Trafo GX 286DB

Wie kan mij aan een trafo KJT-1D van een GX 286DB. of die uit een GX 630D past ook.

Kan ook evt een Ringkerntrafo (100 W) laten maken
Maar dan heb ik de onderstaande gegevens nodig

Primaire 230V ~ of 240V~

Secondaire

28V 2A

5.5 V 1A

80V xx A (op de capstan motor Amp staat er niet op, wie weet dit
0 - 18V – 54V – 58V - 100V - 110 V xx A tevens voor de spoelmotoren
Dit zijn dezelfde motoren als in een GX 630D en waarschijnlijk ook uit een GX 230D

Wie kan mij hier in helpen.

Gr Jan

Jan,

Dit is niet (helemaal) correct .

De AKAI GX-630D (26 cm spoelen) heeft andere (zwaardere) spoelmotoren dan de 18 cm tegenhangers, zoals GX-270D, GX-230D.

Maar helaas zijn de nettrafo's van de laatste ook niet toepasbaar in de GX-286D , die dezelfde spelmotoren heeft (als GX-230D, GX-270 D) , omdat de GX-286D trafo, nog enkele extra aftakkingen heeft.

Een discussie over het opnieuw wikkelen van net trafo's is o.a. hier te vinden.
Maar het zal een dure exercitie worden, vrees ik.

https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=269164

Hallo Redguuz

Mij is verzekerd dat er in de 270 en de 630 de zelfde motors zitten. Ook de spanningen zouden overeenkomen.
Ga nu twijfelen

Ik zou natuurlijk ook een Ringtrafo kunnen laten maken.

Primaire 230v /240V

Secondaire

28v 2A

5.5v 1A

80V xx A Capstan weet echter niet hoeveel Amp
0-18v-54v-58v-100v-110v xx A Spoelmotor hier van ook niet

Weet jij die Soms

Gr Jan

Ben ik nog even

De trafo van de 630 past prima in de 286
Primaire

heb ik nodig
100V /110V /120V /200V /220V /240V Dus 0 tot 240V, de rest 25V tot 173V vervalt

Secondair

80V / 28V / 5.5V

Zijn ook de waardes die ik nodig heb.

Motoren zijn identiek

Van de 270 is het enige verschil de Secondaire 5.5V deze is op de 270 5.0V.

Maar dat mag geen naam hebben, is voor de lampjes Vu meters

Heb jij of een ander zn. trafo nog ergens liggen.

Gr Jan

jerome

Golden Member

De 54-58V trafo is niet voor Europa. Onderstaande heb jij nodig. Jammer, want de mijne ging een tijd terug naar het containerpark samen met een hele kist spoelen. Veel te veel werk aan met al die plakkende rubbers.

Van welke GX is dit schema.

Op mijn trafo zitten al 10 draden om te verdelen
Mis in jou schema de 54V die samen met de 58V zijn nodig voor de 50/60 Hz schakeling vandaar.

Gr Jan

jerome

Golden Member

Maar ik zeg toch dat de 54+58V uitvoering voor jou niet van toepassing is. Je zal de 50-60Hz schakelaar niet hebben. Je hebt dus 10 afgaande secundaire aansluitingen zoals te zien op de afbeelding. Is de ouwe trafo primair defect? Schema is van GX-268D/DB. Trouwens, waarom tijd en geld spenderen aan zo een oudbakken kreng?

[Bericht gewijzigd door jerome op zondag 20 maart 2022 20:17:39 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Omdat er glasferrietkoppen opzitten en omdat Akai ergens in het topsegment zit wat bandrecorders betreft?

Oudbakken is absoluut geen argument omdat er geen vergelijkbare machines meer in productie zijn en kreng is geen argument vanwege dat topsegment.

Het enige argument dat 30 jaar geleden wel hout sneed, is dat het een "instapmodel" is. Er zitten wat minder mogelijkheden op, maar bij mijn weten is de kwaliteit gewoon uitstekend.

Op 20 maart 2022 13:04:11 schreef jerome:
De 54-58V trafo is niet voor Europa. Onderstaande heb jij nodig. Jammer, want de mijne ging een tijd terug naar het containerpark samen met een hele kist spoelen. Veel te veel werk aan met al die plakkende rubbers.

Voor de volgende die je weg zou willen gooien en voor anderen die dit lezen: ook met veel werk eraan zijn zulke machines behoorlijk gewild onder liefhebbers. Inmiddels eigenlijk alle bandrecorders, maar merken als TEAC, AKAI en Revox wat meer dan andere.

@joppietje: ik heb niet zelf gekeken, maar er zou ook nog verschil kunnen zitten in trafo's afhankelijk van de letters achter het type: D of DB. Dit zou dan in het schema erbij moeten staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor je reactie Maarten.
Helemaal mee eens, pracht machine als het werkt
Het schema is voor de D/en de DB gelijk.

En voor Jerome die laat zien is het CEE model Je hebt ook nog CSA en model JPN en het Europese model het laatste schema die heb ik, 16 Draden en daar zit zit wel degelijk een 50/60 Hz schakelaar in.
vandaar de 58 en 54V
Is helaas niet meer te meten maar ik denk het wel primaire.
wie weet er een oplossing?

Gr Jan

Jerome

Mijn excuses je had wel degelijk gelijk wat de trafo betrof.

Ik heb een goed plan van Guuz1 ontvangen om er een te laten maken volgen het Cee model.

Nogmaals sorry

Jan

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco

Was op het verkeerde been gezet.
GX630 en GX 270 voldoen toch niet.

Gr Jan

@Arco,

Was sowieso niet geschikt; TET-4 is een 120V ONLY versie (CSA landen)

Arco

Special Member

Deze dan?: https://www.ebay.com/itm/152949845242
(verzendkosten kun je misschien nog over onderhandelen, USPS lijkt me een stuk goedkoper)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze ook niet.

Het is een 110V 60Hz

Maar toch bedankt voor het mee zoeken.

En zoals jullie gelezen hebben GX 630en de GX270 voldoen niet, hebben geen 18v.

Alleen de KJT-1D en de KJT-11 CEE voldoen

Gr Jan

Wie kan mij uit de brand helpen.
ik heb een kapotte trafo, nu wil ik een nieuwe laten wikkelen maar ik zit met het volgende.
Met de onderliggende stromen en volts komen ze op 197VA
ik had de stromen al verlaagt van 1.25A naar 0.8A
helaas is de trafo dan nog te groot om in het deck te plaatsen. 100x125x125
Bij +/- 120VA kom ik aan een plaatsbare maat.
bxdxh 80x95x105mm
Nu mijn vraag
Is het mogelijk om de ampères nog meer te verlagen, en zo ja hoeveel om aan +/- 120VA te komen

Primaire

240V~ / 100W

Secondaire

80V 0,8A

28V 1,5A

5,5V 0,5A

1 samengestelde wikkeling 0-18-54-100-110V 0,8A.

Hoop dat iemand hier in thuis is en mij kan adviseren.

Gr Jan

rob040

Golden Member

Je kunt de stromen wel verlagen om onder het gewenste vermogen te komen, maar wat trekt het apparaat dat je wilt voeden?
Dat zou het uitgangspunt moeten zijn en daar een trafo op berekenen.

fred101

Golden Member

Een ringkern of blok ? De load bepaald hoeveel stroom en spanning de trafo moet kunnen leveren. Als je heel krap dimensioneert kan het ding een stuk heter worden, kan hij die warmte kwijt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Is het mogelijk om de ampères nog meer te verlagen, en zo ja hoeveel om aan +/- 120VA te komen

Eigenlijk kun je die stromen gewoon niet verlagen. Zoals de anderen al zeggen: Het apparaat bepaald wat er voor stroom gaat lopen, en niet de trafo.

Als het een goed ontworpen apparaat is, is de trafo zo gedimensioneerd dat hij voldoet aan de eisen die het apparaat aan de trafo stelt. Ga je een nieuwe maar onder gedimensioneerde trafo plaatsen dan kun je er op wachten dat die gewoon stuk gaat.

nu wil ik een nieuwe laten wikkelen

Waarom? Kun je de bestaande trafo niet (laten) overwikkelen? Als het toch geld mag kosten lijkt me dat een betere methode.\

Waarom is de bestaande trafo eigenlijk stuk gegaan? Een trafo is juist een onderdeel dat eigenlijk niet stuk kan gaan als je hem normaal binnen zijn specs gebruikt. Hele oude trafo's, en dan bedoel ik die van een eeuw oud ofzo, uit de tijd dat men nog niet goed koperdraad en isolatiemateriaal kon maken, konden spontaan stuk gaan doordat de koperdraad brak of de isolatie minder goed werd. Maar dat was wel erg lang geleden. Trafo's van de laatste halve eeuw hebben dergelijke problemen eigenlijk niet en blijven het gewoon doen.

Dat die trafo stuk is zonder duidelijke reden als een mechanische beschadiging ofzo is best wel verdacht. Het kan zijn dat de belasting, 'het apparaat dus' meer stroom gebruikt dan normaal is. Daardoor kan de originele trafo gesneuveld zijn, en dan kun je gaan zitten wachten totdat de vernieuwde trafo straks ook sneuvelt.

Ik zou iets verder kijken dan naar de defecte trafo alleen. Grote kans er meer aan de hand.

fred101

Golden Member

Kapotte trafo's komt toch wel voor. Zowel SMPS, HV als gewoon. Maar het komt niet veel voor. De gevallen die ik heb gezien waren ook niet altijd het gevolg van een ander defect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hij behoord in een Akai GX 286DB Tapedeck.
Deze zijn uit 1979 en gebakken Zo noemen ze dat, niet uit elkaar te halen.
Deze heeft na een recap van elco;s spontaan de geest gegeven, werd heet en rookte. Tapedeck stond al ruim 20 Jaar stil, waarschijnlijk de oorzaak.
Natuurlijk ga ik niet over een nacht ijs, bij het plaatsen van een andere zeker ik alle spanningen, er kan ook sluiting gemaakt zijn vandaar.
Als er een zekering knalt weten we in ieder geval dat er een storing in het deck zit.
Om dit te constateren heb ik toch een trafo nodig.

Ook vroeg iemand wat de trafo moet trekken om te voeden. wat bedoel je daar mee?

Zit tevens ook nog aan maximale afmetingen gebonden.

Gr Jan

benleentje

Golden Member

Nu mijn vraag
Is het mogelijk om de ampères nog meer te verlagen, en zo ja hoeveel om aan +/- 120VA te komen

Zoals gezegd bepaalt het dek hoeveel stroom er nodig is. Dat betekent dus als je een trafo gemaakt is voor bv 12V 0,5A en je deck 12V 0,8V gebruikt dat de trafo dus ook gewoon 12V 0,8A gaat leveren. Dab word de wikkeling met 0,3A over belast, en dat mag voor een paar minuten oid maar niet continu.

Dat betekend dus ook dat als je trafo 120VA is en je deck bv 150VA continu verbruikt de trafo flink overbelast word.

Als het deck dus werkelijk 197W nodig heeft en de trafo is maar voor 120VA continu dan begrijp ik wel dat de trafo defect kan gaan. Alternatief is dan om er 2x een trafo in te zetten van elke 100V of zelfs 3 stuks. Commercieel onzinnig en duur maar als het voor jezelf is maakt dat een stuk minder uit.

Nog een alternatief. Als de primaire wikkeling van de originele trafo nog goed is en er slecht 1 wikkeling defect is dan enkel voor de defecte wikkeling een aparte trafo plaatsen.

Nog even een belangrijk dingetje. Als je deck bv 30V 1A gelijkspanning nodig heeft betekent dat voor de trafo dat hij minimaal 28V en 1,5A moet zijn. Welke factor dat precies is hangt af van de gelijkrichtmethode die is toegepast, bij de klassiek gelijkrichter met condensator is de factor 0,62. >> trafo stroom x 0,62 = gelijkstroom in je schakeling.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Als er een zekering knalt weten we in ieder geval dat er een storing in het deck zit.
Om dit te constateren heb ik toch een trafo nodig.

Het kan ook zonder trafo en met een stel losse voedingen zo doe ik het meestal.

Ook vroeg iemand wat de trafo moet trekken om te voeden. wat bedoel je daar mee?

Wat ik in vorige post heb uitgelegd, wat is dus het werkelijke verbruik van het deck. Meestal is dat wel in een service handleiding te vinden wat per spanning de stroom is die nodig is.

Zit tevens ook nog aan maximale afmetingen gebonden.

Ook als je meerdere trafo plaats of ronde plattere ringkern? Met veel geduld kan je een ringkern ook zelf her- wikkelen. Dus de 230V wikkelingen laten zitten, eventueel de bestaande laagspanning wikkelingen met meer of minder wikkelingen om de kern aanpassen voor de juiste spanning en je kan de 5,5V wikkeling er zelf makkelijk bij leggen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hier een schema van de trafo
De trafo die er in zat heeft meerdere Voltages 120V 220V ezv. die laat ik vervallen, heb ik niet nodig

Dit is een trafo van de GX 286D die voldoet moet alleen de 100V toevoegen Heb ik nodig

Dit is het originele schema die er in zat

Arco

Special Member

Hoe groot is de oude trafo, en wat weegt hij? (dat zegt meestal genoeg over het vermogen)
Er zijn wel bedrijven die trafo's wikkelen, maar die hanteren een minimum van 250 euro, afhankelijk van de complexiteit en grootte.

Hoeveel ruimte is er beschikbaar?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com