Foute interpretatie
[Bericht gewijzigd door powerelectronics op woensdag 2 februari 2022 00:32:15 (97%)
Foute interpretatie
[Bericht gewijzigd door powerelectronics op woensdag 2 februari 2022 00:32:15 (97%)
School vraag?
Wat is het ideale stroomverloop door de motor?
Stel op t=0 loopt er 10A door 1 van de motor-fases. Waar loopt die stroom nog meer?
Stel op t=0 staat de PWM UIT. waar loopt die stroom?
Stel op t=25 µs staat de PWM AAN, waar loopt die stroom?
(je stelt 1 vraag en krijgt er 5 voor terug! 500% rendement!).
[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 27 januari 2022 10:41:42 (11%)
Special Member
Er spelen 3 problemen bij een FO:
.1 fasedraaiing als gevolg van de inductiviteit van de motor en de frequentie + haar harmonischen
.2 de stroom integraal als gevolg van de inductie en de aangeboden DC.
.3 heb je hier tussen in en uitgang een 2 kwadrant bedrijf. De overige 2 kwadranten gaan via de brake chopper.
Als je een echt 4 kwadrant bedrijf wilt zul je de diodes moeten vervangen door igbt, Mosfet o.i.d. actiefs en er een stuk logica aan moeten koppelen
Op 27 januari 2022 10:50:44 schreef High met Henk:
Er spelen 3 problemen bij een FO:.1 fasedraaiing als gevolg van de inductiviteit van de motor en de frequentie + haar harmonischen
.2 de stroom integraal als gevolg van de inductie en de aangeboden DC.
.3 heb je hier tussen in en uitgang een 2 kwadrant bedrijf. De overige 2 kwadranten gaan via de brake chopper.
Als je een echt 4 kwadrant bedrijf wilt zul je de diodes moeten vervangen door igbt, Mosfet o.i.d. actiefs en er een stuk logica aan moeten koppelen
Ja de inverter is opgebouwd met IGBT's en Pi-N diodes.
Moderator
Op 27 januari 2022 10:50:44 schreef High met Henk:
Als je een echt 4 kwadrant bedrijf wilt zul je de diodes moeten vervangen door igbt, Mosfet o.i.d. actiefs en er een stuk logica aan moeten koppelen
Of een tweede drive er bij met de motoraansluitingen aan het net. Voordeel is dat de drive die aan de motor zit geen netvoeding meer nodig heeft maar gewoon via de DC bus gevoed kan worden. Nog een voordeel is dat de voedende drive er gelijk meer kan voeden, en zo'n gedeelde DC bus is natuurlijk een stuk efficiënter. Maar ik geloof dat we nu verder gaan dan TS lief is.
Is het een schoolvraag trouwens?
Nog even: Dat met wisselspanningsbron, spoel en weerstand... dat is een redelijk "geavanceerd" model voor een motor.
Het loont de moeite om eerst te doen alsof het simpeler is: De motor gedraagt zich als een weerstand die het mechanisch te leveren vermogen afneemt. Dan kan je de spoelen er bij zetten en nadenken over wat er dan verandert. En als laatste ga je die tegen-EMK meenemen en kijken wat dat verandert.
Het is inderdaad een schoolvraag.
Het is de bedoeling dat we over de motor een bepaalde spanning hebben met een bijhorende frequentie. Dit moeten we bekomen door de spanning van tussenkring via PWM te verlagen. We moeten dit doen via simulatie.
Special Member
Ehhhmmmmmm...
De tussenkring spanning actief verlagen??
Dat is heel ongebruikelijk..
Bij jou model kan het niet eens. Je hebt immers een diodebrug. (Even een ideaal model zonder impedanties etc genomen)
Een 3F gelijkrichter geeft een redelijk vaste spanning uit....
Je kunt wel de motorspanning verlagen.. dus de spanning die naar de motor gaat en dat is wel gebruikelijk.
Let even op dat de open klem piekjes of de piekjes op een ohmse last zich heel anders gedragen in een inductieve last. Vooral m.b.t. de stroom integraal en de impedantie.
Dus de puls hoogte (spanningsniveau) van je pwm in ohms/open klem verandert niet als je de uitgangsspanning van een FO veranderd.
De puls breedte veranderd wel als je de spanning van de FO veranderd.
De totale hoeveelheid energie verandert dus ook.
Omdat je belasting zwaar inductief is gebeurt er iets met de stroom (integraal) en zolang die integraal niet zijn eindwaarde haalt zakt de spanning...
Tip is om te beginnen met 1 spoel en een pwm signaal