Ik heb gisteren een variac overgenomen met de volgende specs.
Nu wil ik hiervoor graag de inschakelvertraging gebruiken die hier onder het kopjes schakelingen is uitgelegd. Link
Nou kan ik de schakeling voornamelijk opbouwen met componenten die ik hier heb liggen.
Zo ook het relais. Dit is een Omron G2R-1 relais. Bij dit type zijn de maak en verbreek contacten net gespiegeld ten opzichte van het voorbeeld.
Maar dat is geen probleem, ik moet toch nog een print maken. Maar de vraag is betreft de spoel weerstand en de toegelaten stroom door het schakelcontact.
De spoelweerstand is volgens het datablad 1113Ω. Ik zelf meet 1091Ω. In het voorbeeld geven ze aan 1200Ω. Is dit verschil klein genoeg, of moet ik aanpassingen doen bij het gebruik van het Omron relais?
En daarnaast de 10A van het schakelcontact. Voldoe ik eraan, om voor F1 een 10AT zekering te nemen? Of moet deze dan een stap lager gekozen worden?
rbeckers
Overleden
Dat gaat goed. Het relais voldoet maar het schakelcontact is iets te klein voor de variac. De zekering kan 10A traag worden.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk dat je er verstandiger aan doet om hier VDR's NTC's te gebruiken en die eventueel kort te sluiten als de ergste piek voorbij is.
en daneen 25A contactor in plaats van dat relais. INom van de variac is al 12A, dus de inrush en veelvoud daarvan....
rbeckers
Overleden
De inschakelstroom wordt door deze schakeling beperkt. Dus het feit dat Inom 12A is, is voor het inschakelen minder van belang.
NTC's kunnen ook maar beperken de stroom minder als er snel opnieuw wordt ingeschakeld.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
En waar zit dat het inschakeltijdcircuitje? Want als ik het goed begrijp doet in het originele design de 2 elcos dat bepalen.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Zolang inschakel hoog is zal het relais te weinig spanning hebben om aan te trekken,
en zal als de piek weg, trekt de relais aan, en sluit die de weerstanden kort.
MVG Gerard.
Op 7 februari 2022 18:35:36 schreef rbeckers:
NTC's kunnen ook maar beperken de stroom minder als er snel opnieuw wordt ingeschakeld.
dat hangt af van de belasting. Ik denk niet dat de meeste variacs voor testopstellingen vaak in de buurt van hun maximum VA komen.
De NTC koelt na de korte piek dus ook weer af en kan zonder problemen direkt een volgende inschakelpiek wegdempen na een volgende korte uitschakeling.
Heb lang geleden ook wel relais etc toegepast, maar NTC doet het evengoed en neemt geen plaats in. Ok, das vooral van belang bij variacs in een behuizing, bij TS is het eeentje zonder, dus hij kan kiezen tussen de geboden oplossingen. 230 V relaisspoelen ben ik geen fan van, die dingen staan maar al te vaak te brommen.
Het geheel moet ik nog in een behuizing plaatsen, maar dat is afhankelijk wat er allemaal nog bijkomt. Dus het liefst zo klein mogelijk.
Nu stuit ik hier op een voorbeeld met een variac met identieke specs: https://www.tog.ie/2016/04/fixing-the-variac/
In dit geval gaan ze uit van een ntc; MS32 10015.
Dit zou in mijn geval ook moeten voldoen!? Of wat is de vuistregel om de juiste ntc te bepalen?
benleentje
Golden Member
Op 7 februari 2022 18:01:13 schreef Tidak Ada:
en daneen 25A contactor in plaats van dat relais. INom van de variac is al 12A, dus de inrush en veelvoud daarvan....
Contactor en relais zijn twee woorden die hetzelfde betekenen. In dit geval kan een 12A relais prima want er word ook gevraagd om een inschakelstroom begrenzer. Op het moment van schakelen is de stroom al laag genoeg dat het relais het aankan.
Het uitschakelen op vollast van de trafo kan eventueel wel een probleem zijn maar als dat maar een enkele keer gebeurt valt ook dat wel mee. Zwakke punt van dit relais is eerder de dunne aansluitingen zelf.
De spoelweerstand is volgens het datablad 1113Ω. Ik zelf meet 1091Ω. In het voorbeeld geven ze aan 1200Ω. Is dit verschil klein genoeg, of moet ik aanpassingen doen bij het gebruik van het Omron relais?
Het verschil tussen 1113 en 1091 is dat je bij de verkeerde temperatuur gemeten hebt
. En is inderdaad verwaarloosbaar.
Wat je bedoelt met het voorbeeld zie ik nu pas en is ook verwaarloosbaar. Je relais heeft iets minder weerstand waardoor er iets meer stroom door het relais gaat en iets minder stroom is voor het opladen van de condensatoren. Je inschakelvertraging is daardoor iets trager. Echter denk enkel dat het verschil wel meetbaar is maar niet merkbaar
.
De condensator zelf hebben een nog grotere tolerantie dus qua timing is het toch al temperatuur gevoelig. Maar als de timing te snel is merk dat je dat wel snel genoeg omdat alsnog de zekeringen eruit vliegen en kan je eventueel nog wat aanpassen. Als de timing te traag merk je dat aan te hete weerstanden.En dan bedoel ik R4 t/m R7.
rbeckers
Overleden
Uitschakelen gebeurt buiten de inschakelvertraging. Het 24V relais blijft door de elco's nog even bekrachtigd.
Op 7 februari 2022 20:28:18 schreef Ricotjuh:
Of wat is de vuistregel om de juiste ntc te bepalen?
het zijn er twee.
in koude toestand moet hij de stroompiek voldoende onderdrukken. Bij variacs is 7 à 10 ohm koud voldoende, de stroompiek wordt om verscheidene redenen minder groot.
De NTC moet daarna de maximum te verwerken stroom aankunnen. In jouw geval is dat 12A, best veel. kan zijn dat je 4 stuks standaard NTC moet combineren. ( 2 in serie en dat 2 keer parallel, blijf je op zelfde R koud, maar vermogen verviervoudigd). OF even zoeken of een grotere dat aankan (mijn variacs zijn 3 A en 6 A, dat kan met één NTC.
Heb er eentje van 4000 VA (bij 230V) , maar die laat ik aanlopen met een externe serieschuifweerstand, das maximum een keer per jaar..
Een 12A variac? Mooi dingetje, doe je goed! 
Op 7 februari 2022 19:38:37 schreef kris van damme:
Op 7 februari 2022 18:35:36 schreef rbeckers:
Dus het feit NTC's kunnen ook maar beperken de stroom minder als er snel opnieuw wordt ingeschakeld.dat hangt af van de belasting. Ik denk niet dat de meeste variacs voor testopstellingen vaak in de buurt van hun maximum VA komen.
De inschakelstroom van een transformator is het hoogst is als hij onbelast is. Een variac in standje '0%' of '100%' is dus erger dan eentje die belast wordt.
Is er al vastgesteld dat dit een probleem is of niet? Misschien is dit wel een transformator die geen problemen geeft. Je zou eventueel ook de primaire tussen 'K' en 'N' kunnen aansluiten, een transformator die op een lagere spanning draait dan waar hij voor ontworpen is zal minder inschakelstroom vragen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 7 februari 2022 20:36:10 schreef benleentje:
[...]Contactor en relais zijn twee woorden die hetzelfde betekenen.
Ik heb altijd geleerd dat een relais slechts 1 punt heeft waar de stroomkring gesloten of geopend wordt, waar een contactor dat op 2 punten tegelijkertijd doet. De contacten op het anker van een contactor zijn dan ook nergens mee verbonden in onbekrachtigde toestand (voor NO-contacten dan he...)
Maar, dat is slechts zoals ik het geleerd heb
zoveel leraren zoveel meningen.
Zelf zou ik toch wat heftigers nemen dan dat Omronnetje.
Op 7 februari 2022 18:41:08 schreef GerardMonique:
Of deze schakeling toepassen. 230V AC Relais.
[bijlage]
MVG Gerard.
Het is een prachtige schakeling, maar hij heeft één nadeel. Als de secundaire in kortsluiting is of te zwaar belast wordt, dan wordt het relais niet aangetrokken en gaan de weerstanden in rook op.
Op 7 februari 2022 19:38:37 schreef kris van damme:
230 V relaisspoelen ben ik geen fan van, die dingen staan maar al te vaak te brommen.
Goede kwaliteit relais kopen en magnetische contactoppervlakken goed schoon houden.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (27%)]
Op 7 februari 2022 20:59:16 schreef Kruimel:
Een 12A variac? Mooi dingetje, doe je goed![...]De inschakelstroom van een transformator is het hoogst is als hij onbelast is. Een variac in standje '0%' of '100%' is dus erger dan eentje die belast wordt.
Is er al vastgesteld dat dit een probleem is of niet? Misschien is dit wel een transformator die geen problemen geeft. Je zou eventueel ook de primaire tussen 'K' en 'N' kunnen aansluiten, een transformator die op een lagere spanning draait dan waar hij voor ontworpen is zal minder inschakelstroom vragen.
je opmerking strookt niet meer met de vraag waar ik op antwoordde (dat was uitschakelen en direct weer inschakelen). Jouw antwoord is eerder ik schakel in, weer uit en direct weer in. Maar ook dat is geen probleem. van één keer inschakelen lopen de NTC's echt nog niet warm. Probeer het eens 
voor de rest ga ik ervanuit dat de variac nog niet belast wordt bij inschakelen, wat bij testopstellingen kwasi altijd het geval is.
Op 7 februari 2022 20:36:10 schreef benleentje:
[...]Contactor en relais zijn twee woorden die hetzelfde betekenen.
er is een verschil.. In BE, FR ,UK, US etc is een contactor een (meestal zwaar) relais met hulpcontacten. In NL maakt men dat onderscheid blijkbaar niet.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (14%)]
In NL maakt men dat onderscheid blijkbaar niet.
Dat hangt ervan af wie je vraagt. 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Contactor
benleentje
Golden Member
https://www.ensie.nl/vreemde-woorden/relais
Relais
betekenis & definitie
[Fr., van relayer, van re- = weer-, en OFr. Iayer= laten]
1 wisselplaats (oorspr. van postpaarden), pleisterplaats, poststation;
2 (nat.) apparaat om m.b.v. een zwakke stroom een andere, sterkere stroomkring te openen of te sluiten;
3 heruitzending van een radio- of televisieuitzending van een ander station.
Relais betekend dan zoiets als een plaats waar iets word doorgegeven. In het engels is het veel duidelijker
To relay = doorgeven.
Bijvoorbeeld estaffette relay de ene speler tikt de andere speler aan.
Elektronisch gezien is een relais waar er 2 afzonderlijke kringen zijn, waarbij de ene een signaal door kan geven naar de andere kring.
Een opto-coupler is dus ook een relais. Een transistor is het niet omdat de stroomkringen niet gescheiden kunnen worden. En of dat signaal dat gekopieerd word omdat er meer contacten parallel zitten maakt niet uit.
Zelfs een magneet ventiel in een persluchtleiding is dan een relais.
er is een verschil.. In BE, FR ,UK, US etc is een contactor een (meestal zwaar) relais met hulpcontacten. In NL maakt men dat onderscheid blijkbaar niet.
Een contactor is een word wat ik wel ken. In NL vaak een magneetschakelaar genoemd. Een magneetschakelaar valt onder de groep relais, maar niet alles relais zijn magneetschakelaar zoals bv een opto-coupler
.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk dat je hier een optocoupler en een halfgeleiderSolid -state relais door elkaar haalt. Daar zit meestal wel een optocoupler in 
Met een contactor bedoelde ik zo'n DIN-rail geval.... Dacht dat de elektro jongens liervr over een contactor spraken bij dergelijke zware gevallen 
Op 7 februari 2022 22:50:53 schreef kris van damme:
[...]je opmerking strookt niet meer met de vraag waar ik op antwoordde (dat was uitschakelen en direct weer inschakelen). Jouw antwoord is eerder ik schakel in, weer uit en direct weer in. Maar ook dat is geen probleem. van één keer inschakelen lopen de NTC's echt nog niet warm. Probeer het eens
Ja je hebt gelijk, mijn antwoord was een beetje een eilandje als ik het zo nalees. Ik reageerde voornamelijk op de quote:
dat hangt af van de belasting. Ik denk niet dat de meeste variacs voor testopstellingen vaak in de buurt van hun maximum VA komen.
De inschakelpiek van transformatoren komt alss ze onbelast zijn, en wordt minder als ze worden belast. Het is dus niet relevant als ze in de buurt van hun max VA zijn, het is relevant als ze dat niet zijn. Bovenstaande is alleen relevant als je het basisprobleem wil begrijpen. Voor de inschakelvertraging maakt het niet uit.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
En meerdere kleine NTC's parallel scheelt zoals gezegd ook aanzienlijk in de afkoeltijd...
(een grote heeft nu eenmaal veel meer massa die moet afkoelen)
benleentje
Golden Member
Op 8 februari 2022 10:24:34 schreef Tidak Ada:
Ik denk dat je hier een optocoupler en een halfgeleider-relais door elkaar haalt. Daar zit meestal wel een optocoupler in
Nee zeker niet. Een opto zelf is al een relais. Er zijn 2 gescheiden (stroom)kringen waarbij er signaal overdracht is. Echter is de te schakelen stroom dermate laag dat het beperkt bruikbaar is.
Zelf zie ik het ook niet direct als een relais maar als je dus naar striktere voorwaarden kijkt is het er wel 1.
Arco
Special Member
Het ligt er ook aan waar je kijkt:
Op nederlandse Wiki is een relais een electromagnetische schakelaar.
Op engelse Wiki is een relay een electrisch bediende schakelaar...
Standaard optocouplers vind ik niet echt relais, omdat ze alleen voor DC gebruikt kunnen worden. (bijv. de AQY212 wel: die kan AC en DC schakelen)