Wacht ff hoor...

Ik stond toch niet te klooien door die klemmen van 5 euro per jaar? Dat was het idee om die klemmen te kopen. Toch? Zodat je niet staat te klooien.

Je staat ALTIJD te kloten met startkabels.. >:) ;)

Je staat ALTIJD te kloten met startkabels.. >:)

Juist, en daarom heb ik dit in de auto zitten:

Daar horen dit soort van kabels bij:

De kabel op de foto is maar 35mm2 Ooit kon ik een militaire versie kopen. Die zijn veel langer en veel dikker. Het schijnt om tanks te starten. Helaas niet gekocht toen. Ik heb nu maar die van 35mm2

Maar die aansluiting is een aanrader. Je hebt altijd een boel vermogen beschikbaar en geen geklooi met vreselijke tangen die ar af kunnen vallen en losspringen enzo.

Fietser.... dus als je een andere wagen wil starten monteer je eerst zo een plug op die wagen? naast de benzinedop ? :-)

Op 15 maart 2022 19:41:44 schreef fcapri:
.... al mijn oldtimers konden er perfect mee starten. behalve eentje: een cadillac 7.7V8 bigblok uit 1970.

Mooi hoor!
Bij gebruik als (bijna)daily driver heb je geen last van lege accu's.
Kost wat ja, maar jij hebt het blijkbaar. :)

Op 16 maart 2022 09:47:10 schreef electronono:
[...]

Mooi hoor!
Bij gebruik als (bijna)daily driver heb je geen last van lege accu's.
Kost wat ja, maar jij hebt het blijkbaar. :)

ik heb meer dan één auto. sommige staan in restauratie, daar ga je geen goeie accu in houden (of die is kapot voor de restauratie is afgelopen).
bij mij zijn het ook altijd van die 10jaar projecten.

dan is het wel handig dat je ff de startkabels aan de bedrading hangt en kan starten zonder dat je eerst nog een accu moet gaan inbouwen.

men P100 stond zondag ook met een lege accu weer, had geen zin om de daily naar de garage te rijden, dus heb gewoon de accu gewisseld van de auto die ernaast stond (zitten niet vast geschroeft). die zat toch op de druppellader en was lekker vol

Mijn vader maakte ze altijd zelf. En blijkbaar goed want ze verdwenen nogal eens :+

Massakabel van een lasapparaat (35mm2) , AMP ogen er aan persen, goede kwaliteit accuklemmen en zelf in elkaar zetten.
Lomp, maar dan kon je er tenminste ook een Ford bakwagen (diesel) of diesel heftruck mee aan de praat krijgen.
En een personen auto ging uiteraard ook prima.

Op 16 maart 2022 09:36:26 schreef Ex-fietser:
[...]

[bijlage]

[bijlage]

De kabel op de foto is maar 35mm2 Ooit kon ik een militaire versie kopen. Die zijn veel langer en veel dikker. Het schijnt om tanks te starten. Helaas niet gekocht toen. Ik heb nu maar die van 35mm2

Maar die aansluiting is een aanrader. Je hebt altijd een boel vermogen beschikbaar en geen geklooi met vreselijke tangen die ar af kunnen vallen en losspringen enzo.

Dat zat als aansluiting in een serviceauto ooit.
Een kant steker, de andere kant (ijzeren helaas) klemmen.
Maar om dat nu op mijn Berlingo te gaan knutselen....

Op 14 maart 2022 20:28:15 schreef Toeternietoe:
Als 1 ding slecht is voor accu’s is twee accu’s met verschillende lading parallel schakelen.
Hoe dikker de kabels, hoe lager de weerstand in de kabels en hoe hoger de stroom, en hoe slechter het is voor de accu’s.

Waarom? Ik heb hier altijd staan verkondigen dat er hoge piekstromen gaan lopen als je een volle en lege accu aan elkaar koppelt. Totdat ik het eens geprobeerd heb en de 10A zekering van mijn multimeter netjes heel bleef (geloof een lege 40Ah accu op een volle 100Ah). Dit was op accu's die NIET geladen werden op dat moment.
Als de motor loopt is het wellicht een ander verhaal, maar dat heeft dan weinig te maken met twee accu's parallel imho.

Ikzelf heb een 40Ah accuutje achterin de Volvo staan omdat de eigen 8 jaar oude 100Ah accu het zwaar heeft in de winter (ligt ook af-fabriek in de kofferbak met ~5m 35mm^2 ertussen en chassis als massa). Toen ik hem niet gestart kreeg van de winter (startmotor draaide niet meer rond na paar seconden) heb ik de 40Ah met 2x1m 4mm^2 (*) op de hulp-start-punten onder de motorkap gezet en dan start hij als een tierelier. De voltmeter in de auto (USB-ladertje die accuspanning ook weergeeft) laat 10,6V zien met alleen de 100Ah en 11,2V met het kleine 40Ah accuutje erbij (lichten aan, gloeibougies (5x1ohm) al weer uit).

Mogelijk staat de 100Ah gedeeltelijk droog maar die krengen kun je niet meer openmaken tegenwoordig...

(*) dit startkabeltje speciaal voor dit doel gemaakt van een restje rode en zwarte kabel met wat budget 40A krokoklemmen.
Ik heb nog 15m 70mm^2 liggen om ooit een startkabel van te maken, maar nooit betaalbare fatsoenlijke klemmen kunnen vinden die deze kabel eer aan zouden doen.

Op 16 maart 2022 09:54:38 schreef bprosman:
Massakabel van een lasapparaat (35mm2) , AMP ogen er aan persen, goede kwaliteit accuklemmen en zelf in elkaar zetten.

Een gezellig kortsluitinkje maken bij het wat te onhandig aansluiten wordt dan wel HEEL eenvoudig -wegens het ontbreken van de isolatie- (alleen om de kabels).

Ik begrijp dat Pa er geen meer heeft liggen?
Wel bedankt voor de tip (hoewel ik de massakabel toch wel aan mijn lasmachine wil houden).

Op 16 maart 2022 11:03:02 schreef electronono:
[...]

Een gezellig kortsluitinkje maken bij het wat te onhandig aansluiten wordt dan wel HEEL eenvoudig -wegens het ontbreken van de isolatie- (alleen om de kabels).

Ik begrijp dat Pa er geen meer heeft liggen?
Wel bedankt voor de tip (hoewel ik de massakabel toch wel aan mijn lasmachine wil houden).

Nee hoor, gewoon goede geisoleerde klemmen gekocht. Ik noemde het "Massakabel van het lasapparaat" omdat ze dat op de rol hadden. Iedere week sneuvelden er wel op een lasapparaat. Vandaar dat dat in het magazijn gewoon hadden liggen net als de ogen.

Op 16 maart 2022 10:52:01 schreef r-p:
[...]

Waarom? Ik heb hier altijd staan verkondigen dat er hoge piekstromen gaan lopen als je een volle en lege accu aan elkaar koppelt. Totdat ik het eens geprobeerd heb en de 10A zekering van mijn multimeter netjes heel bleef

doet idd weinig.
een lege accu zal rond de 10.5V zitten. de minste stroom dat je daar in steekt, stijgt die vlotjes boven de 11V.
een volle accu zit op 12,5V, als je die belast, zal je het zien zakken naar 12.2V.
dan zit er nog 1,2V dat over je 2 kabels gaat....
die stromen zijn zo hoog niet.
zelf als de dynamo 14,4V levert en de accu 10,5V lopen er nog geen immense stromen. een loodaccu regelt die stroom zelf een beetje

Op 16 maart 2022 11:08:48 schreef bprosman:

Nee hoor, gewoon goede geisoleerde klemmen gekocht. Ik noemde het "Massakabel van het lasapparaat"

Oh, geisoleerde accupoolklemmen ken ik niet, enkel die messingachtige klemmen die je om de polen schroeft bij mij.. Ik heb dan ook maar een simpel benzineautootje..

Bij een lasspullenzaak (catalogus) zag ik jouw soort kabel op de rol, ook grotere mm2 maten, zonder prijsindicatie (zal wel aan de volatiele koperprijs liggen), dus vooralsnog heb ik geen idee van de kosten van een upgrade van mijn kabelset.

Op 16 maart 2022 12:33:21 schreef electronono:...dus vooralsnog heb ik geen idee van de kosten van een upgrade van mijn kabelset.

Je hoeft geen high-end kabelset te maken. Dat kost namelijk veel geld, terwijl je voor een paar tientjes een behoorlijk bruikbare set koopt. Daar valt vast wel wat op aan te merken maar het is altijd een stuk beter dan die veters die je nu hebt.

willekeurig van Google geplukt:
https://www.onlinetrailerparts.nl/startkabel-25-mm2-350a/a4429

of helemaal luxe, met LED verlichting:
https://www.anwb.nl/webwinkel/p/49693/startkabelset-met-led-verlichtin…

Op 16 maart 2022 09:36:26 schreef Ex-fietser:
[...]

[bijlage]

[bijlage]

Tanks vergeet het maar. Met een MAN 4t (11.136) had je vaak al problemen. Een Leopard gaat dus zeker niet lukken. Die hadden andere zaken aan boord. Ze staan in alle vrachtwagens van de NATO en ook de Duitse THW gebruikt ze. Ze zijn zeker niet zaligmakend. Vaak ingebrande contacten gezien. Heb ze honderden keren gebruikt. We hadden 9 voertuigen die constant geladen stonden en dus amper km reden. Moest je ze hebben, was de batterij wel plat, ondanks de batterijsleutel. Kabels waren lang genoeg om door de cabine van aan het aansluitpunt naast de linker deur van de ene vrachtwagen naar de andere te geraken die er naast stond. Als het goed was zat er ook nog een verbindingsstuk aan de kabel waarmee je 2 kabels met elkaar kon verbinden om te verlengen.

Volgens mij had een Leopard 1 tank vier 12V, 100Ah accu's aan boord. Deze zaten in het bemanningsgedeelte vlak achter de commadant en de lader op de bodem van het onderstel. De pantserplaat onder de accu's was vaak voor de helft weggerot door het gemorste accuzuur. Dat is een nadeel van de slechte bereikbaarheid van deze accu's.
De motor was 875pk. Zou je zoiets kunnen starten met startkabeltjes?