Vonkenpromotor
Golden Member
L.S.
Ben op dit moment bezig een cruise control op een Volvo 240 polar uit december 1992 in te bouwen.
De originele CC is zeer moeilijk te vinden en schrikbarend duur. Daarom ben ik voor een soort hybride systeem gegaan. De gasrol is van een Volvo 940 met een B23F motor die ook in de 240 zit. Het elektrische gedeelte bestaat uit dat van een Volvo 850. De balg is van een 960. Alles is goed ingebouwd en de werking is op de werkbank getest. Het signaal van een Volvo 960 afgekeken en is een c.a. 8volt blokgolf. Die middels een functie generator aan de cruise controller gevoed en dat werkt ook.
Nu de vraag:
Het signaal dat uit de instrument cluster van de 240 komt lijkt een beetje op een soort spike van ook 8 volt. Dit is dus geen blokgolf. Helaas werkt de controller niet met dit signaal.
1e, is de uitgang van de 240 instrument cluster goed? Heeft iemand hier ervaring mee?
2e, indien dit wel juist is, wat is de eenvoudigste manier om hier een blokgolf van te maken.
In de bijlage een tekeningetje van het gemeten signaal met een DSO scoopje (Verschrikkelijk onding, kan niet aan de bediening wennen). c.a. 8 volt, frequentie varieert met de snelheid (logisch).
Alvast super bedankt voor een antwoordt.
Weet zelf wel iets van elektronica, hoofdzakelijk TTL en Arduino spulletjes.
Groet, Frank
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Wat ik van de oudere tellers weet is dat niet altijd de uitgang van de teller actief cq voorzien zijn van alle componenten. Zo is dat met de tellers in oudere bmw jaren 80-90.
Die spike die je meet is dat op de A aansluiting van de teller?
Vonkenpromotor
Golden Member
Op de huidige teller zit een speciale aansluiting voor de CC. Vandaar dat ik het signaal dat ik meet een beetje vreemd vindt.
Ik zie net ook dat het plaatje van de “Spike” omgedraaid is, dus continue een voltage van c.a. 8 volt en de Spike gaat dan omlaag.
Misschien dat ik eens met een 555 aan de slak moet.
Kennis omtrent de cruise control op een 240 is zeer schaars, ze werden, geloof ik, alleen in Canada en de VS geleverd.
Paul Welther
Ik zie die aansluiting meer als een verbindingspen die de teller print verbind met de hoofdprint.
Maar je kan eens een pull-down weerstand naar massa proberen iets van 4k7.
Een cruise control set voor een 240 is inderdaad zeer lastig te krijgen. Anekdote: Jaren terug heeft mijn broertje op de VKB (Volvo Klassieker Beurs) eentje gekocht voor zijn 240. Volgens mij voor een redelijk gangbare prijs van rond de € 100. Zagen we een tijdje later op Marktplaats een advertentie van iemand die een 240 CC zocht, hij had de zijne voor "te weinig" verkocht op de VKB.
Je zou je ogen misschien ook nog eens open kunnen houden voor een set uit de vroege 740/940 met de 7 pins controller (de latere waren volgens mij 9 pins). Volgens mij zit het grote verschil tussen de 240 en de 740 vooral in de handle aan de stuurkolomm. Die is bij de 240 recht bij en bij de 740/940 gebogen, wellicht verschillen de elektrische aansluitingen (voor knipperlicht, groot licht en CC functies ook). Misschien werkt de 9 pins ook wel op een 240, maar ik denk dat de kans groter is met een 7 pins.
Wat me van de 940 nog bijstaat, is dat het snelheidssignaal daar ook van de tellerunit kwam. Bij die units zit er een AMP/"vlaksteker 6,3mm" waar en kabelschoen op kan. Maar die tellerunits zijn heel anders dan die van de 240.
Vonkenpromotor
Golden Member
Hallo Henk,
Ik heb idd geshopt en naar de diverse systemen gekeken. Vandaar dat ik ook de gasrol van een (vroege) 940 op de kop heb getikt. Deze werken met de controller zoals ik die nu gebruik. De vroege 850's stammen ook rond deze tijd en was de CC optie veel vaker te vinden net als op de 940/960.
Ik maak gebruik van het pookje van de 850/940 en latere volvo's dat ik achter de 240 richtingaanwijzer heb gezet.
Een CC pookje voor een 240 worden astronomische bedragen voor gevraagd en hebben niet de - (min) instelling wat het gebruik van de CC behoorlijk minder maakt.
Voor wat betreft de tellerunits, die zijn zeker anders maar als je sec gaat kijken naar de componenten zijn die met kleine verschillen exact hetzelfde.
Nog een kleine anekdote, de CC op een 240 en een vroege 850 hebben een vacuüm balgje dat direct op het gaspedaal is aangesloten. Bij de 940 (met de B230F motor) zit die in het motorcompartiment op het inlaatspruitstuk. Dit heb ik nagebouwd, de schroefgaten zaten al op het spruitstuk voor gegoten en konden direct worden gebruikt. De gasrol van de 240 heb ik vervangen door een (met wat kleinen aanpassingen) van een 940. Vacuüm systeem is getest en werkt, balg heeft voldoende kracht.
Zal straks wat fotootjes plaatsen.
Ik heb zelf een CC ingebouwd in een 940. Inderdaad met gasrol op het spruitstuk. Ik had niet gedacht dat bij de 240 en 850 bij het pedaal zit (ivm ruimte). Linke soep als dat in de knoop raakt met loshangende bedrading. 940 had inderdaad geen "min" functie, alleen "plus" met drukknop op de kopse kant van de stengel.
Als versnellen te traag gaat, en/of de snelheid zakt teveel terug bij instellen, dan heb je ergens een vacuumlek (meestal een pedaalschakelaar).
Vonkenpromotor
Golden Member
Vanmiddag even een 4K7 weerstandje naar ground gelegd, wereld van verschil, zie foto's.
Helaas is het signaal nu 4 volt en moet c.a. 8 volt worden, moet ik nog even iets op verzinnen.
De 8 volt heb ik gemeten van een tellerwerk van een 960 waar ik op de werkbank de cruise control werkend heb gehad.
Paul Welther
Op deze site die je misschien wel kent,
https://www.240turbo.com/240gaugewiring.html
Staat dat de bedoelde pin een shiftlight is. Meestal zit daar dan een lampje aan vast wanneer je moet opschakelen.(zo'n irritant geval)
Alleen zie ik bij een later model vanaf 1990 een VSS signaal wat naar de LH jetronic gaat.
Op het teller IC zelf zit wel een uitgang hiervoor maar dan zou je dat zelf naar buiten moeten brengen in de andere gevallen.
Aha we zitten tegelijk te typen.
Met LH Jetronic zal het een B230F motor zijn, die zat in de laatste 240's en ook in de 740 en 940 (naast een heleboel andere B230 motoren met carburateur of mono-point injectie).
Vonkenpromotor
Golden Member
Ja, het is een LH Jetronic B230F. Het signaal wat ik heb gemeten (zie foto's boven) is denk ik goed om te gebruiken, als je harder gaat rijden zie je de frequentie oplopen.
Heb hier wat info gevonden...
https://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=346287
Het tellerwerk wordt door een UAF2115 verzorgd, bij datasheetscatalog.com vindt je het volgende:
('http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets/700/489248_DS.pdf')
Paul Welther
Dat signaal is dus bruikbaar. Heb je al geprobeerd of de CC erop reageert?
Anders een transistor trapje ertussen. De collector dan via een weerstand naar de 12v denk dat de CC daar wel tegen kan.
Vonkenpromotor
Golden Member
Precies Paul,
Heb het al getest, maar werkt nog niet met het huidige signaal. Zo heb ik ook tijdens de rit het signaal op de fotootjes gemaakt. Even het beeld bevroren van de DSO en daar (bij stilstand)
een foto van gemaakt.
Ga morgen even een transistortje er tussen zetten.
Vonkenpromotor
Golden Member
Even in Tina wat zitten te prutsen (blijft een Vonkenpromotor) 
Een schemaatje met twee BC547's (zie plaatjes).
Geheel links is de accu (12v / 13.4V)
De signaal generator als pulsgeven, 500hz .... 5Khz geprobeerd mooi stabiel lijkt het.
Uitgangssignaal bij 12V c.a. 7,8 volt synchroon met input
Uitgangssignaal bij 13.4V c.a. 8.6 volt synchroon met input.
Ik denk dat ik dit maar moet bouwen, graag suggesties.....
Alvast bedankt.
Groet, Frank
Paul Welther
Vonkenpromotor
Golden Member
Vandaag even een printje gemaakt..
Werkt als plan, moest een weerstand iets wijzigen maar met de DSO en de functie generator werkt het. Nu nog in de wagen maar dat wordt morgen....
Vonkenpromotor
Golden Member
Opgelost…..
Het probleem lag makkelijker dan gedacht.
Van de positive 12v een 4k7 weerstand naar de signaaldraad en tevens Een 4k7 weerstand naar grond, aarde of hoe wil je het noemen. De signaal draad aangesloten op de positie aangegeven in bovenstaande foto.
Nu een prachtig stabiel signaal.
Twee weerstandjes en het mechanische werk.
QED. Een cruise control van een 850 kan dus ook werken in een late 240 (1986 plus) met een modernere klokkenwinkel.
Paul Welther
Vonkenpromotor
Golden Member
Nog even voor de liefhebbers, hier is het complete schema met toegevoegd de twee weerstanden.
In het schema bij de stekkers van de control unit staan de letters "S" en "T", op de control unit staan bij mij "B" en "E" dit geeft S=B en T=E. De draadkleuren klopte wel. Als je een cruise control wil inbouwen zorg dat je de stekkers en eventuele kabelboom ook meeneemt scheelt een hele hoop gedoe.
Ik hoop dat iemand iets aan deze info heeft.... 
[Bericht gewijzigd door Vonkenpromotor op (21%)]