Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

fatbeard

Honourable Member

Goed gevonden! _/-\o_

Da's alleen wel een T-filter, het origineel is een Pi-filter.
Maar gelukkig hebben ze die ook, de MEM2012F10R0T001 lijkt een aardige vervanger te zijn.
Iets minder demping dan de MuRata, maar we gaan testen of het genoeg is.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Kent iemand dit type bussen/printconnectoren? zou op een IN-1 of Dolam LC-516 nixie buis passen....

En waar ze eventueel te verkrijgen zijn?

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
fatbeard

Honourable Member

Zoek eens bij Mill-Max.
o.a. verkrijgbaar bij Mouser

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik ben opzoek naar deze doppenset, maar dan de RVS uitvoering, ik dacht met i.i.g. 6, 6,35, 7,8,3/8,10 en 13 mm dop, met zo'n kogeltje er in.

https://www.weragereedschap.nl/bitsets/275-wera-dopbit-set-8694-m-set-…

https://www.weragereedschap.nl/dopbits/516-wera-dopbit-130-mm-rvs-met-…

Iemand anders heeft m voor me kwijt gemaakt...
De set is helaas niet meer te koop, mocht iemand weten waar deze te koop is of m wil verkopen houd ik me aanbevolen.

zit sinds 2009 in de PV.

Goededag, bestaat er een IC waar je 1 mono ptmeter op aan kan sluiten en zo meerdere potmeters (elektronisch) krijgt. Je hebt elektronische potmeters maar die werken voor zover ik weet, allemaal met een up en down schakelaartje. Ik zoek dus iets dat met een potmeter meerdere potmeters maakt. Ik kan nl. geen stereo potmeter plaatsen maar heb met een (1) 500k lin potmeter, 2 potmeters 500k lin nodig die gelijk lopen, G Eric21

fatbeard

Honourable Member

Voorzover ik weet niet.
Is wel te maken met een kleine microcontroller en een dubbele electronische potmeter, maar dat is

  1. niet instantaan: er zit wat tijd tussen input en output, en tussen de outputs onderling; afhankelijk van de gebruikte microcontroller kan dat oplopen tot tientallen milliseconden.
  2. discreet: de stand van de potmeter wordt gedigitaliseerd met een processor-afhankelijk aantal bits (8, 10 en 12 komen veel voor, maar ook 16 en 18) en de "uitgangs potmeters" hebben ook een discreet aantal stappen (128, 256 en 512 komen veel voor, 1024 en hoger is zeldzaam)
  3. alleen bruikbaar voor signalen die tussen de voedingsspanningen van de digitale potmeter liggen (vaak 0V en 3.3V of 5V)
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12

Golden Member

Op 27 maart 2022 15:53:44 schreef Eric21:
Ik kan nl. geen stereo potmeter plaatsen maar heb met een (1) 500k lin potmeter, 2 potmeters 500k lin nodig die gelijk lopen, G Eric21

Er zijn kleine stereo potmeters te koop die niet veel groter zijn dan een mono potmeter.
https://www.eijlander.nl/stereo-lin-kartel-as-open/potmeter-stereo-lin…

Arco

Special Member

Met een rotary encoder kan wel, met bijv. de MAX 5440

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Je kan het ook doen met een spanningsgestuurde potmeter bijvoorbeeld een TCA730

https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/5533

Edit/
Zoals Arco verderop al aangeeft werkt dit alleen voor een volume regeling.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 28 maart 2022 14:43:36 (15%)

KGE

Golden Member

Op 27 maart 2022 15:53:44 schreef Eric21:
Goededag, bestaat er een IC waar je 1 mono ptmeter op aan kan sluiten en zo meerdere potmeters (elektronisch) krijgt. Je hebt elektronische potmeters maar die werken voor zover ik weet, allemaal met een up en down schakelaartje. Ik zoek dus iets dat met een potmeter meerdere potmeters maakt. Ik kan nl. geen stereo potmeter plaatsen maar heb met een (1) 500k lin potmeter, 2 potmeters 500k lin nodig die gelijk lopen, G Eric21

Als het op diepte van de potmeter aan komt: er bestaan stereo potmeters op een enkel 'substraat' met 6 pinnen inline. Zoiets als de Alps Rk14k series maar die gaan maar tot 200k

Arco

Special Member

Of die TCA730 bruikbaar is hangt van de applicatie af...
('t Is geen potmeter, maar een voorversterker met regelbare versterking...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 28 maart 2022 14:12:22 schreef Arco:
Of die TCA730 bruikbaar is hangt van de applicatie af...
('t Is geen potmeter, maar een voorversterker met regelbare versterking...)

Je hebt helemaal gelijk.
Ik had de vraag gisteren al gelezen en was vandaag in de veronderstelling dat het om een volumeregeling ging...

Arco

Special Member

500k lin is ook nog eens een vreemde waarde die je zelden tegenkomt bij digipots...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben op zoek naar een L6387ED mosfet driver voor de reparatie van een Kef subwoofer.
Het enige dat ik op voorraad kan vinden is de L6398 bij farnell, maar ik twijfel of deze compatible genoeg is.
Iemand nog een idee waar de L6387 te vinden is (behalve aliexpress, dat duurt me eigenlijk te lang).

Voor een oude Sony CDP-C50M CD wisselaar ben ik op zoek naar het riempje voor de aandrijving van open/dicht van de lade. Dit is een tandriempje van 152mm lang, 2mm breed, 76 tanden, pitch 2mm. Eventueel mag het riempje tot maximaal 3mm breed zijn.

Tot nu toe alleen op aliexpress een aantal 6mm brede riempjes en ook een 3.5mm brede gevonden, met wel juiste lengte en pitch. Deze ga ik maar bestellen en proberen bij te snijden als ze er over een maand of 2 zijn.

Maar als iemand nog een adres weet waar het juiste riempje wel leverbaar is: graag!

Arco

Special Member

De L6387ED wordt nog gewoon gemaakt. Zoals bij bijna alle halfgeleiders moet je alleen een tijdje geduld hebben qua levering... ;)

In deze tijd van schaarste is Aliexpress zelfs bliksemsnel vergeleken reguliere leveranciers...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 1 april 2022 16:47:17 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

De CDP-C50M is volgens mij redelijk gelijk aan de CDP-C500M...
https://www.ebay.co.uk/itm/274695205446

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor de link, maar als ik de tanden van dat riempje op de foto tel kom ik op 83. Dus blijkbaar toch een verschil tussen deze spelers.

Daarbij vind ik een gebruikt riempje wel een risico. Als ik het huidige riempje op de foto zet, dan ziet dat er ook prima uit en zie je niet dat het een paar procent gerekt is waardoor het niet netjes strak meer ligt.

Arco

Special Member

Dit soort riempjes zit een geweven kern in, die rekken eigenlijk helemaal niet.
Kun je er niet gewoon een glad riempje omleggen? (als het alleen voor de deur is steekt 't toch niet zo nauw, beetje slip is acceptabel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat verbaasde mij ook. Zit inderdaad een canvaslaag in, maar toch ligt hij los. Speling op de asjes heb ik ook niet kunnen constateren. Riempje is natuurlijk ook bijna 40 jaar oud en heeft ook een tijd in dezelfde positie gestaan.

Het is helaas niet alleen voor de lade. Voor het openen moet eerst de afleeskop naar beneden en na sluiten weer omhoog. Dit gebeurt met hetzelfde mechanisme. Als de lade net dicht zit wordt de kop door het mechanisme omhooggetrokken en dat gaat een stuk zwaarder dan het sluiten van de lade zelf, vandaar dat er denk ik een getande riem gebruikt is i.p.v. een gladde zoals bij een 'normale' CD lade. Bij deze actie slipt de riem vaak over het tandwieltje heen. Dan wordt blijkbaar net wel de eindschakelaar bediend, maar is de kop net niet goed aangedrukt. Als de CD vervolgens begint te draaien, hoor je een hoop geschuur en lukt het lezen niet.

@Stef33 Ik neem aan dat je bij Sony alles al geprobeerd hebt.

KGE

Golden Member

Op 1 april 2022 22:13:49 schreef Stef33:
Dat verbaasde mij ook. Zit inderdaad een canvaslaag in, maar toch ligt hij los. Speling op de asjes heb ik ook niet kunnen constateren. Riempje is natuurlijk ook bijna 40 jaar oud en heeft ook een tijd in dezelfde positie gestaan.

Als het helemaal niet lukt om zo'n riempje te bemachtigen zou je misschien een soort spanrol kunnen maken van een klein lagertje.
Dit mits de oude snaar nog heel is natuurlijk.

Arco

Special Member

Ik zou toch een goed passend glad snaartje proberen (met weinig rek), zou best eens heel goed kunnen werken.
De boel goed smeren kan ook helpen. Er moet nogal een berg plastic tandwielen rondgezeuld worden. (misschien werkt het oude snaartje dan ook nog wel)

Die tandwielen zitten meestal rijkelijk in een soort wit vet wat kan vervuilen of uitdrogen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Heb 3 defecte Siemens Simatic S5 411-8MA11 output modules gekregen. Tweemaal "E-stand: 04" en eenmaal " E-stand: 05". Defect is hetzelfde, 1 van de uitgang is kortgesloten naar massa. Mijn vermoeden is overleden als gevolg van tegen-EMK van relais die met deze uitgangen zijn geschakeld. We gaan nog kijken of die allemaal nog goed zijn.

Heb ze even open gemaakt, E-stand 04 is through hole en E-stand 05 is surface mount. De oorzaak voor het defect is hetzelfde, uitgangstor heeft interne kortsluiting. Uitwendig geen schade zichtbaar, uitgesoldeerd meten wijst het echter uit.

Voor de through hole gaat het om een TO-220 BD648 met ST Micro logo:

Ik kon er geen ST Micro datasheet van vinden, wel eentje van Siemens. Als vervanging wilde ik daar voor een ST Micro BDW94C voor inzetten. Belangrijkste (voor zover ik het kan beoordelen) eigenschappen komen overeen of zijn van de BDW beter: Vcb, Vce, Ic, Ptot en HFE. De waarde van die interne weerstanden komt ook precies overeen.

Voor de surface mount vind ik het wat lastiger, er zitten 2 types op:

Package is volgens mij TO252AA/DPAK, ene lijkt een Harris logo te hebben, de andere Motorola. Met veel zoeken kom ik op type RDF8P05 alleen kom ik de marking 8P05S nergens tegen. Met zoeken op 901 vind ik helaas niets zinnigs.

Ik kom op een IRFR5410 (of eventueel een IRFR6215 al lijkt me dat qua specs wat overkill) als vervanger. Bij de IRFR5410 komen ook weer de belangrijkste eigenschappen overeen of zijn beter, hierbij heb ik gekeken naar Vds, Vgs, Rdson, Id en Pd.

Ik heb die BDW94C, IRFR5410 en IRFR6215 al gevonden als leverbaar bij Farnell. Snel leverbare opties (zeg binnen een week) zou wel prettig zijn zodat ik reparatie af kan ronden.

Mijn vraag aan de meer ervaren mensen hier is of ik hiermee de juiste vervangers gevonden heb. Suggesties voor betere alternatieven zijn altijd welkom uiteraard. Alvast bedankt!

Op 2 april 2022 22:00:02 schreef Henk H.:
alleen kom ik de marking 8P05S nergens tegen.

En als je het als 8PD5S leest? Of 8PDSS?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten