Mijn weerstation HP1001 (WS-1001-wifi) zendt niet meer.

Mijn weerstation HP1001 (WS-1001-wifi) van Conrad werkt niet meer voor buiten.
Binnen met de losse sensor werkt ie nog: ik kan de temperatuur enz mooi aflezen op mijn displaytoestel.
De buiten-waarden leest mijn display niet meer.
Ik heb reeds nieuwe en goeie batterijen ingestoken. Ook een RESET gedaan op beide toestellen: de display binnen en het weerstation buiten, dat ik nu binnen gezet heb om de afstand te verkleinen als test. Ook licht het rood led-je in de buiten-module onderaan op, om de 10 seconden, wat betekent dat ie zendt (?).
Het toestel is van 17/11/2016 en aangekocht bij Conrad.
Ik heb verleden jaar reeds de temperatuursensor vervangen (met hulp van deze website) en de operatie was geslaagd.

Maar nu vind ik zelfs nergens meer spare-parts of iets dergelijks van dit toestel. Die print herstellen? (ik zend straks enkele foto's van die besturingsprint. Ik heb die buitenmodule nog niet geopend.)

Mijn vraag is: is er misschien iemand dat een website weet waar ik desnoods de module-print (van het buitenstation)kan bestellen of zo, of lig ik aan een nieuw weerstation?

mvg

Guido

Hensz

Golden Member

Moeten die twee niet gekoppeld worden? Of bedoel je met 'losse sensor' het buitenstation?

Don't Panic!
KGE

Golden Member

De koppel volgorde is bij sommige van deze apparaten belangrijk.
Bijvoorbeeld eerst de batterijen in de sensor unit en dan in de binnenunit.
Geen gebruiksaanwijzing meer ?

Bedankt, Hensz en KGE,
sorry voor mijn late reactie maar ik had vergeten de "email-notificatie" aan te vinken.
De losse sensor is een binnensensor dat de temperatuur doorgeeft van waar die staat. Zonder krijg ik geen temperatuur op mijn display.
Dus dit werkt nog.
Enkel de buitenwaarden krijgh ik niet meer zichtbaar.
Ik heb een handleiding en van boven naar beneden en omgekeerd uitgepluisd maar niks gevonden.
Ik heb ook de batterijen eerst buiten dan binnen geinstalleerd en niks...
Ik heb ondertussen een ander station aangekocht ( eurochron EFWS2900 bij Conrad voor een 129 euro).
Ik zoek nog eens verder maar begin de hoop te verliezen. :-)
Zo jammer dat het toestel maar 6 jaar meegaat en dat men nergens nog onderdelen kan vinden.
De 'commerce' moet draaien? Is het dat?

Nogmaals bedankt hoor Hensz en KGE

mvg
Guido

Ik heb ondertussen eens de oude display van mijn vroegere weerstation ( WS-1001-wifi) getest op mijn nieuw installatie (kleurenweerstation EFWS2900) en wonder boven wonder...die geeft alle waarden terug, wel van het nieuwe station.
Toch jammer dat er geen enkel onderdeel meer kan gevonden worden van die oude defecte buitenstation. Eventueel het printplaatje waar alle verbindingen aan zitten.

grts

Guido

Hensz

Golden Member

Op 7 februari 2022 11:50:43 schreef GuidoM:
Ik heb een handleiding en van boven naar beneden en omgekeerd uitgepluisd maar niks gevonden.

Uit de handleiding:
" 5. Reset Button and Transmitter LED
In the event the ourdoor sensor is not transmitting, reset the outdoor sensor.
With an open ended paperclip, press and hold the RESET BUTTON for three seconds to completely discharge the voltage.
Take out the batteries and wait one minute, while covering the solar panel to drain the voltage.
Put batteries back in and resynchronize with console by powering down and up the console with the sensor about 10 feet away."
(compleet met typefout)

Dus inderdaad wat KGE al zei: de details zijn belangrijk!

Don't Panic!

Allemaal geprobeerd. Dit was het eerste wat ik deed : batterijen buiten en binnen eruit . Nieuwe baterijen buiten erin en gereset. Dan nieuwe batterijen binnen erin en gereset. En omgekeerd. Ja, ik heb de handleiding van kop tot teen nog eens herlezen. Fabrieksinstelling terug gezet. Vele malen gereset.
Neen, daar moet in de printplaat van de buitenpost een fout zitten maar men vindt geen schema, of één of ander zoeksysteem. Nog meegemaakt van andere toestellen. Is het defekt, smijt het weg, we hebben niks...geen onderdelen, geen schema's. Geen servicemanual (:-) ) om na te gaan en metingen uit te voeren. Daar zijn vele testpunten op die printmodule.
Ik weet nu dat het aan het buitenstation ligt, daar de binnenpost wel werkt,(zelfde frequenties en systeem) zelfs samen met de binnenvoeler op mijn nieuwe buitenpost.
Inderdaad de details zijn belangrijk en ik ben geen debiel.... :-) maar de koppelvolgorde heeft daar nu eens echt niks mee te maken. Wat ik vraag/vroeg was of er ergens onderdelen konden gevonden worden; Er was ooit iemand dat hier ergens op deze site, een paar jaar terug, mij geholpen heeft met de temparatuur-sensor te vervangen door een ander type, daar de originele toen al niet meer te vinden was. Welnu , deze operatie was geslaagd
....
Ik heb als radio-tv-technieker een job gehad.

Bedankt voor jullie tips hoor...
grts
Guido

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat zit er in die buiten sensor? Een voeler (meestal NTC of PTC), wat weerstanden en condensatoren en meer dan waarschijnlijk een zwarte blob. Als het daar fout zit kan je het schudden. Dat het fout gaat is in de meeste gevallen niet bij de weerstanden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Die buitensensor (weerstaion)bestaat uit verschillende sensoren voor windrichting, temperatuursensor, regensensor, luchtdruk, uv.....
zie conrad hp1001 (of ws-1001-wifi)

fatbeard

Honourable Member

Werkt de buitensensor wel als je hem naar binnen haalt? Zeg maar, naast de binnensensor opstelt?
Indien ja, is het omgevingsgerelateerd (buren met eenzelfde opstelling, nieuwe microgolfoven in de buurt, etc).

Lees net dat de binnensensor naast de buitensensor wel werkt... |:(

Indien nee, Dan moet het haast* het transciever gedeelte zijn. Dat kàn zijn geïntegreerd in die zwarte blob, dus de kansen op herstel nemen drastisch af...
Maar ergens op de print moet een antenne zitten: die kan zijn uitgevoerd als een wat vreemd uitziend spoortje wat nergens heen gaat, of als een soort SMD condensator die maar aan een kant is aangesloten.
Reinig de PCB rond die dingen grondig, elke vorm van vervuiling (ook naderhand aangebrachte lak!) is uit den boze.

* een falende spanningsregelaar of (tantaal)condensator kan ook nog, maar dat is zonder schema vrijwel niet te vinden. Dat schema kan trouwens ook zelfgetekend zijn (reverse engineering)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Het weerstation binnengehaald en op 1m geplaatst van het display (ontvanger)met dezelfde resultaten. Geen...
Zal ik doen, even die print reinigen.

Guido