Kenwood smartradio doet niets meer

Ik heb per ongeluk een verkeerde adapter, te hoge voltage gebruikt bij de radio nu doet ie niets meer.kan ik met geen ervaring dat zelf oplossen ? Of weet iemand uit de omgeving Rotterdam die dat zou kunnen maken.bvd.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Met wat geluk is er niet zo veel stuk. Met wat tegenslag is er zoveel kapot dat repareren geen optie meer is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wat kan ik zelf doen om daar achter te komen?

Arco

Special Member

Maak 'm open en kijk of er visueel iets is wat verbrand/kapot lijkt...
Plaats eventueel wat (duidelijke) foto's...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie iets dat lijkt ontploft ,wco staat erop

elco stuk, waarde staat aan andere kant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Hoeveel hoger was die spanning en hoelang heeft die er op gestaan?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

die geklapte elco eruit knippen en proberen of de originele adapter weer werkt, ja zo elco vervangen. zo niet, is er meer stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er uit knippen..hoef ik dan niet de twee puntjes te verbinden?

maartenbakker

Golden Member

Nee, juist niet. Dan krijg je kortsluiting.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Die LM1117 mag max. 15v hebben, dus grote kans dat die ook overleden is...
De grote grijze weerstand kan ook kapot zijn, is vaak niets aan te zien (hooguit een zwart puntje erop ergens)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 4 maart 2022 18:57:21 (43%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hij doet niks.de adapter knippert als ik de stekker erin doet.dit is ook niet de originele adapter,maar hij werkte daarvoor wel met deze

knippert, de led dus op de adapter knippert?. die hikt omdat er sluiting in de radio zit wrs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die elco das tot daar aan toe niet het ergste. Er is verder zeker een MOSFET of een ic opgeblazen. Soms kan je in de verpakking dan een klein scheurtje of gaatje erin zien. Maar dat is ook niet altijd zichtbaar.

Ruik eens aan de binnenkant, ruik je een verbrand iets? Verbrande elektronica heeft een zeer sterke typische geur.
Je neus kan je al helpen waar het probleem ongeveer zit, dat werkt toch altijd bij mij. :)

Je zal het spoor moeten volgen waar de voeding loopt. Bekijk alle ic eens met een vergrootglas of je iets raars ziet. Je kan hier ook een paar scherpe foto posten van de printplaat, dan kunnen we meekijken met je.

Maar honderd procent zeker is er een actief component opgeblazen als er geen kleine zekering op de printplaat zit. Aangezien je voeding in protectie gaat, blijkt dit niet het geval.
Het kan ook een kleine smd diode zijn die opgeblazen is en kortsluiting heeft.
Als je ongeluk hebt dan kan een kleine microcontroller a la ARM opgeblazen zijn. Dan is het game over...

Je zal in ieder geval met een multimeter bij de hand alles moeten uitmeten, want meten is weten.

Die andere adapter van 26.5V moet van een huishoudapparaat of iets zijn met lithium accu. Snoerloze stofzuiger?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

de grote liggende elco is ook stuk zo te zien. met geluk is dat alles, gezien de voeding nog opkomt zit de sluiting miss niet direct op de aansluiting van de adapter maar na een converter ic.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Hiermee is dus ook het nut van verschillende adapterstekkers aangegeven..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

En wat is dat nut dan??
Moet het 'idiot-proof' zijn? Bij mij thuis mag je gewoon nog nadenken bij wat je doet.

Verder moet je dan dus voor elke spanning een eigen stekker gaan hanteren. Maar eigenlijk ook iets met stroom om de adapter niet te mollen. Gaat niet gebeuren. Schakel de hersencellen maar weer in.

De prut van de elco ook verwijderen. Die zou zomaar wel eens geleidend kunnen zijn :+ .

Waardeloos ontwerp trouwens. Op 12V stoken en dan 16V elco's. Nou ja, het zal... Die 1117 zal wel dood zijn. Met wat mazzel is die 'netjes' overleden. En heeft 'het achterland' geen opdonder gehad. Dat is natuurlijk makkelijk vast te stellen door die van de PCB te halen en met een lab voeding te voeden.
Dan blijft het versterkerdeel over. Dat zal wel op 12V draaien. Met een beetje mazzel wordt dat door een controller met een FET of tor geschakeld die heel gebleven is.

Je hebt een paar keer mazzel nodig. En wat kennis.
Die geplofte elco's zijn je minste zorg (als in: makkelijk te vervangen en kosten geen drol).

Sine

Moderator

Op 5 maart 2022 12:01:07 schreef EricP:
En wat is dat nut dan??
Moet het 'idiot-proof' zijn?

Voor de gemiddelde consument die geen idee heeft van wat een 'volt' voor een dinges is ... Ja. Dat mocht best wat beter.

Hoeveel externe HDD's ik al niet in m'n vingers gehad heb die waren gesneuveld omdat er iemand een 19V laptop adapter in geprikt had wil je niet weten.
En gezien er ergens twee zwarte kabeltjes van onder de tafel uit komen met een identieke stekker er aan is het ook wel te verwachten dat dat een keer mis gaat.

/offtopic.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 5 maart 2022 12:39:21 (15%)

EricP

mét CE

Ik ben meer fan van Darwin: denk maar gewoon eens na bij wat je doet.
Maatschappelijk natuurlijk volkomen achterhaald, want elke idioot vindt dat alles zomaar moet kunnen als het past. Het zij zo :)