ik helaas geen service documentatie. Ik heb er met twee gewerkt, ze lijken erg betrouwbaar.
Het zou mij niet verbazen als ze aan de uitgang dezelfde negatieve impedantie truc met een inductieloze wikkeling als referentie doen als ap. Maar ik heb hem nog nooit open gehad, de kalibratie stickers zitten er nog op.
Het is een fijn instrument. Mocht iemand iets tegenkomen dan houdt ik mij dus ook beleefd aanbevolen :)

fzwart

Golden Member

Ziet er mooi uit. Ik zou alleen wel het plafond isoleren want daar gaat 's winters toch flink wat warmte verdwijnen. En in de zomer om de grootste hitte vanaf de zolder buiten te houden.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Het platte dak is aan de buitenkant dik geïsoleerd. Als ik het luik open valt er 's winters wel een buil koude lucht uit, maar zo vaak gaat dat niet open.

[edit]
Ik ga hier niet verder op in, het gaat mij te veel offtopic.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 21 januari 2022 10:12:03 (19%)

EricP

mét CE

Waarmee je dus feitelijk zegt... dat het er boven dus fors kouder is dan eronder... En dat isolatie van het plafond dus toch nuttig kan zijn.
Of het moet een overweging zijn om het erboven op deze manier min of meer vorstvrij te houden. Dat kan ook.

blackdog

Golden Member

Dit is wat ik heb kunen vinden van de A1, maar ik denk dat je deze info al hebt....

Handleiding voor de A1
https://www.bramcam.nl/Diversen/Neutrik-A1.pdf

Handleiding voor de A2
https://www.bramcam.nl/Diversen/Neutrik-A2.pdf

Datasheet van de A2
https://www.bramcam.nl/Diversen/A2-Datasheet.pdf

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

@Aart,

Ziet er inderdaad gezellig uit zo. :) komt waarschijnlijk ook door die ronding bij het raam, die oude huizen hebben toch wel iets vind ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vindt de kat(?) het ook gezellig daar voor het raam? :+

Kan je niet een isolerende laag op de zoldervloer aanbrengen?.
Ik snap trouwens niet waaron dat luik zo groot moet zijn. Ik heb ook zo'n vlieringkje in de nok van het dak en dat is met 5cm styropore geïsoleerd. Luik is c.a 80×80cm. Ook hier een koude val als het luik open gaat, want in het plafond zit nog es 5cm steenwol. Maar als het sneeuwt, blijft die op het dak liggen en bij de buren niet :)

Hou het zo netjes!

En ja, die iPhone camera is wonderbaarlijk. Ik mis alleen een instelbaar diafragma en sluitrtijd, liefst ook nog onafhankelijk handmatig instelbaar ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
vergeten

Golden Member

Op 21 januari 2022 09:33:28 schreef Aart:
Ik vind het belangrijk dat het een prettige ruimte is, het is toch de kamer waar ik het meeste zit. Bezoekers lopen inderdaad een aanzienlijk risico op een kopje thee.

Is die rode mok nou vol, of leeg en niet gewassen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Jinny

Golden Member

Op 21 januari 2022 13:00:07 schreef Tidak Ada:
Vindt de kat(?) het ook gezellig daar voor het raam? :+

Kan je niet een isolerende laag op de zoldervloer aanbrengen?.
Ik snap trouwns niet waaron dat luik zo groot moet zijn. Ik heb ook zo'n vlieringkje in de nok van het dak en dat is met 5cm styropore geïsoleerd. Luik is c.a 80×80cm. Ook hier een koude val als het luik open gaat, want in het plafond zit nog es 5cm steenwol. Maar als het sneeuwt, blijft die op het dak liggen en bij de buren niet :)

Hou het zo netjes!

En ja, die iPhone camera is wonderbaarlijk. Ik mis alleen een instelbaar diafragma ;(

Vrij simpel, groot ding, telekraan, luik eruit, DUT naar binnen, luik er weer in...
Dat je dat niet ziet.... :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Blue Sky

Cableguy

@Aart: heel mooi hobbyhok en lekker veel ruimte !

Waar rook is, is stroom
Hensz

Golden Member

Op 21 januari 2022 08:27:34 schreef Aart:
Vorig jaar verhuisd naar een jaren '20 huis, dus een nieuwe werkkamer :)

Kwijl! _/-\o_
Ik woon zelf in een even oud huis als het jouwe en ik ben er ook heel blij mee. Dat soort huizen staan ook vaak in de leukere buurten, dat telt ook flink mee. :D

Don't Panic!

Het zoldertje is slechts 80 cm hoog, ik heb geen zin er met zware dozen overheen te tijgeren. Zo kan ik rondom overal direct bij.
Overigens was deze constructie in dit huis al zo, maar veel lager uitgevoerd. Alleen het luik is nog 'origineel'.

Mijn huisdier is een kat, hoewel hij dat waarschijnlijk anders ziet :+

Maar dat kleedje voor het raam en boven de radiator zal hij wel waarderen... :z

Ja, ik heb gisteren nog wat afgetijgerd....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 21 januari 2022 09:18:15 schreef blackdog:

Leuk ook een gewoon tafeltje dat je met anderen wat door kan nemen, als je het tenminste niet volstort met spullen. ;)

als ik tegen mijn vrouw zeg dat ik mijn hobby kamer heb opgeruimt en dat het er weer netjes is, is meestal de eerste reactie van haar ... voor hoe lang ? :S

Sine

Moderator

Ook maar eens een hobby zolder update van deze kant dan maar.

Dit is zo ongeveer de toestand waarin het meestal te vinden is. Het klusje van vandaag is net van de werkbank af ;)

En een overzichtsplaatje:
De fisheye plaatjes zijn wat minder scherp, de handmatige lens zit met een adapter op een camera waar hij niet op hoort, focus is al lastig, maar hierbij helemaal onmogelijk

Het opslag "probleem" lijk ik redelijk het zelfde getackeld te hebben als de rest, rekken en bakken.

mel

Golden Member

Het is wel zo, hoe groter de zooi, hoe meer er gebruikt van wordt gemaakt, en dan is het ook gezelliger.(Dus meer zooi is gezelligheid) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Een deel van de muren kun je nog zien.... je hebt nog veel ruimte voor nog meer troep; bofkont.

Collega Aart heeft een iets decadentere ruimte met een haarlems uitzicht.

festina lente
Arco

Special Member

Het opslag "probleem" lijk ik redelijk het zelfde getackeld te hebben als de rest, rekken en bakken.

Ah,

Dezelfde Hejne stellingen van Ikea die ik ook heb... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 23 januari 2022 12:33:18 schreef pietplof:
Een deel van de muren kun je nog zien.... je hebt nog veel ruimte voor nog meer troep; bofkont.

Ho ho heer Plof,
Wilt U mijn zorgvuldig gecureerde verzameling van dingen niet meteen afdoen als "troep"?
Ook al verschillen we dar misschien van mening ;)

De hoeveelheid beschikbare (bruikbare) muurruimte valt overigens ook tegen, de fisheye lens laat het flink groter lijken dan het is.

@Arco,
Nein, geen Henje ... de voorloper daarvan, en onderdelen
zijn helaas niet onderling uitwisselbaar.
Alles heeft net iets andere afmetingen.

@Maarten,
Jep, Gorm inderdaad ... grofweg van een jaar of 10 geleden.

Gorm dus. Heb ik ook nog iets van staan met de bedoeling als boekenrek weer op te bouwen. Een heel andere kwaliteitsklasse dan zijn serieuzere neefjes van Ikea, Bruynzeel, Lundia, etc. maar voldoet goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."