Op 4 april 2022 16:04:04 schreef Boudie:
Mijn huis dateert uit de 90'er jaren. In die tijd werd vaak mechanische ventilatie aangebracht met een afzuigunit op zolder. Deze werkt op wisselstroom en verbruikt, afhankelijk van de instelling, ongeveer 20 tot 50 W.

In mijn eerste woning, een huurhuis, zat ook zo'n ding. Die kon je in de keuken bedienen met een driestanden schakelaar. Er zat alleen geen nulstand op. Die heb ik zelf aangepast, tijdens het koken hoogste stand, daarna helemaal uit.

Toen een monteur van de woningbouwvereniging onderhoud aan de CV kwam doen merkte hij op dat het ding stil stond en dat dat niet de bedoeling was. Ik heb toen gezegd: als jullie de elektriciteit betalen laat ik hem de hele dag volle bak draaien. En toen bleef het zoals ik het gemaakt had.

Op 4 april 2022 16:23:57 schreef KlaasZ:
[...]In mijn eerste woning, een huurhuis, zat ook zo'n ding. Die kon je in de keuken bedienen met een driestanden schakelaar. Er zat alleen geen nulstand op. Die heb ik zelf aangepast, tijdens het koken hoogste stand, daarna helemaal uit.

Toen een monteur van de woningbouwvereniging onderhoud aan de CV kwam doen merkte hij op dat het ding stil stond en dat dat niet de bedoeling was. Ik heb toen gezegd: als jullie de elektriciteit betalen laat ik hem de hele dag volle bak draaien. En toen bleef het zoals ik het gemaakt had.

Zo heb ik het ook een tijdje aangesloten gehad, maar ik (en vooral mijn vrouw :) ) vond continue afzuiging van de toiletten toch wel wenselijk... :)

Overigens, elektrisch rijden is fijn, maar het aansluiten van je laadpaal moet je dus niet laten doen door het bedrijf dat dat vandaag in Oldenzaal ging doen:
https://nos.nl/artikel/2423844-huis-in-oldenzaal-ingestort-drie-mensen…
Dan heb je opeens andere problemen. :)
Gelukkig geen zwaargewonden of doden.

Op 4 april 2022 16:04:04 schreef Boudie:
mechanische ventilatie
20 tot 50 W.
Heel comfortabel en "duurzaam". :)

Geweldig om te lezen.
Mensen gaan in een luchtdichte bunker wonen want dat is duurzaam, dat kost je minder verwarming.
(beweert men).
Vervolgens gaat het stinken en moet er heel de dag een afzuiging draaien.
Vreet stroom (is hier net aangetoond) en zuigt warmte (want die afzuigingen zitten altijd hoog) uit de ruimte.
Afzuig moet ergens worden aangevuld met koude lucht die vervolgens weer moet worden warm gestookt.......... 8)7

Op 2 april 2022 22:06:19 schreef fcapri:
[...]

vraag aann 100 mensen hoeveel kwh OF m³ gas ze verbruiken. niet kwh per m³

kWh per kuub. Mijn huis is 120M2 en heeft een inhoud van 550m3. Ik verbruik 2900kWh per jaar dus zit ik op 5.27 kWh/m3 :+

Ik vind het eigenlijk wel een hele logische graadmeter.

Op 4 april 2022 17:12:47 schreef stortbak:
[...]

Geweldig om te lezen.
Mensen gaan in een luchtdichte bunker wonen want dat is duurzaam, dat kost je minder verwarming.
(beweert men).
Vreet stroom (is hier net aangetoond) en zuigt warmte (want die afzuigingen zitten altijd hoog) uit de ruimte.
Afzuig moet ergens worden aangevuld met koude lucht die vervolgens weer moet worden warm gestookt.......... 8)7

Kunt u eens uitleggen hoe u uw huis ventileert?

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op (45%)]

..Mensen gaan in een luchtdichte bunker wonen want dat is duurzaam, dat kost je minder verwarming. ... en moet er heel de dag een afzuiging draaien.
Vreet stroom

Als ik kon ruilen tegen huis verwarmen of ventileren met 50W, dat ik de keuze snel gemaakt had. Via de ventilatie verlies je niet zoveel warmte, want er zit een wisselaar in.

[...]Vreet stroom (is hier net aangetoond) en zuigt warmte (want die afzuigingen zitten altijd hoog) uit de ruimte.

Dus wat leren we hier:

• Je moet vlak boven de vloer afzuigen, dan zuigt het koude lucht in plaats van warme lucht weg. Dat heeft ook nog eens het voordeel dat het stof wegzuigt. Ik zou zeggen, onder de plint met die afzuiging.
  • De afgevoerde koude lucht moet via een warmtewisselaar (gratis energie) of via een warmtepomp (goedkoop) de binnenkomende lucht verwarmen.
  • Omdat je onderaan afvoert, moet je binnenkomende lucht wel bovenaan toevoeren. Wat niet gunstig is want warme lucht stijgt op.
  • Misschien dat we hier nog iets slimmers kunnen verzinnen?

Op 4 april 2022 17:16:07 schreef Mrtn1988:
kWh per kuub. Mijn huis is 120M2 en heeft een inhoud van 550m3. Ik verbruik 2900kWh per jaar dus zit ik op 5.27 kWh/m3 :+

om te vergelijken met woningen van dezelfde afmeting en met dezelfde aantal personen ja,

maar dat wil nog niet zeggen dat een huis wat de helft zo groot is, ook de helft van de energie zou moeten gebruiken, dat rekensommetje gaat niet op

Op 4 april 2022 18:33:46 schreef Hoeben:
[*]Misschien dat we hier nog iets slimmers kunnen verzinnen?
[/list]

Het antwoord heeft 'Stortbak'. Die woont niet in een luchtdichte bunker, dus zal ongecontroleerde airflow hebben. Dus soms wat weinig, soms wat veel, net hoe de wind waait (letterlijk) en hoe ver de ramen open staan.

Dit in plaats van vraag gestuurd, dat doormiddel van een slim regelsysteem nooit te veel vervuilde lucht afzuigt en (eventueel via een warmte wisselaar (terugwinning)) weer aanvult met frisse lucht.

Ik ga zelf toch voor die mechanische en gecontroleerde vorm van ventilatie.

Op 4 april 2022 17:16:07 schreef Mrtn1988:

Dit is een onzin graadmeter. Het is een prachtig groen getal voor de villabewoners en daar is alles mee gezegd. Mijn huis is 150 m3 en ik heb een verbruik van 1800 kWh per jaar. Dus ik zit op 12 kWh/m3. Je zou zeggen: "Een asocialer iemand als ik is er niet". Maar dat is niet waar, want Mrtn1988 gebruikt 2900 kWh per jaar en ik 1800 kWh per jaar.

Je moet vlak boven de vloer afzuigen, dan zuigt het koude lucht in plaats van warme lucht weg. Dat heeft ook nog eens het voordeel dat het stof wegzuigt. Ik zou zeggen, onder de plint met die afzuiging.

Door de coronacrisis ben ik ook tot die conclusie gekomen. Dat virus verplaatst zich in minuscule waterdruppeltjes, die door de zwaartekracht naar beneden willen. Maar als je bovenin afzuigt, veroorzaak je een omhoog gerichte luchtstroom waardoor die druppeltjes blijven zweven. Dus nog een reden om bij de vloer af te zuigen.

[...]

Geweldig om te lezen.
(beweert men).

Al zeker een jaar of 20 is dat opgelost m.b.v. WTW/balansventilatie.

Op 4 april 2022 21:05:41 schreef ohm pi:
[...]Je zou zeggen: "Een asocialer iemand als ik is er niet". Maar dat is niet waar, want Mrtn1988 gebruikt 2900 kWh per jaar en ik 1800 kWh per jaar.

Inderdaad, als je het zo interpreteert... Maar omdat ik zoon asociaal verbruik heb, heb ik 6000Wp aan panelen op het dak gelegd waarmee ik 5000kWh per jaar opwek. Genoeg om mijn eigen verbruik en dat van een gemiddeld 150m3 woning te dekken ;)

Natuurlijk is kWh/m3 niet relevant als je bewonersinvloed meetelt. Maar ik zou het wel een interessante graadmeter vinden als je het zou koppelen aan een gestandaardiseerd verwarming programma, bijv 16 uur kachel aan en 8 uur kachel uit. Dat een jaar lang en hoeveel energie kost verwarming dat dan per inhoud.

Dat zegt iets over de isolatiewaarde van het huis en de efficiëntie van het verwarmingssysteem.

Op 4 april 2022 22:02:21 schreef PE9SMS:
[...]Al zeker een jaar of 20 is dat opgelost m.b.v. WTW/balansventilatie.

Daar zijn ze al weer een jaar of 10 mee gestopt. Ik ben blij dat ik weer gewone roosters heb. Als die helemaal open staan voel je de wind waaien.

Warmteterugwinning is de manier om wel te ventileren maar nauwelijks stookwarmte te verliezen. Op de hoogste stand voel ik de luchtstroom ook (250 m3/uur). Rendement van de warmtewisselaar is > 90%. Nog een leuke bijkomstigheid is dat de was op het rek ruim binnen 24 uur droog is, geen wasdroger nodig. Er zijn ook nadelen: houtkachel of barbeque meur die, als het tegen zit, actief je huis ingeblazen wordt.

e: net even een brochure van een nieuwbouwproject bij mij in de buurt bekeken, daar komt gewoon een WTW ventilatie unit in.

Op 4 april 2022 21:05:41 schreef ohm pi:
[...]Dit is een onzin graadmeter. Het is een prachtig groen getal voor de villabewoners en daar is alles mee gezegd. Mijn huis is 150 m3 en ik heb een verbruik van 1800 kWh per jaar. Dus ik zit op 12 kWh/m3. Je zou zeggen: "Een asocialer iemand als ik is er niet". Maar dat is niet waar, want Mrtn1988 gebruikt 2900 kWh per jaar en ik 1800 kWh per jaar.

gelukkig zit ik nog goed met 8.3kwh/m³ dan met mijn 10627kWh verbruik en gelukkig heb ik ook een grote loods waardoor mijn m³ naar 1281 omhoog werd getrokken :-D

Op 5 april 2022 06:43:38 schreef PE9SMS:
Warmteterugwinning is de manier om wel te ventileren maar nauwelijks stookwarmte te verliezen. Op de hoogste stand voel ik de luchtstroom ook (250 m3/uur). Rendement van de warmtewisselaar is > 90%. Nog een leuke bijkomstigheid is dat de was op het rek ruim binnen 24 uur droog is, geen wasdroger nodig. Er zijn ook nadelen: houtkachel of barbeque meur die, als het tegen zit, actief je huis ingeblazen wordt.

e: net even een brochure van een nieuwbouwproject bij mij in de buurt bekeken, daar komt gewoon een WTW ventilatie unit in.

Ok.ik heb het hier in de wijk niet meer gezien. Naast houtrookstank vond ik het 's zomers niet uit te houden. In een flat en later in een huis bleef de warmte enorm hangen. Stel je hebt een koele ochtend, maar je moet weg dan moet je ramen sluiten en de WTW bleef dan lekker lauwwarm ventileren. Ook met de bypass open.

• Je moet vlak boven de vloer afzuigen, dan zuigt het koude lucht in plaats van warme lucht weg. Dat heeft ook nog eens het voordeel dat het stof wegzuigt. Ik zou zeggen, onder de plint met die afzuiging.
  • De afgevoerde koude lucht moet via een warmtewisselaar (gratis energie) of via een warmtepomp (goedkoop) de binnenkomende lucht verwarmen.
  • Omdat je onderaan afvoert, moet je binnenkomende lucht wel bovenaan toevoeren. Wat niet gunstig is want warme lucht stijgt op.
  • Misschien dat we hier nog iets slimmers kunnen verzinnen?

Je moet niet proberen ventilatie en verwarming te combineren. Verwarmen doe je (idealiter) met een warmtepomp en vloerverwarming. Omdat vrouwlief dan warme voeten heeft is 18° dan ineens net zo comfortabel als 21° met radiatoren.

Ventilatie moet niet zo hard stromen dat je het voelt, in feite is het alleen om jouw uitgeademde lucht te verversen. Dat is ordegrootte 1m3/uur. Ietsje meer voor de wasem onder je armen en de enkele scheet en je bent er bijna al (oke, ook vocht en etenslucht wil je afvoeren, dus het is wat meer. Maar geen orkaan!).

Daar wil je wel WTW op, maar de airflow zou zodanig laag moeten zijn dat boven/onder en stroomrichting geen rol zouden moeten spelen.

in de zomer de WTW op zomerstand zetten, dan gaat de intakefan voor buitenlucht uit, wat ook meteen de helft van het verbruik scheelt.

Op 7 april 2022 05:43:17 schreef testman:
in de zomer de WTW op zomerstand zetten, dan gaat de intakefan voor buitenlucht uit, wat ook meteen de helft van het verbruik scheelt.

Hoe komt er dan lucht in je huis met dichte ramen en geen roosters?
(Onze ramen konden wel open, zonder kiep, dus niet bij afwezigheid) zo'n stand hadden we ook niet.

Op 7 april 2022 21:13:07 schreef K7Jz:
[...]

Hoe komt er dan lucht in je huis .

Niet van die lastige vragen stellen, daar kunnen ze hier bij CO niet tegen. :)

Ik heb ventilatie zonder warmtewisselaar. De lucht wordt in de 2 WC's, keuken en badkamer afgezogen en in de nok op zolder het huis uit geblazen met een ITHO eco fan. Dat wordt handmatig bestuurd met rf paneeltjes in die ruimtes.

Nou vind ik het ook zonde dat die warmte weggemikt wordt. Valt dat om te bouwen naar ventilatie met warmteterugwinning? Moeten dan die buizen vervangen worden?

Dan heb je ook toevoerventielen (in slaapkamers en woonkamer) met bijbehorend buizenstelsel nodig. Compromis zou kunnen zijn dat je alleen op zolder inblaast?

Op 8 april 2022 15:02:45 schreef PE9SMS:
alleen op zolder inblaast?

Lijkt me verre van comfortabel als er allemaal koude lucht van zolder via de trappen naar de wc en keuken op de begane grond moet gaan stromen . . .

Dat is via de warmtewisselaar opgewarmde lucht die normaal gesproken in de woonkamer en slaapkamers ingeblazen wordt.

De verwarmde buitenlucht op zolder inblazen zou geen slecht idee zijn - er is geen radiator op zolder aanwezig.