Op 22 februari 2022 23:22:20 schreef deKees:
Het zijn wel geen klemmen, maar toch handig voor op een SOIC20
Past op een 4mm banaan.
Ze hebben ook met verende punten:
Die vind ik erg prettig werken, al zijn ze met €10 p/s niet goedkoop (€5,60 bij Reichelt blijkt hieronder). Zelf monteer ik er (in navolging van een collega) meestal een stukje krimpkous aan het uiteinde tegen kortsluiting met omliggende componenten:
Ik ben er erg blij mee, de punten zijn hard en scherp en lijken dat best aardig te blijven. Ze zijn moeilijk te vinden, maar Distrelec heeft ze:
Neem er dan gelijk een kurk bij, dan kan je die scherpe punten mee afdekken..(ik prik me altijd aan die rotdingen..)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Kruimel zijn Hirschmann testpennen zijn bij Reichelt 5,6€ in de BTW.
https://www.reichelt.com/de/en/4-0-mm-test-probe-pruef-2610-ft-sw-p106…
https://www.reichelt.com/de/en/4-0-mm-test-probe-pruef-2610-ft-rt-p106…
Groet,
Bram
Wel gek, de zwarte is een verende pen van €5,60, maar de rode is dat niet en €2,60. Beetje onhandige site... 
edit: Aangepast naar aanleiding van onderstaande. De links verwijzen naar de beide verschillende kleuren verende pennen.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (17%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 23 februari 2022 15:10:42 schreef mel:
Neem er dan gelijk een kurk bij, dan kan je die scherpe punten mee afdekken..(ik prik me altijd aan die rotdingen..)
Idem. Maar ze prikken ook goed door oxidatie-, flux- en laklagen heen.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Kruimel,
Als je de links gebruikt in mijn post van die prikkers kom je direct op de goede pagina voor de rode en de zwarte meetpennen.
Maar het blijft een beetje stom dat je via het "drop down" bij het Reichelt menu naar een ander model wordt verwezen...
Groet,
Bram
Op 23 februari 2022 18:08:08 schreef Hoeben:
[...]Idem. Maar ze prikken ook goed door oxidatie-, flux- en laklagen heen.
met die verende prikker is dat soms toch nog een dingetje. tevens opsteken op een gewone meetpen, krijg je zo een gedrocht met een rand die altijd in de weg zit.
voor scherpe prikkers, die al tot de punt geïsoleerd zijn, lijkt me de fluke TL40 nog steeds de beste oplossing. En aangezien je de prikkers kan uitschuiven kan je ook héél diep gaan meten. Als fluke aan mij aan iets verdient heeft, dan is het aan deze prikkers, want heb er verscheidene sets van in gebruik , uiteraard op Sanwa meters..
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Welke adapter van BNC naar banaan gebruiken jullie? Ik heb er één van fluke waar ik tevreden over ben, maar ze zijn aardig prijzig.
Ik zoek er een BNC male naar veiligheids banaan, en een BNC female naar veiligheids banaan. De onveilige heb ik genoeg.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Omdat ik niet van de ouderwetse versie houd*. In de normale banaanbussen passen de veiligheidsversies niet.
* Omdat:
- Veiligheidsbanaan past niet in een onveilige bus; daar is een adapter nodig
- Onveilige banaan maakt gemakkelijk sluiting als ze rondzwerven
- Ik heb personeel die er af en toe mee moet werken, en dan hebn ik liever dat al het materiaal veilig is.
En ik snap dat het onlogisch klinkt om een BNC naar veiligheidsuitvoering te hebben 
Als je met een scopemeter aan iets hogere spanningen meet is het wel leuk dat de bnc geisoleerd is.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/bnc-adapter-500v-cat-i-bnc-7043-iec-p324…
Gr.F_S
benleentje
Golden Member
En ik snap dat het onlogisch klinkt om een BNC naar veiligheidsuitvoering te hebben
Nee hoor, er is toch 1 banaan aansluiting waar wel spanning opstaat.
IK heb er wel over nagedacht maar vond het te duur, maar soms maak je inderdaad wel eens onbedoeld sluiting, maar dat is eigenlijk ook een slechte manier van werken wat beter kan.
Omdat van personeel te verlangen is lastig en is zeker een goede keuze.
blackdog
Golden Member
Hi elmowww,
Ik heb een beselling lopen waar twee geisoleerde BNC kabels bij zitten.
Als ik ze binnen heb, zal ik het hier laten zien.
Ik hoop dat je dat bedoeld. 
Groet,
Bram
elmowww
Geisoleerde BNC kabels. Interessant! Die bedoelde ik niet, maar wel de adapters zoals F_S ze stuurt. Volgende keer Reichelt (als ik er aan denk) mogen er een paar meekomen.
blackdog
Golden Member
Hi elmowww, 
De postduif belde net aan, en die bracht een deel van het aansluitmateriaal dat ik bestelling had staan.
Dit deel bestaat grotendeels uit MC vergulde banaan stekkers waar ik vrijwel doorheen was.
Voor veel doeleinden zijn "normale" banaanstekkers goed genoeg, maar als ik metingen doe aan spanning referenties, dan hebben vergulde types mijn voorkeur.

.
Hier zijn ook de twee geisoleerde BNC koppelkabel te zien in een rode en een blauwe versie.
Links zijn twee doorverbinding sconnectoren te zien, dat is duidelijk een verkeerde bestelling, ik dacht dat ik toch echt had gekeken naar de steek en 4mm banaan uitvoering.
Jammer dan, ik heb verder geen idee wie dat soort kleine 2mm materiaal gebruikt, ik zie dit materiaal regelmatig voorbij komen bij leveranciers, iemand een idee welke industrie dit gebruikt?
Dan liggen er links bovenaan drie drie rode banaan stekkers waar je zelf b.v. een coax aan kan monteren, ze voelen goed aan als je deze stekker in wat meetapparatuur prikt.
Het plastic zou wat netter kunnen worden afgewerkt(kleine gietrantjes), maar de bevestiging van de kabel is netjes uitgevoerd door schroefjes die in de banaan stekker gaatjes zitten.
Dan nog deze i.v.m. veiligheid als ik aan hoge spanningen meet, deze gekleurde BNC kapjes kwamen met de MicSig scoop mee, en ik wil nog wat van deze kapjes hebben voor andere apparatuur.
Het mooie is dat je deze rubber dopjes niet makkelijk kwijt raakt.

.
De connector die F_S laat zien heb ik nog nooit gebruikt, wel vaker gezien, maar niet echt nodig gehad.
Ik heb BNC naar krok-bekjes wel regelmatig in gebruik, maar ik kan mij voorstellen dat de veilige banaan verbinding voorschrift is.
Waar ik dan weer aan denk is dit, welke BNC uitgang heeft dit soort veilge banaanstekker bussen nodig, het enige wat ik zo snel kan bedenken is oude HP/Philips enz. multimeters.
Iemand die ik blij kan maken met de twee stuks 2mm doorverbinding stekkertjes?
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
ik heb verder geen idee wie dat soort kleine 2mm materiaal gebruikt,
JE zie ze op kniel voedingen, sommige plugins van tektronics en ook gezien op duitse apparatuur van W & G (kan even niet meer op de volle naam komen) en nog tal van meer meetapparatuur.
Als je erop let zie je het wel eens voorbij komen.
https://kniel.de/productpage?articlenumber=330-025-02
Ik vind ze wel fijn nemen minder plaats in en minder storend en druk aanwezig. Had laatst een test opstellen van een oude machine waar maar liefst 7 voedingsspanningen nodig waren, om die allemaal tegelijk te kunnen schakelen omdat ze uit 4 verschillende voedingen kwamen heb ik een paneeltje gemaakt met 2mm banaan en 2 4 polige relais. Het ging ook maar om iets van 500mA op 5V en de rest nog lager.
@mel als ik daarop zoek krijg mode (kleding) te zien, wist niet dat jij zo modieus was
.
PS gevonden het is wandel & goltermann
In 1999 they merged with the US company Wavetek . In 2001, a merger with TTC followed and the group was renamed Acterna . On August 3, 2005, Acterna was taken over by JDSU
PS
[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]
blackdog
Golden Member
Hi,
Het enige dat ik mij kan herinneren is mijn multimeter die ik had, dat was en Chinaglia Cortina Majoor, die had 2mm verbindingen.
Dat Mel zij dat Pantec ook die connectoren had schoot mij daar weer een plaatje van te binnen, adverteerde zij niet veel in Radio Bulletin?
benleentje, ik kan mij voorstellen dat als je vele voedingslijnen moet gebruiken en daarbij ook nog meetkabels dat het een stuk minder druk wordt in je meetomgeving.
Ik twist heel vaak mijn banaan kabels, dit voor het verkleinen van de inductie bij het testen van voedingen maar ook om het wat netter te houden op mijn meetbank.
De Kniel voedingen heb ik nog nooit gezien, niet zo vreemd die ligt en lag buiten mijn werkgebied.
Ik heb wel wat Nederlandse Delta cassette voedingen, maar die hebben geen aansluitingen op het front.
De rode en blauwe geïsoleerde BNC meetkabels heb ik vanmiddag getest, ze geven geen problemen bij het maken van de BNC verbinding en de verbinding rammelt ook niet verder is het kabeltje mooi soepel en ik zie de snelle flanken uit mijn generator niet veranderen bij het bewegen van de kabel.
Maar dat mag je ook wel verwachten als je kabels koopt van MC het is geen Low Cost China product.
Ik zal er wel voorzichtig mee om blijven gaan, de buitenzijde is van plastic en dat is een stuk minder degelijk dan de connectoren die ik heb gebruikt
voor mijn rode BNC kabels.
Met deze twee kabels, batterij scoop, stroom trafo en differentiaal probe heb ik de materialen in huis om dit zo veilig mogelijk te doen.
Maar het blijft opletten, je kan een geïsoleerde BNC kabel koppelen aan een apparaat dat niet geïsoleerd is, en dan gaat je veiligheid zo het raam uit! 
Altijd je koppie er bij houden bij het werken met hoge spanningen.
Nu wachten op de siliconen bedrading zodat ik nog wat banaan kabeltjes kan maken in verschillende kleuren.
En als toegift dit banaan materiaal.

Nou alleen de rechter connector dan, de linker is voor onder een banaan stekker bus, bedoeld ondermeer voor HiFi apparatuur.
Ik heb van een schoentje met een scherpe kniptang een stukje afgeknipt en het blijkt vol koper te zijn.
Ik vond het wat verdacht omdat ze zo glimmen.
Deze schoentjes zijn voor de Electronic Load die ik heb om te verbindeng te maken naar de te testen apparatuur.
De Electronic Load kan tot 40-Ampere trekken en een degelijk schoentje was nodig voor deze testen.
De banaan "stekkers" zijn voor montage aan b.v. een CAT5 netwerkpaartje, het voordeel van dit "magere plugje" is dat hij een kleine thermische massa heeft.
Dus als je op PPM-gebied aan het meten bent zijn je metingen sneller stabiel omdat het stekkertje sneller de temperatuur heeft aangenomen van de stekker bus waar je hem ins steekt.
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
De Kniel voedingen heb ik nog nooit gezien, niet zo vreemd die ligt en lag buiten mijn werkgebied.
Vergeten te vertellen. Die front aansluitingen zijn eigenlijk tot ik dacht max 1A oid. Maar meer bedoelt om via de potmeter die vlakbij de connector zit de spanning af te regelen. De aansluitingen voor de spanningen met volle stroom zit op de achterkant.
PS. Door een goede 2mm banaan mag toch nog gewoon 6A waar ik eerder dacht aan 1A.
Op 25 februari 2022 23:22:34 schreef elmowww:
Geisoleerde BNC kabels. Interessant! Die bedoelde ik niet, maar wel de adapters zoals F_S ze stuurt. Volgende keer Reichelt (als ik er aan denk) mogen er een paar meekomen.
Ah ik zie nu wat je bedoelt... Ik had ze in gedachte met male banaan en een ongeïsoleerde BNC, met het idee dat je die met een banaanaansluiting op de voeding zou aansluiten. Dan ben je wat betreft veiligheid nog geen mm verder, maar dit is in elk geval een stap vooruit. 
Op 22 februari 2022 15:08:12 schreef flash2b:
Redelijk goede testklemmen op AliExpress zijn van KSSTConnect of YPioneer. Veel verkopers verkopen deze.De YPioneer exemplaren zijn te herkennen met een code die met een "P" begint (vb. P1050B), de KSSTConnect hebben een dubbele letter voor de code (vb. CC258).
Je kunt ook brand store vinden:
https://nl.aliexpress.com/store/1168452
https://nl.aliexpress.com/store/911394052Natuurlijk zullen er ook weer kopieën zijn.
Een aantal van blackdogs kroko klemmen lijken KSSTConnect.
Net even opgezocht, maar
iIk heb ook een aantal van deze klemmen onder de naam "Cleqee" gekocht:
Ze bevallen goed, maar ik heb geen idee wat de originele fabrikant kan zijn geweest... 
Ik heb er al eentje stuk (door deze voeding), vandaar dat de zwarte anders is:
blackdog
Golden Member
Die set heb ik ook, fabrikant waarschijnlijk Yangzhong Pioneer Electronic Co.,Ltd, Ypioneer http://www.ypioneer.com/
Kan ze op die site niet 1-2-3 vinden de (papieren) catalogus van Ypioneer kan ik op dit moment ook niet bij.
Ali wel gevonden: https://www.aliexpress.com/item/1005002172645450.html
"Clequee" is een brand zoals "Aneng" waarbij de fabrikant Zotek is welke zich heeft herbenoemd als Zoyi.