Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Op 14 februari 2022 14:57:25 schreef v4lover1:
Vraagje over een geschil bij Ali.

Dus wachten tot 20-3 of niet?
Thx

Wachten tot 20-3 dan kiezen voor "Niet ontvangen", "Logistics Problem" en "Protection running out and package still in transit".

Heb het zelfde probleem met een gecombineerde levering, waarvan 2 verkopers de termijn naar 13/3 hebben verlengt terwijl ik van 1 al het geld terug heb gekregen. Dus op 13/3 zal ik de andere 2 pas terug kunnen claimen. Was Aliexpress Saver Shipping.

Op 14 februari 2022 15:19:04 schreef Jinny:
[...]

Ik heb er ook twee gekocht, levering laat nog even op zich wachten, maar ik heb -wel- graag je bevindingen.
Mag via mail eventueel.

Dan meteen maar hier. Dan is het voor iedereen beschikbaar.

De fout zit (gelukkig) in het uitgangscircuit. Dus na de DA-converter. De uitgangsstroom van de DDS chip is keurig sinusvormig en wordt in een 200 Ohm belasting in een sinus omgezet. Tot zover gaat het goed in deze DDS-unit.

Daarna volgt een versterker met een enkele transistor, vermoedelijk een combinatie van transistoren (zoiets als de MAR RF amplifier blokjes met 3 aansluitingen). Het signaal komt binnen op de ingang, of basis, en die heeft een weerstand van 1000 Ohm naar een interne bias. De uitgang, of collector, gaat via 2 uH naar de plus. Die 2 uH en 50 Ohm (extern toevoegen!) belasting zorgen er voor dat er voor frequenties beneden 5 MHz al een behoorlijke verzwakking op treedt.

De fout in deze units is dat de emitter ontkoppeling via 6 FET schakelaars per bereik extra ontkoppeld wordt zodat het uitgangssignaal ernstig vervormd is. Dat geldt voor in ieder geval 2 bereiken. Van 19922,94 tot 23980 kHz en van 27900 tot 30015 kHz. De gain van de versterker is veel te hoog.

*** toegevoegd om 19hr13: het zijn geen FET's maar gewoon NPN transistoren.***

Oplossing: een eenvoudige modificatie. In principe is het voldoende om de 6 band indicatie LED's te verwijderen. Of alleen de weerstandjes in serie met die LED's. Of beide. Het is ook mogelijk om de LED's en de weerstandjes gewoon te laten zitten en de 6 schakel FET's er af te solderen (prutswerkje, maar het kan). En precies onder die FETs, aan de andere kant van de print, zitten 12 mogelijke plaatsen voor R en C die de verkeerd gemodelleerde emitter ontkoppeling voor hun rekening nemen. Die kun je ook verwijderen.

In mijn module heb ik al deze maatregelen genomen, maar dat is niet nodig. Achteraf weet ik dat pas.

Om de frequentiekarakteristiek recht te trekken heb ik eenmalig 100 Ohm in serie met 39 pF als extra emitter ontkoppeling voor alle bereiken toegevoegd. Dat kon op de nu ongebruikte pad's voor de RC combinaties, zie hierboven. Kleine componenten gebruiken.....

Bij bestellen van de DDS units: vergeet niet een rotary met drukknop (5 aansluitingen dus) mee te bestellen!

Terwijl ik dit bericht zit te maken bedenk ik me dat het voor lage frequenties mogelijk moet zijn het signaal vanaf de "emitter" (het equivalent daarvan op die MAR-achtige amplifier) meteen te gebruiken via een stopweerstand van 47 Ohm. De enige laag-af is dan de koppelcondensator tussen het 200 Ohm low-pass filter (ca 40 MHz) en de ingang van de amplifier, die via 1 k Ohm gebiased is. Die is 100 pF dacht ik, maar die moet naar 1 uF. Die koppelcondensator is gemakkelijk te vinden op de print en anders maak ik er wel een foto van.

Jinny

Golden Member

Thks, ik zal dit alvast uitprinten..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Weer een nieuwe. Aliexpress shipping: Na enkele dagen: "shipment lost" als tracking status. Verkoper gevraagd: Open maar een dispute. Gedaan. Direct door Aliexpress afgehandeld en ik ga m'n geld terugkrijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gecombineerde verzending (4 artikelen), retour adres nu in Litouwen 8)7

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik ben benieuwd hoe de oorlog in Oekraïne invloed heeft/gaat hebben op het vervoer. Er loopt toch een spoorverbinding vanuit China naar Europa en komt die niet door Oekraïne en of rusland?
Of hij komt in iedergeval door oost Europa.

maartenbakker

Golden Member

Ik werd er nu net door een nieuwsbericht aan herinnerd, maar het begon al eerder van de week: nieuwe lockdowns in Shenzen. Dus als een pakje er (fors) langer over doet, kan het ook daardoor komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hebben jullie het al eens meegemaakt op aliexpress. Ik bestelde zondag iets en staat erbij dat het vanuit Duitsland via dhl verzonden zou worden. Ik had verschillende keuzes voor de prijs die ik wilde betalen en een daarvan zou dus uit Duitsland moeten komen. Ik denk, prima mooi meegenomen want dan zal het waarschijnlijk wel sneller zijn.
Maar toen ik het tracking nummer kreeg (ik zag het meteen al aan nummer omdat er cn instond) en ik de boel checkte stond erbij dat het in Sjanghai op de post is gedaan :?
Enfin, het heeft niet specifiek haast maar was wel leuk geweest als het wat sneller was geweest, het is een klein kadootje voor mijn broer die nood heeft aan wat afleiding.
Maar voor 5,45 had ik ook wel kunnen verwachten dat niet vanuit Duitsland verstuurd zou worden, dat is goedkoper dan dat als ik iets via dhl naar duitsland zou versturen en nu zit er nog inhoud in ook ;)

Verzendkosten van Duitsland naar Nederland zijn véél goedkoper dan andersom.
Ik bestel af en toe wel eens wat bij duitse webshops, en de kosten voor verzending zijn vaak gelijk of lager dan bij NL webshops.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Jazeker! Ik heb postnl gedag gezegd: Ik verzend vanuit Delft met "DeutschePost". Dat is goedkoper. Veel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nooit geweten. Dus via duitse post is het goedkoper dan postnl?
Awel, weer wat geleerd.
Pakketje is ondertussen met vliegtuig ergens geland maar weet niet waar. Bpost heeft ondertussen ook door dat er een pakketje zit aan te komen en kan ze nu wel vinden in de track en trace. Ben benieuwd wanneer hij komt. Bpost is niet een van de snelste met chinese pakketjes (wat op zich te verwachten is voor deze prijs)
maar ik bestelde eigenlijk vanuit duitsland om dat gedoe als lang bij douane blijven liggen te voorkomen.

Van Bpost weet ik het niet, maar de untracked pakjes van aliexpress, die laat PostNL gewoon een paar weken liggen als ze het druk hebben (altijd dus). De smoes is: "ligt bij de douane", maar ik heb de douane gebeld en die zeg: "Wij hebben geen opslag, het KAN niet bij de douane liggen! Dat KAN gewoon niet!".

De douane heeft sinds juli 2021 minder te doen: Pakjes van 22-150 euro komen niet meer bij hun langs. Aliexpress heeft de BTW al geind. Met een speciale code op de envelop weet postnl/bpost dat het in bulk langs de douane mag.

Op 24 maart 2022 21:48:02 schreef brains:
Nooit geweten. Dus via duitse post is het goedkoper dan postnl?

Dat is voor bedrijven. Voor bedrijven groter dan de mijne maar door een foutje van hun zit ik nu ook in het systeem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 maart 2022 06:51:36 schreef rew:
Van Bpost weet ik het niet, maar de untracked pakjes van aliexpress, die laat PostNL gewoon een paar weken liggen als ze het druk hebben (altijd dus). De smoes is: "ligt bij de douane"

Dat doet PostNL ook met tracked pakjes van AusPost, en pas als AusPost gaat klagen (doen ze als je 2 weken geleden al geklaagd hebt als verzender...) dan worden ze de volgende dag bezorgd...

Op 4 maart 2022 12:48:29 schreef brains:
Er loopt toch een spoorverbinding vanuit China naar Europa en komt die niet door Oekraïne en of rusland?

Je kunt (in theorie) van China naar Europa treinen via Pakistan, Afganistan, Iran, Turkije, Griekenland.... Theroux heeft er een boek over geschreven (de grote spoorwegcarroussel)

Daadwerkelijk vrachtvervoer is er geweest via Rusland, en vanuit Rusland kan het via de Baltische staten (Estland, Letland), via Wit-rusland naar Polen en via Oekraine..

Maar met de huidige shit zou de boot weleens sneller kunnen zijn.

maartenbakker

Golden Member

Rusland leunt zwaar op spoorwegen voor het aanvoeren van oorlogsmaterieel. Als het niet door de sancties al mis zou lopen, dan wel omdat de sporen vrij moeten blijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 januari 2022 15:25:59 schreef v4lover1:
Ik heb nu al 7 keer een bestelling geplaatst bij Ali en nu het eerste probleem tegengekomen.
Laatste bestelling was een gecombineerde levering dus 2 artikels van verschillende leveranciers in 1 pakje.
Het pakje ontvangen maar met maar 1 artikel in.
De verkoper gecontacteerd maar die zegt " ik heb verzonden" trek uw plan.
Ik laat hem niet gerust.
Hij vraagt foto's....zou niet weten van wat maar neem overal schermafdrukken van en stuur die hem door.
Hierop antwoorde hij dat ik een geschil moest indienen.
Dit geschil kan ik maar indienen half februari.
Het was geen duur artikel maar ben nu eens benieuwd hoe Ali hier gaat op reageren.

Even melden dat ik geschil geopend heb en onmiddellijk een bericht kreeg dat ze gingen terug storten en dit is ook zo gegaan. Top.

Bestel al jaren spullen bij Aliexpress en heb de afgelopen jaren al verschillende levertijden meegemaakt.

Voorheen duurde het 8 tot 10 weken voordat ik iets binnen kreeg, verleden jaar ging dit een stuk sneller en kreeg ik de meeste spullen binnen 4 weken binnen en de spullen met "10 dagen bezorging" binnen 10 dagen.

Vanaf dit jaar (2022) lijkt er wel iets veranderd te zijn en duurt het weer verschrikkelijk lang.

De goederen worden verzonden door Cainiao Super Economy Global, ingeklaard en staan dan op de status "Onderweg voor bezorging, Ontvangen door lokaal bezorgbedrijf".
Vorige keer duurde het nog 1 maand voordat het bezorgd werd en ik zit nu op iets te wachten wat al 1 maand en 3 weken op deze status staat.

Dit lijkt zich voor de doen met goederen die via Cainiao Super Economy Global verzonden zijn.

Kan iemand mij vertellen welk lokaal bezorgbedrijf dit behartigd en waarom dit zo lang duurt?

In NL is dat postnl, en die weten dat ze die spullen ongestraft een paar weken kunnen laten liggen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb precies hetzelfde!
17 februari ontvangen door Postnl (waarschijnlijk):

En je kan reclameren bij Postnl, maar als je geen -geldige- track-
and-trace code hebt kunnen ze niks doen voor je.

[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op donderdag 31 maart 2022 09:06:31 (39%)

Arco

Special Member

Sommigen vinden ook nieuwe eenheden uit... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Farad bestaat gewoon.. maar het zijn wel grote waarden. :P
Farah zal het merk zijn... :)

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 2 april 2022 07:22:47 (21%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Oh, ik had "farah" gewoon als bijvoegelijk naamwoord voor "boelveel" gelezen. :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De bezorgtijd van Chinese goederen ligt voor mij op een ruime 3 maanden. Of het zolang in Schiedam blijft liggen of dat postnl de zaak ophoudt is mij niet bekend. Wel constateer ik dat het bij postnl niet helemaal lekker werkt : normale post die in de postnl-app verschijnt wordt pas na enige dagen of helemaal niet bezorgd. Een paar maand geleden kreeg ik gedurende 2 weken helemaal geen post meer bezorgd! Uiteindelijk werden we door de overburen gebeld dat ze (en ik) zaterdagavond(!) alle post van de afgelopen periode hadden gekregen....

maartenbakker

Golden Member

Dat laatste kan ontslag op staande voet van de postbode betekenen, als het aan hem of haar ligt. Ik zou daar even achteraan gaan want zulke figuren moeten geen post bezorgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Vandaag een bundeltje binnengekregen , met (7) pakjes besteld op :

16/03 - 2022
19/03 - 2022
22/03 - 2022

Allemaal in 1 "verzamelzak"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

OK. Dan is dus mijn stelling dat het in 1x besteld moet zijn niet correct.

Dus bij jou hebben ze mogelijk 6 dagen gewacht voordat ze het doorstuurden.

Edit: Even uitgezocht. Ik heb vier dingen besteld op 21, 21, 23 en 24 maart. Die zijn 25-29 maart op het consolidation warehouse binnengedruppeld en direct op de 29e doorgestuurd. De laatste die daar binnen was, die was op de 21e besteld. En toen de eerste daar binnenkwam, wisten ze dus al dat ik nog 2 andere bestellingen had gedaan.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 3 april 2022 08:31:18 (52%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten