Op 14 februari 2022 15:19:04 schreef Jinny:
[...]
Ik heb er ook twee gekocht, levering laat nog even op zich wachten, maar ik heb -wel- graag je bevindingen.
Mag via mail eventueel.
Dan meteen maar hier. Dan is het voor iedereen beschikbaar.
De fout zit (gelukkig) in het uitgangscircuit. Dus na de DA-converter. De uitgangsstroom van de DDS chip is keurig sinusvormig en wordt in een 200 Ohm belasting in een sinus omgezet. Tot zover gaat het goed in deze DDS-unit.
Daarna volgt een versterker met een enkele transistor, vermoedelijk een combinatie van transistoren (zoiets als de MAR RF amplifier blokjes met 3 aansluitingen). Het signaal komt binnen op de ingang, of basis, en die heeft een weerstand van 1000 Ohm naar een interne bias. De uitgang, of collector, gaat via 2 uH naar de plus. Die 2 uH en 50 Ohm (extern toevoegen!) belasting zorgen er voor dat er voor frequenties beneden 5 MHz al een behoorlijke verzwakking op treedt.
De fout in deze units is dat de emitter ontkoppeling via 6 FET schakelaars per bereik extra ontkoppeld wordt zodat het uitgangssignaal ernstig vervormd is. Dat geldt voor in ieder geval 2 bereiken. Van 19922,94 tot 23980 kHz en van 27900 tot 30015 kHz. De gain van de versterker is veel te hoog.
*** toegevoegd om 19hr13: het zijn geen FET's maar gewoon NPN transistoren.***
Oplossing: een eenvoudige modificatie. In principe is het voldoende om de 6 band indicatie LED's te verwijderen. Of alleen de weerstandjes in serie met die LED's. Of beide. Het is ook mogelijk om de LED's en de weerstandjes gewoon te laten zitten en de 6 schakel FET's er af te solderen (prutswerkje, maar het kan). En precies onder die FETs, aan de andere kant van de print, zitten 12 mogelijke plaatsen voor R en C die de verkeerd gemodelleerde emitter ontkoppeling voor hun rekening nemen. Die kun je ook verwijderen.
In mijn module heb ik al deze maatregelen genomen, maar dat is niet nodig. Achteraf weet ik dat pas.
Om de frequentiekarakteristiek recht te trekken heb ik eenmalig 100 Ohm in serie met 39 pF als extra emitter ontkoppeling voor alle bereiken toegevoegd. Dat kon op de nu ongebruikte pad's voor de RC combinaties, zie hierboven. Kleine componenten gebruiken.....
Bij bestellen van de DDS units: vergeet niet een rotary met drukknop (5 aansluitingen dus) mee te bestellen!
Terwijl ik dit bericht zit te maken bedenk ik me dat het voor lage frequenties mogelijk moet zijn het signaal vanaf de "emitter" (het equivalent daarvan op die MAR-achtige amplifier) meteen te gebruiken via een stopweerstand van 47 Ohm. De enige laag-af is dan de koppelcondensator tussen het 200 Ohm low-pass filter (ca 40 MHz) en de ingang van de amplifier, die via 1 k Ohm gebiased is. Die is 100 pF dacht ik, maar die moet naar 1 uF. Die koppelcondensator is gemakkelijk te vinden op de print en anders maak ik er wel een foto van.