Goed om te weten, dan bestel ik ze in de toekomst daar. 
PS Respect dat je dat hebt uitgezocht!
Het vereist een heel genuanceerde bruutheid om het koper te smelten zonder het plastic nog maar aan te tasten... 
Ik zit nu die link van flash2b door te klikken, en vind iets dat voor elmowww misschien nuttig is:
Dit is een iets andere manier om BNC naar veiligheidsbanaan om te zetten, maar kan ook te gebruiken zijn afhankelijk van de exacte situatie.
In mijn bak met meetklemmen en meetpinnen liggen, onderin ( onbruikbaar) een aantal AVO meetklemmen.
Vrij grof/ deugdelijk uitgevoerd maar geen enkel snoer past erop. De inwendige stekers hebben een grotere doorsnede dan mijn ,,snoerstekerbussen".
Zijn hier snoeren dan wel speciale aansluitingen voor?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Flash2b; bijzonder aardig te helpen zoeke.
nu alleen nog de site openen en dat lukt nog niet: noch op mijn tablet noch op mijn pc in mijn wpl.
Anoniem
Volgens de volgende thread op een ander forum is de diameter van de "snoerbussen" verschillend afhankelijk van welke generatie AVOmeter deze clips en bijhorende snoeren bijgeleverd zijn.
Link naar thread op ander forum: https://vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=147541
quote uit betreffende draadje:
I also noticed that there is a variation in the inside Diameter of the Test Lead Socket.
This means that conical Clips from different periods don't necessarily make a good electrical contact to the Test lead.
Als deze persoon gelijk heeft zou u dus moeten achterhalen welke generatie AVO-clips u heeft om gericht te kunnen zoeken.
In die discussie beschrijft hij ook hoe deze clips te ontmantelen.
Als u dit doet kan u de diameter van de stekker op uw clips eventueel meten met een schuifmaat.
Dit zou het zoeken ook wat makkelijker kunnen maken.
Zojuist gemeten; doorsnede is 4,70 mm.
Van welke pwriode deze klemmen zijn is mij volslagen onduidelijk.
Er staat behalve AVO niets op.
Ik vond ze ( 5 stuks) in de bak meetklemmen en wel ( heel logisch begrijp ik nu) helemaal onderin.
Anoniem
Dit komt ongeveer overeen met 3/16 inch (3/16 inch is enkele honderdsten van een mm meer, ik weet het)
Gezien AVO Brits is zou dit eventueel wel een maat kunnen zijn die zij gebruikten.
Geen idee of er sockets te vinden zijn in deze maat, een snelle google zoektocht heeft nog niets opgeleverd.
Als ik er 1 vind laat ik het weten.
Edit: Als u deze per sé wil gebruiken en sockets/ correcte snoeren blijken onvindbaar valt er natuurlijk wel iets te maken met koperstaf en een boor van 3/16 inch.
Maar misschien is dit wat veel moeite gezien de alomtegenwoordige alternatieven die wel gewoon de standaard 4mm zijn.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (30%)]
Pieters Pronte Prikkers zijn voor de AVO 8 meter en daar horen i.d.d. special meetsnoeren bij... De testpennen lagen in redelijke aantallen in Deurne, echter zonder de kabels.
Ik heb een set met haakjes die onder de AVO schroefklemmen gaan.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op (18%)]
Ah, daar komen ze vandaan.
Ik vrees/ denk dat ik zelf maar eens aan de draaibank e.d. moet gaan staan en iets deugdelijks bedenken.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
benleentje
Golden Member
Je hebt best veel maten banaan stekkers
1,5, 2, 2,4, 4, 6, 6,5 en 8 mm. Maar geen 4,7 of 3/16.
https://www.tme.eu/nl/katalog/meetaccessoires_100452/?s_field=1000011&…
Nu tevreden na mijn topic kick?
Zomaar het topic van pietplof kapen
. Maar goed dat het allemaal over hetzelfde gaat want anders,
doe ik niet meer mee en eet ik morgen mijn groente niet op. Dat zal je leren
.
Heer Bram,
Ik ben ontroerd, ik kan wel janken.
Hartelijk dank voor uw bemoeienis,
Zodra ik een redelijk functionerende oplossing heb gevonden/ geconstrueerd laat ik het de collegae weten.
In ieder geval weet ik nu dat er speciale snoeren zijn en dat ze waarschijnlijk zeldzaam en dus uitzonderlijk moeilijk te vinden zijn.
Enige hoop is nooit weg
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Passen de pennen uit schuko stekkers niet? Die zijn toch iets dikker dan de gewone 4mm? (= 4,76mm!!) Misschien past daar zo'n fexible Hirschman isolatie op als je er een koploos schroefje in draait....
Iets meer details Tidak.
Zo begrijp ik het niet helemaal.
Wellicht heeft de 10 jaar oude port er iets mee te maken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Gewoon de penen uit een Schuko (= randaarde stekker; een demontabele veersie wel te verstaan)
Als je zo'n Hirschman banaan stekker met soeple kap pakt en die pen in de isolatiekap in frot in plaats van de originele, na het schroefje door een koploos exemplaar te hebben vervangen, zou het m.i. moeten lukken.
Ik denk dat je vast wel ergens zo'n stekker onderin een bakje hebt liggen....
Geen garantie, maar als het lukt spaart dat veel werk. Diameter van die pennen is dus 4,76mm (Zojuist gemeten).
P.S. Neem eens LBV port, misschien helpt dat 
Tidak Ada; zo langzamerhand begin ik te vermoeden dat jij denkt in de bewuste meetpen een bus aan te treffen....echter het is een stekerpin.
Ik zoek dus geen pin maar een contra.
Daarmee heb je mij wel weer op een spoor gezet die kan leiden naar een oplossing.
Je had vroeger ( toen wij jong waren) apparaatstekers en in dat huisje zaten twee verende contrastekers.
Als jij dat wellicht toch bedoelde heb je gelijk maar verdwaalden wij even in de benamingen.
Ik ga direcht zoeken naar zo'n antiek ding.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Die kan je nog nieuw krijgen...
Als je een stevige contra schuko pakt en daar de bussen uit sloopt heb je passende bussen voor het leven...
Jo, twee bussen gevonden die pasten precies..een ander exemplaar was te ruim en die heb ik iets nauwer gemaakt.
Nog twee te gaan.
Dan wat snoeren solderen en wat krimpkous en het arsenaal meetklemnen is weer vergroot.
Tidak Ada
Ik bedoelde inderdaad die met pennen (onderste), er van uitgaande dat die meetpennen bussen zouden hebben (veiligheid).
Je moet dus inderdaad de contra versie (boven) hebben. Iets moeilijker, maar wel doenlijk.
Is het ons vergund het eindresultaat te mogen aanschouwen....?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]
Als ik een acceptabele oplossing kan vinden om de aansluiting netjes af te werken zal ik dat zeker tonen.
Tidak Ada
Heer Pieter,
Geïnspireerd door jouw meetsnoeren met die haakoogjes, heb ik vanmiddag ook even geknutseld:
Een stel snoeetjes, die ik ooit maakte voor een opstellinkje in Rosmalen, heb ik wat verfraaid door de AMP-vorkjes met losliggend banaansteker isolatie te verbeteren. Ik wil dit nog sophisticeren met hopelijk in Renswoude vergaard meetsnoer, maar het idee is er.
Hopelijk kan ik ook van die banaansteker-tullen op de markt vinden, of iemand anders laten zoeken. (Ik moet immrs bij de kraam blijven)....
Verder nog een snoertje om de stroom door batterij gevoede dingetjes, in situ te meten.
Ik heb (vorlopig) een vertind stukje 0,6 mm dikke dubblzijdige printplaat aan een "luidsprkersnoer" te verbonden, dat met banaanstekrs aan een meetinstrument gekoppeld kan worden.... De bedoling is om hiervoor t.z.t. een stukje van dat printplaat te laten vergulden (goud over nikkel). Dan wordt het plaatje nóg dunner.
Recent uit China een paar kabeltjes binnen gekomen die ik had aangeschaft naar aanleiding van de suggestie van flash2b. Voor grofweg een tientje per set niet spotgoedkoop, maar op eerste gezicht geen echte problemen.
Het is gek dat deze kabeltjes, die allemaal van dezelfde shop komen zo veel van elkaar verschillen. De banaan naar banaanstekkers zijn siliconenrubber en stapelbaar, de haakprobes zijn (waarschijnlijk) PVC, maar wel nog stapelbaar, en de krokodillenklemmen zijn niet stpelbaar, PVC(-achtig) met koperen bekken.
Ook heb ik een setje banaan contrastekkers gekocht die best netjes lijken. De moeren zijn van staal, maar de bus is dat niet (getest met de magneet), maar dat is wat mij betreft ok. De wat duurdere die ik heb zijn voorzien van (vermoedelijk) vernikkeld messing, en merken weinig tot niets van een magneet. Deze zijn voor mechanische bevestiging en niet voor een krimp-oog, dus dat zou niet zo een probleem moeten zijn.
Links:
Allemaal van AliExpress.