Siemens Logo 8 starter kits, 8 upgrade naar 8.3?

Zijn hier Siemens logo kenners? Iemand enig idee waarom starter kits zo moeilijk verkrijgbaar zijn? Eigenlijk zijn ze op dit moment nergens verkrijgbaar.

Een zijdelings vraagje. Kan elke Siemens Logo 8 geüpgraded worden naar 8.3?

Een tekort aan chipjes en grondstoffen vermoed ik. In combinatie met een grote vraag.

Bij ons op het bedrijf hebben we bij ongeveer 50% van de standaard onderdelen een langere levertijd.
Enkele dagen tot meerdere maanden :S

Aansluitklemmen, connectoren, servomotoren, PLC modules,... "Langere levertermijn", tot "momenteel niet verkrijgbaar"

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
GJ_

Moderator

De Siemens Logo zelf is ook moeilijk te krijgen, er zitten behoorlijke levertijden op. Andere Siemens onderdelen hebben een verwachte leverdatum in 2023.

Ja dit was ook mijn vermoeden. Maar toch is het een vreemd gegeven.

Alle modules apart zijn hier en daar nog te verkrijgen, maar geen enkele starter kit of gecombineerde set, waarin eigenlijk dezelfde onderdelen zitten.

GJ_

Moderator

De modules apart zijn ook niet leverbaar, hoogstens wat voorraad. Op dit moment zijn die starterkits absoluut niet interessant voor Siemens.

Toch maar even een ander topic gestart.
Is de Logo 8 en Logo 8.3 eigenlijk hetzelfde?
Ik neem aan dat je de 8 softwarematig kan upgraden om de 'cloud' functies te gebruiken?
Ik dacht toch dat dit gaat over de functie om via de cloud de PLC te kunnen sturen met een smartphone of gelijkaardig.

Het is een beetje onduidelijk op diverse sites, vandaar mijn vraag.
Waarop slaat jouw 'nee'?
Is de 8 en 8.3 hetzelfde?
Of kan je hem upgraden?
Of mijn vraag over de nieuwe functies in de 8.3?

Alvast dank.

Sine

Moderator

Nee, er is geen firmware upgrade voor de logo8

Dus als je 8.3 functies wilt zul je ook de hardware moeten upgraden.

High met Henk

Special Member

Lijkt er wel op dat in plc wereld Siemens de enige is met levering problemen.

Bachmann
Wago
Etc.. hoor ik dit niet.

Vipa levert ook gewoon..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Je hoeft maar net een onderdeel te gebruiken wat niet tot slecht leverbaar is.

Siemens heeft problemen, zeker met failsafe, want daar duw je zonder hercertificering niet zomaar even wat anders in.

Maar ook vanuit de hoek van Honeywell hoor ik levertijden van een jaar op bepaalde hardware.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 20 februari 2022 12:21:38 (58%)

Op 20 februari 2022 12:02:54 schreef Sine:
Nee, er is geen firmware upgrade voor de logo8

Dus als je 8.3 functies wilt zul je ook de hardware moeten upgraden.

Ik had begrepen dat dit als 'firmware' aanzien zou kunnen worden:
https://support.industry.siemens.com/cs/document/109783154/download-fo…

Het is toch niet helemaal duidelijk. Ik vind nergens duidelijkheid over afzonderlijke hardware die je voor versie 8.3 nodig hebt.
Of hoe moet ik dit alles begrijpen?
Of ligt het aan mijn identiteitskaart... :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Alleen de laatste en ene laatste uitvoering van de LOGO 8 kun je voorzien van nieuwe firmware.
De eerste uitvoeringen van de LOGO 8 in elk geval NIET.
Welke je wel en niet kun voorzien van nieuwe firmware zul je op moeten zoeken.

Zijn er functies nodig die je alleen in de 8.3 versie hebt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 20 februari 2022 12:11:15 schreef High met Henk:
Lijkt er wel op dat in plc wereld Siemens de enige is met levering problemen.

Vrijwel iedereen heeft problemen.

CT heeft er vrijwel geen om twee redenen:
Door de onzekerheid van de Brexit hadden ze al een enorme voorraad in de EU aangelegd.
En omdat ze leverproblemen voorzagen hebben ze in een zeer korte tijd al hun high end drives voorzien van compleet nieuwe, goed leverbare, processoren. En als bonus zijn die sneller.
En ook dan nog gaat het allemaal wat minder soepel.

Op 20 februari 2022 13:01:55 schreef Sylvester:
[...]

Ik had begrepen dat dit als 'firmware' aanzien zou kunnen worden:
https://support.industry.siemens.com/cs/document/109783154/download-fo…

Het is toch niet helemaal duidelijk. Ik vind nergens duidelijkheid over afzonderlijke hardware die je voor versie 8.3 nodig hebt.

De link die je daar laat zien is van de Logo Soft Comfort (LSC),
dat is de bijhorende programmatie/test/visualisatie software.

De meeste (alleen de eerste generatie niet) Logo's in de 0BA8 reeks kunnen inderdaad van firmware geupdate worden (binnen hun versies) maar, buiten het oplossen van veiligheidsproblemen, voegen ze meestal geen 'features' toe.
Als je echt features (Webserver, Modbus, Cloud, geheugen uitbreiding, ...) bij wil, zal je een nieuwere generatie van de Logo! 8 reeks moeten bestellen.

Alle Logo's binnen de Logo!8 reeks kunnen met mekaar samenwerken en werken ook met alle (oude) uitbreidingsmodules samen. Dus je kan nieuwe en oude door elkaar gebruiken in een netwerk.

Een overzicht van de upgrade mogelijkheden/versies/bestelnummers/basis features in aanhangsel.

Versions of 0BA8.txt

OK, alweer wat bijgeleerd.

Dit is het antwoord van Siemens zelf ivm verkrijgbaarheid van de kits:

The starter kits are temporarily not available because of the high volume of order income for the LOGO!8 + the lack of plastics for the plastic case.
According to the information, we currently possess, they will be available again at the end of this year at our usual distribution partners.

The logo PLC’s ad software are still available separately.

Volgens mij onzin. Alle delen zijn nog apart verkrijgbaar. En het lijkt mij sterk dat er iets zou zijn met de plastic cases.
Enfin, ik koop ze dan wel apart.

Nu nog een domme vraag. Ik ben maar een leek. Ik zie dat er bij de kits 'Siematic WinCC Basic V1.3' zit.
Is dat noodzakelijk? Want die software is erg duur.
Ik vind nergens terug waarvoor dit eigenlijk zou kunnen dienen.

Op 20 februari 2022 12:11:15 schreef High met Henk:
Lijkt er wel op dat in plc wereld Siemens de enige is met levering problemen.

Bachmann
Wago
Etc.. hoor ik dit niet.

Vipa levert ook gewoon..

Helaas Wago geeft voor vele PLC en I/O ook al levertijden van 20 weken en meer. Sommige leveranciers hebben eigen voorraad en kunt je wat krijgen.

Vreemde is dat bij de PLC boeren niet de Chips het grote probleem lijkt te zijn maar de kunststof voor de behuizingen.

chuckie

Honourable Member

Die starter kits (vooral die met tde scherm) zijn zo snel uitverkocht omdat de componenten aanwezig in de kit afzonderlijk duurder zijn dan de hele kit plus dat je een leuke container en schroevedraaier erbij hebt.

Ik ken mensen die er 30 tegelijk bestelden die de componenten in hun machine gebruiken.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ik ben maar een leek. Ik zie dat er bij de kits 'Siematic WinCC Basic V1.3' zit.
Is dat noodzakelijk? Want die software is erg duur.
Ik vind nergens terug waarvoor dit eigenlijk zou kunnen dienen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 april 2022 07:50:19 schreef Sylvester:
Ik ben maar een leek. Ik zie dat er bij de kits 'Siematic WinCC Basic V1.3' zit.
Is dat noodzakelijk? Want die software is erg duur.
Ik vind nergens terug waarvoor dit eigenlijk zou kunnen dienen.

WinCC is nodig om een HMI scherm te cofigureren.
Niet nodig voor de gewone LOGO
Niet nodig voor het LOGO TDE scherm

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ah bedankt.
Ik weet niet eens wat het is. Is dat typisch iets voor 'Windows'?
Ik heb voorlopig geen plannen met die schermen maar kan dat dan ook met een Mac?

GJ_

Moderator

Op 3 april 2022 10:10:36 schreef Sylvester:...maar kan dat dan ook met een Mac?

Industriele zaken met een Mac programmeren is helaas onbegonnen werk, gewoon niet aan beginnen. Als fabrieken je werkterrein zijn moet je gewoon verder met een windows laptop. Ik heb één keer iemand gezien die het toch allemaal met veel kunst en vliegwerk vanaf een Mac deed, maar die maakte verder ook geen indruk op me.
Niet omdat ik nou zo'n Mac fan ben overigens.

Arco

Special Member

Bij technische software is Windows vaak de beste keuze, ook als er meerdere OS'sen worden ondersteund, zeker met upgrades.
Vaak komt eerst een Windows versie uit, daarna (indien uberhaupt beschikbaar) een Linux, en als laatste een Mac versie.

Ik weet niet of het nog zo is, maar vroeger was Apple hoofdzakelijk erg geliefd bij grafische ontwerp/architectuur paketten...
(en bij Appelaars natuurlijk... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Industrieel doe ik niks. Dit is puur hobby, in eerste instantie een nette zwembad sturing met een paar mogelijkheden om op afstand te schakelen en uit te lezen. Ik heb reeds een ArrayPLC maar deze heeft wat nukkige probleempjes en beperkingen. De adc is beperkt, relais blijven hangen, programmatie is beperkt, software te oud en LCD bijna niet meer leesbaar.
Dus tijd voor iets nieuw en hopelijk wat mee programmatie mogelijkheden en sturing op afstand.

Mag ik hier een zijdelingse vraag stellen of nieuw topic starten?
Ik vind nergens of het mogelijk is om een text display (TD) te koppelen aan een Logo 8 ZONDER ingebouwd display, bv. een Siemens LOGO! 12/24 RCEo - 6ED1052-2MD08-0BA1?
Ik had dit graag op voorhand geweten vooraleer ik iets bestel. Alvast dank.