Electronica en andere Youtube filmpjes.

Dit topic is gesloten

bjokal

Golden Member

leuk voor in je huiskamer...
https://youtu.be/_zcc31GKW5w

edit : stond inderdaad op prive, fixed!

[Bericht gewijzigd door bjokal op dinsdag 15 februari 2022 07:38:34 (27%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Radio Design 101: A collection of videos abstracted from a university course on radio hardware design.

https://youtube.com/playlist?list=PL9Ox3wpnB0kqekAyz6blg4YdvoEMoJNJY

Video van het vervangen van een 14kv zekering (niet heel bijzonder) maar met een fantastisch stuk over het synchroniseren van een 400kw waterkrachtcentrale om 'm aan het net te koppelen, helemaal handmatig. Apparatuur ziet er uit als jaren 60.
Video start meteen bij het synchronisatieproces; https://youtu.be/YIFXLP_5_tk?t=424

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In dit filmpje zie je beter hoe het synchronisatieproces in zijn werk gaat.
Er is een post van een zekere 'retired jan' (4 maanden geleden) onder een post van 'Justin Time' (11 maanden geleden). Daarin beschrijft 'retired jan' een situatie en tijd die ik mij herinner uit mijn HTS-tijd. Wij verwisselden de draadjes niet, maar op het moment-suprême vonden wij dat de generator 'synchroon genoeg' liep en koppelden we aan het net. Daar konden de hoofdzekeringen van de school niet tegen.
De synchroongenerator werd aangedreven door een toerental geregelde (gelijkstroom?) motor. Het toerental werd geregeld met grote schuifweerstanden. Kan wel eens een soort Ward-Leonardschakeling geweest zijn.
Het was toch wel een slimme constructie die we op school gebruikte. De generator leverde energie aan het lichtnet en werd aangedreven door een elektromotor die energie opnam uit het lichtnet. Per saldo werd er alleen maar vermogen uit het lichtnet opgenomen om de wrijvings-, ijzer- en ohmse verliezen op te vangen.

Sine

Moderator

APA, ofwel automatisch parallelschakel apparaat.

Ofwel, in een moderne opzet doet geen hond dat nog met de hand, zeker niet met dingetjes met een beetje vermogen.

Maar voor veel dingen geldt dat je het een paar keer met de hand moet doen voordat je het kan automatiseren. Als ik een APA moet ontwerpen zou ik het graag een paar keer met de hand hebben gedaan.

Hier dus eerst grof regelen op basis van de frequentie en als je binnen +/- een halve hertz komt ga je regelen op basis van de fase (1 metertje naar rechts).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Een 200+MW generator ga je niet met het handje netkoppelen.

Dat is gegarandeerd *boem*

Hier zie je hoe een automaat het doet:
https://www.youtube.com/watch?v=FI_07YVS3tY

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 19 februari 2022 17:33:01 (33%)

Die waterkrachtcentrale is een kleintje van een paar honderd kW :)

Flink verschil.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 19 februari 2022 17:23:38 schreef Sine:
Een 200+MW generator ga je niet met het handje netkoppelen.

Dat is gegarandeerd *boem*

Hier zie je hoe een automaat het doet:
https://www.youtube.com/watch?v=FI_07YVS3tY

In feite is het eigenlijk een PLL-schakeling. De frequentie moet kloppen en de fase moet kloppen. De operator of de automaat maakt deel uit van die schakeling.

Heeft u dat nou ook? elektronica is maar een mannen beroep, en na alle macho grappen zou u een leuke vrouwelijke collega een verfrissend iets vinden op het werk.
In China bestaat zoiets. Vlotte Chinese dame (Lin Guoer) met altijd lippenstift op en een kek overalletje doet in haar bergdorp de elektronica klusjes.
Dat is vooral motoren herwikkelen. Ik heb belangstelling, maar iets als meggeren is er niet bij. En er zijn wel meer vreemde zaken. Ze heeft geen circliptang, maar wel een gritstraalinrichting. Gietijzer/ aluminium delen slaat ze los met een klauwhamer, dan breekt het, maar ach, ze last het wel even. Volgens mij kan dat niet. En een houten hamer is in China toch niet ver weg? Kabelschoenen op dikke draden klemt ze vast met een punttang. Motoren wikkelen doe je in je Chinese achtertuin, vochtigheid speelt geen rol. Ik ben geen deskundige , maar dat kabelschoenen krimpen met een punttang en een gewikkelde motor niet meggeren weet zelf ik als elektronica monteur nog. Kortom, ik nodig u uit voor deze Chinese Cinderella.

https://www.youtube.com/watch?v=IZf6vLeeOZo

En lassen doe je met je gezicht afgewend, als je geen lasbril hebt. Wordt steeds leuker. Wat zijn wij toch prutsers in het westen.

Dok

Golden Member

En met accu's zijn ze ook handig YT-linkje.
Waar het accuzuur wordt neergegooid maakt ook niet uit..

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

Ik zie, in elk geval met die motor, de rest nog niet bekeken, het probleem niet zo. Nieuwe motoren worden daar precies op dezelfde manier gemaakt >:-)

Maar zonder gekheid, het lijkt wel gewoon echt eerlijk handwerk, geen fake (zoals die perpetuum mobile van laatst, en zoals volgens sommigen naomi wu) en ook geen politieke propaganda, hoewel je als vlogger op zijn minst wel buiten de kijker van de lokale overheid moet blijven om langere tijd buiten de great firewall om actief te zijn zonder uitgenodigd te worden voor een kopje thee of erger.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 9 maart 2022 02:09:52 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 maart 2022 02:04:49 schreef maartenbakker:
... sommigen naomi wu) en ook geen politieke propaganda,

Ik been gestopt met het volgen van Naomi wegens HAAR politieke agenda.

Edit: ik moest even nadenken wat het ook al weer was.... Ik wil haar best kijken om de techniek (*), maar ze moet eens ophouden met zeuren over "vrouwen in techniek".

(*) Dat ze in mijn ogen lelijke t**ten heeft wil ik best over heen kijken. Het gaat niet om het uiterlijk.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 9 maart 2022 09:22:23 (38%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zie je wel vaker dat ze een vrouw zo aan het werk zetten ginder. ook bij fabrieken hun promo filmpjes enzo, zie je dat altijd.
denk dat het gewoon commercieel is om zo de westerling binnen te halen.

want geef toe, als die in dat filmpje zou zitten, dan zou geen kat er naar kijken
https://i.pinimg.com/originals/d5/52/a9/d552a9cecda570c9fe2b904868c99bd6.gif

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Ik geloof zonder meer dat meer vrouwen fabriekswerk/arbeid doen in China. Al was het alleen al het werk dat hier vroeger ook heel veel door (jonge) vrouwen werd gedaan: fijnmechnanisch werk, bestukken, enzovoorts. Denk maar aan de buizenateliers die Philips hier ooit had.

Op 9 maart 2022 08:13:53 schreef rew:
[...]Ik been gestopt met het volgen van Naomi wegens HAAR politieke agenda.

Edit: ik moest even nadenken wat het ook al weer was.... Ik wil haar best kijken om de techniek (*), maar ze moet eens ophouden met zeuren over "vrouwen in techniek".

(*) Dat ze in mijn ogen lelijke t**ten heeft wil ik best over heen kijken. Het gaat niet om het uiterlijk.

Met je voetnoot ben ik het integraal eens (en voordat ik me haar naam herinnerde wilde ik ook schrijven "die ene met die ..."), ze heeft ook uitgelegd waarom ze zich zo heeft laten opereren. Als die uitleg klopt, kan ik dat billijken; ze compenseert ervoor dat ze als jongetje is opgevoed (trauma). Dat verklaart misschien ook pushen van vrouwen in techniek.

De enige duidelijke politieke propaganda waar ik Wu op betrapte, maar ik kijk haar niet zo vaak, is haar "verplichte influencer tripje" naar Xinjang om te laten zien dat het héél goed gaat met de Oeigoeren. Dat is naar mijn idee ongeveer een voorwaarde om een (in het Westen) goed bekeken youtube kanaal te mogen hebben, dus het zou eerder vreemd zijn als ze dat niet gedaan had.

Met m'n opmerking doelde ik erop dat ze volgens sommigen gewoon het gezicht is van haar werk en niet de feitelijke techneut/uitvoerder erachter. Ik heb daar verder geen oordeel over, het lijkt me zonder meer mogelijk dat ze haar eigen werk doet, maar het hoeft niet. Milli Vanilli kon zelf ook gewoon zingen, al deden ze dat doorgaans niet.

Fcapri heeft een goed punt wat promofilmpjes betreft, hoewel de dame die motoren herstelt bij mij op het eerste gezicht plausibel overkomt, maar ook daar heb ik geen heel definitief oordeel over.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Ik geloof zonder meer dat meer vrouwen fabriekswerk/arbeid doen in China.

Ik ben zelf 2x 5 weken in china geweest met mijn Chinese vriendin. En ik kan beamen dat bv in bouw gewoon de helft vrouw is en die doen ook gewoon stucken, timmeren, glaszetten enz. Vanuit het huis waar ik logeerde keek ik zo op een nieuw appartement in aanbouw.
Het is alleen jammer dat er nu 2 tot 3 x meer huizen zijn dan mensen die er 1 nodig hebben.

Met m'n opmerking doelde ik erop dat ze volgens sommigen gewoon het gezicht is van haar werk en niet de feitelijke techneut/uitvoerder erachter.

In de video zie je toch duidelijk dat ze zelf al het werk doet, en dat doe je niet zomaar even na, ze heeft zeker technisch inzicht. Maar of ze een techneut is wat anders er moeten toch mensen zijn die dit haar geleerd hebben. Maar gezien de cultuur daar dat vrouwen daar mannen werk doen zou het me ook niet verbazen dat ze ondertussen wel een techneut is geworden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Lin Guoer ontpopt zich steeds meer als een soort Pippi Langkous voor oudere meisjes. Het is een soort feelgood serie voor westerse vrouwen om te zeggen "dat kunnen wij dus ook", de piepkleine Lin tilt zogenaamd een enorm stroomaggregaat van 3500 watt op tafel, of tilt een enorme motor in een mand de berg op, de lipjes keurig gestift. Ik zag een paar zaken waar ik als techneut kromme tenen van kreeg. Zoals een cylinder van een motorblok verwijderen door bij de voetpakking te wrikken met een schroevendraaier. Dan ben je gewoon een knurft, want je beschadigt de boel enorm. Geen een pakking zit ook bij haar aangekoekt. Een bougie met aangesloten hoogspanningskabel in de lucht houden om te kijken of hij vonkt, die moet met zijn lijf tegen massa zitten, anders vonkt er niets. Moeren loshalen met een steeksleutel, dan doe je met een dopsleutel of ringsleutel, pas met een steeksleutel als het echt niet anders kan. Nooit een momentsleutel nodig hebben. Ik heb het wel gezien.
Wie doen het beter? Chris Fix qua autotechniek. Tronicsfix voor spelcomputers. My mate Vince als allround elektronica reparateur. Ze falen regelmatig, maar leggen alles uit. Gewoon eerlijke televisie.

Ik mis in haar filmpje een paar lastige stappen, oa hoe de riemschijf er af kwam. opnieuw erop is makkelijk, pin er in slaan. maar krijg die er maar eens uit, na 30 jaar roest..

maartenbakker

Golden Member

Over Naomi Wu gesproken, die komt ook nog langs in de laatste documentaire over - en afscheid van China van Winston Sterzel (een beetje Ruben Terlou next level) die nu gratis te bekijken is omdat hij een miljoen youtube subscribers heeft.

Ik heb hem nog niet gekeken, maar gezien de kwaliteit van zijn andere materiaal durf ik hem hier alvast aan te raden. "Stay awesome, China!" https://www.youtube.com/watch?v=mSie5A3LWgI

Achtergrond is dat de filmmaker een Zuid-Afrikaan is die op dat moment al 10+ jaar als expat in China woonde een bedrijf en een gezin had gesticht, maar de sfeer ten opzichte van buitenlanders langzaam voelde omslaan. Kort na het afronden van de documentaire, is hij naar de VS vertrokken en houdt zich nu vooral bezig met het verslaan en interpreteren van wat er in China gebeurt en de interacties tussen China en het westen gebaseerd op Chinese bronnen en zijn eigen achtergrond. Ook vertelt en toont hij op zijn youtubekanalen alle verhalen die hij vanuit China niet kon of wilde verslaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In China bestaat zoiets. Vlotte Chinese dame (Lin Guoer) met altijd lippenstift op en een kek overalletje doet in haar bergdorp de elektronica klusjes.
Dat is vooral motoren herwikkelen. Ik heb belangstelling, maar iets als meggeren is er niet bij. En er zijn wel meer vreemde zaken. Ze heeft geen circliptang, maar wel een gritstraalinrichting. Gietijzer/ aluminium delen slaat ze los met een klauwhamer, dan breekt het, maar ach, ze last het wel even. Volgens mij kan dat niet. En een houten hamer is in China toch niet ver weg?

Uiteraard is dit video, maar geheel onrealistisch denk ik niet. Vrouwen doen daar gewoon dit soort werk. En ze zijn er goed in. Ze zijn ook erg sterk. Ik heb met ploegen (mannen en vrouwen) samen moeten werken in grote fabrieken daar. En de mensen werken inderdaad op deze manier. En passend gereedschap hebben ze zelden. Enorme (steek) Seutels worden ter plekken met een snijbrander uit een stuk plaat gesneden waarna ze daarmee een afsluitdeksel op een drukvat monteren. De vele bouten worden dan met een home made steeksleutel en een ketting takeltje aangedraait en op gespannen. Hoezo momentsleutel. En blijkbaar gaat het allemaal nog goed ook. Want meestal werkt het daarna gewoon.

Die generator van Lin Guoer zal waarschijnlijk niet exact 230 volt afgeven. En of hij zijn max vermogen kan leveren is ook nog maar de vraag. Maar het lampje in de schuur brand. En dat was de vraag. Er hoeft geen certificaat met belastinggegevens en rendementen enzo bij die generator te worden afgegeven. Geen iso 9000 toestanden enzo. Dat is trouwens alleen een onwijze hoop papier en werkverschaffing. Producten zijn daar duurder van geworden maar niet beter. Als het mis gegaan is kun je wel terugvinden hoe en waar en waarmee en door wie het product gemaakt is, en de schuldige aanwijzen.

Ik heb overigens ook nooit veel moeite gehad met het loskrijgen van pakkingen en oliekeringen. Ook de bouten en moeren van de motor en v-bak en assen gingen bij mijn auto (1962) niet bijzonder moeilijk los. Voor de halfweggeteerde bouten van het plaatwerk was de slijptol goed. Ik heb toen een nieuwe moerensplitter aangeschaft omdat ik die verwachtte nodig te hebben. Hij zit nu nog nieuw in de doos. Ik vind wel dat Lin Guoer erg lomp met die hamer te keer gaat op kwetbare delen. Lagers vinden dat niet erg leuk. Ik verwacht dat die niet heel lang meegaan.

Je moet eens kijken hoe ze in india bij zo'n bandenboertje langs de snelweg je kopppaking verwisselen. De koppakking wordt uit pakkingpapier door een 8 jarig neefje op maat geknipt. Door een 12 jarig ander knulletje wordt de kop gevlakt met behulp van een glazen plaat en slijppoeder. Een hele verre vage achterneef (die ook momentsleutel is) monteerd dan die kop weer. Vervolgens wordt dan met deze reparatie die in noord india plaatsvond naar de zuidpunt van india gereden en vandaar weer helemaal de Himalaya over terug naar Nederland. Het gaat dus gewoon heus wel. En tegen betrekkelijk weinig kosten.

Niemand gelooft dit verhaal natuurlijk. Maar in China was ik er zelf bij en de mensen die die wereldreis in India maakten ken ik.

Die filmpjes van Lin Guoer zijn wat mooier gemaakt voor de film maar heel erg onrealistich is dit ook niet. In China struikel je echt over dit soort van achtertuin werkplaatsjes waar ze ongeveer alles kunnen. Daar naken ze echt van niets iets.

https://www.youtube.com/watch?v=6d0O6VeNdSw

Orlan, de Russische drone...

https://www.youtube.com/watch?v=1sPKSMeonxg

"Waarde" $120.000 ?

[Bericht gewijzigd door Spog2 op vrijdag 15 april 2022 12:57:34 (13%)

Dit topic is gesloten