Raspberry PID regeling (Verwarming)

Wij verbruiken onze pv overschot aan elektriciteit met een 2000w convector, daar zit geen ventilator in en kunnen makkelijk onze living op 21°C houden als we willen.

e:/ moest het echt vriezen dan weet ik het niet.

Heeft deze niet het probleem dat de Max. thermostaat uitschakelt als de kachel op max. vermogen staat (dit omdat er geen ventilator in zit) ?

Mocht het nodig zijn, dan hebben wij nog gas en een CV :)

Op 12 maart 2022 08:53:16 schreef MMSoft:
[...]Heeft deze niet het probleem dat de Max. thermostaat uitschakelt als de kachel op max. vermogen staat (dit omdat er geen ventilator in zit) ?

Nee, aan het verwarmingselement zit een clixon die schakelt als er niet genoeg luchtdoorstroming is en dat gebeurd meestal door stofpluisje dat onderaan gevormd wordt, wat je ook hebt bij convectoren op water.

1 a 2x per jaar wordt die uitgeblazen met een luchtcompressor.... normaal hangt die hier in de badkamer.

Het voorbeeld is niet helemaal dezelfde als de onze want die van ons is al >20j oud en ziet er nog als nieuw uit en heeft geen gebogen bovenkant.

Koop nu ook niet de goedkoopste want die clixon is het eerste wat defect gaat en blijkbaar wordt er daar bespaard.

LDmicro user.

Hoeveel Watt is deze in de hoogste stand ?

Lambiek

Special Member

Aan een IR-straler van 200 of 300W heb je meer dan genoeg.

https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjvhMWXk8D2AhVPtNUKHebyC…

Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel, alleen is deze 800W.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

2000W is de hoogste stand van ons toestel.

@Lambiek, beter een hoger vermogen nemen want de thermostaat slaat toch af als het warm genoeg is ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

IR panelen werken anders dan olie gevulde radiatoren, je kunt dus een type nemen met minder vermogen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zo'n olieradiator daar zet je toch een langzaamdraaiende ventilator voor. Ik denk dat je het vermogen makkelijk vertwee-of drievoudigt.

Aan een IR-straler van 200 of 300W heb je meer dan genoeg.

https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChcSEwjvhMWXk8D2AhVPtNUKHebyC…

Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel, alleen is deze 800W.

Er staat bij: Verwarmt van 10-24 m², afhankelijk van de isolatie en de ruimtelijke omstandigheden.

Daar ga ik het niet mee redden (Ca. 45 m2, en het is een oud huis)

Zo'n olieradiator daar zet je toch een langzaamdraaiende ventilator voor. Ik denk dat je het vermogen makkelijk vertwee-of drievoudigt.

Als het voor de hobby ruimte was, dan had ik er wel een ventilator op geprutst, maar voor in de woonkamer wil ik het wel netjes hebben. Ik begrijp overigens zo'n fabrikant niet "als er een ventilator op moet", dan monteer je er die toch op !

Op 12 maart 2022 08:34:58 schreef MGP:
Wij verbruiken onze pv overschot aan elektriciteit met een 2000w convector, daar zit geen ventilator in en kunnen makkelijk onze living op 21°C houden als we willen.

e:/ moest het echt vriezen dan weet ik het niet.

Ik denk hieraan, maar wil niet van alles bestellen en het een paar dagen later weer terug sturen :)
Dus wat denken jullie van zo iets ?

Het oliekacheltje waar je naar linkt eerder in dit draadje is 50 × 60 cm. Dat is een relatief klein kacheltje dus. Ik zou een tweede er bij kopen. Voordeel is, behalve dat je twee keer het vermogen hebt, dat je twee stijgende luchtkolommen krijgt die elkaar in het midden van de kamer ontmoeten. Er is minder "tocht" en meer comfort.
Nog sterker; die convector is 40 × 50. Koop díe dan er bij. €35 is toch een lachertje :) (wel op een andere groep zetten)

Ik heb die convector kachel besteld, en de olieradiator was al terug gestuurd (een product dat al snel in zijn beveiling schiet bij normaal gebruik heb ik liever niet).
Op de convector kachel zit 10 dagen levertijd, dus kan dan pas weer verder...

Die convector heeft een ventilator dus waarschijnlijk heb je met ingeschakelde ventilator 2000 echte watt ter beschikking.
Dat zal wel werken.

De kachel is binnen.
Deze heeft geen ventilator, maar blijft wel aan.

Op 11 maart 2022 14:42:20 schreef necessaryevil:
[...].....
Dat klinkt nu ingewikkeld, maar ik denk dat ik en anderen je hier je best eenvoudig aan die waarden kunnen helpen. je moet dan voor ons even op de thermometer kijken hoe snel de temperatuur stijgt als je de kachel (handmatig) aanzet, dit moet je even navragen of uitzoeken. Ik beloof het niet, maar als ik er aan denk kan ik je wel helpen.

Met een buiten temperatuur van 12,3 graden, stijgt de temperatuur van 19,1 naar 21,1 graden in 30 min.

Hoe bepaal ik nu de P I D waardes ?

Op 24 maart 2022 08:54:38 schreef MMSoft:
Met een buiten temperatuur van 12,3 graden, stijgt de temperatuur van 19,1 naar 21,1 graden in 30 min.

Zoals eerder geschreven is het belangrijkste van die convectoren dat de onderzijde en bovenzijde pluisvrij worden gehouden.
Als je dat niet doet schakelt de convector in en uit op de ingebouwde clixon en dat merk je niet als je dat niet weet tot die defect is.
Met dieren in huis is het extra oppassen want de vervuiling gaat veel sneller ook als stofzuig je elke dag.
Die toestellen verzetten grote hoeveelheden lucht, vandaar dat het heel snel warm is in de kamer.

LDmicro user.

Het verwarmen met een verwarmingselement is mogelijk niet de beste oplossing. Ik loop nu met de gedachten om te gaan verwarmen met een Airco, want die werkt volgens mij als een warmte pomp. Wie van jullie heeft daar ervaring mee ?

evelo

Golden Member

Ik heb onlangs deze geplaatst.

Moet dienen als hoofdverwarming in kleine, open woning.

Sedert installatiedatum 12/02/22 ongeveer 100kWh aan stroom verbruikt voor verwarming.

Nu nog even afwachten tot volgende winter voor wat echt koud weer en als het dan goed meevalt qua verbruik/comfort dan mag de gasketel weg.

Hoeveel KW verwarmings vermogen is deze ?

evelo

Golden Member

5kW

Op mijn kWh-metertje varieert het opgenomen elektrisch vermogen zo tussen de 3 en 500W bij draaien op auto-stand.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 maart 2022 22:02:33 schreef MMSoft:
Ik loop nu met de gedachten om te gaan verwarmen met een Airco, want die werkt volgens mij als een warmte pomp. Wie van jullie heeft daar ervaring mee ?

Ik - maar alleen als gebruiker.
Bij verwarming heeft mijn airco een COP van ruim 5. Het maximale verwarmingsvermogen van deze airco is 6800 W, maar daarvoor gebruikt hij dus maar 1300 W aan stroom.
Ik kan de CV-ketel nu veel later in het jaar aanzetten en al veel eerder in het voorjaar weer uit. Als ik het 's avonds koud krijg, zet ik gewoon de airco even aan.

e: Opgezocht; COP is 5,19.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb er veel ervaring mee, veel geplaatst, gerepareerd. Even wat info.
Een airco/warmtepomp heeft de volgende eigenschap, je stopt er 1000 Watt aan elektrische energie in en je krijgt er 4000 Watt aan thermische energie (warmte) voor terug, dus dit is altijd interessanter dan verwarmingselementen. 1000W aan elektrische energie = 1000W aan thermische energie.
Met airco heb je ook verschillende uitvoeringen van binnendelen nl. wandmodel, vloermodel (zie foto, Everlo), plafond model, cassette model of een satelliet model. Ze kunnen allen koelen, verwarmen, ventileren en ontvochtigen. Vloermodel heeft meer effectiviteit met verwarmen(warmte stijgt op), wand- en plafond modellen koelen de ruimte beter (koude lucht zakt). Apparatuur prijzen is een ander verhaal, airco's zijn aardig duurder dan elektrische kachels, maar dat verdien je terug met veel lager energie verbruik.

Op 27 maart 2022 17:37:24 schreef Frederick E. Terman:
COP is 5,19.

Onder ideale omstandigheden zeker. In de praktijk is het waarschijnlijk de helft.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, ha, nee hoor; dan heb jij nog oude getallen (of Amerikaanse, en zelfs daar komen de beste modellen al aan 5).
En oude airco's zaten inderdaad lager dan nieuwe nu. In een boekje uit 2014 was 3,5 een goede waarde. 2,5 is dus lang geleden.

Maar, hoe zien die 'ideale' omstandigheden er dan uit, en hoe verschilt de praktijk daar van?
Het is niet dat ik in de praktijk steeds gasgeef en rem, of er veel korte stukjes mee rijd. :)
Of bedoel je dat mijn buitentemperatuur veel lager of hoger ligt dan waarvoor hij ontworpen is? Dat zou ook vreemd zijn.

Die omgeving maakt wel uit, natuurlijk. Die 2,5 haalt hij als het buiten −20 is, maar dat is niet echt een praktijkwaarde, gelukkig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Hoe kan je er meer energie uitkrijgen dan dat je er instopt?Dat zou ik ook wel willen... :P Volgens mij kan energie niet toegevoegd worden, slechts omgezet...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Simpel. Ik moet de toverwinkel 18 dubloenen betalen. Maar ik ken een grot waar een hele stapel dubloenen ligt.
Dus ik betaal een gnoom één dubloen om daar voor mij even 18 dubloenen te halen en de winkel voor me te betalen.
Voila: een COP van 18.

Die éne dubloen is elektriciteit, de grot vol dubloenen is de buitenlucht, en de gnoom is de warmtepomp in de airco.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Op 28 maart 2022 12:23:01 schreef mel:
Hoe kan je er meer energie uitkrijgen dan dat je er instopt?Dat zou ik ook wel willen... :P Volgens mij kan energie niet toegevoegd worden, slechts omgezet...

Heel kort door de bocht:

Met een warmtepomp wordt de energie van buiten ’samengeperst’ en naar binnen gebracht.

Volume lucht buiten x temperatuur buiten = volume lucht binnen x temperatuur binnen

Min allerhande verliezen en zo.

Als je het volume verkleint dan stijgt de temperatuur