Eindelijk durf ik jullie nog eens lastig vallen.
Ik heb een antieke wandklok die voor mij onvervangbaar is. Het is geen quarts klok maar met een motortje en geeft dus geen tikkend geluid en een soepel lopende secondewijzer. Enig probleem dat ding vreet AA 1.5V batterijen. Na een 6 tal weken moet ik de batterij vervangen en die meet dan nog 1.47V à 1.48V maar de klok valt dus stil. Is het mogelijk met 2 à 4 oplaadbare 1.2V batterijen en dan een zo simpel mogelijke schakeling naar 1.5V Te gaan zonder al te veel verlies? Dat ik vaak de batterijen moet vervangen is niet zo erg maar dat is niet zo goed voor ons aardbolleke.
Dus graag een oplaadbaar alternatief.

Als de batterij echt zo snel leeg is, dan is er toch wel wat mis in de klok. (binnenwerk vervuild/hard geworden vet?)
Je kunt dan beter een adapter gebruiken (of de klok weer gangbaar maken natuurlijk... ;) )
https://nl.aliexpress.com/item/1005003076205274.html?_randl_currency=E…

een 5 volt netadapter waarop aangesloten een serieschakeling van een weerstand van 1K Ohm en twee diodes 1N400X. Over de diodes valt totaal ca 1,4 tot 1,5 V. Wel even de polatiteit in de gaten hiuden.

Ik heb nog een 6V 2.5Ah loodvlies batterij liggen uit modelbouw. Die kan er net in (10x4x5cm)
kan ik die gebruiken ipv de 5V adapter? Ik heb liever geen draad naar de klok lopen. De klok is een 30tal jaar oud dus dat loopwerk kan wel vervuild zijn.

Deze link is wel leuk, omdat hij ook een 'nep-batterijtje' laat zien waarop de draden van de voeding zijn aangesloten. Deze nepper gaat dan op de plaats van de normale batterij. Zo hoef je aan de klok niets te veranderen.
https://crcomp.net/pseudocell/index.php

Let niet op de wiskunde; de schrijver doet nodeloos ingewikkeld over de berekening. Het schema aldaar is compleet met de juiste waarden.
https://crcomp.net/pseudocell/pseudocell.png

Een elco over de plus en min ontbreekt! De klok neemt kortstondig een piekstroom op.

Mijn ervaring: zonder elco 2 jaar, met elco tot "oneindig". Je wordt niet meer gewaarschuwd voor lekkende batterijen, zo goed werkt dat!

Blijft natuurlijk het feit dat iedere 6 weken een nieuwe batterij abnormaal is, beter dan het probleem oplossen...
Een batterij met 1.48v is nog zo goed als vol en de klok moet daar gewoon op werken.

Een zware loodaccu is af te raden: als de motor nog zwaarder gaat draaien verbrandt die waarschijnlijk...

[Bericht gewijzigd door Arco op (21%)]

Op 16 maart 2022 13:11:41 schreef Brightnoise:
Een elco over de plus en min ontbreekt! De klok neemt kortstondig een piekstroom op.

Dat doet hij niet, het is er een met een continue draaiend motortje, zie startpost.

Ik kan me vaag herinneren dat er ooit een discreet Elektuur ontwerpje was voor dergelijke situaties. Ik zal eens zoeken of ik die kan vinden.

PS Niet werken op ≤1,48V betekent wel iets mis, maar ik snap dat je niet per definitie je geliefde klok wil open breken.

Op 16 maart 2022 13:18:48 schreef Hensz:
[...]
Dat doet hij niet, het is er een met een continue draaiend motortje, zie startpost.

Dat is toch wel bijzonder/ Is daar een foto van?Zet je er wel de goede batterij in? Er zijn ook penliteformaat batterijen van 12 Volt.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (16%)]

Dat is niet echt bijzonder, die worden nu ook nog gemaakt.

Als het ding echt een 12V batterij nodig had gaat hij echt niet werken op een 1,5V
Buiten dat is zo'n 12V batterij een stuk korter.

Zijn z.g. 'continuous sweep' loopwerkjes. Meestal maken die ook gewoon stappen, alleen heel fijn zodat je dat niet ziet.

Gevonden!

Uit: Peltz, G. [1989] Het Voedingenboek

Ik denk dat je deze schakeling met een kleine aanpassing van de weerstandswaarden en met exemplaren als de BC550C en een BC560C ook gewoon aan de praat krijgt.

PS Meet ook de stroom die de klok trekt eens, batterijen herstellen de spanning vaak snel na het wegnemen van de belasting, waardoor het lastig is conclusies te trekken op basis van de gegeven 1,48V.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (29%)]

Op 16 maart 2022 13:18:48 schreef Hensz:
[...]

Klokjes heb je natuurlijk met allerlei aandrijving,zowel net of batterijgvoed maar een met continue draaiend motortje op een enkel AAcelletje lijkt me sterk.

Een alkalinecel heeft een capaciteit van ca 3000mAh en een 30 jaar oud klokje zal voor gewone batterijen van pakweg 1000mAh gemaakt zijn.

Stel dat de motor 10mA nodig heeft bij 1.5V, wat erg weinig is dan gaat je ZN-C batterij 4 dagen mee, gebruikt het motortje slechts 1mA, wat onmogelijk is, anderhalve maand.
Er waren ook dc klokjes in het prekwartz tijdperk met elektronische sturing, maar met een continue draaiend motortje heb ik ze nooit gezien behalve op netspanning.

Op 16 maart 2022 13:33:26 schreef Sine:
Dat is niet echt bijzonder, die worden nu ook nog gemaakt.

Als het ding echt een 12V batterij nodig had gaat hij echt niet werken op een 1,5V
Buiten dat is zo'n 12V batterij een stuk korter.

Klopt, die batterijtjes zijn in de jaren 90 veel gebruikt voor speciale toepassingen en in afstandsbedieningen.

Ze zijn, en waren zeker 30 jaar geleden niet verkrijgbaar in de gewone dhz zaken en warenhuizen en dus ongeschikt voor apparaatjes die door het grote publiek gekocht werden als elektrische weegschalen en klokken.
En ze waren idd een stukje korter, mogelijk om onbedoeld in 1.5V apparaatjes plaatsen te vermijden.

Ik denk dat het weinig uitmaakt of het een 'puls' of 'continu' beweging is, er blijft maar heel weinig energie nodig om de boel te laten bewegen.
(met puls waarschijnlijk zelfs meer als een continu beweging, omdat met puls de wijzer steeds in beweging moet worden gezet.)

Met een meerpools motortje en de juiste aansturing werkt dat best. (motortje hoeft immers totaal bijna geen vermogen te leveren)

Er zijn zelfs uurwerkjes geweest die gewoon met een veer werkten, en de motor periodiek de veer opwond...

Op 16 maart 2022 14:49:47 schreef grotedikken:

Klokjes heb je natuurlijk met allerlei aandrijving,zowel net of batterijgvoed maar een met continue draaiend motortje op een enkel AAcelletje lijkt me sterk.

Een alkalinecel heeft een capaciteit van ca 3000mAh en een 30 jaar oud klokje zal voor gewone batterijen van pakweg 1000mAh gemaakt zijn.

Stel dat de motor 10mA nodig heeft bij 1.5V, wat erg weinig is dan gaat je ZN-C batterij 4 dagen mee, gebruikt het motortje slechts 1mA, wat onmogelijk is, 40 dagen.
Er waren ook klokjse die niet kwartzgestuurd waren met een eenvoudige elektronische sturing, maar met een continue draaiend motortje heb ik ze nooit gezien.

Ik heb hier ook zo een klokje. Secondewijzer beweegt continue.
Loopt jaren op een AA batterij. Trekt 0.18 mA.

Het vermogen is zo miniem (en de stroom dus ook) dat je het eigenlijk geen motor meer mag noemen... ;)

De letterlijke betekenis van motor is beweger.
Dus alles wat iets in beweging zet is per definitie een motor.

Dan is een solenoid ook een motor... ;)

Een elco doet bij bijna alle klokjes wonderen; dat weet ik uit ervaring. Een continu lopend motortje met zo een lage stroom is wonderbaarlijk.....

@Brightnoise

Wanneer pas je de elco dan toe?
In geval van het gebruik van een voedingsadapter (230V) of batterij of in beide gevallen?

Welke capaciteit moet de elco hebben?

Ben het wel eens met Arco; Als de batterij in 6 weken leeg is, dan is er iets mis met het loopwerk. Dat is echt niet normaal meer, beter vervangen loopwerk denk ik.

Je gaat je auto ook niet iedere dag aan de lader hangen als iets te veel energie afneemt en je batterij leeg zuigt? Je moet de oorzaak aanpakken en niet het probleem oplossen in dit geval.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]

er zijn zoveel mechanismen geweest, maar eentje met een continue draaiend motortje ken ik niet. Wat continue lijkt te draaien is de Accutron, waarbij de trilling van een stemvork op het mechanisme wordt overgezet.

Er waren zeer onzuinige loopwerkjes, die met contactje op de balans, die lopen idd een paar weken op batterij.
Je hebt ook heel zuinige klokjes. sommige zijn zo zuinig dat er geen batterij nodig is, de veranderende luchtdruk is voldoende om bij te winden.. (die dingen zijn nu aardig aan de prijs...)

kortom, er bestaat zoveel.. fotooke van TS zijn tiktak is welkom.

Op 16 maart 2022 17:05:38 schreef CrossFireX:
Ben het wel eens met Arco; Als de batterij in 6 weken leeg is, dan is er iets mis met het loopwerk. Dat is echt niet normaal meer, beter vervangen loopwerk denk ik.

Je gaat je auto ook niet iedere dag aan de lader hangen als iets te veel energie afneemt en je batterij leeg zuigt? Je moet de oorzaak aanpakken en niet het probleem oplossen in dit geval.

Ik geloof dat het probleem meer is dat het loopwerk geen genoegen neemt met een batterij die nog bijna vol is. De TS meldt dat er nog 1,48V op de batterij staat als de klok stopt met lopen. Dit is waarschijnlijk niet onder last gemeten, maar dan is een batterij nog lang niet leeg.

Op 16 maart 2022 16:54:10 schreef RoelP:
@Brightnoise

Wanneer pas je de elco dan toe?
In geval van het gebruik van een voedingsadapter (230V) of batterij of in beide gevallen?

Welke capaciteit moet de elco hebben?

Gewoon 47 uF of 100 uF over de batterij. De stroompulsen hebben dan geen last van de inwendige weerstand van de batterij: de elco wordt wel opgeladen tot bijna de onbelaste klemspanning van de batterij en de elco werkt als buffer. Met een praktisch lege batterij weet je nog steeds hoe laat het is.

En kijk nog eens goed naar het schema van de getekende voedingsadapter met de 1k weerstand: zonder elco is de piekstroom beperkt tot hooguit 4 mA. Dus ook daar een elco!

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (13%)]