Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Ik heb een paar standaard ledstrips/verlichting waarin deze ledstrips zitten gevonden die werken op 24v volgens de ledstrip. Ze werken ook al prima vanaf een volt of 16 maar dan niet echt fel. Ik geloof dat deze geen leddriver nodig hebben toch omdat ze al stroom begrenst zijn dmv weerstanden?
Enfin, 24v adapters of voedingen heb ik bijna geen van liggen, 12v voldoende. Ik zoek dus enkele 24 voedingen. Maar wel betaalbaar voor mij en wel van enigszins fatsoenlijke kwaliteit. op aliexpress staan er vast voldoende aan eis maar die staan niet bekend om veilige en relatief goede voedingen :P
Iemand een idee/tip waar te vinden of te zoeken? Of evt in/bij welke apparaten ik er zou kunnen vinden voor hergebruik?
Stroom is ongeveer 680ma als ik heb test op labvoeding maar mag ook gerust minder zijn.

Als je bang bent voor "aliexpress" dan moet je onder geen beding "maar minder mag ook" schrijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een MeanWell LPH-18-24 is al een kandidaat voor een behoorlijke prijs.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Mean Well is idd een goede keuze, ook goed betaalbaar.

En in diverse formfactors te krijgen, zowel din als 'los'

Met minder bedoel ik niet mindere kwaliteit maar minder stroom ;)
Ik stuur leds liever aan op minder stroom dan de max die wordt aanbevolen.
Die mean well is een goede tip. Die heb ik vaker hier voorbij zien, stom dat ik dat ik vergeten ben.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 11 maart 2022 11:06:05 (28%)

Op 11 maart 2022 11:02:25 schreef brains:
Met minder bedoel ik niet mindere kwaliteit maar minder stroom ;)

Dat begrijp ik.

Ik stuur leds liever aan op minder stroom dan de max die wordt aanbevolen.

Deze ledstrip heeft geen "aanbevolen stroom". Alleen een vereiste spanning.

Als je ledstrip bij 24V een 680mA gebruikt en jij koopt een 500mA 24V voeding, dan ben je de voeding aan het overbelasten.

Bij overbelasting kunnen voedingen het volgende doen:
* Direct kapot
* uit (totdat de 230V er afgaat)
* uit en na een seconde opnieuw opstarten.
* stroom begrenzen tot aangegeven waarde.
* stroom begrenzen tot een "veilige" waarde, lager dan de opgegeven max.

Alleen de vierde optie is wat jij zou willen. Omdat die optie meer kost dan de andere vier, zie je voedingen die deze strategie implementeren weinig voorbijkomen. Alleen wanneer de fabrikant weet dat dit een noodzakelijke feature is (bijvoorbeeld bij Lithium Ion laders).

@arco hieronder: wat een schatje! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Verdorie, rew. Je hebt gelijk. Ik ben ledstrip en losse leds/ledlampen door elkaar aan het halen |:(
De ledstrips willen natuurlijk wel het aangegeven spanning hebben.
De waarde van 680ma komt van wat mijn labvoeding aangaf toen ik hem eraan hing met 24v. Losse leds zonder driver kun je wel met minder stroom aansturen dan max.
Maar is het niet beter om een voeding te nemen die meer kan leveren om wat headroom te hebben? Ik dacht dat het nooit verstandig is om een voeding op het maximale te gebruiken.

Op 11 maart 2022 14:24:41 schreef brains:
Ik dacht dat het nooit verstandig is om een voeding op het maximale te gebruiken.

Precies. En zoals jij het schreef was je van plan om een voeding VOORBIJ het maximum te gebruiken. Helemaal geen goed plan.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 12 maart 2022 11:14:01 (42%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

iemand enig idee waar ik een ULN2803 in soic uitvoering kan kopen zonder dat ik €6,95 verzendkosten moet betalen voor een ic-tje van €0,50 ?

Arco

Special Member

Ik neem aan dat je SOIC bedoelt? (sic heb ik als behuizing nog nooit van gehoord... ;) )
https://nl.aliexpress.com/item/32823606799.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Een zieke heb ik hier nog wel liggen. Een soic versie niet.
Geen onderdelenwinkel in de buurt? Display Haarlem? Al gewoon eens gezocht op startpage? Dat ding is zo standaard dat iedereen het wel heeft.

Op 12 maart 2022 16:55:18 schreef Arco:
Ik neem aan dat je SOIC bedoelt? (sic heb ik als behuizing nog nooit van gehoord... ;) )
https://nl.aliexpress.com/item/4001282782626.html?

Klopt ja ik bedoelde soic.
Ja ik heb hier ook gezocht maar de leverdatum is 16 Juni.

Op 12 maart 2022 16:56:26 schreef EricP:
Een zieke heb ik hier nog wel liggen. Een soic versie niet.
Geen onderdelenwinkel in de buurt? Display Haarlem? Al gewoon eens gezocht op startpage? Dat ding is zo standaard dat iedereen het wel heeft.

Ik kom alleen maar dip versie's tegen.
Alleen reichelt €0,76 en €6,95 verzendkosten .
Echte winkels zitten hier niet meer omg Eindhoven Helmond.

[Bericht gewijzigd door 19roland70 op zaterdag 12 maart 2022 17:08:08 (41%)

Arco

Special Member

Tja,

Je kunt niet alles hebben: morgen in huis en ook nog zo goedkoop mogelijk... (wel echt Nederlands natuurlijk... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Echte winkels zitten hier niet meer omg Eindhoven Helmond.

Brigatti toch nog ?
https://www.brigatti.nl/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 12 maart 2022 16:48:23 schreef 19roland70:
iemand enig idee waar ik een ULN2803 in soic uitvoering kan kopen zonder dat ik €6,95 verzendkosten moet betalen voor een ic-tje van €0,50 ?

Heb er hier nog wel liggen (SOIC18 kwamen ooit van de CO stand op de radio vlooienmarkt.). Hier is : Den Bosch

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 maart 2022 17:34:31 schreef bprosman:
[...]
Heb er hier nog wel liggen (SOIC18 kwamen ooit van de CO stand op de radio vlooienmarkt.). Hier is : Den Bosch

Zou je er 2 willen opsturen ?

Thevel

Golden Member

bprosman

Golden Member

Op 12 maart 2022 17:47:17 schreef 19roland70:
[...]
Zou je er 2 willen opsturen ?

Ja hoor stuur me maar even een mail.
Heb ze hier al opgezocht.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

In vrijwel al onze producten wordt een filtertje gebruikt, de NFL21SP106X1C3 van MuRata.
Werkt als een tierelier, alleen heeft MuRata in al zijn wijsheid(?) besloten dat ding volgend jaar niet meer te gaan maken en geeft geen vervanger op... :(
Het gaat om 6 datalijntjes die zowel statische informatie als seriële communicatie (1.2Mbps max) kunnen voeren.

Ik wil de boel eigenlijk niet redesignen ivm bijkomende kosten van keuringen enzo, dus zoek me de blubber naar een vervanging.
Totnogtoe heb ik alleen bij Johansson en Kyocera iets kunnen vinden wat er in de verre verte op lijkt: een SMD 'doorvoer' condensator van de juiste maat. Maar die hebben een 6dB/octaaf helling, terwijl het origineel 12dB/octaaf doet...

Wie heeft er een slim idee?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

"Wie heeft er een slim idee?"

Een heleboel nu bestellen?

maartenbakker

Golden Member

Veel fabrikanten houden rekening met grote laatste bestellingen voor zover ik begrepen heb. En als de belangstelling meevalt draaien ze mogelijk net zo lang door tot de orders vervuld zijn en/of komt er in de tussentijd alsnog iemand met een vervanger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Klopt allemaal, ze geven zelf al aan dat de 'last buy date' 31-3-2023 is.

Het zal wel neer gaan komen op een substantiële inkoop, maar als we kunnen voorkomen dat er geld op de plank komt te liggen hebben we dat liever...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten