Oude cdspeler B&O Beogram CD 3500

Op 20 januari 2022 08:07:43 schreef kris van damme:
[...]

vergeet niet, het zijn depletion types. zonder polarisatie van de gate staan die dus aan...

Hmmm, het zou toch al wel een beetje te toevallig zijn als beide defect zouden zijn?

Kris of RAAF12, zien jullie wel een geschikte vervanger, evt. inderdaad in een andere behuizing? Als ik op Farnell onder het kopje 'JFET' zoek naar "N-CHannel / 40V / 50mA" kom ik nl. alleen maar niet leverbare componenten tegen...

Misschien moet ik in ieder geval toch maar ergens in China een nieuw DAC (IC9, TDA1541) bestellen.
Zo'n oude chip is niet echt goedkoop, EUR 50 tot EUR 250 zie ik op Aliexpress.
He, er is ook een 'replacement': https://www.aliexpress.com/item/4000305629172.html
Ik ga die maar eens bestellen - wordt vervolgd.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op donderdag 20 januari 2022 08:32:01 (18%)

misschien dat je op de kringloop een donor kunt vinden, bij ons gaan ze weg voor 5 a 10 Euro

Guus@Sint-Michielsgestel
maartenbakker

Golden Member

In China krijg je gegarandeerd een nepper als je zo'n duur IC bestelt, die heb ik zelfs al in de distributiekanalen gezien. Ze zijn hier nog volop verkrijgbaar in de vorm van sloopspelers.

De vervanger met een andere chip erop, werkt waarschijnlijk wel. Geen idee of hij dezelfde specs haalt, of beter of slechter is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 20 januari 2022 11:23:04 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb zo'n vervanger besteld incl. verzending was het EUR 9.
We gaan het zien!

Sloopspelers, moet ik dan denken aan de Kringloop of zo?
Die verkoopt bij ons alleen werkende apparaten, en het is natuurlijk moeilijk aan de buitenkant te zien wat voor chip er in een willekeurig oud beestje zit...

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 januari 2022 11:31:07 schreef Roland11:
Ik heb zo'n vervanger besteld incl. verzending was het EUR 9.
We gaan het zien!

dat maakt dat de oude er dan toch af moet? Ik zou dat dan al eens doen, en van de gelegenheid gebruik maken om alle foliecondensatoren die eraan hangen door te meten op (kleine) lek. Ik ken deze chip niet goed, maar het is typisch voor jaren 80/90 chips dat een onverwachte stroom, bvb door een lek, gans het substraat "scheef trekt" en de chip dus "njet" zegt tegen zijn werkgever..

enfin, alles wat aan de chip hangt goed doormeten met de chip eraf en dan weer erop.

en die twee fets zullen wel ok geweest zijn? (aangezien het depletion types zijn)

RAAF12

Golden Member

Op 20 januari 2022 08:20:56 schreef Roland11:
[...]Hmmm, het zou toch al wel een beetje te toevallig zijn als beide defect zouden zijn?

Kris of RAAF12, zien jullie wel een geschikte vervanger, evt. inderdaad in een andere behuizing? Als ik op Farnell onder het kopje 'JFET' zoek naar "N-CHannel / 40V / 50mA" kom ik nl. alleen maar niet leverbare componenten tegen...

Misschien moet ik in ieder geval toch maar ergens in China een nieuw DAC (IC9, TDA1541) bestellen.
Zo'n oude chip is niet echt goedkoop, EUR 50 tot EUR 250 zie ik op Aliexpress.
He, er is ook een 'replacement': https://www.aliexpress.com/item/4000305629172.html
Ik ga die maar eens bestellen - wordt vervolgd.

Of een ouwe CD speler scoren op MP ik zag laatst een ad die bood er 7 tegelijk aan voor €15 (ofzo) ff navragen welke het zijn. Die TDA1541 werd heel veel gebruikt.

Hier* oa. kan je FET's kopen, doet ook briefpost dus goedkoop verzenden. Heb je ze nog voor het weekend in huis. Je weet hoe je een FET test met een voeding en belasting? Met bijv een LED in serie R in de drain.

* https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=1387

Ik doe het old school (meten) meeste techies hier hebben vaak zo'n Sjinees kassie in huis. Ik gebruik zo min mogelijk apparatuur. Probeer er zo veel als mogelijk omheen te werken om resultaat te halen.

Op 20 januari 2022 16:06:38 schreef kris van damme:
[...]
enfin, alles wat aan de chip hangt goed doormeten met de chip eraf en dan weer erop.

Ik heb hem er maar eens afgehaald, je hebt gelijk - hij moet er toch af. Alle 100 nF condensatoren op pin 7-13 en 18-24 zijn goed, die tussen pin 16 en 17 ook. Lijkt dus allemaal goed, wachten maar op de bestelde DAC chip dus.

...en die twee fets zullen wel ok geweest zijn? (aangezien het depletion types zijn)

Ja, ga ik vooralsnog maar van uit.

in de cd100 waren de 100uf elco's in de voeding die de afvlakking deden voor oa de DAC slecht. eerste keer aanzetten werkte alles, na opwarmen gingen alle uitgedroogde elco's snel in waarde zakken en was de DAC ineens om zeep. let dus goed op die elco's al snel denk je dat ze nog goed zijn, maar ook die tikken tegen 35 jaar intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 januari 2022 18:38:20 schreef testman:
in de cd100 waren de 100uf elco's in de voeding die de afvlakking deden voor oa de DAC slecht.

Je bedoelt dan denk ik in het bijzonder de 3 elco's C73, C71 en C69 (die aan de voeding liggen van pin 27/28 (+5V), pin 26 (-6V) en pin 15 (-15V)? Kan ik voor de zekerheid natuurlijk wel eens vervangen - of op zijn minst eruit halen en doormeten.

EDIT: alle 3 een pootje los gehaald en gemeten. Capaciteit is goed van alle drie en ESR onder de 1 Ohm, ik geloof niet dat ze verdacht zijn daarom.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op maandag 24 januari 2022 20:33:34 (16%)

Gisteren kwam de vervangende chip al binnen uit China en ik heb hem net ingebouwd. Er komt nu weer muziek uit op de analoge uitgang!

Ik heb wel het idee dat het geluid nogal zacht is en kraakt, ik moet maar eens gaan testen op de bijbehorende B&O versterker om vast te stellen of hij het nu weer naar tevredenheid doet. Wordt vervolgd.

Even een update: vandaag (eindelijk) gelukt om de CD speler aan de bijbehorende versterker te hangen. Maar helaas: ook nu is het geluid heeeeel zacht, pas bij de versterker op maximaal volume komt er wat geluid uit de boxen :-(
Zou dan de vervangende 'China chip' (DA converter IC9) toch een te laag geluidsniveau geven? In de OpAmp sectie Ic10/IC11) lijkt alles toch ok op basis van Ohm-metingen.

Niet per ongeluk een tape monitor functie aanstaan?

Op 25 februari 2022 14:28:44 schreef Twan1983:
Niet per ongeluk een tape monitor functie aanstaan?

Nee, deze functie zit er volgens mij niet op. Ook bij rechtstreeks testen van de CD-speler was het niveau al veel te laag, ik hoopte dat dit niet het geval zou zijn met de officiele versterker eraan (wie weet doet dat "data link" kabeltje nog iets magisch), maar helaas hetzelfde probleem.

Roland 11 , als je nog naar een originele Philips TDA1541 op zoek bent , dan heb heb er nog enkele ( NOS)
Je kunt me dan een mailtje sturen .

Ook met de chip van @hendrikw (hartelijk dank voor het toezenden!) deed de Beomaster nog steeds niets... :-(

Daarom "plan B" uitgevoerd, dat wel zeggen de digitale uitgang gebruiken en daar een los D/A converterkastje op.
De "DATA LINK" draad (daar zou wat intelligente communicatie mee plaatsvinden tussen versterker (afstandsbediening) en CD-speler) heb ik maar doorgeknipt. En de uitgang van het kastje op de DIN plug aangesloten.

Er kan weer muziek geluisterd worden! :-)