hulpstartkabels dikte?

Hi,

Ik heb hier een hulpstartkabelset (de bekende rood en zwarte met elk twee knijpers), die niet goed werkte.
Een van de knijpers losgemaakt en hoewel de kabelmantel een dia van ca. 8 mm.
heeft, is de koperader maar 2 mm. (dus een querschnitt van iets meer dan 3 mm2).
Moet dat genoeg zijn voor het beoogde doel of zijn het prutskabels?

(het gaat mm startkabels voor de (benzine)auto, dit even ter verduidelijking)

Dank.

mvdk

Golden Member

Die knijpers zijn meestal wel goed.
Waarom de producenten van dit spul bougiekabel gebruiken?

Koper is duur spul.

Hoe dikker, hoe minder verliezen, hoe makkelijker je auto start.

Of het voldoet, hangt van je geduld af. Als je het prima vindt om om de beperkingen heen te werken, kunnen ze voldoen. Ze zullen voldoen om de lege accu een half uurtje op te laden via de volle accu met draaiende motor.

Iets zwaarders dan een boodschappenautootje met lege accu er direct/snel mee starten? Pfoeh, dat kan lastiger worden.

Ik vind het prutskabels, maar dat betekent niet dat ze volkomen onbruikbaar zijn. Maar je zult er ervaring mee moeten opdoen voordat je er op kan vertrouwen. Of je niet teveel spanningsval hebt over die dingen, dat is pas bekend als je het probeert... Ik zou er niet blind op vertrouwen in ieder geval.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 14 maart 2022 16:16:54 (28%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb veel Chinese kabels gezien die dik lijken te zijn (ja, het plastic), maar er zit dan toch te weinig koper is. Ik heb er gezien die letterlijk in rook opgingen.

Gewoon een goede kopen dus. Daar kun je gewoon meteen mee starten.

GJ_

Moderator

3mm is altijd te weinig. Gewoon weggooien, uitjanken en een goede kopen.
Ik heb er een van 16mm2, daar kun je auto's mee starten zonder dat de kabel gaat kronkelen.

had een paar stukken soepele 70mm2 uit een rubber snoer. dat was mooi voor startkabels, helaas zijn de accuklemmen dan meteen weer frut in verhouding :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het hangt er ook nog van af of je een diesel of benzine motor moet starten. Voor een diesel motor heb je een hele goede kabel nodig. Zelf gebruik ik 35mm2 en 4,5m lange kabels van goede kwaliteit. kosten ca 50 euro

Jacques van Montfort
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Jacques: de openingspost vermeldt duidelijk dat het om een benzinemotor gaat. Maar zou een V8 benzinemotor uit een Amerikaanse terreinwagen of Hummer nu vlotter starten dan een driecylinder dieseltje van pakweg 1000cc? En ja, ik weet het best, de diesel is altijd een zwaardere belasting voor de startmotor, door zijn hogere compressie. Toch kan het plaatje niet zó wit-zwart zijn.

@topicstarter: ik ga mee met @Ledlover. Deze kabels kunnen nuttig zijn om een lege batterij min of meer bij te laden uit een andere, bv. die van een auto met draaiende motor. Daarna is er dan enige hoop dat er kan gestart worden. Maar echte "start"kabels zijn het daarmee niet, daarvoor is inderdaad heel wat meer koper nodig.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 14 maart 2022 17:48:11 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Maar ja, een halfuur wachten wil je meestal niet. Ik niet tenminste.

En ja die dunne kabels zijn flut kabels.

Ik heb ze van 35mm2, daar kun je tenminste iets mee. Maar daar hangt een prijskaartje aan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 14 maart 2022 17:53:47 schreef Lambiek:
Maar ja, een halfuur wachten wil je meestal niet. Ik niet tenminste.

En ja die dunne kabels zijn flut kabels.

Ik heb ze van 25mm2, daar kun je tenminste iets mee. Maar daar hangt een prijskaartje aan.

Vereenvoudig dat maar :) :

een halfuur wachten wil je meestal niet. Ik niet tenminste. Maar daar hangt een prijskaartje aan.

Zelf heb ik al lang geleerd om mijn wagen een kwartiertje tevoren te gaan starten, bij vriesweer en/of voor een echt kritische rit (denk: sollicitatiegesprek en zo). Dan is er tenminste nog een beetje tijd om een plan B te bedenken, als het er toch eens op aan komt.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 14 maart 2022 17:58:04 (25%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Uiteraard is dikker beter maar m,ijn gevoel zegt dat met 10mm2 het wel moet lukken, als stroom hoeft ook niet door de kabel te gaan, het help alks je dat lege accu even wat tijd gunt om wat stroom op te nemen. IS de accu echt dood dan is 10mm2 wel weinig maar moet net kunnen.

Ik heb hier een hulpstartkabelset (de bekende rood en zwarte met elk twee knijpers), die niet goed werkte.

Ja dat is ook om de hulp te starten ;). Vroeger had ik ook van die kabels gelukkig waren we met 3 auto's en met 3 setjes parallel lukte het wel. Daarna gelijk goed kabels gekocht, die heb ik nu nog steeds enkel zijn de klemmen gebroken, zo kan je er dus niet overheen rijden, stond niet in de handleiding ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Aluminium startkabels is ook troep, zijn meer verwamings kabel dan startkabel.
Ik heb zelf een zet gemaakt 45 jaar geleden 50 of 70 mm² 4,5 meter lang, daar start je vlot een shovel of een dikke tractor mee zonder dat ze echt warmer worden en zonder een vaste accu op de machine.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 maart 2022 17:55:45 schreef big_fat_mama:
[...]

Vereenvoudig dat maar :) :
[...]
Zelf heb ik al lang geleerd om mijn wagen een kwartiertje tevoren te gaan starten, bij vriesweer en/of voor een echt kritische rit (denk: sollicitatiegesprek en zo). Dan is er tenminste nog een beetje tijd om een plan B te bedenken, als het er toch eens op aan komt.

Als het vriest gaat eerst de standverwarming aan. Start de auto een stuk gemakkelijker en hij is lekker warm bij vertrek. Nooit meer krabben.

Voor een lege batterij is dit aan boord.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 maart 2022 17:43:26 schreef big_fat_mama:
@Jacques: de openingspost vermeldt duidelijk dat het om een benzinemotor gaat.

Snap ik niet. Je hebt toch startkabels nodig om een ander zijn of haar auto te starten. Hoe kan je dan weten of dat een benzine- of dieselmotor is?

benleentje

Golden Member

Ach nu snap ik je dus speciale (slechtere) kabels voor het starten van kleine benzine motoren, en als je buurman een dikke diesel heeft dan heeft hij pech. O-)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, heb je die kabels bij om iemand te kunnen helpen starten, of om zelf te kunnen geholpen worden? Wie roeping voelt om de barmhartige samaritaan te spelen die kan natuurlijk een stel miniatuurtjes meesleuren om tenminste de nederigsten dezer aarde te kunnen voorthelpen :) maar met een minimum aan pragmatisme kiest men eerder voor startkabels die volstaan voor het eigen voertuig.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 14 maart 2022 18:35:57 schreef big_fat_mama:
... maar met een minimum aan pragmatisme kiest men eerder voor startkabels die volstaan voor het eigen voertuig.

Nu je het zegt. Effectief gesproken komt het daar bij mij wel op neer. Als je zo rijk bent om een grotere auto dan ik te rijden, dan heb je ook geld genoeg om zelf fatsoenlijke startkabels te kopen of lid te worden van de ANWB.

Ik heb van een Ymvk kabel de mantel afgehaald en aan de losse aders een paar klemmen (knijpers) gezet.
Ik geloof dat deze 16 mm zijn,ze zijn wel stug maar ja daar kan ik wel mee leven.

Conrad heeft ook losse snoer van diverse diktes.
Zie ook deze link https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=snoer&tfo_ATT_NUMBER_W…
Ik denk dat je met 16 of 25 mm (kwadraad) al een heel eind goed zit.
Als je met een amperetang (gelijkstroom) de startstroom meet kun je de doorsnede berekenen.
Een paar knijpers heb je al.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 maart 2022 19:58:23 schreef picturemaker:
[...]
Ik denk dat je met 16 of 25 mm (kwadraad) al een heel eind goed zit.
Als je met een amperetang (gelijkstroom) de startstroom meet kun je de doorsnede berekenen.
Een paar knijpers heb je al.

In het verleden had ik 32mm² en dat werkte wel. Hoeveel ampere? Heb je geen tang voor nodig. Mijn startmotor is 2.6kW of 2600W. Voor de gemakkelijkheid 13V en dan heb je 200A. (+ nog wat voor gloeikaarsen en elektronica). Bij 4% verlies en 2x 2m wordt 70mm² aanbevolen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als 1 ding slecht is voor accu’s is twee accu’s met verschillende lading parallel schakelen.
Hoe dikker de kabels, hoe lager de weerstand in de kabels en hoe hoger de stroom, en hoe slechter het is voor de accu’s.

Wat dat betreft zijn dunnere kabels beter.
Kabels aansluiten, poosje laten staan zodat de lege accu zich oplaad, en dan pas starten.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 14 maart 2022 20:30:51 (23%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bwah, dat is natuurlijk correct, maar loodaccu's zijn behoorlijk robuust, die kunnen al eens een stootje hebben. Het moet geen uren duren, natuurlijk, maar die zijn er ook niet nodig om een motor te starten. Ofwel lukt het binnen enkele minuten, ofwel lukt het toch niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Ons golfje heeft de onhebbelijke neiging om na een paar weken stil te staan een dode accu te hebben.
Ik zet daar mijn dieseltje tegenaan, de startkabels 50qmm overzetten, starten en weer los..
Hoe dikker hoe beter....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 14 maart 2022 20:36:44 schreef Jinny:
Ons golfje heeft de onhebbelijke neiging om na een paar weken stil te staan een dode accu te hebben.
Ik zet daar mijn dieseltje tegenaan, de startkabels 50qmm overzetten, starten en weer los..
Hoe dikker hoe beter....

zo'n geval heb ik dus ook geregeld 1 onder handen. leen voertuig van t werk. ding word weken niet gebruikt en dus steeds de accu helemaal plat. de lol was er na tig keer hulpstarten in de winter, met dikke accu's en kabels slepen door de sneeuw en kou wel af, dus heb ik een lader ingebouwd. ondanks duidelijk aangegeven in dat voertuig om de stekker erin te steken na gebruik is het ding nog steeds weleens plat, maar dan gaat de stekker er gewoon in en na een paar uur laden start ie weer. opvallend hoe vaak die accu al platter als 6V is geweest en er toch weer bovenop komt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Als 1 ding slecht is voor accu’s is twee accu’s met verschillende lading parallel schakelen.
Hoe dikker de kabels, hoe lager de weerstand in de kabels en hoe hoger de stroom, en hoe slechter het is voor de accu’s.

Allen het laatste klopt. en dan bedoel ik een te hoge stroom is schadelijk, maar daarbij ook hoe lang die te hoge stroom aanhoud. Maar als dat al schadelijk is voor de lege accu dan was die accu toch al slecht, want denk ook wat er gebeurt nadat de motor is gestart. De dynamo zal er dan dankzij zijn hogere spanning nog veel meer stroom induwen en dat is eigenlijk schadelijker.

Heb je geen tang voor nodig. Mijn startmotor is 2.6kW of 2600W. Voor de gemakkelijkheid 13V en dan heb je 200A. (+ nog wat voor gloeikaarsen en elektronica). Bij 4% verlies en 2x 2m wordt 70mm² aanbevolen

Die regels gelden hier niet dat is voor als er langere tijd een hoge stroom kan zijn. De startkabel word maar 4 seconde o.i.d. zwaar belast dan mag je de kabel een stuk dunner kiezen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 maart 2022 22:08:26 schreef benleentje:
[...]Allen het laatste klopt. en dan bedoel ik een te hoge stroom is schadelijk, maar daarbij ook hoe lang die te hoge stroom aanhoud. Maar als dat al schadelijk is voor de lege accu dan was die accu toch al slecht, want denk ook wat er gebeurt nadat de motor is gestart. De dynamo zal er dan dankzij zijn hogere spanning nog veel meer stroom induwen en dat is eigenlijk schadelijker.

[...]Die regels gelden hier niet dat is voor als er langere tijd een hoge stroom kan zijn. De startkabel word maar 4 seconde o.i.d. zwaar belast dan mag je de kabel een stuk dunner kiezen.

In een wat verder verleden, een koude winter in de buurt van Arnsbergerwald, een collega had een Mercedes 240D. Hij ging even zijn startkabels gebruiken om zijn auto te starten. Terwijl hij probeerde te starten, smolt de isolatie er af en schroeide de draad zich in het plastiek van de radiatorgrill. Einde oefening. Met de 32mm² ging het probleemloos.

Des te dunner de kabels, des te groter het spanningsverlies. Dat krijg je binnen 4 seconden ook niet weg gewerkt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.